Nové električky nedorazia, eurofondy na nich prepadnú.
Pred vyše rokom zverejnil DPMK verejné obstarávanie na dodanie 30 kusov obojsmerných nízkopodlažných električiek. Prvotným víťazom súťaže za celkovo 79 mil. € sa stala v júli 2021 poľská Pesa, aspoň 10 električiek za 27,5 mil. € malo byť dodaných do necelých dvoch rokov od podpisu zmluvy, prvá dodávka teda mala byť ukončená zhruba v polovici roku 2023. Verejné obstarávanie však neprebiehalo podľa plánu, nasledovala séria odvolaní a súťaž sa začala naťahovať natoľko, že podmienka eurofondov - dodanie do konca roka 2023 sa stala nesplniteľnou. Už pridelené eurofondy teda nakoniec prepadnú.
Priebeh verejného obstarávania
Verejné obstarávanie bolo vyhlásené koncom februára 2021, predĺžená lehota na predkladanie ponúk uplynula začiatkom mája 2021. Víťaz bol prvýkrát vyhlásený v júli toho istého roku, stala sa ním poľská Pesa. Podľa bodového hodnotenia hodnotiacej komisie bola ponuka výrazne lepšia oproti konkurentovi, poľský výrobca získal takmer maximálny možný počet bodov.
Parameter | Váha | ŠKODA Transportation, a.s. | Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA |
č. 1 - celková cena za 30 ks vozidiel | 60 | 45,28 b. | 60,00 b. |
č. 2 - priemerné ročné náklady na údržbu 1 vozidla | 15 | 10,34 b. | 15,00 b. |
č. 3 - úroveň technického riešenia | 25 | 25,00 b. | 22,92 b. |
Spolu | 100 | 80,62 b. | 97,92 b. |
Voči prvotnému vyhláseniu výsledkov sa Škoda Transportation odvolala, namietala štyri konkrétne aspekty vyhodnotenia. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dal českej spoločnosti za pravdu v 3 zo 4 namietaných bodoch a nariadil vyhodnotiť ponuky nanovo.
Druhé vyhodnotenie ponúk dopadlo rovnako a víťazom sa opäť stala poľská Pesa, zatiaľ čo sa Škoda znovu odvolala. ÚVO opätovne nariadilo znovu vyhodnotiť ponuky a skonštatovalo, že "v tejto časti ponuka úspešného uchádzača vykazuje také nezrovnalosti, ktoré mala odborne spôsobilá komisia kontrolovaného identifikovať". Tretie vyhodnotenie ponúk prebehlo s rovnakým výsledkom a za víťaza opäť určilo poľskú firmu, v reakcii na to sa Škoda odvolala opäť. Zákazka tak mala v tom čase už polročný sklz.
Štvrté, nateraz posledné a zároveň pravdepodobne definitívne vyhodnotenie ponúk zo začiatku marca 2022 prinieslo zvrat v rozhodovaní - poľská Pesa bola zo súťaže vylúčená pre nesplnenie podmienok a víťazom sa nakoniec stala česká Škoda Transportation. Tentokrát však proti vyhodnoteniu ponúk podala námietku práve vylúčená Pesa, 10. marca 2022 bolo začaté odvolacie konanie, o šesť dní neskôr sa začalo konanie zo strany ÚVO o preskúmanie úkonov kontrolovaného (DPMK) na základe podaných námietok.
Bez ohľadu na výsledok odvolacieho konania bolo potrebné zmluvu podpísať do konca februára pre splnenie podmienky dodania do konca roka 2023, Košice teda prídu o už schválený nenávratný finančný príspevok a súťaž bude s najväčšou pravdepodobnosťou zrušená.
Ako bude vyzerať vozidlový park?
Vzhľadom na to, že nové električky mali byť obojsmerné o dĺžke 30-metrov, mali nahrádzať primárne starnúce vozidlá typu KT8D5. V súčasnosti zasahuje do premávky osem električiek tohto typu s nízkopodlažným vloženým článkom a zhruba rovnaký počet vozidiel v pôvodnom prevedení. Priemerný vek týchto vozidiel v súčasnosti prevyšuje 30 rokov a s ohľadom na priebeh verejného obstarávania je zjavné, že sa v pravidelnej premávke ešte nejaký čas udržia. Dopravný podnik disponuje ešte ďalšími tromi vozidlami tohto typu, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú na železničnej vlečke v areáli U. S. Steel Košice.
Bmpeer