Nové električky nedorazia, eurofondy na nich prepadnú.
Pred vyše rokom zverejnil DPMK verejné obstarávanie na dodanie 30 kusov obojsmerných nízkopodlažných električiek. Prvotným víťazom súťaže za celkovo 79 mil. € sa stala v júli 2021 poľská Pesa, aspoň 10 električiek za 27,5 mil. € malo byť dodaných do necelých dvoch rokov od podpisu zmluvy, prvá dodávka teda mala byť ukončená zhruba v polovici roku 2023. Verejné obstarávanie však neprebiehalo podľa plánu, nasledovala séria odvolaní a súťaž sa začala naťahovať natoľko, že podmienka eurofondov - dodanie do konca roka 2023 sa stala nesplniteľnou. Už pridelené eurofondy teda nakoniec prepadnú.
Priebeh verejného obstarávania
Verejné obstarávanie bolo vyhlásené koncom februára 2021, predĺžená lehota na predkladanie ponúk uplynula začiatkom mája 2021. Víťaz bol prvýkrát vyhlásený v júli toho istého roku, stala sa ním poľská Pesa. Podľa bodového hodnotenia hodnotiacej komisie bola ponuka výrazne lepšia oproti konkurentovi, poľský výrobca získal takmer maximálny možný počet bodov.
Parameter | Váha | ŠKODA Transportation, a.s. | Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA |
č. 1 - celková cena za 30 ks vozidiel | 60 | 45,28 b. | 60,00 b. |
č. 2 - priemerné ročné náklady na údržbu 1 vozidla | 15 | 10,34 b. | 15,00 b. |
č. 3 - úroveň technického riešenia | 25 | 25,00 b. | 22,92 b. |
Spolu | 100 | 80,62 b. | 97,92 b. |
Voči prvotnému vyhláseniu výsledkov sa Škoda Transportation odvolala, namietala štyri konkrétne aspekty vyhodnotenia. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dal českej spoločnosti za pravdu v 3 zo 4 namietaných bodoch a nariadil vyhodnotiť ponuky nanovo.
Druhé vyhodnotenie ponúk dopadlo rovnako a víťazom sa opäť stala poľská Pesa, zatiaľ čo sa Škoda znovu odvolala. ÚVO opätovne nariadilo znovu vyhodnotiť ponuky a skonštatovalo, že "v tejto časti ponuka úspešného uchádzača vykazuje také nezrovnalosti, ktoré mala odborne spôsobilá komisia kontrolovaného identifikovať". Tretie vyhodnotenie ponúk prebehlo s rovnakým výsledkom a za víťaza opäť určilo poľskú firmu, v reakcii na to sa Škoda odvolala opäť. Zákazka tak mala v tom čase už polročný sklz.
Štvrté, nateraz posledné a zároveň pravdepodobne definitívne vyhodnotenie ponúk zo začiatku marca 2022 prinieslo zvrat v rozhodovaní - poľská Pesa bola zo súťaže vylúčená pre nesplnenie podmienok a víťazom sa nakoniec stala česká Škoda Transportation. Tentokrát však proti vyhodnoteniu ponúk podala námietku práve vylúčená Pesa, 10. marca 2022 bolo začaté odvolacie konanie, o šesť dní neskôr sa začalo konanie zo strany ÚVO o preskúmanie úkonov kontrolovaného (DPMK) na základe podaných námietok.
Bez ohľadu na výsledok odvolacieho konania bolo potrebné zmluvu podpísať do konca februára pre splnenie podmienky dodania do konca roka 2023, Košice teda prídu o už schválený nenávratný finančný príspevok a súťaž bude s najväčšou pravdepodobnosťou zrušená.
Ako bude vyzerať vozidlový park?
Vzhľadom na to, že nové električky mali byť obojsmerné o dĺžke 30-metrov, mali nahrádzať primárne starnúce vozidlá typu KT8D5. V súčasnosti zasahuje do premávky osem električiek tohto typu s nízkopodlažným vloženým článkom a zhruba rovnaký počet vozidiel v pôvodnom prevedení. Priemerný vek týchto vozidiel v súčasnosti prevyšuje 30 rokov a s ohľadom na priebeh verejného obstarávania je zjavné, že sa v pravidelnej premávke ešte nejaký čas udržia. Dopravný podnik disponuje ešte ďalšími tromi vozidlami tohto typu, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú na železničnej vlečke v areáli U. S. Steel Košice.
xdobo
Kto chce študovať, páči sa:
https://www.uvo.gov.sk/legislativametodika-dohlad/namietky/prehlad-rozhodnuti-o-namietkach-582.html?text=Obnova+vozidlov%C3%A9ho+parku+elektri%C4%8Diek+v+Ko%C5%A1iciach&kontrolovany=&voCislo=&month=&year=&ext=0&sort=&sort-dir=ASC
Dve Rozhodnutia ÚVO sú právoplatné.
Chronológia:
7.7.2021 rozhodli o víťazstve Pesy.
Škoda sa odvolala a 31.8.2021 ÚVO vydalo Rozhodnutie. V tomto Rozhodnutí bolo identifikovaných niekoľko pochybení "špičkovými odborníkmi" DPMK, ktorým by sa predišlo, ak by vedeli čítať a počítať...
Druhé Rozhodnutie je o tom, že po prvom Rozhodnutí DPMK opäť rozhodol o víťazstve Pesy (6.10.2021), Škoda sa odvolala (15.10.2021) a 2.11.2021 vedenie DPMK rozhodlo o náprave, t.j. že zruší Rozhodnutie o víťazstve Pesy a opäť posúdi jej ponuku... Tým pádom v skutočnosti ÚVO nič neposudzoval, keďže DPMK akceptoval námietky Škody (hoci predtým pri žiadosti o nápravu ich zamietli).
9.12.2021 opäť DPMK určil za víťaza tendra Pesu. Škoda sa odvolala a 21.2.2022 UVO rozhodol, aby sa DPMK riadil znaleckým posudkom, ktorý si nechal vypracovať ÚVO. Znalecky posudok vyšiel v neprospech ponuky Pesy, t.j. Pesa by mala byť vylúčená. Voči tomuto rozhodnutiu sa Pesa odvolala a Rada ÚVO zatiaľ nerozhodla...
11.3.2022 DPMK Pesu z tendra vylúčil a za víťaza tendra určil Škodu. Pesa sa odvolala a v súčasnosti beží konanie na ÚVO.
Rozhodnutie ÚVO z dňa 31.8.2021 je síce pre bežného čitateľa dlhé ale fakt výživné...
V prvom rade DPMK pochybil tým, že neurčil transparentne, prečo je ponuka Škody horšia ako ponuka Pesy. Pritom sa nehodnotila iba cena, ale aj prevádzkové náklady, podiel "nízkopodlažných sedačiek", kapacita električiek, šírka chodbičky a pod.
DPMK však nikde neuviedol, kvôli ktorým parametrom Škoda neuspela, čím jej bolo zabránené skontrolovať postup DPMK.
Druhý sporný bod je, že DPMK odmietal poskytnúť akékoľvek údaje parametrov, ktoré boli hodnotené. Škoda mala pochybnosti, či technické parametre električiek Pesa spĺňajú minimálne požiadavky stanovené DPMK. Avšak Škoda mala sťažené to posúdiť, keďže DPMK a Pesa argumentovali, že sa jedná o dôverné informácie. ÚVO im vysvetlilo, že ak sa jedná o projekt financovaný z verejných peňazí a uvedené parametre sú v tendri hodnotené, tak výrobca bude musieť strpieť zverejnenie uvedených parametrov (ktoré aj tak každý na internete zistí...)
Ďalším problémom bolo, že Škoda napadla nízku cenu Pesy. DPMK k preskúmaniu ceny pristúpil iba formalisticky a samozrejme nie v súlade so zákonom.
Riadili sa konkrétnym odsekom zákona o VO:
(3) Ak boli predložené najmenej tri ponuky od uchádzačov, ktorí spĺňajú podmienky účasti, ktoré spĺňajú požiadavky verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa na predmet zákazky, mimoriadne nízkou ponukou je vždy aj ponuka, ktorá obsahuje cenu plnenia najmenej o
a) 15% nižšiu, ako priemer cien plnenia podľa ostatných ponúk okrem ponuky s najnižšou cenou a
b) 10% nižšiu, ako je cena plnenia podľa ponuky s druhou najnižšou cenou plnenia.
Na základe tohto odseku námietku Škody DPMK zamietol.
Lenže každý čo vie čítať s porozumením a počítať zistí, že tento odsek použiť nemohli, keďže ponuku predložili iba dvaja uchádzači...
Takže im UVO vysvetlilo, ako to majú robiť...
A najlepšie zo všetkého je, ako DPMK posúdil technické parametre.
Tak napríklad šírka chodbičky...
DPMK pri hodnotení šírky chodbičky dávalo body nasledovne:
540-559 -> 1 bod
560-579 -> 2 body
580 a viac -> 3 body
Komisia údajne dala ponuke Pesy 2 body za šírku chodbičky (t.j. 560 až 579 mm).
Škoda to namietla...
Tak úradník ÚVO pozrel výkresy z ponuky Pesy a zistil nasledovné veci...
Šírka vozidla (vzdialenosť medzi vonkajšími stenami) v mieste dverí: 2400 mm
Šírka vozidla v interiéri v mieste dverí: 2220 mm
Šírka jednej sedačky: 420 mm
V priečnom reze interiéru mali byť podľa predloženej ponuky 2 páry takýchto sedačiek.
Takže na veľmi zjednodušené overenie DPMK stačila nasledovná rovnica:
4 x šírka sedačiek + šírka chodbičky = šírka interiéru električky
Priestor medzi dvomi susednými sedačkami resp. medzi sedačkou a vnútornou stenou električky je zanedbaný.
šírka chodbičky = šírka interiéru električky - 4 x šírka sedačiek = 2220 - 4 x 420
Výsledok?
šírka chodbičky = 540 mm
Z toho vyplýva otázka, prečo Komisia zložená z najlepších odborníkov určila šírku chodbičky na 560 až 579 mm, keď to akosi nevychádza...
A to ponúkaná električka je konštrukčne navrhnutá tak, že v pozdĺžnom smere sa smerom od dverí zužuje, t.j. pri dverách je interiér najširší (2220 mm).
Na toto všetko ešte pred rokom ÚVO upozornil DPMK, ktorý zjavne tieto pripomienky odignorovali... To je dôvod, že to došlo do tohto štádia.
Toľko k tomu, ako konali odborníci v Košiciach...
Kebyže si každý robí svoju robotu ako sa má, tak neriešime ani R2 okolo Košíc ani električky do Košíc.
Keďže pochybenia, nedôraznosť, lajdáckosť a hochštaplerstvo sú akýmsi národným športom, tak plačeme, aká je tu byrokracia... Nie že by nebola, bohužiaľ má svoje dôvody a tí čo si plnia zákonné povinnosti s ňou musia bojovať."