Namiesto nákupu nových električiek Košice obnovia vozidlový park modernizáciou viac ako 30-ročných električiek.
Po zrušení nákupu nových obojsmerných električiek a prepadnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondov začal Dopravný podnik mesta Košice pripravovať v roku 2022 náhradný projekt na modernizáciu veľkokapacitných električiek KT8D5, ktorý má byť taktiež financovaný z eurofondov. Do zásobníka projektov určených na financovanie prostredníctvom Programu Slovensko bol zaradený projekt modernizácie električiek v hodnote 15 miliónov €.
V máji tohto roka dopravný podnik vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizácie najviac 9 električiek KT8D5 v predpokladanej hodnote 14,7 mil. € bez DPH. Výsledkom súťaže bude rámcová zmluva na 4 roky, pričom modernizácie jednotlivých vozidiel budú riešené čiastkovými zmluvami s lehotou plnenia do 12 mesiacov. DPMK má v súčasnosti v evidenčnom stave 19 električiek typu KT8D5, z nich 8 bolo v rokoch 2003 - 2009 zmodernizovaných na čiastočne nízkopodlažný typ KT8D5.RN2.
Do súťaže sa podľa vyhodnotenia ponúk prihlásil iba jediný uchádzač, ktorým je firma Pragoimex, a.s., Praha. Táto spoločnosť predložila ponuku na predmet zákazky vo výške 14 699 790 € bez DPH. Modernizácia jednej obojsmernej električky tak košický dopravný podnik vyjde na 1,633 mil. €. Podľa Československého dopraváka je táto cena takmer dvojnásobná oproti posledným modernizovaným električkám KT8D5.RN2P pražského dopravného podniku, ktorý aj v súčasnosti pokračuje v modernizáciách tohto typu električiek (aktuálne modernizuje vozidlá odkúpené z maďarského Miškovca). Pražský Pragoimex, ktorý vlastnia podniky Škoda Transportation a Krnovské opravny a strojírny, sa podieľa aj na modernizácii pražských električiek (výroba stredných nízkopodlažných článkov, opravy skríň krajných článkov).
Doplnené: Rámcová zmluva o dielo bola podpísaná 30. septembra 2024. Subdodávateľmi budú spoločnosti Krnovské opravny a strojírny (46 %) a Škoda Ekova (22 %).
Rozsah modernizácie
Oproti električkám KT8D5.RN2, ktoré boli zmodernizované v rokoch 2003 až 2009, majú mať plánované modernizácie viacero novších prvkov, no elektrická tyristorová výzbroj ČKD TV3 zostane po oprave pôvodná. Počas súťaže uchádzač navrhol z hľadiska dlhodobej prevádzky a dostupnosti náhradných dielov nahradiť pôvodnú zastaranú výzbroj novou trakčnou výzbrojou s modernejšími prvkami (podobne ako pri pražských električkách, ktoré dostávajú výzbroj TV Progress) a zároveň predložil aj alternatívnu ponuku vo výške 16 130 790 € bez DPH, ktorá zohľadňovala aj výmenu výzbroje, no túto ponuku dopravný podnik ako nepovolené variantné riešenie nevyhodnocoval.
Modernizované električky dostanú nový stredný nízkopodlažný článok a krajné články, vrátane podvozkov podstúpia generálnu opravu. Dvere budú nové s pôvodným systémom otvárania (skladacie), doplnené o ochranu proti zovretiu prekážky a osvetlenie priestoru svetelnou clonou (zelenou pri otvorených dverách, červenou pri zatváraní dverí). Bočné okná budú vymenené za determálne s aplikáciou ochrannej fólie proti vandalizmu. Sedadlá pre cestujúcich sú požadované s koženkovým poťahom. Vnútrorné aj vonkajšie osvetlenie je požadované v úspornom LED vyhotovení. Pracoviská vodiča budú klimatizované a dostanú nové ovládanie s ručným radičom, ako aj nové ovládacie a zobrazovacie prvky. Komfort cestujúcich má zvýšiť aj celovozidlová klimatizácia s celkovým chladiacim výkonom najmenej 30 kW.
Vynovený bude tiež informačný systém s plnofarebnými LED displejmi. Električky budú vybavené aj kamerovým systémom s minimálne 12 kamerami pre sledovanie interiéru aj exteriéru, Wi-Fi internetom pre cestujúcich a systémom automatického počítania cestujúcich (APC).
Pôvodné zberače prúdu budú vymenené za elektricky ovládané polpantografy. Novinkou má byť aj zakrytie podvozkov a priestoru pod predným nárazníkom. Požadovaný je aj núdzový batériový (24 V) pohon umožňujúci krátku jazdu (do 100 m) v úseku bez napätia v troleji.
Nové električky v nedohľadne
Ak by neprišlo k naťahovaniu tendra na nákup nových električiek z roku 2021, poľská PESA Bydgoszcz už mohla do Košíc dodať nové nízkopodlažné obojsmerné veľkokapacitné električky za cenu 2,15 mil. € bez DPH/vozidlo. Namiesto nich budú mať Košice iba zmodernizované viac ako 30-ročné električky KT8D5 s dnes už zastaranou elektrickou výzbrojou. Na nákup nových električiek v eurofondovom období 2021 - 2027 zrejme už financie nezostanú, keďže z Programu Slovensko je pre dopravné projekty v Košiciach v rámci vyhlásenej výzvy vyčlenených 32,8 mil. € (opatrenie 2.8.1 Rozvoj verejnej dopravy). Okrem modernizácie električiek za 15 mil. €, je aktuálne v realizácii projekt nákupu elektrobusov za takmer 14 mil. €.
Ďalšie financie z Programu Slovensko DPMK získa prostredníctvom národných projektov na dofinancovanie modernizácie električkového depa (cca 33,3 mil. €). Pripravuje sa aj výzva pre projekty v oblasti výstavby/modernizácie tratí dráhovej MHD, resp. projektovú prípravu (spolu za 42,5 mil. € pre Košice, Prešov, Žilinu).
Drew5