DPMK chýbajú vodiči autobusov

Slovenskí autobusoví dopravcovia bojujú s nedostatkom kvalifikovaných profesionálnych vodičov. Podľa združenia ČESMAD Slovakia chýba v cestnej doprave  viac ako 1200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Problémy s vodičmi sa nevyhli ani DPMK.

Vodičov s oprávnením na vedenie autobusu  postupne ubúda. Staršia generácia odchádza do dôchodku a pre mladých ľudí toto povolanie nie je atraktívne.  Dôvodov je viac, prvotným problémom je však už vzdelanie . Na Slovensku totiž v súčasnosti nie je škola, ktorá by vychovávala profesionálnych vodičov. Učilištia  pri závodoch autobusovej dopravy zanikli a dnešné Stredné odborné školy  automobilové v Košiciach, Bratislave, Trnave,  Banskej Bystrici, Handlovej či Senici sa zameriavajú predovšetkým na vzdelávanie  mechanikov a autotronikov pre automobilky, ktoré na Slovensku pôsobia.

Okrem náročných pracovných podmienok záujemcov o profesiu vodiča autobusu odrádza aj vysoká cena získania vodičského oprávnenia. Rozšírenie vodičského preukazu na možnosť šoférovať autobus, prípadne vydanie nového preukazu stoja stovky eur. Vodič okrem toho musí byť zdravotne spôsobilý, musí absolvovať psychologické testy a byť držiteľom karty vodiča. Uchádzači o oprávnenie viesť autobus musia mať minimálne 24 rokov.

Problémy s nedostatkom vodičov autobusov zaznamenávajú dopravcovia už dlhší čas a podľa dlhodobých prognóz sa budú zvyšovať. Dopravné podniky preto pri ich nábore prichádzajú aj s mnohými  motivačnými faktormi – náborovým alebo stabilizačným príspevkom (DP Bratislava, DP Žilina),  príspevkom na cestovné, stravu či ubytovanie.

S podobnou iniciatívou prichádza aj DPMK – ak záujemca absolvuje kurz na rozšírenie vodičského oprávnenia zo skupiny C na skupinu D a podpíše pracovnú zmluvu s DPMK, kurz mu uhradia. S nástupom do zamestnania získa vodič benefity, ktoré svojim zamestnancom DPMK poskytuje – napr. aj príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie.  Napriek tomu sa im nedarí stavy vodičov napĺňať a ich nedostatok sa začína prejavovať už aj pri každodennej výprave MHD.

Dočasným riešením tejto nepriaznivej situácie je preškolenie časti vodičov električiek. Keďže počas prebiehajúcej rekonštrukcie električkových tratí  sa počet vypravených električiek obmedzil, niektorí z vodičov električiek absolvovali kurz a rozšírili rady vodičov autobusov. Z dlhodobého hľadiska to však  nedostatok vodičov nevyrieši. 

Z týchto dôvodov sa od pondelka 15. mája 2017 zmení interval niektorých liniek MHD. O nových cestovných poriadkoch vás budeme informovať.

Nábor vodičov autobusov v DPMK priebežne pokračuje, prípadní záujemcovia môžu žiadosti so životopisom  zasielať e-mailom alebo poštou na adresu DPMK:
DPMK, a.s., Bardejovská 6, 043 29 Košice, tel. kontakt 055/6407120.

Aktualizované 12.5.2017: Od plánovaného obmedzenia dopravy formou predprázdninového obmedzenia cestovných poriadkov bolo upustené.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nie su soferi alebo nie su autobusy?
Škoda, že podstatná informácia je uvedená na konci, krásne zakamuflovaná.

Cestujúci trpí ustavičnými výlukami, vyplakávanie o nedostatku vodičov je pre neho irelevantné.

Ale dalo sa to čakať. Dennodenné sanovanie výpravy zálohami je dlhodobo neudržateľné. Podnik mal rovno povedať, že na takýto rozsah NEMÁ prostriedky. Takto sa stal vedomým spoluvinníkom.
Hm, no to je teda dorbe,, zase len cestujuci na to doplatí ..? A ešte k tomu ta rekonštrukcia, už teraz je kapacita na jazero dosť znížená, náhradna doprava neanahrádza v plnom rozsahu ED ako pred reko,, aka taka náplasť bola ta L19 a jej predlžená trasa,, no ako vidim ešte aj jej sa kapacita obmedzi,, aby toho nebolo "až moc" pre cestujucich na jazero, že? Ešte viac im treba predlžiť cestu do a z prace na jazero a opačne,, ?
si robíte prdel? akože nejazdia električky a ešte aj obmedzíte autobusy? a nezabudnite zvýšiť cestovné, nech to je dotiahnuté do dokonalosti
Tú poslednú informáciu o obmedzení MHD tu niekto svojvoľne a hlavne nepodložene doplnil. Tlačová správa nič také neobsahovala.
Prvým a hlavným problémom je mzda, soudruzi. Makať na autobuse, električke alebo trolejbuse za 4, niečo Ečka - to bude len skutočný nadšenec MHD alebo zúfalec, ktorý nemá inú možnosť. O nejakej spoločenskej prestíži vodičovania ani nehovoriac, takže prečo ten údiv nad situáciou?
No a špeciálne k situácii v KE - pokiaľ takéto náročné akcie ako reko tratí budú organizovať Naši človekovia s IQ na úrovni naštartovanej KT8, tak sa nemáme prečo diviť. A či niekto niečo svojvolne a nepodložene doplnil alebo nie, to už na tomto bordeli nič nevylepší. Výprava je síce de jure plná, ale de facto počtom chýbajúcich spojov (napr. L51 - služby ktoré "nemusia "byť vypravené, že?) prázdninová. Jak sto hoven, či jak s toho ven...?
Reakcia na: Alco #6:
Navyše vykanibalizovaná linka 10+51, škrtnutá jedna záloha a dlhodobý celkový nesúlad medzi štruktúrou ZV a štruktúrou celej výpravy (príliš veľa sólo ZV).
Mno, plakať vedia pekne, ale voľné miesta pre vodičov neinzerujú poriadne ani na svojej stránke (je tam len info o kurze z C na D), neinzerujú ich na úrade práce, aspoň teda nie online, neinzerujú na hlavných pracovných portáloch ako profesia, kariéra, alebo bazoš... tak čo sakra čakajú?
Reakcia na: irizar #8:
Ešte aj v tej ponuke na rozšírenie VP majú uvedené "Prípadní záujemcovia sa môžu prihlásiť do 30.09.2016". ?
Nebodaj by si sa chcel vrátiť na Slovensko?
Reakcia na: irizar #8:
A čo sa čuduješ? Veď vo vedení DPMK sú LENIVÝ a HLÚPI pracovníci. Lebo oni vedia len naj........ť reklamy na busy a elektri. a do hlásičoch zastávok. A mať trocha nadhľad nad fungovaním mhd to im nič nehovorí.
Motovidlá.
Keď mi dajú plat aspoň 1500€ tak idem pracovať do DPMK papiere mám komlet? ? ?
Reakcia na: trolej #11:
1500 evri nemajú ani vodiči v Prahe. Staň sa rušňovodičom a budeš mať 1500.
Reakcia na: 381+383 #5:
Včera v noci to mali vodiči vycapené na výpravovni Hornádska, asi sa to tam vylepilo samo, svojvolne a hlavne nepodložene, že...
Reakcia na: Davidoshmhd #9:
No keby som si mal vybrat medzi soferovanim produktov libchavskej maringotkarne a amputaciou laveho semenniku hrdzavou pilkou, musel by som si sadnut a poriadne si to premysliet ?
"Od plánovaného obmedzenia dopravy formou predprázdninového obmedzenia cestovných poriadkov bolo upustené."

Čiže naďalej ostávajú v platnosti sanácie výpadkov cez zálohy a vozidlá z linky 51? ?
Reakcia na: veteran #15:
To „predprázdninové obmedzenie“ bolo myslené ako prázdninové cestovné poriadky už teraz?
Lebo to obsahuje aj takú absurditku, že linky č. 18 a 55 sú obmedzené nie o trochu, ale o nejakých 60 % (napr. popoludní miesto 5 spojov za hodinu len 2). To by bol masaker, aj keď je už máj...

A podľa mňa aj slepý vidí, že keby sa autobusové linky poskladali rozumnejšie, musí sa to isté zvládnuť s menším počtom autobusov aj vodičov.
Myslím napr. na to krútenie sa liniek č. 17, 19, 71 a 72, ale určite by sa našlo aj iné - nie som často v špičke v teréne, ale z toho, čo občas vidím, mám neustály pocit, že busy z KVP, Terasy a Železníkov nie sú až také plné ako z Ťahanoviec a Furče.
Takže keď je problém s vodičmi, neviem, prečo toto zodpovední neriešia...
Reakcia na: cedin #16:
Stale budu v rannej spicke plne busy zo sidlisk do centra a naopak pojdu prazdne. Lenze aj naopak musia ist. V rannej spicke chodia poriadne natrieskane busy z NO k novej nemocnici. Cast ludi (asi polka) ide az hore na zelezniky ku skolam a nasledne ku Carrefouru. Tento smer je jeden z mala, ktory je symetricky vytazeny.

Ako si to myslel, krutenie 17 a 19? 71 a 72 obsluhuju vela nezavislych uzemi. Nemozes tie linky brat ako spojnicu KVP a Furce. Takto to nefunguje.
Reakcia na: 110mat110 #17:
Isteže, nie som na hlavičku - myslel som na obsadenie spojov ráno zo sídlisk do centra a popoludní naopak.
Asi boli myslené busy z Nám. osloboditeľov k starej nemocnici, nie k novej, že? Lebo žiadna priama autobusová linka MHD z Nám. osloboditeľov k novej nemocnici nejestvuje? - čo je aj škoda, lebo šestkou je to fajnúčko naokolo.
A tento smer na starú nemocnicu bude asi aj výnimka (silnejší ráno na sídlisko a popoludní z neho) - ranných cieľov je tam v trase asi aj viac než ranných zdrojov.

Ale poďme k tomu, ako nerozumiem tomu, že linky 17, 19, 71 a 72 obsluhujú veľa nezávislých území.
Takže úvaha laika (alebo si zafandím - nie veľmi aktívneho záujemcu o túto problematiku, ale predsa len už dlhodobejšieho záujemcu, ktorý sa nad týmto už párkrát zamýšľal)
- len taký ľahký prvoplánový nástrel:

Linka 17: Furča, Exnárova - Prešovská - Nám. osloboditeľov - Toryská - juh Popradskej - Luník VIII.
Linka 19: Jazero - Južné nábrežie - Nám. osloboditeľov - Hlavná pošta - KVP, kláštor.
Linka 71: Furča, Exnárova - Mier - Štefánikova - Stanica - Svätoplukova - NMM - TUKE - sever Popradskej - Moskovská - KVP, kláštor.
Linka 72: trebárs bez zmeny
Vynechal som niečo podstatné? Nevylučujem, ale myslím, že nie.
Je to menej vozov, vodičov a vozokilometrov? O čosi určite.
Sedí to kapacitne? Myslím, že zhruba áno - ale neviem, počty cestujúcich nepoznám.
A sú tam nové priame spojenia, ktoré určite nebudú slabé (zo severu Furče a z juhu Popradskej na N. oslob., z N. oslob. na novú nemocnicu).
A tie, čo by zmizli, buď nie sú také podstatné alebo majú aj inú alternatívu.
A je tam lepšia obsluha z Exnárovej a okolia.

Určite by to takto „fungovalo“.
A určite by sa dalo vymyslieť aj niečo ešte lepšie (so zapojením viac liniek do hry - napr. práve linky č. 15 a 16, ktoré sa železníkovskej strane dlhé kilometre len kopírujú), len k tomu treba čas a najmä lepšie poznať počty cestujúcich.
Takže neviem koľko je v tom miestnej „politiky“ a lokálnych záujmov (určite dosť), ale to, čo je v tomto dnes, určite nie je optimálny stav - ani pre cestujúcich ani pre peňaženku mesta.
Reakcia na: cedin #18:
Hovoríš o krútení liniek a sám navrhneš pokrútenú L71. A tiež nechápem, prečo chceš toľko spojov pchať na Exnárovú, keď tam necháš L15.
Ľudia z hornej časti Furče by ti poďakovali, keby im šla len L72 na Mier a napr. cez víkend každých 20 min (prípadne počas pracovného dňa v sedle).
A linka 19 v takej variante navrhovaná už raz bola - v roku 2008. Potom prišli zásahy mestských častí.
Reakcia na: Yogi616 #20:
Linka 71, akú som „navrhol“, sú vlastne 2 linky. Pokojne by sa to dalo prestrihnúť pri stanici.
Len som myslel, že tým spojením by sa ušetrili nejaké delaye na konečných a teda možno aj 1 autobus či 1-2 vodiči.
Ale nakoniec, mohol by to byť spoločný obeh s prečíslovávaním pri stanici - tak ako dnes prečíslovávajú dvojice nočných liniek (aj keď podľa mňa - ale nielen podľa mňa, ako som videl dávnejšie v diskusii dakde na nete - zbytočne, lebo pre cestujúcich by bolo lepšie, keby to boli len 3 dlhé linky a nie 6 krátkych).

Exnárova preto, lebo by to bolo kratšie + dnes je ako od macochy a tak by mala spojenie na obe strany centra. 72+55 by južnej strane Furče v smere na Mier mali stačiť - aj tých sedlových 20´ (ale cez školské dni je dnes v sedle 15´).
Ale prípadne by linka 17 mohla ísť už z Lingova, aby celá Furča mala spojenie na Prešovskú (ale či je to až také podstatné...).

Tá moja 19-tka ale podľa mňa nemá chybu: sever Jazera - Námestie osloboditeľov podstatne hustejšie ako dnes chudorľavá 52, linka na Nám. osloboditeľov aj zo Starozagorskej (čo dnes nie je), obojsmerne výhodné a tiež dnes nejestvujúce priame spojenie sever Terasy (vrátane novej nemocnice!) - Nám. osloboditeľov. Všetko samé značné výhody oproti dnešku.
A nič podstatné som pritom nezrušil.
Neviem, čo sa na tom mohlo mestským častiam (a ktorým) nepáčiť.
Dokonca sa mi marí, že dakedy koncom stredoveku 19-tka v takejto alebo veľmi podobnej trase aj chvíľu premávala. Sú tu na tomto webe aj nejaké historické materiály, asi by sa to dalo nájsť.

Celé som to naťukal do klávesnice za pár minút, aj keď časť z toho som mal vymyslenú dávnejšie. Netvrdím, že je to úplne domyslené + opakujem, že som si vedomý, že k profi návrhu treba poznať prepravné záťaže či ako sa tomu nadáva.
Ale aj tak sranda, nie? - len som zobral pokrútené povrázky zvané 17 a 19 a trošku som ich napol - a hneď vznikla kopa nových užitočných vzťahov priamo...
Tá 71-otka je len taký dorobok k tomu narýchlo. Určite by sa to dalo vymyslieť aj lepšie (ale zrejme s väčším klbkom), len by to chcelo poznať tie záťaže a dať tomu čas na kombinovanie.
Reakcia na: cedin #21:
Nič v zlom, ale riešiť autobusové linky nezávisle od električkových je smutné... ?
Reakcia na: veteran #15:
sem tam sa stiahne nieco aj z 55 + mimo spicky najma z linky 27
Reakcia na: cedin #16:
Istotne by stacilo, ak by mesto prestalo dopravnemu podniku hadzat stale nove polena pod nohy, prestale pribudat nove zbytocne semafory, kolony a brzdice dopravy, a zacala sa MHD podporovat naozaj (preferencia, BUS pruhy, poriadne upratovanie vozidiel a tak) a nie len naoko (hurá elektrobusy). 5 - 10 minutove meskanie na linkach prechadzajucich Namestim osloboditelov okolo Dargova, Jazerom, Postovou, alebo krizovatkou pri plavarni je uz akymsi standardom. A ak linka prejde po trase viacerymi tak sa to len spocitava a meskanie sa prenasa niekedy na dalsie spoje. A to nie len v case spicky. Vtedy sa k tymto miestam pridava aj Mier, Presovska, Sturova. Bez tychto meskani by si urcite na obehoch dokazal usetrit cas jazdy, co by mohlo v konecnom dosledku pomoct urcite viac, ako presmerovanie liniek, ktore budu tak ci tak pomale a neatraktivne.
Reakcia na: Troll #22:
Nerozumiem.
Nič z toho, čo som „navrhol“ (preto úvodzovky, lebo to žiadny komplexný a znalosťami o počte cestujúcich podložený návrh nebol, len taká úvaha), podľa mňa nemá s električkami nič spoločné.
Jediné, čo snáď trochu, je mnou navrhované priame prepojenie Nám. osloboditeľov - nová nemocnica autobusom. Ale to má jasnú logiku - električkou naokolo je to strašne nadlho, takže pre potenciálnych cestujúcich dnes jazdiacich v aute absolútne neatraktívne.

Mne sa linkové vedenie električiek vidí v poriadku, akurát neviem, či mierne hustejšie intervaly liniek 6 a 9 oproti zvyšku (znemožňujúce pravidelnejší spoločný interval 3-7-9 z Jazera) majú opodstatnenie v počtoch cestujúcich - najmä u šestky sa mi zdá, že inú ako poloprázdnu som už roky nevidel (ani dole amfikom ani na Moldavskej).
Reakcia na: tbus #24:
To sa predsa vzájomne nebije.
Nie som od fachu, ale žiadne reálne praktické kroky k masívnejšej preferencii MHD (semafory, vyhradené pruhy, cena vs. dane a parkovné) som v tomto meste nikdy nepostrehol - asi nie je „politická vôľa“ (odhadujem, že všetci v tomto dôležití sú zrejme automobilisti s rezervovaným vzťahom k verejnej hromadnej doprave, aj keď to navonok tak určite nedeklarujú).
A technicky by sa dalo v tomto smere naozaj všeličo, to vidí aj laik...
Preto sami zdá reálnejšie vziať to najprv z toho druhého konca (zrýchliť cestovanie napriamením liniek a znížením počtu prestupov), voči čomu by asi neboli väčšie námietky - najmä ak to niečo aj ušetrí a potenciálne priláka do MHD nových zákazníkov.
Reakcia na: cedin #25:
Hovoril si, že šestkou je to z NO na Novú nemocnicu "fajnučko naokolo". Nemyslím si, že 16 minút je extrémne dlhá jazdná doba. Teda nechápem načo by bola dalšia zbytočná autobusova linka.
O kapacitu šestky sa neboj, dojdu nové Varia a hneď bude oslabenie kapacity.
Inak s tymi zmenami trasovania autobusových liniek... ako písal tbus, omnoho viac by prispela preferencia CELEJ MHD a nie iba jednej z jej trakcií.
Na Štúrovej mohol byť jeden súvislý BUS pruh, v podstate až po Senný trh, na Zimnej/B. Němcovej mohli byť združené zastávky, ale "projektant nezakreslil" "mesto nechcelo" a pod. Nakoniec bude z MET a IKD samá premárnená šanca o zlepšenie MHD.
Reakcia na: cedin #26:
Napriamenie liniek a zároveň zníženie počtu prestupov? Tieto dva ciele zároveň nedosiahneš asi nikdy, jedine linkami odvšadiaľ všade...
Reakcia na: cedin #25:
MHD má fungovať ako jeden systém, pretože bežný cestujúci nerieši, či ide električkou, autobusom, či elektrobusom. Preto existujú nejaké väzby / vzťahy medzi električkovými a autobusovými linkami, ktoré by bolo vhodné zachovať, upraviť, príp. zaviesť. Tým že riešiš iba autobusy, môžeš (ale nemusíš) dosť výrazne ovplyvniť toky cestujúcich električkovou dopravou. A práve na to narážam.
Reakcia na: cedin #26:
A ako zrychlis cestovanie? Ved tie autobusy ti aj tak budu stat v zapche na miestach, ktore vymenoval tbus.
Reakcia na: afeno #27:
Nie len MET a IKD, ale aj Modernizácia zastávok verejnej dopravy a informačných systémov. Opäť len obmena materiálov.
Reakcia na: Troll #29:
S tým, že cestujúci nerieši, akým dopravným prostriedkom pôjde, nie veľmi súhlasím, keďže ak mám na výber autobus a zároveň električku, ktorá síce môže mať papierovo dlhšiu jazdnú dobu, ale mám istotu, že obídem zápchy na cestách, tak si určite vyberiem električku
Reakcia na: 3pa3ck3 #32:
Aj ja tak cestujem. Ale niektorí cestujúci preferujú hlavne tú trakciu, ktorej linky poznajú - Ťahanovčan pôjde všade autobusom ( napr. aj keby mohol ísť z Madridskej na Bernolákovú L18 + L9 / L6 / LR, tak radšej pôjde L10 na nám. Osloboditrľov, odtiaľ L71 / L72 na Magistrát a tak pešo na Bernolákovu a naopak napr. Terasan z Nám.marat.mieru na stanicu nepôjde L16 / L27, pôjde radšej L2 )
Reakcia na: KosickyTiger #33:
ťahanovčan by šiel 10kou až na spoločenský pavilón a tak pešo na bernolákovu....
Reakcia na: Iv #34:
Ja to mám z vlastnej skúsenosti - spolužiak z Ťahanoviec išiel z Madridskej na Bernolákovu a zvolil si L10 + L71/L72. ?
Reakcia na: KosickyTiger #33:
zaujímalo by ma, ktorý zdravý človek by si vybral cestu z NMM na stanicu L2
Reakcia na: Yogi616 #36:
Napr. ja je to omnoho lepsie ako cakat na bus ktory sice ide len par zastavok ale intervalovo momentalne nie je tak lakavy ako elektricka. Navyse elektricka ide nacas kym autobus stale meska a ovela castejsie v sucasnom rezime.
Reakcia na: LUKYmhd #37:
Dosť často som sa tam pohyboval a nikdy mi nenapadlo ísť dookola na stanicu. Neviem o akom lepšom intervale píšeš, lebo z NMM na Stanicu ti ide len linka 2 (a jej interval nie je nejaký úžasný). Teda aj linka 6, ale to by si musel byť už riadne mimo.
Od Mlynskej bašty ide autobus každú chvíľu - či už priamo 16, 27 či 29, ale aj ostatné linky ako 25, 71, 72. Stačí prejsť cez most a si tam. Taktiež je tu možnosť ísť 17 či 19.
Naozaj tu nevidím výhodu električky. Ja si väčšinou hľadám časovo najkratšie trasy.
Reakcia na: Yogi616 #38:
Ja som to myslel tak, že človek, ktorý celý život cestuje stále iba električkou (trebars niektorí Terasania), si určite zvolí na cestu električku, pretože autobusové linky ani nepozná.
Reakcia na: Yogi616 #38:
Pred zmenou CP kvoli reko meniarne L2 jazdila 12 minut skoro cely den. Teraz jazdi kazdych 15. A pre mna je vyhodnejsia elektricka ako autobus. L17 a 19 mimo spicky jazdia kazdych 20 minut a nie raz idu za sebou. A peso sa mi nechce cez park ked mam priame spojenia na stanicu.
Chybaju mi v zozname spoje 71 a 72, vynechali uz niekolkokrat, smer Lingov>KVP, dnes po 17-tej vynechali dva spoje za sebou.

To ze je malo vodicov je OK, ale preco nezmenia cestovne poriadky? Pridem na zastavku a mam tak 50% sancu ze bus mi pojde.
Reakcia na: Dead #43:
To je zoznam z roku 2008.

A tých málo vodičov je už obohraná platňa. Tvrdia, že ich majú málo, adekvátne ich nezaplatia a ešte sa ani nijako nesnažia, aby nejakí noví prišli. A aby toho nebolo málo, tak po predpredprázdninovom predškrtaní sa služby osekajú na 5,5-hodinové výkony a podobné skvosty.
Reakcia na: veteran #44:
Krátkych služieb je len zopár, a vždy boli, aj budú, práve kvôli rovnomernejšiemu rozloženiu pracovného času. Sú služby 10 aj 11 hodinové, a naopak sú aj 6 hodinové na vyrovnanie. Také služby nájdeš medzi delenými, celodenkami, aj v šaci. Krátke služby existovali vždy, kvôli vodičom, už ti to raz Author vysvetľoval.