Slovenskí autobusoví dopravcovia bojujú s nedostatkom kvalifikovaných profesionálnych vodičov. Podľa združenia ČESMAD Slovakia chýba v cestnej doprave viac ako 1200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Problémy s vodičmi sa nevyhli ani DPMK.
Vodičov s oprávnením na vedenie autobusu postupne ubúda. Staršia generácia odchádza do dôchodku a pre mladých ľudí toto povolanie nie je atraktívne. Dôvodov je viac, prvotným problémom je však už vzdelanie . Na Slovensku totiž v súčasnosti nie je škola, ktorá by vychovávala profesionálnych vodičov. Učilištia pri závodoch autobusovej dopravy zanikli a dnešné Stredné odborné školy automobilové v Košiciach, Bratislave, Trnave, Banskej Bystrici, Handlovej či Senici sa zameriavajú predovšetkým na vzdelávanie mechanikov a autotronikov pre automobilky, ktoré na Slovensku pôsobia.
Okrem náročných pracovných podmienok záujemcov o profesiu vodiča autobusu odrádza aj vysoká cena získania vodičského oprávnenia. Rozšírenie vodičského preukazu na možnosť šoférovať autobus, prípadne vydanie nového preukazu stoja stovky eur. Vodič okrem toho musí byť zdravotne spôsobilý, musí absolvovať psychologické testy a byť držiteľom karty vodiča. Uchádzači o oprávnenie viesť autobus musia mať minimálne 24 rokov.
Problémy s nedostatkom vodičov autobusov zaznamenávajú dopravcovia už dlhší čas a podľa dlhodobých prognóz sa budú zvyšovať. Dopravné podniky preto pri ich nábore prichádzajú aj s mnohými motivačnými faktormi – náborovým alebo stabilizačným príspevkom (DP Bratislava, DP Žilina), príspevkom na cestovné, stravu či ubytovanie.
S podobnou iniciatívou prichádza aj DPMK – ak záujemca absolvuje kurz na rozšírenie vodičského oprávnenia zo skupiny C na skupinu D a podpíše pracovnú zmluvu s DPMK, kurz mu uhradia. S nástupom do zamestnania získa vodič benefity, ktoré svojim zamestnancom DPMK poskytuje – napr. aj príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie. Napriek tomu sa im nedarí stavy vodičov napĺňať a ich nedostatok sa začína prejavovať už aj pri každodennej výprave MHD.
Dočasným riešením tejto nepriaznivej situácie je preškolenie časti vodičov električiek. Keďže počas prebiehajúcej rekonštrukcie električkových tratí sa počet vypravených električiek obmedzil, niektorí z vodičov električiek absolvovali kurz a rozšírili rady vodičov autobusov. Z dlhodobého hľadiska to však nedostatok vodičov nevyrieši.
Z týchto dôvodov sa od pondelka 15. mája 2017 zmení interval niektorých liniek MHD. O nových cestovných poriadkoch vás budeme informovať.
Nábor vodičov autobusov v DPMK priebežne pokračuje, prípadní záujemcovia môžu žiadosti so životopisom zasielať e-mailom alebo poštou na adresu DPMK:
DPMK, a.s., Bardejovská 6, 043 29 Košice, tel. kontakt 055/6407120.
Aktualizované 12.5.2017: Od plánovaného obmedzenia dopravy formou predprázdninového obmedzenia cestovných poriadkov bolo upustené.
cedin
Len som myslel, že tým spojením by sa ušetrili nejaké delaye na konečných a teda možno aj 1 autobus či 1-2 vodiči.
Ale nakoniec, mohol by to byť spoločný obeh s prečíslovávaním pri stanici - tak ako dnes prečíslovávajú dvojice nočných liniek (aj keď podľa mňa - ale nielen podľa mňa, ako som videl dávnejšie v diskusii dakde na nete - zbytočne, lebo pre cestujúcich by bolo lepšie, keby to boli len 3 dlhé linky a nie 6 krátkych).
Exnárova preto, lebo by to bolo kratšie + dnes je ako od macochy a tak by mala spojenie na obe strany centra. 72+55 by južnej strane Furče v smere na Mier mali stačiť - aj tých sedlových 20´ (ale cez školské dni je dnes v sedle 15´).
Ale prípadne by linka 17 mohla ísť už z Lingova, aby celá Furča mala spojenie na Prešovskú (ale či je to až také podstatné...).
Tá moja 19-tka ale podľa mňa nemá chybu: sever Jazera - Námestie osloboditeľov podstatne hustejšie ako dnes chudorľavá 52, linka na Nám. osloboditeľov aj zo Starozagorskej (čo dnes nie je), obojsmerne výhodné a tiež dnes nejestvujúce priame spojenie sever Terasy (vrátane novej nemocnice!) - Nám. osloboditeľov. Všetko samé značné výhody oproti dnešku.
A nič podstatné som pritom nezrušil.
Neviem, čo sa na tom mohlo mestským častiam (a ktorým) nepáčiť.
Dokonca sa mi marí, že dakedy koncom stredoveku 19-tka v takejto alebo veľmi podobnej trase aj chvíľu premávala. Sú tu na tomto webe aj nejaké historické materiály, asi by sa to dalo nájsť.
Celé som to naťukal do klávesnice za pár minút, aj keď časť z toho som mal vymyslenú dávnejšie. Netvrdím, že je to úplne domyslené + opakujem, že som si vedomý, že k profi návrhu treba poznať prepravné záťaže či ako sa tomu nadáva.
Ale aj tak sranda, nie? - len som zobral pokrútené povrázky zvané 17 a 19 a trošku som ich napol - a hneď vznikla kopa nových užitočných vzťahov priamo...
Tá 71-otka je len taký dorobok k tomu narýchlo. Určite by sa to dalo vymyslieť aj lepšie (ale zrejme s väčším klbkom), len by to chcelo poznať tie záťaže a dať tomu čas na kombinovanie.