Slovenskí autobusoví dopravcovia bojujú s nedostatkom kvalifikovaných profesionálnych vodičov. Podľa združenia ČESMAD Slovakia chýba v cestnej doprave viac ako 1200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Problémy s vodičmi sa nevyhli ani DPMK.
Vodičov s oprávnením na vedenie autobusu postupne ubúda. Staršia generácia odchádza do dôchodku a pre mladých ľudí toto povolanie nie je atraktívne. Dôvodov je viac, prvotným problémom je však už vzdelanie . Na Slovensku totiž v súčasnosti nie je škola, ktorá by vychovávala profesionálnych vodičov. Učilištia pri závodoch autobusovej dopravy zanikli a dnešné Stredné odborné školy automobilové v Košiciach, Bratislave, Trnave, Banskej Bystrici, Handlovej či Senici sa zameriavajú predovšetkým na vzdelávanie mechanikov a autotronikov pre automobilky, ktoré na Slovensku pôsobia.
Okrem náročných pracovných podmienok záujemcov o profesiu vodiča autobusu odrádza aj vysoká cena získania vodičského oprávnenia. Rozšírenie vodičského preukazu na možnosť šoférovať autobus, prípadne vydanie nového preukazu stoja stovky eur. Vodič okrem toho musí byť zdravotne spôsobilý, musí absolvovať psychologické testy a byť držiteľom karty vodiča. Uchádzači o oprávnenie viesť autobus musia mať minimálne 24 rokov.
Problémy s nedostatkom vodičov autobusov zaznamenávajú dopravcovia už dlhší čas a podľa dlhodobých prognóz sa budú zvyšovať. Dopravné podniky preto pri ich nábore prichádzajú aj s mnohými motivačnými faktormi – náborovým alebo stabilizačným príspevkom (DP Bratislava, DP Žilina), príspevkom na cestovné, stravu či ubytovanie.
S podobnou iniciatívou prichádza aj DPMK – ak záujemca absolvuje kurz na rozšírenie vodičského oprávnenia zo skupiny C na skupinu D a podpíše pracovnú zmluvu s DPMK, kurz mu uhradia. S nástupom do zamestnania získa vodič benefity, ktoré svojim zamestnancom DPMK poskytuje – napr. aj príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie. Napriek tomu sa im nedarí stavy vodičov napĺňať a ich nedostatok sa začína prejavovať už aj pri každodennej výprave MHD.
Dočasným riešením tejto nepriaznivej situácie je preškolenie časti vodičov električiek. Keďže počas prebiehajúcej rekonštrukcie električkových tratí sa počet vypravených električiek obmedzil, niektorí z vodičov električiek absolvovali kurz a rozšírili rady vodičov autobusov. Z dlhodobého hľadiska to však nedostatok vodičov nevyrieši.
Z týchto dôvodov sa od pondelka 15. mája 2017 zmení interval niektorých liniek MHD. O nových cestovných poriadkoch vás budeme informovať.
Nábor vodičov autobusov v DPMK priebežne pokračuje, prípadní záujemcovia môžu žiadosti so životopisom zasielať e-mailom alebo poštou na adresu DPMK:
DPMK, a.s., Bardejovská 6, 043 29 Košice, tel. kontakt 055/6407120.
Aktualizované 12.5.2017: Od plánovaného obmedzenia dopravy formou predprázdninového obmedzenia cestovných poriadkov bolo upustené.
cedin
Asi boli myslené busy z Nám. osloboditeľov k starej nemocnici, nie k novej, že? Lebo žiadna priama autobusová linka MHD z Nám. osloboditeľov k novej nemocnici nejestvuje? - čo je aj škoda, lebo šestkou je to fajnúčko naokolo.
A tento smer na starú nemocnicu bude asi aj výnimka (silnejší ráno na sídlisko a popoludní z neho) - ranných cieľov je tam v trase asi aj viac než ranných zdrojov.
Ale poďme k tomu, ako nerozumiem tomu, že linky 17, 19, 71 a 72 obsluhujú veľa nezávislých území.
Takže úvaha laika (alebo si zafandím - nie veľmi aktívneho záujemcu o túto problematiku, ale predsa len už dlhodobejšieho záujemcu, ktorý sa nad týmto už párkrát zamýšľal)
- len taký ľahký prvoplánový nástrel:
Linka 17: Furča, Exnárova - Prešovská - Nám. osloboditeľov - Toryská - juh Popradskej - Luník VIII.
Linka 19: Jazero - Južné nábrežie - Nám. osloboditeľov - Hlavná pošta - KVP, kláštor.
Linka 71: Furča, Exnárova - Mier - Štefánikova - Stanica - Svätoplukova - NMM - TUKE - sever Popradskej - Moskovská - KVP, kláštor.
Linka 72: trebárs bez zmeny
Vynechal som niečo podstatné? Nevylučujem, ale myslím, že nie.
Je to menej vozov, vodičov a vozokilometrov? O čosi určite.
Sedí to kapacitne? Myslím, že zhruba áno - ale neviem, počty cestujúcich nepoznám.
A sú tam nové priame spojenia, ktoré určite nebudú slabé (zo severu Furče a z juhu Popradskej na N. oslob., z N. oslob. na novú nemocnicu).
A tie, čo by zmizli, buď nie sú také podstatné alebo majú aj inú alternatívu.
A je tam lepšia obsluha z Exnárovej a okolia.
Určite by to takto „fungovalo“.
A určite by sa dalo vymyslieť aj niečo ešte lepšie (so zapojením viac liniek do hry - napr. práve linky č. 15 a 16, ktoré sa železníkovskej strane dlhé kilometre len kopírujú), len k tomu treba čas a najmä lepšie poznať počty cestujúcich.
Takže neviem koľko je v tom miestnej „politiky“ a lokálnych záujmov (určite dosť), ale to, čo je v tomto dnes, určite nie je optimálny stav - ani pre cestujúcich ani pre peňaženku mesta.