Reakcia na: 110mat110 #86603:
Ďakujem za reakciu. Najprv k poslednému odstavcu: práveže podľa mňa za posledné roky je MHD oveľa viac motivačná. V mobile vidím trasu aj s prestupmi, viem, kedy prísť na zastávku, aby som tam nečakal dlho. Lístok si kúpim pár úkonmi v mobile. Predtým si bolo treba opisovať CP z označníkov, vedieť naspamäť dobré prestupy, mať v peňaženke vždy pár lístkov, zháňať ich po novinových stánkoch alebo automatoch. Súčasná nízka miera úsilia pred cestou MHD sa s tou predošlou nedá ani len porovnať. A vozidlá sú lepšie.Ostravu takmer nepoznám a preto som si musel o nej prečítať nejaké zdroje. Pozrel som sa hlavne na ED. S Košicami má podobné to, že po roku 1989 sa už neotvárala žiadna električková trať s výnimkou dokončenia jedného plánovaného úseku a otvorenia terminálu Hranečník (zdroje: wiki). A predsa má Ostrava 62,7 km tratí, kým Košice 33,7 km (a keď z toho odoberieme rýchlodráhu, tak...). To značí, že už v roku 1989 mala Ostrava skoro dvojnásobok tratí (180% z našich). Teda oni dostali z predošlej éry výrazne viac "nainvestované" do dopravnej infraštruktúry a tým pádom aj do mentality ľudí, čo sa týka dopravného správania. Možno bol ten rozvoj počas ČSSR nevyhnutný, lebo ostravská aglomerácia má skoro 1 000 000 obyvateľov (zdroj: česká wiki). Košická 370 000 (wiki "košická aglomerácia"). Našiel som článok, že mesto Ostrava má kapacitu 500 000 obyvateľov, hoci tam reálne býva 280 000 (rok 2022).
Ostrava sa skutočne zdá vhodnejšia pre autá, a tvrdíte, že ich nechávajú doma. Hm... Hoci je pravda, že teraz sa im zhoršuje sociálna situácia, keď im padajú rôzne oceliarske podniky a hromadne sa prepúšťa. (Okrem iného "ďakujeme" indickej oceliarskej firme Arcelor Mittal za zámerné odkúpenie a skrachovanie časti ostravskej výroby, aby si odstránili konkurenciu.)
Urobil som si cez cp.sk/idos.cz porovnanie 15-kilometrovej cesty mestom, odchody medzi 9:30 a 11:30 v pondelok:
Važecká-Berlínska – trvanie 32-44 minút, 12 spojov, spravidla 1 prestup
Duha-U káňů – trvanie 40-48 minút, 5 spojov, spravidla 2 prestupy
Cesta s použitím ich MHD mi podľa toho pripadá horšia alebo porovnateľná. Ale ak ju predsa len používajú viac, možno to budú tie návyky, ktoré spomínate? Ja mám okruh možno 100 známych a kolegov (o ktorých viem trochu viac z ich života) tu v Košiciach a možno 80 z nich, čo má auto, MHD zásadne nepoužíva, používajú ju len traja. Ostatní riešia, či ešte je voľné parkovanie niekde pri Steel Arene, pretože potrebujú prísť do roboty autom od OC Merkúr! Ani motor auta sa nestihne zohriať. (Samozrejme, časť ľudí dochádza z dedín. Ani z nik nikto s SAD/ZSSK, ale vždy auto.) Naozaj, nepoznám košičanov, ktorí by sadli do MHD, keď majú auto. Ak sa nedá ísť peši, tak len autom alebo zavolať si taxi. A pritom sa MHD prepravia porovnateľne rýchlo s Ostravou, ak nie rýchlejšie.
Myslím si, že to nebude len kvalitou košickej MHD. Používam ju možno viac ako 40 rokov a nikdy sa mi nevidela zlá. Odkedy pribudli online CP a plánovače ciest z A do B, vidí sa mi veľmi dobrá. Neviem, čo ľudia od nej čakajú, keď hovoria, že je zlá. Že z Jazera na Ťahanovce prídu za 15 minút ako autom? Nie je chyba skôr inde ako v bezprostrednej kvalite MHD? (OK, napríklad občas nesvietia zastávkové displeje atď., ale keď mám mobil ako sprievodcu cestovaním, veľa to nemení. Alebo napríklad vynechaný spoj zažijem raz za 1-2 roky. Hoci nejazdím denne, ale od korony už len najviac 2 dni v týždni, lebo veľa dní sa pracuje z domu.) Môže vadiť chýbajúca preferencia na niektorých miestach, ale tá sa zámerne udržiava vypnutá. Už vieme. Vadí krkolomné a zdĺhavé prechádzanie cestujúceho cez cestu na niektorých miestach (Dom umenia – ED-AD – mňam. Alebo viacfázové prechádzanie cesty.), ale to znovu len potvrdzuje, že väčšina sa tu projektuje tak, aby ľudia v autách boli spokojní a na ostatnom nezáleží.
mi.v
Ešte raz tu napíšete demagógiu o tom, kto súčasný je zase raz zlý (bez pochopenia, že každý zvolený predstaviteľ je očiach ľudí nevyhnutne po čase ten zlý), budem vás mínuskovať. Nie za názor, ale za hlúpu demagógiu. Ktorý bol kedy "dobrý"? Radšej zvolíte nejakého Rašiho, ktorý sa vedel pekne usmievať a po odchode ktorého DPMK urgentne potreboval 22 000 000 € (či 24 500 000? nechce sa mi to dohľadávať), aby sa vyhol kolapsu. Už ani za palivo neplatili dodávateľom. Zabudli ste? Prezradím vám jedno tajomstvo: Aj náš ďalší primátor bude na konci svojho volebného obdobia "zlý", nech to bude ktokoľvek. A vaše tvrdenie, že keby tam bol iný primátor, bolo by to úplne inak, je len obyčajná tautológia (nie Lukáš, to nie je nová nadávka, ale označuje to taký výrok, ktorý je vždy pravdivý).
---
Opýtal som sa po konci jedného stretnutia so zástupcami mesta nejakého informovaného človeka z publika, ale asi z poslaneckých kruhov (neviem, kto to bol, nepoznám meno ani tvár, ale mal kopec informácií v odbornej polemike), prečo sa preferencia MHD na kľúčových miestach v Košiciach takmer vždy po naprojektovaní vypne, alebo sa vôbec nezapne. Povedal mi, že sa presne na to raz pýtal primátora (nepovedal, ktorého) a ten že mu jasne odpovedal:
NAŠI VOLIČI SÚ V AUTÁCH.
---
Dovysvetlenie pre Lukáša, keďže je možné, že to zase celkom nepochopí: Košice sú v rámci Slovenska bohaté mesto aj s okolím a priemerní vlastníci áut nie sú kvôli nízkemu príjmu odkázaní používať MHD a pri poprevratovej mentalite východného bloku (cestovanie MHD je znakom chudoby) ani NECHCÚ. MHD (alebo aj cyklotrasy) "sa" nejako podporujú z mnohých praktických dôvodov, ale pri súčasnom stave blahobytu nikdy nebudú priorita pred možnosťou zobrať a použiť auto. Nie motorku, nie bicykel, nie MHD. (Tie prvé dva sú nielen závislé od počasia, ale pre jazdca aj štatisticky a reálne veľmi nebezpečné pri prítomnosti automobilovej väčšiny.) Auto je vo väčšine našich miest, kde ľudia majú obstojný príjem, KRÁĽ a vždy bude. (Možno nebude vždy, ale teraz neberiem do úvahy celoeurópsku hospodársku krízu, ktorá prichádza a o ktorej ešte nevieme, aký hlboký dopad bude mať.) Vy budete kritizovať každého prestaviteľa za každej volebnej éry a nikdy si neuvedomíte, že to sú ľudia, ktorí nechcú (a z pohľadu svojich väčšinových voličov ani nemôžu) byť naklonení ponajprv MHD.
Budem čakať, či okrem hlasovania aj niečo odpíšete na obhajobu svojich tvrdení v rozumnej diskusii.