Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 110mat110 #86607:
Ďakujem za odpoveď. Potvrdzujete faktory pohodlnosti a blahobytu. Niekto tvrdí, že u nás nie je blahobyt, a predsa za posledných 10 rokov sa máme lepšie, ako kedykoľvek v histórii tohoto regiónu. Tým vlastne potvrdzujete pointu diskusie, že v spoločnosti, ktorá žije nad štandard, sa do MHD investuje iba tak, aby v meste nebol chaos, neprimerané zápchy a aby sa mohli prepraviť ľudia bez áut. Ale čakať, že MHD bude niekedy priorita, to pri tomto spôsobe rozmýšľania absolútne NEHROZÍ. Nebodaj, že niekto naprojektuje veci tak, aby uprednostnil cestujúcich a chodcov a vážnejšie obmedzil autá.

Áno, ja v tomto mám skôr rozmýšľanie Nemca. Vadí mi, ak je dopravná zápcha aj preto, lebo ju tvorí moje auto. Na trase, ktorú som mohol absolvovať inak. Vadí mi hopsanie po meste autom. Vadí mi záťaž pre mestský a cestný priestor, ktorú auto predstavuje, ak je použité nepotrebne. Nech ho používajú tí, ktorí potrebujú, ostatní nech im uvoľnia cesty. Keby dali do miest 30 km/h a prerobili väčšinu ciest na jednopruhové, myslím, že by mi to nevadilo, skôr by som to uvítal kvôli cyklistom a kolobežkárom (ktorí u smú ísť po chodníku len 5 km/h, rýchlejšie len mimo neho), aby mohli viac a bezpečnejšie používať cesty. Tiež by som povedal, že zatiaľ si vôbec neuvedomujete, že čas, kedy nešoférujete, je váš čas. Vtedy vyjde auto nevýhodnejšie skoro na každej trase. (Na krátkej – jazda na studený motor, ktorý sa tým ničí. Plus ušetrený čas sa môže stratiť hľadaním parkovania. Na dlhšej – celý čas si musíte robiť osobného šoféra, ako bolo spomínané.) Nehovoriac o ekonomickej záťaži auta pre peňaženku.

Áno, je to rozdiel v pohodlnosti, ďakujem, že ste to priznali. Už aj tu v diskusii narážam na fanúšikov MHD – a nie ste prvý – ktorí namiesto čakania 8 minút vezmú radšej auto. Obraz našej spoločnosti. Ja len valím oči, ale asi by som sa nemal čudovať. Píšete, že sme zaseknutí v dikatúre. Myslím, že by som ju nazval diktatúra pohodlia. Lebo ona človeka zároveň obmedzuje a bráni jeho rozvoju. Ten primátor to videl dobre: NAŠI VOLIČI SÚ V AUTÁCH.
Reply on: mi.v #86606:
Pride mi ako velmi zly sposob myslenia pozerat sa 35 rokov dozadu. Komunisti tam nechali viac, tam menej tak to tak ostane na veky. Preslo 35 rokov. To je viac ako som ja na svete. Za ten cas sa mohlo postavit vela a znicit este viac. Len my sme zaseknuti v diktature, co tu uz davno nie je (so vsetkymi pozitivami a negativami co komunizmus mal)

Bike je mysleny bicykel. Nebral som do uvahy kvalitu infrastruktury lebo to je cela dalsia debata. Len vyslovene cas.

Detto pri autach. Nebral som do uvahy nutnost zaparkovat na mieste, cenu parkovneho atd. Len cas presunu.

Co sa tyka pohodlnosti tak to ma tiez viacero faktorov a kazdy ma svoje kriteria. Niekde je to hlavne cas, niekde je to pomer k cene, niekde je to to, ze v zime nie je zima v lete nie je teplo. Opat, preslo 35 rokov od doby, kedy si si nemohol vybrat a muselo to byt tak.

Preto si myslim, ze na argument okolo hlupnutia sa pozerame obaja na to iste ale z roznych stran. Preco by som si mal planovat cestu MHD ked to autom robit nemusim? V Kosiciach musis riesit dopredu, kedy pojdes, ci mas listky a nakoniec si spravit aj rapidnu rezervu kvoli meskaniam. Vsetko uplne zbytocne veci. Zo sidliska je to do mesta 30 minut, tak za 40 minut sa tam dostanem. Postavim sa na zastavku a nieco pride. A ak nic nepride, zial, sadam do auta.

Uplne som zabudol na peniaze. Tiez zarabam x-nasobok priemernej mzdy. Nemusel by som pozerat na ceny, mohol by som sa vozit v mercedese a lietat v bussiness classe. Ale ja sa stale v obchode pozeram na zlavu. Niektore veci maju svoju hodnotu a niekedy mas inu alternativu a ak je rozhodujuci faktor prave cena, tak si zoberies to lacnejsie. Casto ale faktor nie je len o peniazoch. Pendolino ma do Prahy dostane rovnako rychlo v economy aj v bussiness classe.
Reply on: 110mat110 #86605:
Zaujímavé. Ostravu nepoznám, ale obe porovnávané trasy majú prejazd cez centrum, nie? Ale budiž. Podobne, dohľadané trasy neboli vzdušnou čiarou, ale cp.sk/idos.cz píšu počet kilometrov u každého segmentu trasy. Tam som trafil rovnaké číslo, obidve po 15 km v súčte ich segmentov. Ale OK. Napriek tomu k hlavnej pointe – píšete, že porovnanie vychádza rovnako.

To vami uvedené "bike" chápem ako bicykel. Pretože v angličtine to v slangu značí bicykel aj motorku, podľa toho, na čo práve myslíte. Bicykel je do Košíc nepraktický, lebo ho nikde nemôžete normálne nechať a pri takej dlhej trase prídete spotený ako prasa, čo je pre väčšinu cieľov cesty problém. Počnúc od Bosákovej na ňom ani nemáte z Jazera kadiaľ bezpečne ísť do mesta, len po cestách pre autá. Jazda po chodníku je na Slovensku zakázaná okrem doprevádzania detí pod 12 rokov. Ale chápem, že to bolo asi len pre porovnanie, nie pre skutočné použitie.

K cenám SAD/ZSSK – mám dôvod si myslieť, že v mojej robote (prémiová zahraničná firma s odborníkmi-vysokoškolákmi) nikto nemá plat nižší ako odhadom 2000 € hrubého, nejaké ceny dopravy neriešia. Riešia stavbu domov. Takže nečudujem sa, ale nie z toho dôvodu, ktorý uvádzate. A predsa z okolia Košíc nepoužíva VHD ani jeden z nich. Podľa mňa je to spôsobené viacerými vecami mimo nejakých taríf: ľudia si nevedia zrátať úsporu osobného času. Myslia si, že v aute ho ušetria, ale neuvedomujú si, že čas pre seba majú vo VHD (či v mestskej, alebo mimo mesta), kým v aute nesmú riešiť nič iné ako jazdu. Čisto zabitý čas a energia. Ďalší dôvod bude, že sa jedná o ľudí vo veku 30-40, vyrastených už skôr na komforte, než na hospodárení (s časom, silami, peniazmi), takže kým je svet gombička, auto je neodolateľné. Nevedia, prečo by si mali dobrovoľne vyberať nejaký spôsob dopravy podľa charakteru cesty.

Interval napríklad 20 minút v sedle z mestskej časti tiež nie je častokrát argument. Napríklad keď si Jazerčan vyberá linku 3 alebo 7, po dlhé roky tam bol interval 20 minút a bolo potrebné trafiť sa do času odchodu. Keď človek vidí, že nestíha, nechá to tak a nastaví sa na ďalší spoj. Ani interval 30 minút nie je z tohoto pohľadu až taký problém. Kto rozmýšľa a plánuje, príde k spoju, kedy potrebuje. Aj keď chápem, že časť populácie nerada rozmýšľa a/alebo nerada príliš plánuje. To je tu podľa mňa častokrát väčší problém ako ceny.

Môj názor je, že trochu hlúpneme. Pri pevných linkách som si pamätal 20-30 čísel naspamäť. Pri mobile 2-3 čísla. Nejde o memorovanie, ale o flexibilitu používania mozgu. Pri používaní VHD ho treba používať o dosť viac ako pri plánovaní použitia auta a v tom je podľa mňa ďalší veľký problém. Podľa mojich skúseností, väčšinou zostáva nepriznaný. Nie je to téma, o ktorej sa môžete s hocikým rozprávať. Tón na druhej strane sa zhorší, nastupuje nervozita, podráždenie.
Reply on: mi.v #86604:
Porovnanie jazdnej doby zo sidliska do dediny (ano chodi tam trolejbus, ale stale, je to dedinska stvrt) s prejazdom cez centrum vs sidlisko-sidlisko mimo centra mi vobec nepride fer. Daj si trasu z KVP do KNV a vyjdu podobne cisla.

Dajme najvzdialenejsie sidlisko -> centrum.
Kosice: Vazecka -> NMM
Vzdusnou ciarou 6.7km
Autom 15 min (Waze, pondelok 7:30)
Bike: 31 minut
MHD: 12 spojov (7:30-8:30) 0-1 prestup, 25-30 minut.

Ostrava: Duha -> Elektra
Vzdusnou ciarou 8.5km
Autom 27 minut (Mapy.cz pondelok 7:30) - Okej tu je nieco zvlastne, realne sa to da spravit za 20
Bike: 46 minut
MHD: 15 spojov (7:30-8:30) 1 prestup 28-31 minut

A k dochadzaniu SAD/ZSSK. Cudujes sa? Tarify nie su zjednotene. Za cestu Valaliky-Stanica zaplatis tolko isto ako nasledne zo stanice k zeleznicnej nemocnici. Ludia vobec nie su motivovani prestupit dalej do MHD, lebo to znamena rapidne zdrazenie cesty, iny sposob tarify a casto velmi zle prestupy. Tiez by som sa na to vykaslal. Resp. ja v KE z tychto dovodov tiez nepouzivam MHD. Lebo dostat sa z mestskej casti do centra kazdu hodinu je smutne. Riesit kvoli tym 4 jazdam za rok mestsku kartu alebo apku do mobilu je este smutnejsie. Bud si od rodiny vyzobrem listok alebo proste sadnem do auta.
Reply on: 110mat110 #86603:
Ďakujem za reakciu. Najprv k poslednému odstavcu: práveže podľa mňa za posledné roky je MHD oveľa viac motivačná. V mobile vidím trasu aj s prestupmi, viem, kedy prísť na zastávku, aby som tam nečakal dlho. Lístok si kúpim pár úkonmi v mobile. Predtým si bolo treba opisovať CP z označníkov, vedieť naspamäť dobré prestupy, mať v peňaženke vždy pár lístkov, zháňať ich po novinových stánkoch alebo automatoch. Súčasná nízka miera úsilia pred cestou MHD sa s tou predošlou nedá ani len porovnať. A vozidlá sú lepšie.

Ostravu takmer nepoznám a preto som si musel o nej prečítať nejaké zdroje. Pozrel som sa hlavne na ED. S Košicami má podobné to, že po roku 1989 sa už neotvárala žiadna električková trať s výnimkou dokončenia jedného plánovaného úseku a otvorenia terminálu Hranečník (zdroje: wiki). A predsa má Ostrava 62,7 km tratí, kým Košice 33,7 km (a keď z toho odoberieme rýchlodráhu, tak...). To značí, že už v roku 1989 mala Ostrava skoro dvojnásobok tratí (180% z našich). Teda oni dostali z predošlej éry výrazne viac "nainvestované" do dopravnej infraštruktúry a tým pádom aj do mentality ľudí, čo sa týka dopravného správania. Možno bol ten rozvoj počas ČSSR nevyhnutný, lebo ostravská aglomerácia má skoro 1 000 000 obyvateľov (zdroj: česká wiki). Košická 370 000 (wiki "košická aglomerácia"). Našiel som článok, že mesto Ostrava má kapacitu 500 000 obyvateľov, hoci tam reálne býva 280 000 (rok 2022).
Ostrava sa skutočne zdá vhodnejšia pre autá, a tvrdíte, že ich nechávajú doma. Hm... Hoci je pravda, že teraz sa im zhoršuje sociálna situácia, keď im padajú rôzne oceliarske podniky a hromadne sa prepúšťa. (Okrem iného "ďakujeme" indickej oceliarskej firme Arcelor Mittal za zámerné odkúpenie a skrachovanie časti ostravskej výroby, aby si odstránili konkurenciu.)

Urobil som si cez cp.sk/idos.cz porovnanie 15-kilometrovej cesty mestom, odchody medzi 9:30 a 11:30 v pondelok:
Važecká-Berlínska – trvanie 32-44 minút, 12 spojov, spravidla 1 prestup
Duha-U káňů – trvanie 40-48 minút, 5 spojov, spravidla 2 prestupy

Cesta s použitím ich MHD mi podľa toho pripadá horšia alebo porovnateľná. Ale ak ju predsa len používajú viac, možno to budú tie návyky, ktoré spomínate? Ja mám okruh možno 100 známych a kolegov (o ktorých viem trochu viac z ich života) tu v Košiciach a možno 80 z nich, čo má auto, MHD zásadne nepoužíva, používajú ju len traja. Ostatní riešia, či ešte je voľné parkovanie niekde pri Steel Arene, pretože potrebujú prísť do roboty autom od OC Merkúr! Ani motor auta sa nestihne zohriať. (Samozrejme, časť ľudí dochádza z dedín. Ani z nik nikto s SAD/ZSSK, ale vždy auto.) Naozaj, nepoznám košičanov, ktorí by sadli do MHD, keď majú auto. Ak sa nedá ísť peši, tak len autom alebo zavolať si taxi. A pritom sa MHD prepravia porovnateľne rýchlo s Ostravou, ak nie rýchlejšie.

Myslím si, že to nebude len kvalitou košickej MHD. Používam ju možno viac ako 40 rokov a nikdy sa mi nevidela zlá. Odkedy pribudli online CP a plánovače ciest z A do B, vidí sa mi veľmi dobrá. Neviem, čo ľudia od nej čakajú, keď hovoria, že je zlá. Že z Jazera na Ťahanovce prídu za 15 minút ako autom? Nie je chyba skôr inde ako v bezprostrednej kvalite MHD? (OK, napríklad občas nesvietia zastávkové displeje atď., ale keď mám mobil ako sprievodcu cestovaním, veľa to nemení. Alebo napríklad vynechaný spoj zažijem raz za 1-2 roky. Hoci nejazdím denne, ale od korony už len najviac 2 dni v týždni, lebo veľa dní sa pracuje z domu.) Môže vadiť chýbajúca preferencia na niektorých miestach, ale tá sa zámerne udržiava vypnutá. Už vieme. Vadí krkolomné a zdĺhavé prechádzanie cestujúceho cez cestu na niektorých miestach (Dom umenia – ED-AD – mňam. Alebo viacfázové prechádzanie cesty.), ale to znovu len potvrdzuje, že väčšina sa tu projektuje tak, aby ľudia v autách boli spokojní a na ostatnom nezáleží.
Reply on: mi.v #86601:
Nesuhlasim s castou, ze Kosicania nechcu ist do aut, lebo je to nejaky status. Urcite sa najde dost aj takych, o tom ziadna. Ale je obrovske mnozstvo ludi, ktorym je to uplne jedno. Idu tym, co je pre nich vyhodnejsie. Ci uz financne alebo casovo.

Porovnaj si Ostravu a Kosice. Ostrava ma podobne socialne a ekonomicke zlozenie. Ostrava ma vybornu siet ciest. Az na par bodov dokazes lietat hore dole po meste autom uplne bez problemov. Lepsie ako v KE. Rozlohou je mesto a aj aglomeracia vacsia a teda vhodnejsia pre auta.

Napriek tomu vsetkemu je v Ostrave omnoho viac vyuzivana MHD. A preco? Lebo je to lepsia alternativa.

Zial to sa nezmeni zo dna na den a ani tuto zmenu nenastartuju cestujuci. Musi byt najprv lepsia doprava a az tak dojdu ludia. Holt, za posledne roky (desatrocie) sa v kosiciach prakticky nestalo nic co by akokolvek skusilo pozitivne motivovat kohokolvek do MHD alebo do verejnej dopravy celkovo
Reply on: mi.v #86601:
ja sa vam tu nemusim obhajovat ja vidim ako dennidenny cestujuci využivajuci MHD čo sa tu deje.,.Ani to nečitam cele je to moc dlhé ..a ja uplne jedno kolko voličov je v autach alebo v MHD od tohto to nezavisi. Ja netvrdim ze sa ma robit iba pre MHD ale na druhej strane ani na nu netreba kašlať. To že niekto nechce to nie je moj problem.
Reply on: LUKYmhd #86594:
Píšete úplné kecy Lukáš, lebo zatiaľ ani jeden primátor neurobil zmeny. A ANI NEUROBÍ. Videli ste nejakého primátora použiť MHD okrem predvolebnej fotky, na ktorej akože cestuje do roboty? To nie sú ľudia z kruhov, ktoré by v produktívnom živote používali MHD. Okrem iného by stratili "status" a vážnosť u vlastných podriadených. Jediný z vyššie postavených ľudí, o kom viem, že používal MHD, bol nebohý pán Igor Reiprich, ale to bol celkom iný človek. Ktorý riaditeľ (okrem neho) alebo vysoký menežér ide popri práci dobrovoľne vyučovať dopravný predmet na dopravnú priemyslovku?

Ešte raz tu napíšete demagógiu o tom, kto súčasný je zase raz zlý (bez pochopenia, že každý zvolený predstaviteľ je očiach ľudí nevyhnutne po čase ten zlý), budem vás mínuskovať. Nie za názor, ale za hlúpu demagógiu. Ktorý bol kedy "dobrý"? Radšej zvolíte nejakého Rašiho, ktorý sa vedel pekne usmievať a po odchode ktorého DPMK urgentne potreboval 22 000 000 € (či 24 500 000? nechce sa mi to dohľadávať), aby sa vyhol kolapsu. Už ani za palivo neplatili dodávateľom. Zabudli ste? Prezradím vám jedno tajomstvo: Aj náš ďalší primátor bude na konci svojho volebného obdobia "zlý", nech to bude ktokoľvek. A vaše tvrdenie, že keby tam bol iný primátor, bolo by to úplne inak, je len obyčajná tautológia (nie Lukáš, to nie je nová nadávka, ale označuje to taký výrok, ktorý je vždy pravdivý).

---

Opýtal som sa po konci jedného stretnutia so zástupcami mesta nejakého informovaného človeka z publika, ale asi z poslaneckých kruhov (neviem, kto to bol, nepoznám meno ani tvár, ale mal kopec informácií v odbornej polemike), prečo sa preferencia MHD na kľúčových miestach v Košiciach takmer vždy po naprojektovaní vypne, alebo sa vôbec nezapne. Povedal mi, že sa presne na to raz pýtal primátora (nepovedal, ktorého) a ten že mu jasne odpovedal:

NAŠI VOLIČI SÚ V AUTÁCH.

---

Dovysvetlenie pre Lukáša, keďže je možné, že to zase celkom nepochopí: Košice sú v rámci Slovenska bohaté mesto aj s okolím a priemerní vlastníci áut nie sú kvôli nízkemu príjmu odkázaní používať MHD a pri poprevratovej mentalite východného bloku (cestovanie MHD je znakom chudoby) ani NECHCÚ. MHD (alebo aj cyklotrasy) "sa" nejako podporujú z mnohých praktických dôvodov, ale pri súčasnom stave blahobytu nikdy nebudú priorita pred možnosťou zobrať a použiť auto. Nie motorku, nie bicykel, nie MHD. (Tie prvé dva sú nielen závislé od počasia, ale pre jazdca aj štatisticky a reálne veľmi nebezpečné pri prítomnosti automobilovej väčšiny.) Auto je vo väčšine našich miest, kde ľudia majú obstojný príjem, KRÁĽ a vždy bude. (Možno nebude vždy, ale teraz neberiem do úvahy celoeurópsku hospodársku krízu, ktorá prichádza a o ktorej ešte nevieme, aký hlboký dopad bude mať.) Vy budete kritizovať každého prestaviteľa za každej volebnej éry a nikdy si neuvedomíte, že to sú ľudia, ktorí nechcú (a z pohľadu svojich väčšinových voličov ani nemôžu) byť naklonení ponajprv MHD.

Budem čakať, či okrem hlasovania aj niečo odpíšete na obhajobu svojich tvrdení v rozumnej diskusii.
Chcel by som sa opýtať čo je s #4735 veľmi dlho som ho v uliciach nevidel.
Reply on: 2TheMHDmarek3 #86598:
Súhlasím, bohužiaľ, situácia je taká, aká je a nebude jednoduché ju veľmi rýchlo zmeniť.
Reply on: Dispecer #86597:
Tie nevhodné polohy prístreškov zastávok na Furči mohli riešiť už v čase, kedy sa osádzali súčasné prístrešky.
Mesto Košice vyhlasuje obchodnú verejnú súťaž o najvhodnejší návrh za účelom dlhodobého nájmu nehnuteľností so zámerom zriadenia a následnej údržby prístreškov verejnej osobnej dopravy (MHD) po dobu 15 rokov:
https://www.kosice.sk/clanok/obchodna-verejna-sutaz-o-najvhodnejsi-navrh-za-ucelom-dlhodobeho-najmu-nehnutelnosti-so-zamerom-zriadenia-a-naslednej-udrzby-pristreskov-verejnej-osobnej-dopravy-mhd-po-dobu-15-rokov
Bolo vyhlásené VO (verejné obstarávanie) na nové autobusy s pohonom na CNG.
Pár informácií:
- predpokladaný počet je 30 kusov z toho 15 štandardnej dĺžky 12m a 15 kĺbových 18m vozidiel.
- Súťaž je rozdelená na 2 časti - 1. časť 12m autobusy a 2. časť 18m autobusy.
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-dokumentov/detail/3424580?cHash=df8a72bd806f6c1d1b92fe85d4f0ed90
Zomrel bývalý riaditeľ dopravného podniku Ing. Igor Reiprich, CSc.
https://www.facebook.com/share/p/1BZtLCcVKk/
Reply on: 2TheMHDmarek3 #86592:
nebyť Polačeka všetko by boli inak..preto ho už nikdy netreba voliť
Reply on: 2TheMHDmarek3 #86592:
Viem v akom stave je DPMK. A každým rokom je to len horšie. Preto som taktiež napísal, že sa financie na historické vozidlá nenájdu tak skoro. Môžeme byť radi, že v Košiciach vôbec jazdia električky, keďže aby toho nebolo málo, tak sa DPMK musí trápiť aj s nedostatkom personálu, konkrétne vodičov.
Reply on: PeterMHDFotos #86591:
DPMK je rád, že zvláda zabezpečiť prevádzku MHD popritom, ako mu mesto už dlhé roky sústavne hádže polená pod nohy.
Reply on: Dejv1q_ #86590:
Myslím si, že tie sa tak skoro nenájdu. Stačí sa pozrieť na Ringhoffer #104, ktorý je nepojazdný a naposledy opustil priestory vozovne ešte v roku 2016. DPMK jednoducho nikdy nemal veľký záujem o zachovávanie historických vozidiel. A to platí aj dnes.
Reply on: PeterMHDFotos #86589:
samozrejme ale prečo ich aspon nezachovať kým sa nenajdú financie na historické vozidlá
Reply on: Dejv1q_ #86588:
Historický? Obávam sa, že takýto pojem DPMK nepozná. Ani Tedomy sa nezachovali. Predsa len ani Tedomy, ani Citelisy neboli ku koncu prevádzky v najlepšom technickom stave. A keďže sa jedná o plynové autobusy, musel by DPMK kúpiť nové plynové fľaše, čo sa neoplatí.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.