Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 110mat110 #86603:
Ďakujem za reakciu. Najprv k poslednému odstavcu: práveže podľa mňa za posledné roky je MHD oveľa viac motivačná. V mobile vidím trasu aj s prestupmi, viem, kedy prísť na zastávku, aby som tam nečakal dlho. Lístok si kúpim pár úkonmi v mobile. Predtým si bolo treba opisovať CP z označníkov, vedieť naspamäť dobré prestupy, mať v peňaženke vždy pár lístkov, zháňať ich po novinových stánkoch alebo automatoch. Súčasná nízka miera úsilia pred cestou MHD sa s tou predošlou nedá ani len porovnať. A vozidlá sú lepšie.

Ostravu takmer nepoznám a preto som si musel o nej prečítať nejaké zdroje. Pozrel som sa hlavne na ED. S Košicami má podobné to, že po roku 1989 sa už neotvárala žiadna električková trať s výnimkou dokončenia jedného plánovaného úseku a otvorenia terminálu Hranečník (zdroje: wiki). A predsa má Ostrava 62,7 km tratí, kým Košice 33,7 km (a keď z toho odoberieme rýchlodráhu, tak...). To značí, že už v roku 1989 mala Ostrava skoro dvojnásobok tratí (180% z našich). Teda oni dostali z predošlej éry výrazne viac "nainvestované" do dopravnej infraštruktúry a tým pádom aj do mentality ľudí, čo sa týka dopravného správania. Možno bol ten rozvoj počas ČSSR nevyhnutný, lebo ostravská aglomerácia má skoro 1 000 000 obyvateľov (zdroj: česká wiki). Košická 370 000 (wiki "košická aglomerácia"). Našiel som článok, že mesto Ostrava má kapacitu 500 000 obyvateľov, hoci tam reálne býva 280 000 (rok 2022).
Ostrava sa skutočne zdá vhodnejšia pre autá, a tvrdíte, že ich nechávajú doma. Hm... Hoci je pravda, že teraz sa im zhoršuje sociálna situácia, keď im padajú rôzne oceliarske podniky a hromadne sa prepúšťa. (Okrem iného "ďakujeme" indickej oceliarskej firme Arcelor Mittal za zámerné odkúpenie a skrachovanie časti ostravskej výroby, aby si odstránili konkurenciu.)

Urobil som si cez cp.sk/idos.cz porovnanie 15-kilometrovej cesty mestom, odchody medzi 9:30 a 11:30 v pondelok:
Važecká-Berlínska – trvanie 32-44 minút, 12 spojov, spravidla 1 prestup
Duha-U káňů – trvanie 40-48 minút, 5 spojov, spravidla 2 prestupy

Cesta s použitím ich MHD mi podľa toho pripadá horšia alebo porovnateľná. Ale ak ju predsa len používajú viac, možno to budú tie návyky, ktoré spomínate? Ja mám okruh možno 100 známych a kolegov (o ktorých viem trochu viac z ich života) tu v Košiciach a možno 80 z nich, čo má auto, MHD zásadne nepoužíva, používajú ju len traja. Ostatní riešia, či ešte je voľné parkovanie niekde pri Steel Arene, pretože potrebujú prísť do roboty autom od OC Merkúr! Ani motor auta sa nestihne zohriať. (Samozrejme, časť ľudí dochádza z dedín. Ani z nik nikto s SAD/ZSSK, ale vždy auto.) Naozaj, nepoznám košičanov, ktorí by sadli do MHD, keď majú auto. Ak sa nedá ísť peši, tak len autom alebo zavolať si taxi. A pritom sa MHD prepravia porovnateľne rýchlo s Ostravou, ak nie rýchlejšie.

Myslím si, že to nebude len kvalitou košickej MHD. Používam ju možno viac ako 40 rokov a nikdy sa mi nevidela zlá. Odkedy pribudli online CP a plánovače ciest z A do B, vidí sa mi veľmi dobrá. Neviem, čo ľudia od nej čakajú, keď hovoria, že je zlá. Že z Jazera na Ťahanovce prídu za 15 minút ako autom? Nie je chyba skôr inde ako v bezprostrednej kvalite MHD? (OK, napríklad občas nesvietia zastávkové displeje atď., ale keď mám mobil ako sprievodcu cestovaním, veľa to nemení. Alebo napríklad vynechaný spoj zažijem raz za 1-2 roky. Hoci nejazdím denne, ale od korony už len najviac 2 dni v týždni, lebo veľa dní sa pracuje z domu.) Môže vadiť chýbajúca preferencia na niektorých miestach, ale tá sa zámerne udržiava vypnutá. Už vieme. Vadí krkolomné a zdĺhavé prechádzanie cestujúceho cez cestu na niektorých miestach (Dom umenia – ED-AD – mňam. Alebo viacfázové prechádzanie cesty.), ale to znovu len potvrdzuje, že väčšina sa tu projektuje tak, aby ľudia v autách boli spokojní a na ostatnom nezáleží.
Reply on: mi.v #86601:
Nesuhlasim s castou, ze Kosicania nechcu ist do aut, lebo je to nejaky status. Urcite sa najde dost aj takych, o tom ziadna. Ale je obrovske mnozstvo ludi, ktorym je to uplne jedno. Idu tym, co je pre nich vyhodnejsie. Ci uz financne alebo casovo.

Porovnaj si Ostravu a Kosice. Ostrava ma podobne socialne a ekonomicke zlozenie. Ostrava ma vybornu siet ciest. Az na par bodov dokazes lietat hore dole po meste autom uplne bez problemov. Lepsie ako v KE. Rozlohou je mesto a aj aglomeracia vacsia a teda vhodnejsia pre auta.

Napriek tomu vsetkemu je v Ostrave omnoho viac vyuzivana MHD. A preco? Lebo je to lepsia alternativa.

Zial to sa nezmeni zo dna na den a ani tuto zmenu nenastartuju cestujuci. Musi byt najprv lepsia doprava a az tak dojdu ludia. Holt, za posledne roky (desatrocie) sa v kosiciach prakticky nestalo nic co by akokolvek skusilo pozitivne motivovat kohokolvek do MHD alebo do verejnej dopravy celkovo
Reply on: mi.v #86601:
ja sa vam tu nemusim obhajovat ja vidim ako dennidenny cestujuci využivajuci MHD čo sa tu deje.,.Ani to nečitam cele je to moc dlhé ..a ja uplne jedno kolko voličov je v autach alebo v MHD od tohto to nezavisi. Ja netvrdim ze sa ma robit iba pre MHD ale na druhej strane ani na nu netreba kašlať. To že niekto nechce to nie je moj problem.
Reply on: LUKYmhd #86594:
Píšete úplné kecy Lukáš, lebo zatiaľ ani jeden primátor neurobil zmeny. A ANI NEUROBÍ. Videli ste nejakého primátora použiť MHD okrem predvolebnej fotky, na ktorej akože cestuje do roboty? To nie sú ľudia z kruhov, ktoré by v produktívnom živote používali MHD. Okrem iného by stratili "status" a vážnosť u vlastných podriadených. Jediný z vyššie postavených ľudí, o kom viem, že používal MHD, bol nebohý pán Igor Reiprich, ale to bol celkom iný človek. Ktorý riaditeľ (okrem neho) alebo vysoký menežér ide popri práci dobrovoľne vyučovať dopravný predmet na dopravnú priemyslovku?

Ešte raz tu napíšete demagógiu o tom, kto súčasný je zase raz zlý (bez pochopenia, že každý zvolený predstaviteľ je očiach ľudí nevyhnutne po čase ten zlý), budem vás mínuskovať. Nie za názor, ale za hlúpu demagógiu. Ktorý bol kedy "dobrý"? Radšej zvolíte nejakého Rašiho, ktorý sa vedel pekne usmievať a po odchode ktorého DPMK urgentne potreboval 22 000 000 € (či 24 500 000? nechce sa mi to dohľadávať), aby sa vyhol kolapsu. Už ani za palivo neplatili dodávateľom. Zabudli ste? Prezradím vám jedno tajomstvo: Aj náš ďalší primátor bude na konci svojho volebného obdobia "zlý", nech to bude ktokoľvek. A vaše tvrdenie, že keby tam bol iný primátor, bolo by to úplne inak, je len obyčajná tautológia (nie Lukáš, to nie je nová nadávka, ale označuje to taký výrok, ktorý je vždy pravdivý).

---

Opýtal som sa po konci jedného stretnutia so zástupcami mesta nejakého informovaného človeka z publika, ale asi z poslaneckých kruhov (neviem, kto to bol, nepoznám meno ani tvár, ale mal kopec informácií v odbornej polemike), prečo sa preferencia MHD na kľúčových miestach v Košiciach takmer vždy po naprojektovaní vypne, alebo sa vôbec nezapne. Povedal mi, že sa presne na to raz pýtal primátora (nepovedal, ktorého) a ten že mu jasne odpovedal:

NAŠI VOLIČI SÚ V AUTÁCH.

---

Dovysvetlenie pre Lukáša, keďže je možné, že to zase celkom nepochopí: Košice sú v rámci Slovenska bohaté mesto aj s okolím a priemerní vlastníci áut nie sú kvôli nízkemu príjmu odkázaní používať MHD a pri poprevratovej mentalite východného bloku (cestovanie MHD je znakom chudoby) ani NECHCÚ. MHD (alebo aj cyklotrasy) "sa" nejako podporujú z mnohých praktických dôvodov, ale pri súčasnom stave blahobytu nikdy nebudú priorita pred možnosťou zobrať a použiť auto. Nie motorku, nie bicykel, nie MHD. (Tie prvé dva sú nielen závislé od počasia, ale pre jazdca aj štatisticky a reálne veľmi nebezpečné pri prítomnosti automobilovej väčšiny.) Auto je vo väčšine našich miest, kde ľudia majú obstojný príjem, KRÁĽ a vždy bude. (Možno nebude vždy, ale teraz neberiem do úvahy celoeurópsku hospodársku krízu, ktorá prichádza a o ktorej ešte nevieme, aký hlboký dopad bude mať.) Vy budete kritizovať každého prestaviteľa za každej volebnej éry a nikdy si neuvedomíte, že to sú ľudia, ktorí nechcú (a z pohľadu svojich väčšinových voličov ani nemôžu) byť naklonení ponajprv MHD.

Budem čakať, či okrem hlasovania aj niečo odpíšete na obhajobu svojich tvrdení v rozumnej diskusii.
Chcel by som sa opýtať čo je s #4735 veľmi dlho som ho v uliciach nevidel.
Reply on: 2TheMHDmarek3 #86598:
Súhlasím, bohužiaľ, situácia je taká, aká je a nebude jednoduché ju veľmi rýchlo zmeniť.
Reply on: Dispecer #86597:
Tie nevhodné polohy prístreškov zastávok na Furči mohli riešiť už v čase, kedy sa osádzali súčasné prístrešky.
Mesto Košice vyhlasuje obchodnú verejnú súťaž o najvhodnejší návrh za účelom dlhodobého nájmu nehnuteľností so zámerom zriadenia a následnej údržby prístreškov verejnej osobnej dopravy (MHD) po dobu 15 rokov:
https://www.kosice.sk/clanok/obchodna-verejna-sutaz-o-najvhodnejsi-navrh-za-ucelom-dlhodobeho-najmu-nehnutelnosti-so-zamerom-zriadenia-a-naslednej-udrzby-pristreskov-verejnej-osobnej-dopravy-mhd-po-dobu-15-rokov
Bolo vyhlásené VO (verejné obstarávanie) na nové autobusy s pohonom na CNG.
Pár informácií:
- predpokladaný počet je 30 kusov z toho 15 štandardnej dĺžky 12m a 15 kĺbových 18m vozidiel.
- Súťaž je rozdelená na 2 časti - 1. časť 12m autobusy a 2. časť 18m autobusy.
https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-dokumentov/detail/3424580?cHash=df8a72bd806f6c1d1b92fe85d4f0ed90
Zomrel bývalý riaditeľ dopravného podniku Ing. Igor Reiprich, CSc.
https://www.facebook.com/share/p/1BZtLCcVKk/
Reply on: 2TheMHDmarek3 #86592:
nebyť Polačeka všetko by boli inak..preto ho už nikdy netreba voliť
Reply on: 2TheMHDmarek3 #86592:
Viem v akom stave je DPMK. A každým rokom je to len horšie. Preto som taktiež napísal, že sa financie na historické vozidlá nenájdu tak skoro. Môžeme byť radi, že v Košiciach vôbec jazdia električky, keďže aby toho nebolo málo, tak sa DPMK musí trápiť aj s nedostatkom personálu, konkrétne vodičov.
Reply on: PeterMHDFotos #86591:
DPMK je rád, že zvláda zabezpečiť prevádzku MHD popritom, ako mu mesto už dlhé roky sústavne hádže polená pod nohy.
Reply on: Dejv1q_ #86590:
Myslím si, že tie sa tak skoro nenájdu. Stačí sa pozrieť na Ringhoffer #104, ktorý je nepojazdný a naposledy opustil priestory vozovne ešte v roku 2016. DPMK jednoducho nikdy nemal veľký záujem o zachovávanie historických vozidiel. A to platí aj dnes.
Reply on: PeterMHDFotos #86589:
samozrejme ale prečo ich aspon nezachovať kým sa nenajdú financie na historické vozidlá
Reply on: Dejv1q_ #86588:
Historický? Obávam sa, že takýto pojem DPMK nepozná. Ani Tedomy sa nezachovali. Predsa len ani Tedomy, ani Citelisy neboli ku koncu prevádzky v najlepšom technickom stave. A keďže sa jedná o plynové autobusy, musel by DPMK kúpiť nové plynové fľaše, čo sa neoplatí.
viete niekto prečo sa vozidlo Irisbus Citelis 3320 nezachoval ako historický? a vlastne žiadný
Reply on: Dejv1q_ #86585:
Čo viem, tak T6 by sa mali postupne oživovať.
Reply on: Dejv1q_ #86585:
Kt8 bude zachovaná
Vie už niekto aká bude budúcnosť električiek T6A5 v USS? a taktiež aj historických električiek T3 a či bude jedna KT8 zachovaná?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.