Bavíte sa tu o údržbe aj nákupe nových autobusov.
Keďže však všetko na Slovensku a v Košiciach funguje len pozlátkovo, navonok, inak to nebude. Stále bude podstatné sa prezentovať pred novými pár kusmi ako riešiť dopravu systémovo. Je to v peniazoch aj systéme. Podniku DPMK sa roky dávalo tak málo peňazí, až si svojimi hospodáskymi výsledkami prežral celé imanie spoločnosti. Najlepšie vedenie mesta to vyriešili elegantne, mesto vložilo pozemky ako imanie do DPMK. To síce neprinieslo žiadne cash peniaze, ktoré by reálne pomohlo DPMK, ale na papieri do vyzeralo super.
Čo sa týka údržby, tá sa z môjho pozorovania určite nerobí rozsahom, ako v mnohých dopravných podnikoch na západ od nás. Asi je to aj o peniazoch a systéme, ktorými disponujú tieto podniky. Preto 10 ročné autobusy z Viedne vyzerajú častokrát lepšie ako tie dvojročné z DPMK. Preto tie ojazdené zo západu častokrát končia v Rumunsku, Bulharsku a na Ukrajine.
A napokon, je to o systéme a riadení mesta ako celku. U nás aj nové busy na "kvalitných košických cestách" dostávajú tak zabrať, že 5 rokov prevádzky u nás je akokeby minimálne 10 rokov v Brno, Viedni a ďalších západných mestách. Veď akú úroveň otrasov absolvuje autobus v KE sa skoro rovná otrasom na polygóne TATRY na Morave
Tu dlzku dodacich lehot si mozes dat do vyberoveho konania. Na Slovensku stale hovorime, ze vyhrat musi ten s najnizsou cenou. Nemusi, ak dame dostatocne % aj na ine kriteria, ktore uz ten najlacnejsi vyrobca nemusi splnit.
Beries ma prilis za slovo, napriklad v PID nechcu mat ziadne autobusy starsie ako 20 rokov, preto napriklad vyradili aj dlhe Citelisy, ktore inak boli este v dobrom stave. Zvysok je take vseobecne klise, ktore je kazdemu jasne, je to na ramenach riaditela podniku, aby tieto peniaze dokazal presadit u zodpovednych ludi na magistrate. 3-5 rokov je dost dlha doba na to, aby sa to stihlo a pripravilo. Urcite by som kvoli tomu nekupoval nejaky secondhand, ved uz kvoli CNG davame do nasich citakov nove motory.
Neviem, ale podstatne to nie je. Ale ked to nebola spotreba, tak sa urcite opatrenie tykalo radenia a hlavne vysky otacok, pri ktorych sa ma preradit na vyssi prevodovy stupen, vseobecne u viacerych aut aj autobusov plati, ze pri novych autach sa ma radit pri vyssich otackach nez sa radi v aute, ktore ma nieco najazdene a je tzv zabehane.
Princip ostava, lenive zabehanie pocitili vodici neskor.
Prave pre to, co pise tbus, to vyznam ma. Da sa to robit hardwarovo alebo ti to vedia povedat aj skusenejsi technici v servise, ci je chyba skor v medzikuse alebo je to specifikum daneho autobusu.
"K bodu 4, existuju manualy, ako spravne servisovat kazde auto ci autobus. Potom je to presne o tom, ze nepustis do prevadzku autobus, ktory ma vaznejsiu poruchu, lebo niekde ostane visiet. Pre vodicov by mali existovat tzv best practises, teda ako spravne jazdit s danym typom autobusu. Ktore zavady treba hlasit a s ktorymi sa este da jazdit bez toho, aby to malo nasledok na prevadzku daneho vozidla. Kvalita servisu sa tiez hodnotit, su na to ukazovatele, ktore sa sleduju."
Best practices môžeš po vodičoch vyžadovať vtedy, keď ich bude niekto kontrolovať, viď môj bod č. 2 v #85124.
Čo sa týka kvality servisu, neviem, či má zmysel hodnotiť ho, ak vyzerá tak, ako to popísal tbus v #85130.
Každopádne, autobusy s poruchami, ktoré sú závažné natoľko, aby autobus nebol vypravený do prevádzky s cestujúcimi, odstavované každopádne sú. Doba opravy však je tiež závislá na dodávke náhradných dielov.
"2 Hovori o setreni na nespravnych miestach. Najvacsia blbost je riesit spotrebu novych autobusov kvoli par euram na vyplatnej paske pre vodica, lebo ten nasledok bude stat omnoho viac. Ale na Slovensku je vela ludi schopnych uvazovat max v dlzke volebneho obdobia, ved teraz posetrim palivo, dostanem par eur a to, ze ten autobus o 5-6 rokov bude trapenim pre vodica uz nevidim."
Neviem, či vieš, ale v DPMK už dosť dlho (aspoň 15 rokov, ak nie aj viac) nemajú vodiči žiadnu zložku platu závislú od spotreby PHM.
"Pointa bodu 1 je ta, ze autobusy maju nejaku zivotnost, povedzme 10 rokov tzn ze si takuto investiciu vies naplanovat a odkladat na to peniaze. Ak to podnik nerobi, mal by okamzite zacat, pretoze toto je jedno z najzakladnejsich pravidiel fungovania akejkolvek firmy. Ked nadide ten cas, aby sa urobilo vyberko na nove autobusy, tak si mozes povedat, fajn tak 30 uz urcite predam alebo zosrotujem, ale 70 je este v dobrom stave, tak ich necham nejaky ten cas navyse jazdit( toto vyriesi opcia). Povedzme ale, ze planujes aj nejake nove linky ci ta caka nakup kratsich autobusov. Tak urobis tender, ze chces 30 klbakov hned a 70 na opciu plus chces kupit 30 kratsich vozidiel na rok x+1. Pretoze sa to oplati robit ako jeden balik.Kupovat autobusy z druhej ruky je nezmysel, toto bolo riesenim v 90, ale tie su davno prec."
DPMK sám o sebe nemá dostatočné množstvo peňazí na investičné zámery ako nákup vozidiel. Tieto peniaze musí získať od mesta, respektíve z eurofondov a úverov. Získavanie peňazí od mesta ako aj z úverov je vec náchylná na veľa frontoch a eurofondy sú zase dlhá a náročná cesta. Ak teda jeden rok sa ti nepodarí získať peniaze akoukoľvek z týchto ciest, automaticky sa to preklápa do ďalších rokov.
Keď tých 30 sú pojazdné vraky a 70 sú pojazdné menšie vraky, tak vzhľadom na ich poruchovosť, do doby kým nedostaneš do vozidlového parku dostatočný počet nových vozidiel - pričom však potrebuješ zabezpečiť ich financovanie (čo tiež nejaký čas trvá), tak secondhand je rozumné riešenie na vykrytie "krízy".
Aktuálny stav:
- Ak rátame, že životnosť autobusu je 10 rokov, tak už teraz máme 53 autobusov (nerátajúc požičané Solarisy z Ostravy a Karosy z Michaloviec - ktoré však už sú naspäť v DZS - ako aj historičáky a autoškoly), čo je necelá štvrtina (cca 23%) z vozidlového parku autobusov.
- Najbližších 5 rokov (z toho väčšina už o 2 - 3 roky) túto životnosť dosiahne ďalších 135 autobusov, čo je takmer 59% vozidlového parku autobusov.
Keď to sčítame dokopy, ak by si čisto pozeral na životnosť, do roku 2026 potrebuješ vymeniť skoro 82% vozidlového parku (188 autobusov). Ak chceš zároveň systémovo nastaviť každoročný nákup 23 - 25 autobusov (t. j. každý rok 10% vozidlového parku), tak pri tomto tempe by to trvalo 8 - 9 rokov (t. j. do roku 2030 - 2031) - avšak v tom období už budú po životnosti pomaly i najnovšie Solarisy.
Ponechávať autobusy nad rámec ich životnosti je rizikové, a najmä pri úrovni údržby aká sa im dostáva dnes by som sa skôr bál o to, že sa vyradia "samé" ešte pred koncom životnosti - či už požiarom ako napr. 3326, 4701 alebo pri väčšej nehode ako napr. 4719.
Preto si dovoľujem tvrdiť, že bude potrebné zaobstarať niekoľko second-hand autobusov a to na preklenutie obdobia prechodu na systémové riešenie. Samozrejme, riešením by bolo aj nakupovať viac ako 25 autobusov ročne, ale bolo by to len predlžovaním agónie.
Pointa bodu 1 je ta, ze autobusy maju nejaku zivotnost, povedzme 10 rokov tzn ze si takuto investiciu vies naplanovat a odkladat na to peniaze. Ak to podnik nerobi, mal by okamzite zacat, pretoze toto je jedno z najzakladnejsich pravidiel fungovania akejkolvek firmy. Ked nadide ten cas, aby sa urobilo vyberko na nove autobusy, tak si mozes povedat, fajn tak 30 uz urcite predam alebo zosrotujem, ale 70 je este v dobrom stave, tak ich necham nejaky ten cas navyse jazdit( toto vyriesi opcia). Povedzme ale, ze planujes aj nejake nove linky ci ta caka nakup kratsich autobusov. Tak urobis tender, ze chces 30 klbakov hned a 70 na opciu plus chces kupit 30 kratsich vozidiel na rok x+1. Pretoze sa to oplati robit ako jeden balik.Kupovat autobusy z druhej ruky je nezmysel, toto bolo riesenim v 90, ale tie su davno prec.
2 Hovori o setreni na nespravnych miestach. Najvacsia blbost je riesit spotrebu novych autobusov kvoli par euram na vyplatnej paske pre vodica, lebo ten nasledok bude stat omnoho viac. Ale na Slovensku je vela ludi schopnych uvazovat max v dlzke volebneho obdobia, ved teraz posetrim palivo, dostanem par eur a to, ze ten autobus o 5-6 rokov bude trapenim pre vodica uz nevidim.
K bodu 4, existuju manualy, ako spravne servisovat kazde auto ci autobus. Potom je to presne o tom, ze nepustis do prevadzku autobus, ktory ma vaznejsiu poruchu, lebo niekde ostane visiet. Pre vodicov by mali existovat tzv best practises, teda ako spravne jazdit s danym typom autobusu. Ktore zavady treba hlasit a s ktorymi sa este da jazdit bez toho, aby to malo nasledok na prevadzku daneho vozidla. Kvalita servisu sa tiez hodnotit, su na to ukazovatele, ktore sa sleduju.
Tá je tiež na trolejbuske. #1000 sa naposledy pohla 22.6.2019, čiže keby ju potrebovali niekde presunúť, tak by to bolo životu nebezpečné . Jedného krásneho dňa ju zošrotujú na mieste, kde momentálne stojí.
S tým v zásade nemám problém, len toto je vecou nedorozumenia medzi kmeňovými a nekmeňovými vodičmi IMHO. Ak by si vedeli navzájom túto info posunúť (že táto a táto porucha je nahlásená a oprava sa zrealizuje pri najbližšom dlhšom "prevádzkovom" odstavení vozidla), nemyslím si že by sa potom problematika odstavovania nezmiernila. Alebo to je tým, že nekmeňoví vodiči sú viac "rozmaznaní", v zmysle, že pokiaľ to vozidlo nie je "tip-top", tak s ním nejdem?
Posledná veta je presne vec, na ktorú narážam v bode č. 4 v #85124.
"Toto sa da vyriesit tak, ze si bud vozy objednas v opcii, ktoru casom uplatnis alebo si rovno rozdelis dodavku, povedzme kazde tri roky mi dajte 30 novych vozov. Zase neockovam, ze vsetky SORy pojdu prec v roku 2023, jedine zeby sa opat urobila podobne velka obmena."
Opcie sa obvykle - pri autobusoch - robia na max 2 roky (a často i kratšie), lebo na dlhšie obdobie Ti žiaden výrobca alebo dodávateľ nevie garantovať cenu vozidla (a čím turbulentnejšia doba na trhu, tým kratšie). Ani ja neočakávam, že všetky vozy z tej veľkej dodávky v 2023 pôjde preč, skôr očakávam, že príde chvíľa, keď na vykrytie obdobia, kým sa to preklopí do systematického priebežného nákupu, sa kúpia autobusy z druhej ruky.
"2. Pokial viem, setrit motory u CNG Citelisov mal nariadit niekto z DPMK, coho vysledkom boli prave lenive motory. Ale toto by vedeli skor samotni vodici povedat."
Ja som nehovoril len o CNG Citelisoch. A také veci by sa podľa mňa nemali robiť.
"4. No kvalitnych ludi musis aj zaplatit, dalsia vec je, zeby sa to malo dosledne aj kontrolovat. Ono zase ked necha DPMk jazdit roky autobusy po rozbitej ceste Jana Pavla II, tak sa necudujem, ze tie autobusy za chvilu skoncia."
Čo máš na mysli pod "zeby sa to malo dosledne aj kontrolovat"?Kontrolovať kvalita opravy? Kontrolovať dobu opravy?
Množstvo porúch na vozidlách býva vyvolané aj niečím iným ako stavom ciest. (P. S. Sú aj rozbitejšie cesty ako bola donedávna Ul. Jána Pavla II. )
#1001 je na Trolejbuske. Na Bardejovskej sa nachádzali #1005 a #1006 . Podľa toho čo som počul tak odtiahli #1005 a nie do šrotu, ale do Šace ku ďalším historičákom.
Pravdepodobne potrebujú uvoľniť miesto na rekonštrukciu.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
monoblok
2 Hovori o setreni na nespravnych miestach. Najvacsia blbost je riesit spotrebu novych autobusov kvoli par euram na vyplatnej paske pre vodica, lebo ten nasledok bude stat omnoho viac. Ale na Slovensku je vela ludi schopnych uvazovat max v dlzke volebneho obdobia, ved teraz posetrim palivo, dostanem par eur a to, ze ten autobus o 5-6 rokov bude trapenim pre vodica uz nevidim.
K bodu 4, existuju manualy, ako spravne servisovat kazde auto ci autobus. Potom je to presne o tom, ze nepustis do prevadzku autobus, ktory ma vaznejsiu poruchu, lebo niekde ostane visiet. Pre vodicov by mali existovat tzv best practises, teda ako spravne jazdit s danym typom autobusu. Ktore zavady treba hlasit a s ktorymi sa este da jazdit bez toho, aby to malo nasledok na prevadzku daneho vozidla. Kvalita servisu sa tiez hodnotit, su na to ukazovatele, ktore sa sleduju.