1. Ťahanovce – slučka
2. Gajdove kúpele – úvrať
3. Čermeľ – úvrať, potom slučka
4. Havlíčkova – pôvodná slučka v odlišnej polohe oproti dnešnej
5. Solovjevova – pôvodná slučka, úvrať (po odrezaní slučky a pred výstavbou novej)
6. Stromová – triangel
7. Železničná stanica – úvrať
7a. Dočasné obratisko okolo starej vozovne
8. Tehelne (až pri kruhovom objazde)
9a. Cintorín – pôvodná úvrať na mieste hlavného kríža
9b. Cintorín – úvrať po skrátení trate v roku 1936 vedľa kolumbária
10. VSS – slučka
Dobre – Erik obsiahol celý zoznam – odkrývam karty
Teda zo severu na juh:
1. Ťahanovce – most – úvrať v tvare smyčky (chýbala výhybka), na smyčku doplnená krátko pred zrušením
2. Gajdove kúpele – úvrať na konci aleje smerujúcej od Kostolianskej k prameňu Gajdovky na Aničke
3. Čermeľ – úvrať, neskôr obratisko oproti reštaurácii Baránok
4. Solovjevova (B. Němcovej) – smyčka na opačnej strane cesty ako teraz, na jej mieste vyrástla kotolňa
5. Masarykova×Stromová (Bencúrova) – triangel (ako obratisko linky slúžil len krátko)
6. Stanica – úvrať a v rámci vozovne Kirovova asi aj obratisko
7. Tehelne – úvrať niekde v úrovni dnešného Lidlu na Moldavskej
8. Verejný cintorín – úvrať v miestach dnešného kolumbária
9. VSS – smyčka na mieste dnešnej predajne Fresh
--
Stanicu som zabudol, takže dokonca 9, nie 8.
Myslím, že smyčka Havlíčkova sa nekvalifikuje, tá je pomerne bez zmien. Na Hollého ul. linka nikdy neviedla – len vlečka. V zozname vyššie som sa vyhol všeobecnému pojmu obratisko, ktorý som v otázke omylom zaviedol namiesto smyčky (slučky). Pojem obratisko zahŕňa obe podoby: môže byť úvraťové alebo smyčka.
Tak čo, sú ešte nejaké ďalšie obratiská pravidelných liniek, ktoré dnes neexistujú?
Úvrať v pravom zmysle slova na Havlíčkovej nebola. Že tam mali linky konečnú je jedná vec, druhá vec bola, ako boli robené obehy. A tie boli asi také, že časť linky jeden voz robil dve časti dvoch liniek, t. j. mal trasu z kúpeľov do Čermeľa a druhý pendloval z Havlíčkovej do centra, hoci bolo linkové vedenie Čermeľ—centrum, kúpele–centrum. Dôvody boli prozaické – Čermeľ a kúpele ako okrajové časti mali značne nižšiu obsluhu, než Komenského ulica a centrum. Pri obojsmernom vozovom parku, jednokoľajkách a organizácii dopravy prispôsobenej koľajovej sieti takéto variácie nerobili problémy. Bežné bolo aj to, že si vodiči striedali vozidlá – jeden napr. robil len na štreke od Ryby po cintorín a druhý od stanice po Rybu, pričom každý xy-té kolo zašiel až ku cintorínu a pod.
Kuzmányho × Štúrova: šestka tam končila od septembra 1944 do zániku prevádzky a to z úsporných dôvodov. Do tehelní šla jednokoľajka, takže pri prevádzke obojsmerných vozov logicky pri polícii žiadne obratisko nebolo treba.
Minulosť je aké obdobie?
Anička - úvrať, Botanika - obratisko, Cintorin - úvrať, Čermel - uvrať neskôr obratisko,
Hollého - triangel, ale neviem či tam niečo končilo, Loky - obratisko len kus inač,
Stanica - obratisko tušim okolo vozovne, Stromova - triangel po zrušeni trate na Bencurovej ul.,
Tehelne - úvrať, Ťahanovce most - obratisko, VSS - obratisko,
úvrati bolo kopu po celej sieti, ale či tam aj niečo končilo....
A navyše im poskytol počas sanácie prvej série ako náhradu desať úplne nových Combino Classic, ktoré si potom Freiburg za veľmi výhodnú cenu odkúpil.
Aký rozdiel oproti čajníku alebo 14T. Ale Siemens sa tiež nezachoval vždy férovo - viď M1 v Prahe.
Čermeľ(úvrať), Anička(slučka), Verejný cintorín(úvrať?), konečná pri tehelniach (dnes asi v polovici kopca medzi steelkou a SOŠA,úvrať?), Solovjevova (poniže dnešného obratiska Botanická záhrada,slučka), obratisko medzi VSS a VSS, križ.(slučka?) a prebudované boli určite konečné Havlíčkova(bývalo úvraťové) a Staničné námestie(tiež bývalo úvraťové)
V Košiciach bolo v minulosti niekoľko obratísk električkových liniek, ktoré dnes priamo na danom mieste už neexistujú. Niektoré tvorili slučku, iné boli úvraťové. Narátal som ich 8. Viete, ktoré sú to?
Odpovede sa dajú nájsť roztrúsené na týchto stránkach, napovie sekcia starších máp a galéria.
Vopred prezradím, že nezarátal som nasledujúce 3, lebo nemám o nich ďalšie informácie:
• dnešná Fejova (používala sa aj pre otáčanie linky?)
• Barca – servis (bolo presne na mieste dnešného?)
• dnešná Štúrova×Kuzmányho (linka tam mala konečnú, ale obratisko tam asi nebolo?)
Takže okrem nich bolo ešte ďalších 8. Poznáte ich?
Rád by som poprosil Veterána, ktorý to iste uhádne, aby počkal so svojou super-správnou odpoveďou aspoň deň
To áno, musím priznať, že Siemens sa k tomu vtedy postavil chlapsky a Freiburgu dodal ako náhradu za jednu z električiek (ktorú použili na riešenie oného problému v konštrukcii) jednu úplne novú zadarmo... ☺
Áno, Aveniá sú v plnej prevádzke. Ani tie Combiná vo Freiburgu neboli taký prieser, ako váš čajník, keďže výrobca sa k problému prihlásil, na vlastné náklady odstránil a om Combino sa dodnes vyrába ako Avenio M.
Žena nadáva mužovi: "Ty debil! Ty si taký debil, že keby bola súťaž o najväčšieho debila na svete a bol by si tam sám, tak skončíš druhý, ty debil!!!? ? ?
No momentálne to vyzerá , že Košice by mali súťažiť o titul Európske hlavné mesto debility, tam by sme mali veľké šance. Moje dnešné zážitky z cesty do práce tomu veľmi nasvedčujú.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Kona