Reply on: BB-Schuhu #49486:
"Prostriedky MHD sú predsa určené aj na státie, napísal by som predovšetkým na státie." - To dost zalezi od toho ci MHD povazujeme za socku, alebo chceme aby konkurovala autam (hint: v aute stat nemusis ;)). Na zapade sa postupne stava standardom take planovanie obsluhy kde v spicke sa pocita aj so stojacimi cestujucimi, ale v sedle sa doprava nastavuje tak aby vsetci boli odvezeni po sediacky.Napokon, dolezite by bolo vediet cislo aky je rozdiel nakladov solo vs. klb.
BB-Schuhu
1. Tam, kde kapacitne stačí sólo, je kĺb zbytočný. Vypraviť kĺb len pre zvýšenie komfortu (aby všetci sedeli) je ekonomicky neakcpetovateľné. Prostriedky MHD sú predsa určené aj na státie, napísal by som predovšetkým na státie. Avšak ak niekde jazdí sólo, ktoré kapacitne nestačí (vo voze je tlačenica) a dopravca má vo vozovni voľných 7 kĺbov, je rovnako neakceptovateľné ten kĺb nevypraviť.
2. Kĺb na linke 34 naozaj jazdí plný. Niektoré spoje síce viac, niektoré menej, niektoré sú narvané na prasknutie. Keďže sa ukázalo, napriek obavám niektorých ľudí, že prevádzka kĺbov na L34 nespôsobuje žiadne technologické problémy, vedel by som si predstaviť pridanie ešte ďalšieho kĺbového poradia na L34. Pretože na L34 v čase zimného a letného semestra na UMB ten dopyt existuje.
3. Je pravda, že mnohé spoje (napríklad na linke 25 popoludní) zabezpečované kĺbovými autobusmi sú poloprádzne a úplne by stačilo sólo.
4. Uvedomme si jednu vec, že kĺbové autobusy na linkách 21, 22 a 24 premávajú v pracovných dňoch až do 23:00, pričom už po 19:00 je tak slabý dopyt, že od tohto času by kapacitne postačovala prevádzka zabezpečovaná sólo vozmi. Je mi ale jasné, že tu zohrávajú dôležitú úlohu aj vzoráky / striedanie vodičov a vozov. Ale dalo by sa s tým niečo spraviť, keby sa chcelo.
Záver: Mne nejde o bezhlavé zvyšovanie podielu kĺbových vozidiel v MHD, ale o úpravu súčasného stavu tak, aby kĺbové autobusy boli vypravované tam, kde je dopyt. Preto by som si vedel predstaviť rozšírenie ich prevádzky na L34 (tu by už bolo na zváženie aj rozšírenie niky na Gaštanovej) a naopak, ich obmedzenie po 19:00 a na niektorých slabých spojoch ostatných liniek.
Samostatnou kapitolou je víkend, ale o tom sa už popísalo veľa. Na L24 od 01/2013 kĺb jazdí pravidelne, pôvodne mal aj na L21+22, tam to ale stroskotalo kvôli Iliašu. No keď bol jarmok alebo dušičky, tak na 21+22 premávali Citleisy 18M a prežili sme to.