Batch | Type | Fleet numbers | Manufactured | Into Service | Withdrawn | Quantity |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Solaris Urbino 12 hydrogen | 2601 – 2604 | 2023 | 2023 | — | 4 |
Total | 2023 | 4 |
Length | 12000 mm |
---|---|
Width | 2550 mm |
Height | 3300 mm |
Height of floor | 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla) |
Wheelbase | 5900 mm |
Doors | 3 |
Number of seats | 29 + 1 |
Number of standing places | 51 (pri 5 os./m2) |
Design load | 80 + 1 |
Weight of unloaded vehicle | ~13200 kg |
Gross vehicle weight | 18745 kg |
Motor control | trakčný menič Medcom
vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW |
Traction battery capacity | Solaris High Power, LTO, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov |
Engine | 2x asynchrónny trojfázový motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený |
Continuous power output | 125 kW |
---|---|
Total power output | 250 kW |
Maximum torque | 22000 Nm / 10300 rpm |
Maximum speed | 65 km/h |
Steering wheel | RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia |
Axles | predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies |
Tyres | 275/70 R 22,5 |
Air conditioner | Konvekta UltraLight 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom |
Cooling capacity | 20 kW |
Heating capacity | 14 kW |
2601 2602 2603 2604 |
2601 | vehicle in service: 4 (100 %) |
2602 | online: 1 (25 %) |
2602 | today in service: 2 (50 %) |
upravovač fotiek
Očakávam tiché utlmenie prevádzky a odstavenie autobusov, prípadne ich predaj do nejakého mesta, kde ešte stále fičia na "zelených víziách" a kde považujú slovíčko "trolejbus" za niečo archaické, prekonané, čo patrí do múzea, ak nie rovno za urážku.
Ak by som chcel byť zlý, tak by som rýpal že nastalo presne to, čoho som sa obával, aj keď nie v úplne najhoršom možnom scenári. A všetky tie plány ako sa objektívne porovnajú vodíkové autobusy s naftovými na linke 50 skončili v koši. Keď by som to vtedy tvrdil, bol by som zlý neprajník s ktorým je potrebné prerušiť kontakt, lebo maľuje veci čierno a vidí samé problémy aj tam, kde žiadne nie sú.
Síce iba "škrabkám na povrchu" v znalosti vodíkovej technológie, ale zároveň som dostatočne imúnny voči "bullshitizmu" ideologicky ladených pseudoekologických "hnutí", takže si dokážem položiť na stôl fyzikálne zákony (ktoré ovládam tiež iba povrchne, ale to stačí) a z nich vychádzať.
Obávam sa, že situácia je ešte horšia ako vyzerá a prevádzka vodíkových autobusov je "zachraňovaná" kreatívnymi rozhodnutiami niektorých ľudí v DPB. Stačí si zistiť, ako dopadli vodíkové autobusy v iných mestách. A to prosím pekne dávno predtým, než sa vôbec DPB do toho experimentu pustil. Nebyť dotácií, tak je to mŕtve dávno. A aj s dotáciami to pokrivkáva a otázne je, ako dlho sa to ešte bude držať pri živote.
Miesto štyroch vodíkových 12 metrových "autobusov" sme mohli mať 4,5 ks 18 metrových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris, ktoré by boli oveľa užitočnejšie, ak by sa správne využili.