Dopravný podnik Bratislava v roku 2021 zrealizoval verejnú súťaž na dodávateľa vodíkových autobusov, ktorú vyhral Solaris s vozidlom Urbino 12 hydrogen. Po získaní finančného príspevku z fondov EÚ boli v lete roku 2022 objednané prvé štyri vozidlá, dodané o rok neskôr. Cena jedného vozidla bola 610 000 € bez DPH. Pred dodaním objednaných vozidiel bol v decembri 2022 v Bratislave na testovaní prezentačný Solaris Urbino 12 hydrogen zapožičaný výrobcom.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Solaris Urbino 12 hydrogen | 2601 – 2604 | 2023 | 2023 | — | 4 |
Spolu | 2023 | 4 |
Dĺžka | 12000 mm |
---|---|
Šírka | 2550 mm |
Výška | 3300 mm |
Výška podlahy | 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla) |
Rázvor | 5900 mm |
Počet dverí | 3 |
Počet miest na sedenie | 29 + 1 |
Počet miest na státie | 51 (pri 5 os./m2) |
Celkový počet miest | 80 + 1 |
Pohotovostná hmotnosť | ~13200 kg |
Celková hmotnosť | 18745 kg |
Elektrická výzbroj | trakčný menič Medcom
vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW |
Kapacita trakčnej batérie | Solaris High Power, LTO, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov |
Motor | 2x asynchrónny trojfázový motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený |
Výkon motora | 125 kW |
---|---|
Celkový výkon | 250 kW |
Krútiaci moment motora | 22000 Nm / 10300 rpm |
Maximálna rýchlosť | 65 km/h |
Riadenie | RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia |
Nápravy | predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies |
Pneumatiky | 275/70 R 22,5 |
Klimatizácia | Konvekta UltraLight 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom |
Chladiaci výkon klimatizácie | 20 kW |
Vykurovací výkon klimatizácie | 14 kW |
upravovač fotiek
Očakávam tiché utlmenie prevádzky a odstavenie autobusov, prípadne ich predaj do nejakého mesta, kde ešte stále fičia na "zelených víziách" a kde považujú slovíčko "trolejbus" za niečo archaické, prekonané, čo patrí do múzea, ak nie rovno za urážku.
Ak by som chcel byť zlý, tak by som rýpal že nastalo presne to, čoho som sa obával, aj keď nie v úplne najhoršom možnom scenári. A všetky tie plány ako sa objektívne porovnajú vodíkové autobusy s naftovými na linke 50 skončili v koši. Keď by som to vtedy tvrdil, bol by som zlý neprajník s ktorým je potrebné prerušiť kontakt, lebo maľuje veci čierno a vidí samé problémy aj tam, kde žiadne nie sú.
Síce iba "škrabkám na povrchu" v znalosti vodíkovej technológie, ale zároveň som dostatočne imúnny voči "bullshitizmu" ideologicky ladených pseudoekologických "hnutí", takže si dokážem položiť na stôl fyzikálne zákony (ktoré ovládam tiež iba povrchne, ale to stačí) a z nich vychádzať.
Obávam sa, že situácia je ešte horšia ako vyzerá a prevádzka vodíkových autobusov je "zachraňovaná" kreatívnymi rozhodnutiami niektorých ľudí v DPB. Stačí si zistiť, ako dopadli vodíkové autobusy v iných mestách. A to prosím pekne dávno predtým, než sa vôbec DPB do toho experimentu pustil. Nebyť dotácií, tak je to mŕtve dávno. A aj s dotáciami to pokrivkáva a otázne je, ako dlho sa to ešte bude držať pri živote.
Miesto štyroch vodíkových 12 metrových "autobusov" sme mohli mať 4,5 ks 18 metrových trolejbusov Škoda 27 Tr Solaris, ktoré by boli oveľa užitočnejšie, ak by sa správne využili.