VozidláAutobusy › SOR NSG 18

SOR NSG 18

Úvod

Nízkopodlažný mestský kĺbový autobus SOR NS 18 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Konštrukčne vychádza z 12-metrovej verzie NS 12, na návrhu ktorej sa podieľal architekt Patrik Kotas. Prototyp kĺbového autobusu SOR NS 18 s naftovým pohonom bol výrobcom predstavený v roku 2018 a sériová výroba autobusov tohto typu začala v roku 2021. Verzia tohto modelu s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NSG 18 (resp. NS 18-CNG) sa vyrábala od roku 2022.

Výrobca SOR Libchavy sa v roku 2024 stal s vozidlom SOR NSG 18 víťazom verejnej súťaže DPB na rámcovú zmluvu umožňujúcu počas štyroch rokov dodať najviac 130 autobusov s CNG pohonom. V prvej objednávke dopravný podnik v závere roka 2024 objednal 8 vozidiel, ktoré budú dodané v priebehu roka 2025. Cena jedného autobusu bola 438 000 € bez DPH.

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3287 mm
Výška podlahy 340 mm (320 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm a 6750 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 82 (5 os./m2)
132 (8 os./m2)
Celkový počet miest 127 + 1 (5 os./m2)
177 + 1 (8 os./m2)
Pohotovostná hmotnosť ~17000 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 CNG, Euro 6E, plynový radový šesťvalec, kvapalinou chladený, s trojcestným katalyzátorom
Výkon motora 251 kW / 2000 rpm
Objem motora 8709 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1620B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Eberspächer AC 135
Eberspächer K403-E (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 35 kW
6 kW (K403-E)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Osobne dufam ze vyclenia nejaku linku tomuto pravdepodobne na 2DP s CNG plnickou. Kedze vozidla su znacne menej kapacitne ako Otokary.
Reakcia na: Petto #1:
Veď papierovo majú tieto vozidlá viac miest na sedenie aj na státie ako Otokary (u oboch pri 8 os. na m2). Alebo si myslel usporiadanie interiéru? 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #2:
Pri Otokare si osobne myslím, že nejde o obsaditeľnosť 8os./m² ale skôr 5os./m². Skôr je správne porovnanie s obsaditeľnosťou na 5os./m². Teda 127+1. Už len z logického hladiska ako je riešený interiér asi každý uznáme, že v otokare je menej sedačiek ale oveľa viac priestoru na státie. Už len v zadnej časti sa zmestí určite omnoho viac ľudí ako v sorke, ktorá má úzku uličku a sedadlá navyše. Osobne by som zakázal používať tento vzorec na 8os./m². V živote sa také niečo neudeje. To by museli mať všetci v autobuse asi tak 40kg. 🙄 Najhoršie počítanie obsaditeľnosti vozidiel. Aj vďaka tomu potom umelo poniektorí výrobcovia vyhrávajú obstarávania a potom reálne v premávke vidíme aké sú nepraktické, nezmestí sa tam toľko ľudí atď...
Reakcia na: Urbanway 2423 #2:
Papier vela znesie. Ked teda NSG18 pojmu 177 ludi, tak mozu ist nameisto Capacity ktore maju len 176 😁. Aspon bude kapacitnejsi voz na L83
A kedze tych sedadiel bude 45. Tak to vychadza opat na narvanie sedadiel oproti dveram za klbom. Radost stat vo voze AGAIN. 😠
Reakcia na: Dadino #3:
No, Otokar má pri 5 os. na m2 obsaditeľnosť 130+1, čo je porovnateľné s NSG 18. Riešenie interiéru je ale určite lepšie u Otokaru, hlavne v tej zadnej časti.
Reakcia na: Dav4 #7:
Suhlasím
Ako áno, Otokar má oveľa lepšie riešený interiér. Je to také priestornejšie a tie tri sedadla medzi kĺbom a 3. dverami majú medzi sebou mejakú medzierku, takže to neni ako v sorke vzadu. Ale zas rozloženie interiéru na Otokari má aj negatívum a to je rozloženie dverí. Medzi 1 a 2 dverami je zbytočne velká medzera a keď ľudia nastupujú im to trvá jak lačnému sranie. Aj keď je pravda že Sor NSG 18 má ďaleko 3 a 4 dvere ale to až taký problém nie je. Mne osobne sa najviac páči riešenie od SORu a to pri modeli NB 18, teda 5-dverový autobus.
Ešte jedna výhoda otokaru je že má silný motor. Ten fakt super ťahá. Sorka ak ten motor neni úplne v top údržbe je v porovnaní s ním jak mŕtvola. Ale tam kde je plus, je aj mínus a to spotreba. Tá je po mojich výpočtoch 78,9, čo je veľa. Keď sa pýtate že aké výpočty, tak vypočítajte si že na službe 59/4 Otokar zežral pri jazde bez kickdownov pri bežnej jazde 120 litrov nafty (59/4 = 151km).
Ďalšie negatívum otokaru sú že namajú úložný priestor pre vodiča. Sorka tiež na tom boh ví jak neni, ale v otokare je to ešte horšie.
Ešte jedna vaša otokaru je že je zbytočne vysoký. Nechápem že na keru máriu je tak vysoký, zbytočne sa to len nakláňa. SOR NSG má na streche nádrže a je vyšší len o 4,2 cm. Keby sa objednali diesel tak Otokar je zbytočne vyšší o 30 cm a tá výška SORu NS sa ráta aj s tými ozdobnými plastami na streche takže rozdiel je ešte väčší.
Potom sú tam problémy ktoré zistíte až keď s tým vozom žijete ako: keď vypnete motor sa vypne aj BUSE, keď dá niekto znamenie vám to tam zbytočne hlasno pípa a ešte dva krát plus vás tie blikajúce tlačítka večer oslepujú a pod.
SUPER! Krasny, moderny autobus s dostatkom miest na sedenie.👍
S tým rozpätím medzi druhými a tretími dverami to bude zase radosť cestovať v rannej špičke. Naozaj, pri tomto sú pomaly aj regio busy pohodlnejšie.
Reakcia na: Ike #10:
S tymto suhlasim - tie 2. dvere mohli byt fakt o 1 diel posunute dozadu. Ale mozno to nie je finalna verzia pre BA, ci?
Posunute dvere. Ako pisal Ike, davalo by to vacsi zmysel.
Reakcia na: Ike #10:
Najlepšie by bol podľa mňa 5-dverák
Zas keď tie dvere sú posunuté až tak dozadu to tiež neni moc dobré. No ono to vo veľa prípadov je ešte horšie lebo v oblasti 1-2 dverí nastupuje často najviac ludí
Reakcia na: sor_2048 #13:
Ja viem, že to bolo predmetom vtipov, ale tá výmena cestujúcich pri piatich dverách na kĺbaku a štyroch dverách na sóle, je proste niečo úplne iné. Napriek tomu, že tie staré sorky považujem za šroty, cestujim práve z tohto dôvodu veľmi rád.
Reakcia na: Ike #14:
Stare sorky su podla mna super, keby neboli, tak by tu nepremavali 14 rokov.
Reakcia na: Ike #14:
Ako tie SORky sú podľa mňa super vozy, len chce to normálnu údržbu, nie tú, akú ma beus.
5- dverové NSG by sa podľa mňa aj dalo objednať. Však SOR je značka ktorá nemá problém na objednávku domomtovať do busu sprchový kút 😃
Reakcia na: 6503 #11:
Je to finálna verzia..Musel by si meniť celú karosériu. Solaris to vie, žiaľ SOR zrejme nie.
Reakcia na: Ike #10:
Presne to hovorím od zaciatku. za 2.dverami máš 5 radov sedadiel v 2+2 usporiadaní, potom ten idiotsky úzky klb.
Reakcia na: Petto #18:
Takto to dpb objednal, alebo sa to zabudlo špecifikovať? 5 radov je masaker
Reakcia na: Ike #19:
5 radov? Ku*va to je hodne
Reakcia na: Ike #19:
Dpb chcel 12 NP sedadiel co SOR splnil..ostatok si dal SOR ako chcel.. Trenčín ma 47 sedadiel, my 45. Tj mame rovnako okrem 1 radu menej u kočíkov vpredu.
Reakcia na: sor_2048 #8:
Prečo vzdialenosť medzi 3. a 4. dverami tu problém nie je ale u Otokaru vzidialenosť medzi 1. a 2. je? Podľa mňa takéto usporiadanie do MHD moc vhodné nie je, možno len na linky kde boli predtým 15 metráky.
Reakcia na: Public Transport #23:
Myslím že lepšie bude mať blízko 1. a 2. dvere a potom 3. a 4. lebo väčšinou ľudia čo nastupujú podvedome vedia, či chcú ísť do vlečky alebo dopredu. Na najvyťaženejších linkách to už problém bude, lebo tam si už ľudia moc nevyberajú. Tam už to je problém. Ale fakt na otokaroch tá medzera medzi 1-2 dverami je veľká a keby mali SORky posunuté dvere o okno dozadu by to tiež bolo. Keď nastupujete, to moc nevnímate, ale keď sa pozeráte na niekoho ako nastupuje tak si to všimnúť môžete. kým ešte zistí že na otokaroch je tlačítko na bočnici tak je to tiež na dlho, ale tlačítko je už iná téma.
Záleží aké linky to bude obsluhovať. Ak to bude obsluhovať napr. 184 na ekonomickej univerzite tam je najlepšie mať 5 dverí ale keď 4 tak tam radšej Otokar. Ale na linky kde nie sú takéto brutálne návali ľudí si myslím že to vadiť nebude
Reakcia na: Public Transport #23:
Priestor medzi 3 a 4. je takmer všade rovnaký jedine Urbanway tam ma až 3 rady sedadiel ( 2 v smere jazdy a 1 v protismere).
Problém je ale aj ďaleko mat dvere 2 a 3.dvere keďže je tam kĺb.
Pardon, myslel som 2. a 3., nie 3. a 4. 🤪
Reakcia na: sor_2048 #24:
No neviem, stále si myslím, že tá približne 6 metrová vzdialenosť v NSG medzi dverami a s úzkou uličkou bude problém v plnom autobuse. Taktiež sa mohli objednať s menším počtom sedadiel, aby sa dalo aj počas špičky niekam pohodlne postaviť.
Pri Otokaroch je to medzi prednými dverami asi niečo nad 4 metre a je tam aj miesto na státie.
Reakcia na: Public Transport #27:
Už teraz ma NB18 blbý interier pri plnom voze medzi 3 a 4.dverami kde sú síce len 3 rady sedadiel a úzky kĺb...NS18 bude mat 5 radov a klb, co bude dosť horor, ak ešte takýto voz SOR ENS18 vyhra tender na klbove elektrobusy a pôjde to na L83. 💀
Ono by bolo asi najlepšie keby bol kĺb posunutý viac k druhej náprave a následne by boli posunuté 3 dvere viac ku kĺbu... To znamená že by zmizlo to okienko pred kĺbom a akokeby sa presunula tá časť viac dozadu do vleku...
Reakcia na: Ma178rek #29:
No potom by to bolo blbé pre vodiča v zákrutách, tým že vlečka by bola dlhšia
Reakcia na: sor_2048 #30:
Solarisy III generacie alebo aj klbovy MAN Lions city ma vlecku dlhsiu na ukor predku oproti Sorke.
Reakcia na: sor_2048 #30:
Problém by bol, že by si potom vlečka skracovala stopu oproti B náprave. Staré SORky majú relatívne ďaleko kĺb od B nápravy a vo väčšine prípadov C náprava krásne kopíruje B nápravu (aj keď za cenu vybočovania prednej časti do protistrany)
Reakcia na: sor_2048 #30:
Dlhšia o 50-70cm odhadom...
Nemyslím si že by to spravilo šarapatu...
Skôr vidím problém to vybočovanie čo napísal ikebv príspevku #32
SOR už nevyrába 5 dverové autobusy?
Reakcia na: juraj76 #34:
Nie