Pri pripomienkovaní stavby električkovej trate do Petržalky sa často vyskytovala požiadavka nestavať novú trať na štandardnom bratislavskom rozchode 1000 mm, ale na železničnom rozchode 1435 mm. Je však naozaj zmena rozchodu opodstatnenou požiadavkou a zárukou kompatibility električiek a vlakov, ktoré na tomto rozchode jazdia? Je metrový rozchod menej spoľahlivý, rýchly, komfortný? Pri argumentácii kritikov terajšieho rozchodu boli použité aj niektoré mýty, ktoré spomenieme v sérii článkov na www.imhd.sk. Prvým takýmto mýtom je tvrdenie, že metrový rozchod je atypický, nikde okrem Bratislavy, až na zopár výnimiek, nie je.
Celosvetovo je asi iba 60% železničných tratí na rozchode 1435 mm. Okrem neho je mnoho iných rozchodov, úzkych aj širokých, dokonca aj v samotnej Európe. Napríklad na Ukrajine, vo Fínsku a na pobaltí má železnica široký rozchod 1524 mm. Španielsko a Portugalsko má železničný rozchod dokonca až 1668 mm, pričom eletričky majú na rozchodoch 1000 a 1435 mm, čiže oba sú voči nemu užšie a nekompatibilné.
186 prevádzkok električkových tratí štátov Európskej únie, Švajčiarska, Nórska, Srbska, Chorvátska, Bulharska a Ukrajiny môžme rozdeliť na nasledujúce skupiny:
Rozchod | Počet prevádzok |
---|---|
1435 mm | 89 (48%) |
1000 mm | 58 (31%) |
1524 mm | 22 (12%) |
iný alebo kombinovaný rozchod* | 17 (9%) |
* Zahrnuté sú rozchody 900, 950, 1009, 1067, 1100, 1445, 1450 a 1458 mm a kombinácie dvoch rozchodov (napr. 1000/1435, 900/1000 mm a pod.).
Pri porovnaní rozchodov 1435 a 1000 mm dostaneme pomer 6:4. Nie je teda pravdou, že by 1000-milimetrový rozchod bol atypickým. Atypické rozchody sú v našich končinách rozchody 900, 950, 1009, 1067, 1100, 1445, 1450 a 1458 mm. Napríklad v Švajčiarsku jazdia električky v šiestich mestách, z toho v piatich na metrovom rozchode. V meste Bilbao v Španielsku je dokonca aj metro na metrovom rozchode. Úžšie rozchody nie sú mŕtve ani pri výstavbe nových tratí. Mesto Cagliari v Taliansku znovu stavia dávnejšie zrušené električkové trate. Opäť sa zvolil atypický rozchod 950 mm a moderné nízkopodlažné úzkorozchodné vozidlá vyrobí česká Škodovka.
Pre úplnosť prikladáme zoznam miest v súčastnosti prevádzujúcich mestské a lokálne prímestské električky (nie železnice) vo vyššie vymenovaných štátoch Európy. Múzejné, nostalgické a turistické prevádzky nie sú v zozname zahrnuté. Jedná sa o skutočné a existujúce prevádzky na ktorých je pravidelná preprava cestujúcich.
Mesto | Rozchod | Spustenie prevádzky |
---|---|---|
Belgicko | ||
Antwerpen | 1000 mm | 25.05.1873 |
Bruxelles | 1435 mm | 01.05.1869 |
Charleroi | 1000 mm | 03.06.1887 |
Gent | 1000 mm | 24.05.1874 |
Oostende | 1000 mm | 05.07.1885 |
Bulharsko | ||
Sofija | 1009/1435 mm | 01.12.1898 |
Česká Republika | ||
Brno | 1435 mm | 17.08.1869 |
Liberec | 1000/1435 mm | 25.08.1897 |
Most | 1435 mm | 07.08.1901 |
Olomouc | 1435 mm | 01.04.1899 |
Ostrava | 1435 mm | 18.08.1894 |
Plzeň | 1435 mm | 29.06.1899 |
Praha | 1435 mm | 23.09.1875 |
Estónsko | ||
Tallinn | 1067 mm | 24.08.1888 |
Fínsko | ||
Helsinki | 1000 mm | 11.12.1890 |
Francúzsko | ||
Bordeaux | 1435 mm | 21.12.2003 |
Grenoble | 1435 mm | 05.09.1987 |
Lille | 1000 mm | 07.06.1874 |
Lyon | 1435 mm | 18.12.2000 |
Montpellier | 1435 mm | 30.06.2000 |
Nantes | 1435 mm | 07.01.1985 |
Orleans | 1435 mm | 20.11.2000 |
Paris | 1435 mm | 06.07.1992 |
Rouen | 1435 mm | 16.12.1994 |
Saint-Étienne | 1000 mm | 04.12.1881 |
Strasbourg | 1435 mm | 26.11.1994 |
Holandsko | ||
Amsterdam | 1435 mm | 03.06.1875 |
Den Haag | 1435 mm | 03.06.1864 |
Houten | 1435 mm | 08.01.2001 |
Rotterdam | 1435 mm | 01.06.1879 |
Utrecht | 1435 mm | 17.12.1983 |
Chorvátsko a Srbsko | ||
Osijek | 1000 mm | 10.08.1884 |
Zagreb | 1000 mm | 07.07.1891 |
Beograd | 1000 mm | 1894 |
Lotyšsko | ||
Daugavpils | 1524 mm | 05.11.1946 |
Liepāja | 1000 mm | 26.09.1899 |
Rīga | 1524 mm | 04.09.1882 |
Maďarsko | ||
Budapest | 1435 mm | 30.07.1866 |
Szeged | 1435 mm | 15.03.1911 |
Miskolc | 1435 mm | 10.07.1897 |
Debrecen | 1435 mm | 01.12.1908 |
Nemecko | ||
Augsburg | 1000 mm | 08.05.1881 |
Bad Schandau | 1000 mm | 28.05.1898 |
Berlin | 1435 mm | 22.06.1865 |
Bielefeld | 1000 mm | 20.12.1900 |
Bochum | 1000/1435 mm | 23.11.1894 |
Bonn | 1435 mm | 15.04.1891 |
Brandenburg an der Havel | 1000 mm | 01.10.1897 |
Braunschweig | 1100 mm | 11.10.1879 |
Bremen | 1435 mm | 04.06.1876 |
Chemnitz | 1435 mm | 10.11.1880 |
Cottbus | 1000 mm | 08.07.1903 |
Darmstadt | 1000 mm | 30.08.1886 |
Dessau | 1435 mm | 15.11.1894 |
Dortmund | 1435 mm | 01.06.1881 |
Dresden | 1450 mm | 26.09.1872 |
Duisburg | 1435 mm | 25.12.1881 |
Düsseldorf | 1435 mm | 06.02.1876 |
Erfurt | 1000 mm | 10.05.1883 |
Essen | 1000/1435 mm | 23.08.1893 |
Frankfurt am Main | 1435 mm | 19.05.1872 |
Frankfurt an der Oder | 1000 mm | 23.01.1898 |
Freiburg im Breisgau | 1000 mm | 14.10.1901 |
Gelsenkirchen | 1000/1435 mm | 03.11.1895 |
Gera | 1000 mm | 22.02.1892 |
Görlitz | 1000 mm | 25.05.1882 |
Gotha | 1000 mm | 01.04.1894 |
Halberstadt | 1000 mm | 01.06.1887 |
Halle an der Saale | 1000 mm | 15.10.1882 |
Hannover | 1435 mm | 16.09.1872 |
Heidelberg | 1000 mm | 13.05.1885 |
Heilbronn | 1435 mm | 21.07.2001 |
Jena | 1000 mm | 01.04.1901 |
Karlsruhe | 1435 mm | 21.01.1877 |
Kassel | 1435 mm | 09.07.1877 |
Köln | 1435 mm | 18.05.1877 |
Krefeld | 1000 mm | 03.05.1883 |
Leipzig | 1458 mm | 18.05.1872 |
Ludwigshafen am Rhein | 1000 mm | 01.01.1965 |
Magdeburg | 1435 mm | 16.10.1877 |
Mainz | 1000 mm | 27.09.1883 |
Mannheim | 1000 mm | 02.06.1878 |
Mülheim an der Ruhr | 1000/1435 mm | 09.07.1897 |
München | 1435 mm | 21.10.1876 |
Nordhausen | 1000 mm | 25.08.1900 |
Nürnberg | 1435 mm | 25.08.1881 |
Oberhausen | 1000 mm | 01.06.1996 |
Plauen | 1000 mm | 17.11.1894 |
Potsdam | 1435 mm | 11.05.1880 |
Rostock | 1435 mm | 16.10.1888 |
Saarbrücken | 1435 mm | 24.10.1997 |
Schöneiche | 1000 mm | 28.08.1910 |
Schwerin | 1435 mm | 01.12.1908 |
Strausberg | 1435 mm | 17.08.1893 |
Stuttgart | 1000/1435 mm | 28.07.1868 |
Ulm | 1000 mm | 15.05.1897 |
Woltersdorf | 1435 mm | 17.05.1913 |
Würzburg | 1000 mm | 08.04.1892 |
Zwickau | 1000 mm | 06.05.1894 |
Nórsko | ||
Oslo | 1435 mm | 06.10.1875 |
Trondheim | 1000 mm | 04.12.1901 |
Poľsko | ||
Bydgoszcz | 1000 mm | 18.05.1888 |
Bytom | 1435 mm | 27.05.1894 |
Chorzów | 1435 mm | 30.12.1894 |
Czestochowa | 1435 mm | 08.03.1959 |
Elbląg | 1000 mm | 23.11.1895 |
Gdańsk | 1435 mm | 22.06.1873 |
Gliwice | 1435 mm | 26.08.1894 |
Gorzów Wielkopolski | 1435 mm | 29.07.1899 |
Grudziądz | 1000 mm | 15.06.1896 |
Katowice | 1435 mm | 30.12.1896 |
Kraków | 1435 mm | 01.11.1882 |
Łódź | 1000 mm | 24.12.1898 |
Poznań | 1435 mm | 30.07.1880 |
Ruda Slaska | 1435 mm | 30.12.1894 |
Sosnowiec | 1435 mm | 14.07.1928 |
Szczecin | 1435 mm | 23.08.1879 |
Torun | 1000 mm | 16.05.1891 |
Warszawa | 1435 mm | 11.12.1866 |
Wrocław | 1435 mm | 10.07.1877 |
Zabrze | 1435 mm | 26.08.1894 |
Portugalsko | ||
Lisboa | 900 mm | 17.11.1873 |
Porto | 1435 mm | 15.05.1872 |
Rakúsko | ||
Gmunden | 1000 mm | 13.08.1894 |
Graz | 1435 mm | 08.06.1878 |
Innsbruck | 1000 mm | 01.06.1891 |
Linz | 900/1000 mm | 01.07.1880 |
Wien | 1435 mm | 04.10.1865 |
Slovensko | ||
Bratislava | 1000 mm | 27.08.1895 |
Košice | 1435 mm | 28.02.1914 |
Španielsko | ||
Alicante | 1435 mm | 15.08.2003 |
Barcelona | 1435 mm | 27.06.1872 |
Bilbao | 1000 mm | 18.12.2002 |
Valencia | 1000 mm | 21.05.1994 |
Švajčiarsko | ||
Basel | 1000 mm | 06.05.1895 |
Bern | 1000 mm | 01.10.1890 |
Genéve | 1000 mm | 19.06.1862 |
Lausanne | 1435 mm | 24.05.1991 |
Neuchatel | 1000 mm | 16.09.1892 |
Zürich | 1000 mm | 05.09.1882 |
Švédsko | ||
Göteborg | 1435 mm | 24.09.1879 |
Norrköping | 1435 mm | 10.03.1904 |
Stockholm | 1435 mm | 10.07.1877 |
Taliansko | ||
Genova | 1435 mm | 13.06.1990 |
Messina | 1435 mm | 03.04.2003 |
Milano | 1435 mm | 08.07.1876 |
Napoli | 1435 mm | 1875 |
Roma | 950/1445 mm | 02.08.1877 |
Torino | 1445 mm | 1872 |
Trieste | 1000 mm | 02.09.1902 |
Veľká Británia a Írsko | ||
Birmingham | 1435 mm | 31.05.1999 |
Blackpool | 1435 mm | 20.09.1885 |
Croydon | 1435 mm | 10.05.2000 |
Dublin | 1435 mm | 05.07.2004 |
London | 1435 mm | 30.07.1987 |
Manchester | 1435 mm | 06.04.1992 |
Newcastle upon Tyne | 1435 mm | 11.08.1980 |
Nottingham | 1435 mm | 08.03.2004 |
Sheffield | 1435 mm | 21.03.1994 |
Ukrajina | ||
Avdejevka | 1524 mm | 23.08.1965 |
Charkov | 1524 mm | 24.09.1882 |
Dneprodsershinsk | 1524 mm | 27.11.1935 |
Dnepropetrovsk | 1524 mm | 26.06.1897 |
Donezk | 1524 mm | 15.06.1928 |
Drushkovka | 1524 mm | 05.12.1945 |
Gorlovka | 1524 mm | 07.11.1932 |
Jenakijevo | 1524 mm | 24.05.1932 |
Jevpatoria | 1000 mm | 23.05.1914 |
Kyjev | 1524 mm | 11.08.1891 |
Konotop | 1524 mm | 25.12.1949 |
Konstantinovka | 1524 mm | 23.08.1931 |
Kramatorsk | 1524 mm | 12.05.1937 |
Krivoj Rog | 1524 mm | 02.01.1935 |
Lugansk | 1524 mm | 03.05.1934 |
Ľvov | 1000 mm | 05.05.1880 |
Makejevka | 1524 mm | 23.11.1924 |
Mariupol | 1524 mm | 01.05.1933 |
Molotschnoje | 1000 mm | 18.08.1989 |
Nikolajev | 1524 mm | 08.08.1897 |
Odessa | 1524 mm | 20.07.1880 |
Saporoshje | 1524 mm | 17.07.1932 |
Shitomir | 1000 mm | 03.09.1899 |
Stachanov | 1524 mm | 15.12.1937 |
Vinniza | 1000 mm | 28.10.1913 |
* Prevádzky na viacerých rozchodoch majú uvedené oba rozchody.
** Dátum spustenia premávky nemusí vždy zodpovedať elektrickej elektičke, mohlo sa svojho času jednať aj o "električku" konskú, parnú, lanovú a pod. Ak boli niekde električky zrušené na dlhšie obdobie (desiatky rokov), je uvedený dátum ich znovuotvorenia, ako aj súčasný rozchod.