Aj v súťaži na CNG autobusy uspel český SOR

Známy je už aj možný dodávateľ plynových kĺbových autobusov pre Bratislavu.

Bratislavský dopravný podnik vyhodnotil už aj verejnú súťaž na možného dodávateľa kĺbových autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Oproti súťaži na naftové autobusy bol o možnosť v budúcnosti dodávať CNG vozidlá o niečo väčší záujem výrobcov autobusov, aj keď jedna z ponúk výrazne "prestrelila" predpokladanú hodnotu zákazky (64,870 mil. €). V súťaži boli predložené tri ponuky, z ktorých ako najvýhodnejšiu dopravný podnik vybral ponuku výrobcu SOR Libchavy z Českej republiky s cenou za jeden autobus SOR NSG 18 vo výške 438 000 € bez DPH. Ten istý výrobca uspel aj v súťaži na autobusy s dieselovým motorom.

Prehľad všetkých ponúk je uvedený v tabuľke:

Kritérium / Uchádzač Solaris Bus & Coach
SOR Libchavy BMC Otomotiv
Celková cena autobusov bez DPH 77 870 000 € 56 940 000 € 59 345 000 €
Prevádzkové náklady na emisie 8 202 695,54 € 4 868 513,71 € 7 396 385,93 €
Prevádzkové náklady na spotrebu energie 97 734 714,44 € 79 345 156,32 € 84 103 293,74 €
Chladiaci výkon klimatizácie 56 kW 70 kW 64 kW
Celkový objem kompresorov klimatizácie 650 cm3 1270 cm3 976 cm3
   
Celkový bodový zisk 72,74 b. 100 b. 94,24 b.

Rámcová zmluva umožní dopravnému podniku v priebehu štyroch rokov od víťaza súťaže nakúpiť do 130 plynových autobusov. Skutočný počet bude závisieť od toho, koľko financií sa podarí na ich nákup získať. Dopravný podnik sa bude spoliehať najmä na získanie eurofondov.

Plynové kĺbové autobusy SOR NSG 18 v súčasnosti na Slovensku jazdia v počte 6 kusov v mestách Trenčín a Košice.

Prehľad doteraz dodaných autobusov SOR NSG 18 v SR a ČR:

Zákazník Počet Rok dodania Cena za 1 autobus bez DPH
ČSAD Havířov 1 (prototyp) 2022 327 689 €
TD Transport Nitra (Trenčín) 5 2022 378 800 €
DP Košice 1 2023 409 500 €
DP Liberec 8 2024 370 375 €

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Este dajme elektrobusy SORu nech je to komplet.

Pekne nasite inak SORu, aby voz dostal 100 bodov to pekne smrdi. No nic casy Belfiho a SORiek su spat.
Reakcia na: Petto #1:
Sorka očividne začala veľmi manipulovať ceny jak za vozidlá, tak náklady atď. Len aby sa vyhrabali z toho dna kde sú. Nech si hovorí kto chce čo chce, nikde nevyhrávajú tendre. Len naše zase a DPB im ešte aj upravil parametre počas priebehu čo sa týka vyrobeného počtu KS vozidiel daného druhu. Takže celé zle...
Reakcia na: Dadino #2:
Sak som to vravel uz na zaciatku ze DPB ide zachranovat potapajuci SOR a si mi neveril 😃. A Kosice sa pridali - zhanaju 15 solo CNG a 15 klb CNG.
Reakcia na: Petto #1:
Tie časy boli aj niekedy preč ? 😂

(Rok 2019, výber nového riaditeľa DPB)

Rybanskému poslanci vyčítali aj nákupy autobusov pre Bratislavu. Odvolávali sa aj na informácie z anonymného blogu, ktorý Rybanského obvinil z konania v prospech firmy SOR Libchavy s prepojeniami na J&T a z nákupov drahších, ako autobusy kupujú v mestá v Česku.

Rybanský sedel v komisiách, ktoré rozhodovali o nákupe autobusov za milióny eur. Ide o nákupy za čias primátora Iva Nesrovnala, keď bol šéfom dopravného podniku Milan Urban.

Zdroj :
https://dennikn.sk/1512721/bratislava-kupovala-autobusy-drahsie-ako-v-cesku-vycitali-to-aj-novemu-sefovi-dopravneho-podniku/
A Solaris sa tiez zblaznil ? 599 000 za jedno CNG vozidlo ?
Reakcia na: Petto #3:
Ja som to tiež, tvrdil od začiatku keď som si prečítal, článok, že SOR má problémy a DPB ide zachraňovať. V minulosti už zachraňoval Ikarus ale nepomohlo.
Všetkým týmto tendrom neverím a smrdia, kiež by to chcel niekto, napadnúť.
No tak to vyhral SOR. Pri všetkej nenávisti voči tej značke v diskusiách, mne osobne výhra SORu vôbec nevadí. Cenovo je najlacnejší a aspoň sa ušetria peniaze.
Reakcia na: N/A #6:
100 bodov nahodicka. Referencia z 30Ks znizena na 15ks v tendri. Zazracne narastol kompresor u CNG oproti diesel.. Nahodicka.
Kosicky SOR NSG18 udajne da ledva 25 rychlost do kopca. Na druhu stranu zase 2DP ak dostane CNG, co asi dostane tak pre 37,78,96 staci slabsi motor. Na 32 to asi neudusia. 😃
Reakcia na: Petto #8:
Pozor. L96 sa s tým motorom musí liepať na Prístavný most. A koľkokrát v kolóne. Takže každú chvíľu rozbeh do kopca. 😊
Reakcia na: Petto #8:
Nooo, bude to sranda sledovať na takej 32-ke. 😂😂😂
Kolko dristov este dnes najdem(e).
https://dpb.sk/sk/sprava/spoznali-sme-dodavatela-autobusov-na-cng-pohon

Predmetom zákazky je 130 kusov nových nízkopodlažných trojnápravových mestských autobusov s CNG pohonom dlhých 18,75 metra, ktoré odvezú 177 cestujúcich.

Takze vlastneideme kupovat nove Capacity - ktore uvadzuju tiez 177 ludi. To uz bude asi aj norma 9-10/ludi na m2 a slecny si sadnu niekomu na kolienko.
Reakcia na: Petto #11:
130 autobusov, ktore odvezu 177 ludi nie je bohvieco. To je jeden a stvrt cloveka na autobus...
Reakcia na: tbus #12:
a za 57 mega. To sa oplati 😁
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Súhlasím s tebou. Keď sa na to niekto sťažuje (konkrétne veľa ľudí na imhd) tak cena Solarisu je trošku dosť prestrelená a Otokar ktorý bol trochu drahší ako Sor vážne nechcete. Ak sa na to pozeráte ako cestujúci tak áno otokare sú celkom dobre ale z uhla pohľadu vodiča to je tragédia. Je tam toho viac ale tie otokare majú veľmi zlé vytočenie kolies zatiaľ čo so sorkou si sa bez problému otočil tak s otokarom si práve prebral plot a sú zbytočne vysoké s nakláňajú sa a predstavte si to ešte s fľašami na streche💀
Reakcia na: sor_2048 #14:
Ale Otokar sa nehlasil pre CNG tender. 2. poradi skoncil BMC pravdepodobne s modelom Proxity.

https://www.bmc.com.tr/en/bus/procity/technicial#tab-panel-10_6_meter_diesel - Model Proxity 18 CNG
Reakcia na: Petto #15:
Škoda, tie BMC vyzerajú lepšie jak Shorky
Reakcia na: Petto #1:
Samozrejme že to je dohodnuté už vopred. DPB má veľmi dobré a blízke kontakty v prípade autobusov v SORe a v prípade električiek v Škodovke. Tá už je istým víťazom všetkých obstarávaní a istý pán z Dopr Podniku BA má nejaké to % z toho takze super kšeft
Reakcia na: jancigyu #17:
Ak máš nejaké dôkazy tak chod s nimi na políciu.
Toto už len chýbalo... 🙁
Súťaž bola verejná, mohol sa do nej prihlásiť akýkoľvek výrobca. Navyše každý výrobca sa orientuje na nejaký trh.

Ak sa niekto sťažuje, že to je dohodnuté, prosím, môže podať trestné oznámenie na Políciu SR, ak má dôkazy.

Ceny autobusov sú aké sú... Ak si myslí, že to niekto zvládne lacnejšie a lepšie, môže ai založiť vlastnú firmu.
Reakcia na: bobitwo #20:
Súhlasím. Za Ftáčnika a Belfiho boli "okaté" tendre, ktoré aj boli zrušené. Ftáčnik za to dal "žlté karty" (ale v piatok večer poslušne chodil na DPB podpisovať papiere). Takže odtiaľ-potiaľ. Nechcem na neho kydať, nech mu je zem ľahká. Ako človeka som ho mal v úcte, vnímam to tak že bol "donutený" fungovať v systéme, ktorý tu bol (a možno aj je - sám viem viac ako tu píšem, ale nemám žiadne dôkazy, zato mimoriadne silné "podozrenia", prečo istí ľudia boli "vyšchovaní" tak ako boli (a možno pre ich vlastné dobro - čomu aj celkom verím)). Nie som fanúšik podobných konšpirácií a nemám žiadne dôkazy a pravdu povediac ich ani mať nechcem. Ostáva mi veriť, že sa mýlim. Viem, aké svinstvá so sebou prináša politika. A tá je, žiaľ, súčasťou tohto. A moje "vedomosti" sú na moje vlastné obrovské šťastie, aj z inej krajiny ako Slovensko. Takže si nerobím žiadne ilúzie. Beriem to ako vec, ktorú nezmením, ani proti ktorej nemôžem nič spraviť. To je na dlhšiu osobnú debatu a teba vlastne ani nepoznám. Nechcem znieť tajne ani ako nejaký konšpiračný magor, ale obávam sa, že tomu sa nevyhnem. Priznávam, že moje úvahy sú postavené na "hlinených nohách", ktoré sa môžu ľahko zrútiť. Ale zasa nemám 30 rokov a nie som naivný. Videl som ako veci fungujú. Aj v zahraničí. Občas si pripadám ako cynik. Asi ním som.
Reakcia na: jancigyu #16:
Nevidim vsak,ze by tam BMC vedel narvat 12 sedaciek bez schodiku a zaroven mat velky priestor na kocik .

Belehrad ich ma v nasich farbach priamo. Prezentacny voz bol aj na Czechuse 2019. tusim kde som bol a vyzeral dost priestranne, no zial., potlacime sa opat v NS18. Ja len dufam ze za klbom vyrvu tie sedacky oproti dveram.

https://www.youtube.com/watch?v=ftFWh74ctAw
Reakcia na: Petto #22:
V Belehrade som relatívne nedávno bol. Všetká "nenávisť" voči SORu by bola rýchlo "vyliečená", keby tam boli tiež. A mal som šťastie aj na Ikarbus (ale iba z vonka, v akejsi divnej "prímestskej" modifkikácii).
Reakcia na: bobitwo #20:
Hovoril som asi aj tu,ze SOR je v krachu, tak pojde zrejme s min.marzou do tendrov DPB , aby si zachranil firmu na par rokov. Prisiel o Prahu, Brno dodava len skelety do troflov, Kosice nekupuju nic zatial - aj ked uz je tender na CNG busy tiez 15+15 (solo a klb) a stavme sa ze kto to tam vyhra, ked je tam zase parameter cena s vahou tusim 80%. Este mozno prekvapi BMCcko.
Reakcia na: Petto #24:
Však to musí byť potom dobré, že SOR musí ísť s cenou dolu. Zákazníci ušetria. Alebo chceš mi tvrdiť že by mali platiť viac, ako je potrebné? Nerobím si ilúzie o kvalite iných značiek.
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
No ja neviem, keď si porovnám aká je jazda na 14 ročnom MBCC a aká je jazda na 14 ročnom SORe, tak mi vôbec nepríde že by som s týmto mal byť okej. Jedine keby sme zaviedli nejakú nezmyselnú 8 ročnú životnosť a la Viedeň.

Cenovo môže byť najlacnejší, ale dostávame presne to za čo sme zaplatili. Nemyslím si že takouto kritériou dostaneme ľudí z áut.
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
Len aby to neslo na ukor kvality ta cena. VIeme ako dopadli prve SORky NB18 v Prahe, Bratislave. Ta NS18 ani NSG18 zatial ani velmi nejazdi po Cesko+Slovensku v nejakych "tazkych" prevadzkach. Najviac ich ma Nitra tusim, ktora ich mala ako 1. v diesel verzii. A Trencin 1. s CNG verziou.
Reakcia na: Andrej #26:
"dostávame presne to za čo sme zaplatili"

Áno, súhlasím. Z auta ma autobus nedostane, nech je akýkoľvek, pokiaľ s ním uviaznem v tej istej zápche, ako s autom. A je mi úplne jedno, či na čele nesie nápis SOR alebo logo mercedesu!
Reakcia na: Petto #27:
Uvidíme. SOR ale dokázal, že autobus vyrobiť vie. Aj celkom spoľahlivý (po "navarení dvoch ton" železa). Súdiac podľa toho, čo NS18 reálne je, neočakávam nejaké vážne "detské choroby" (tie si "odskákal" rad NB).
Reakcia na: upravovač fotiek #29:
To nemusi len problem karoserie ako bol u NB18. Prakticky 1.clanok je komplet novy konstrukcne. Preco ale aspon tu vlecku+klb nejako neinovoval ? Za klbom sikme sedadla na schode a posledne dvojsedadlo pred doslova motorom su velke minus. Detto ten klb - SOR ma nejaky iny klb ako Iveco ci Medak ? Ze tie gumy harmoniky tak vyrazne zuzuju prechod cez klb v interieri? 😕
Reakcia na: Petto #30:
No pŕŕ, ten predný článok nie je zasa až taký odlišný. Stačí si pozrieť vzájomné polohy náprav a kĺbu. Že má o jedny dvere menej ako predný článok NB18 nie je až taká veľká vec, ako samotná konštrukcia, ktorá evidentne z NB18 vychádza.

Prečo neinovovali? Lebo asi nemuseli. A lacnejšie bolo dať iba "facelift" existujúcej a overenej koncepcii.
Reakcia na: Petto #24:
Svojho času pred krachom bolo aj Porsche a po pár rokoch sa im skoro podarilo kúpiť VW.

Či sa to niekomu páči či nie, myslíš že Bratislava má na to, aby kúpila Mercedesy, Volvá, či Many? Asi ťažko. Navyše si myslíš, že Mercedes a podobný si nezistia situáciu? Ak nemáš peniaze na stole, myslíš, že sa pohrnú do súťaže? Ďalší fakt, ak uzatváraš dohodu a nemáš istotu financovania, tak automaticky navýšiš ponuku, lebo zo 100 autobusov nakoniec môžeš dodať len 50. Takže náklady musíš nejak rozpustiť.

Za týchto okolností ti ostáva len to, že musíš vyberať z toho, čo sa prihlási.

Otázkou je tiež, čo očakávaš od samotného autobusu. Kúpiť podvozky od Volva, či Scanie nie je problém. Tak isto kúpiť motor a prevodovku. Problém je kasňa a tvoja predstava o interiéri. Vieš spraviť luxusný bus s milión blbosťami, vieš spraviť jednoduchý robustný funkčný dizajn, ktorý bude dobre aj relatívne dobre vyzerať. V obochoch prípadoch sú cenovky na rôznych spektrách. Chceš šetriť? Komplikované skladané koženkovo-polstrovano-plastovom prevedení vieš dať plastové, ušetríš a pomerne dosť + ľahšia údržba. Nemusíš mať USB nabíjačky, fancy monitory, atď... Len to sa veľa ľuďom páčiť nebude.
Reakcia na: Petto #22:
Myslis tie "jednotky" umiestnene kolmo? Tie mam na starych SORkach absolutne najradsej. Sedis sam, cize jednoznacne plus a si este aj blizko k dveram.
Reakcia na: bobitwo #20:
Súťaž, bola síce verejná ale kto zo západných krajín by sa do nej prihlásil? To, by museli byť inak, nadstavené podmienky vo verejnom obstarávaní. Či sa to niekomu páči alebo nie, Slovensko je skorumpované a nahráva sa tu len po väčšine iba dvom výrobcom!
A teraz, niečo pre ostatných na zamyslenie.
Pozná niekto upratovačov?
Pýtal sa ich niekto, že ktoré vozidlo sa im lepšie umýva?
Ja poznám a onoho, času som aj brigádoval.
Najlepšie sa umýval SU15, SU18 a MAN potom náš Mercedes a nový Solaris SU18, Otokar a nové trolejbusy.
Najhoršie sa umýva, Urbanway, SORky plus nová rada NS 12.
Toľko kútov, záhybov, vyvýšenín, zadné sedadlá sa nedajú sklopiť či už pri veži alebo vedľa nej a to nevravim o ďalších veciach. Nová rada NS 12, druhé dvere na pravo, smerom k vodičovi, celé zle! Najhoršie miesto na umývanie! Neviete, čo to obnáša, že treba brať do úvahy, všetky detaily, čo sa umýva!
Vážim si každú robotu, pracovníka a hlavne upratovačov a patrí im veľké uznanie!
Po väčšine, každý berie iba výzor ale ruku na srdce: zamysleli ste sa niekedy, že čo všetko sa umýva?
Urbanway, srdečne nenávidím! Nad zadnou nápravou tie sedačky proti sebe, to miesto na upratovanie, radšej som už ticho. Našiel by som tam viac vecí!
Samozrejme, súhlasím, že Slovensko, nie je bohatá krajina aby si mohla dovoliť, nakupovať iné vozidlá, značky ale pri mentalite ľudí, ktorí to majú na starosti sa ani nedivím, že sa sem iné značky nehrnú!
Apropo: po nákupe Mercedesov som čítal a pamätám si vyjadrenie DPB, že vek vozidiel pri busov, nadstavil na 8 rokov! Kedy sa to zase zmenilo, že na 15 či 16 rokov?
Reakcia na: N/A #34:
Mesto zadalo podmienky pre autobusy. Ako každé iné mesto. Či prepravca na úrovni SAD. Ako myslíš, že taký Londýn vyberá nové autobusy? Rozmery, kapacitu, počet sedadiel, počet dverí (londýnske autobusy majú len 2 dvere), výkon motora, vybavenie, ako má vyzerať ochrana šoféra. V prípade, že ide o double decker, tak sa rieši aj dizajn. Myslíš, že SOR či Otokar, ak by Londýn hľadal krátke autobusy, že by uspeli s aktuálnym portfóliom? Ťažko, keď sa požadujú 2 dvere.

Ak ti zadám, že autobus má mať 18-19m, počet sedačiek, konfiguráciu sedačiek, či ich počet, klímu, výkon motora, počet dverí, tak čo viac chceš?
Reakcia na: bobitwo #35:
Odpoviem ti len na posledný odsek…
…už nič nechcem a ani nič od Slovenska neočakávam….
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
Toto je asi najvýstižnejší diskusný príspevok aktuálnej problematiky. Pokiaľ mi príde studený Ikarus 283 s deravou strechou, ale odvezie ma v rannej špičke plynulo vďaka BUS pruhu, preferencii a dobrej vzájomnej nadväznosti, nemám najmenší problém. Tu príde Otokar síce moderný načančaný Otokar, no varíme sa v ňom všetci, lebo kúri a nevetrá to úžasne, zasekneme sa v dopravnej kolóne a výsledný efekt? Radšej robíme z domu alebo cestujeme v okrajových časoch, aby sme sa tomuto vyhli. Takže pracujme skôr s dopravnou infraštruktúrou, pridávajme BUS pruhy a MHD môže byť naozaj atraktívnou, len to by nemohli vždy a všade mať nad všetkým kontrolu záujmové skupiny a zopár ľudí, ktorí majú viac korún, ako my.
Reakcia na: csepka_3 #37:
Ja si napríklad otvorene ako cestujúci potrpím na väčší počet dverí. Aj vo štvrtok som išiel 83 a ako prišla na Pod stanicou, ľudia sa vyvalili z dverí a nedalo sa dostať do žiadnych. Nakoniec som sa použitím jemného násilia a tlačenia nejako preštrikoval a pozerám, že jedna štvorka vo vleku úplne prázdna, v druhej sedel jeden človek, každé tretie sedadlo voľné a ľudia stoja pri dverách. Vozidlo bolo obsadené tak na tretinu.
Reakcia na: N/A #34:
Zmenilo sa to minulý rok
Keď zastupiteľstvo schválilo
Že autobusy majú mať maximálny vek 16 rokov, pre trolejbusy plati 20 rokov a pre električky 40

Čo je pritiahnuté za vlasy lebo napríklad MBCC po 14 rokoch vyzerajú ešte stále dobre 🙂
Reakcia na: Ma178rek #39:
Pred minulým rokom tiež nebola životnosť autobusov 8 rokov.
Reakcia na: Ma178rek #39:
MBCC len vyzerajú dobre ale žiaľ tech.stav je už druhá vec.
Reakcia na: Petto #30:
Konštrukcia kĺbu v krysore je lowcost. Komponenty, ktoré majú iní umiestnené tak, aby neprekážali, krysor ma pri kĺbe. Preto jeden rad sedadiel v prednej časti navyše, tie dve pitomé sedadlá vo vlečke chrbtom ku oknu na schode, ktorý navyše prečnieva do uličky. Plus pitomá zadná náprava, ktorá vytvára úplnú stiesnenosť uličky. Plus, ako už bolo uvedené, sedadlá vzadu na dvoch obrovských schodoch.
Reakcia na: Drew5 #42:
Takze preto je tak uzke. Pokial viem,ale DPB mal v poziadavkach na vozidlo - zamknutie klbu pre pripadne rovne cuvanie. A dost pochybujem ze to tento klb dokaze. Mozno soferi potvrdia ci to vedia zamknut v NB18 z r.v. 2017 ako to vie Capacity. Nase Capacity aj Otokar a SU18 maju akoby len jeden klb ktory sa toci za harmonikou pretoze pred harmonikou to vyzera na fest a rovina na podlahe a nie obluk.
Alebo ten zamok klbu je len v tendri pre elektro ? Neviem
Mercedes, Solaris a Otokar majú hydraulický kĺb od Hübner.
Reakcia na: N/A #44:
A SOR ma co ? nejaky vlastny z Lego technic ? 😁
Reakcia na: Petto #45:
Môžeš sa uškŕňať 😂 ja neviem ale keď som videl ako spájajú tie dva diely, vyzeralo to inakšie ako ten čo som priložil fotkou. Možno je tiež od Hübner ale aj tak je iný.
Reakcia na: Petto #45:
Daj si do technickej špecifikácie podmienku hydraulického kĺbu Hübner a SOR ti to milerád namontuje. Daj si podmienku že chceš v autobuse sprchovací kút a SOR ti to milerád namontuje.
SOR pred spojením…vravím, že je odlišný…
Reakcia na: upravovač fotiek #47:
To je mi jasne.
Reakcia na: Petto #15:
Áno, pomýlil som si to. (Ale tak či tak CNG Otokar nechceš, išiel som s ním v rumunsku)
Reakcia na: sor_2048 #50:
V com je to zle ? Podla specky na ich stranke citam, ze to ma Cummins motor len s 235kw, co mi pride slabe kedze nase diesle maju DAF s 270kw. Vykon sice nie je vsetko ale ...
Detto rovnaky Cummins montuje aj BMCko.
Reakcia na: Petto #51:
Linkové BMC kúpili asi pred dekádou do Prievidze a teda žiadny zázrak techniky to nebol.
Reakcia na: Viko #52:
Tie midibusy okolo 8-9 metrov ? To je tragedia asi u kazdej znacky.
Reakcia na: N/A #48:
To neni klb za Karosy este ? 😁
Reakcia na: Petto #51:
Áno motor a prečje lepší ale Otokar sa nakláňa v zákrutách ešte viac ako SU15 CNG a nevytočiš sa s tým, kolesá majú malý rozsah otočenia sa. So sorkou sa v porovnaní s tým otočíš jak na bicykli. Ďalej v sorke máš pekne úložné priestory ale v otokare máš veci barz jak pohádzané. Napríklad na dverách si na sorke môžeš normálne dať veci bez nejakého stresu ale v otokare tam dáš fľašu a rovno to môžeš lepiť. Ďalej Otokar ma zle usporiadané dvere, sú ďaleko od seba a tlačítko ktoré ma sorka pekne na dverách ma Otokar vedľa dverí. Je to detail ale podstatný. A ďalšia vec je že v sorke keď ti dá niekto znamenie tak sa ti pekne rozsvieti znak že dal niekto stopku aj ti na displeji ukáže že na ktorých ale na otokari ti blikajú do očí blikajúce tlačítka a počkaj na to že jak to oslepuje po tme. Ešte podotknem toto sa týka SOR NB vs Otokar. Rada NS bude mať niečo inač.
Reakcia na: sor_2048 #55:
Zase signalizacia znamenia u sofera je vec ako si to objedna dopravca si myslim. Ked si neurci tak je default od vyrobcu.
Otokar ma dvere daleko od seba ? Akoze kde ?
Si pockaj na NS18,ktory ma najvacsiu vzdialenost medzi 2. a 3.dverami so vsetkym klbakov na trhu + do toho uzky klb a sedadla v 2+2 no parada pre ludi v ulicke a vystupovanie.
Reakcia na: Petto #53:
Pritom paradoxne u SOR to ani nemusí byť pravda, prvé kinderka vydržali 16 rokov bez GO alebo údržby, čo bol celkom slušný výkon
Reakcia na: Andrej #57:
No ako ktore. Ta prva seria resp manualne B 9,5 nemam pocit ze to bola velka vyhra, ale tie 3515-3526 to boli ine dela. 😂
Reakcia na: sor_2048 #55:
Tlačítko na dverách je strašný mor. Ľudia, čo chcú nastúpiť, sa postavia rovno do stredu dverí, aby ho mali ako stlačiť. Čiže vystupujúci potom nemajú kam vyjsť a pobyt na zastávke sa naťahuje. Z tohto pohľadu je tlačidlo mimo dverí omnoho praktickejšie.
Reakcia na: Viko #59:
Problém nie sú tlačítka, ale ľudia, ktorý nevedia, ako nastupovať/vystupovať, tak isto, ako sa správať v autobuse. Stáva sa pomerne často, že pri dverách je to ako v konzerve od sardinky a pol metra za dverami už sú prázdne sedadlá.
Reakcia na: Viko #60:
Tak to porovnávame nejake zastarané BMC z r.v. 2011-2. Modely Procity už vyzerajú o dosť lepšie a nie jak nejaky zlepenec.
Reakcia na: Viko #59:
A hlavne od Sorky. V naších NSkách je to nonstom prelepované nálepkami, že to nefunguje. A ako som písal v komentároch pod diesel výsledkami, nie raz som bol svedkom a aj účastníkom ako sa stlačil dopyt a kým došiel voz k zastávke tak sa vynuloval a vodič na zastávke nezastavil. Takže ak takto budú pozapájané aj pri kĺboch tak to ámen tma.

Najviac sa mi páči, že keď sa prvýkrát robilo obstarávanie, kde bola podmienka manuálnych tlačidiel a nie dotykových, tak sor poslal počas súťaže otázku, že aký je problém v dotykových tlačidlách veď oni dodali u obstarávateľa kvantum vozidiel takých. Všetci si však pamätáme ako fungovali dopyt tlačidlá na dverách od soru. Myslel som si, že manuálne tlačidlá budú konečne fajn a je to rovnako zlé u sorky ako tie dotykové pred tým. Ja byť obstarávateľom, tak si po týchto skúsenostiach jasne definujem, že dopyt bude na bočných stranách dverí.
Reakcia na: Viko #59:
Tlačidlo na dverách je úžasná vec. Samozrejme by nemal byť problém mať tlačidlá tam aj tam.
Reakcia na: Viko #59:
Určite nie. Tie tlačidla na dverách naopak to urýchľujú. Ako áno keby sme neboli zvyknutý na to tak asi je to jedno. Každopádne je to praktické hlavne z vnútra keď je natrepany autobus a si pritlačený niekde pri dverách tak je to lepšie mať na dverách ako na tyči.
Reakcia na: Dadino #63:
Súhlasím. S funkčnosťou je to katastrofa ale samotný problém neni že sú na dverách ale že tam natečie. Neviem ako je to na NS ale na NB €6 je tam taká guma resp. tesnenie ktoré nevydrží nejak dlho a potom tam samozrejme natečie voda a zoxiduje to. Na €5 tento problém neni lebo to tlačítko majú inač vyrobené, kvalitnejšie. Na €5 som sa stretol skôr s tým že nefunguje tlačidlo vnútri. Na NS predpokladám tým že je to fyzické tlačidlo ktoré sa hýbe a tiež neni nejak super vyrobené tam natečie skôr. Menej Častá príčina nefunkčnosti tých tlačidiel je zlomený kábel ale ten sa dá za 5 min opraviť.
Ďalej už neviem kto to písal že Otokar ma širší kĺb a lepšie sa tam dá hýbať tak to je pravda. Pre cestujúcich je Otokar určite lepší (ten širší kĺb, usporiadanie sedadiel, odhlučnenie motora...) ale potom je tu ten podľa mňa dvoležitejší pohľad a to z pohľadu vodiča lebo cestujúci v tom autobuse strávia väčšinou takých 30 minút ale vodič kľudne aj 10 hodín
I keď nepatrím k fanúšikom tejto značky, tak s vyjadreniami, že SOR krachuje, by som bol opatrný. Do vnútra spoločnosti nikto nevidíme. Vyššia strata nemusí znamenať nič. Tie čísla sú bez znalosti vnútorných záležitostí firmy nevypovedajúce. Môže byť spôsobená mnohými faktormi. Napríklad za tým môžu byť zvýšené investície do výroby, ktoré SOR učinil v priebehu minulých rokov. Tržby firmy stúpajú a úspešnosť presadenia na trhu majú pomerne vysokú aj v priamych nákupoch. V záväzkovej doprave sa jedná o populárne vozidlá. Dokážu totiž odjazdiť veľkú porciu kilometrov aj s minimálnou údržbou. Príkladom sú aj 15-20 ročné vozidlá rady C, ktoré jazdia bez nejakého vyššieho stupňa opravy. To, že niektoré tendre môžu pôsobiť ako ušité na nich je už vec druhá, no nijak výnimočná. Deje sa to všade vo svete. Je pre vás omnoho výhodnejšie nakúpiť vozidlá výrobcu, ktoré už prevádzkujete a máte s nimi dobré skúsenosti. Mňa osobne skôr zaskočili astronomické ceny za jedno vozidlo, ďaleko cez 400 tisíc eur a to bez DPH.
Reakcia na: slovak2018 #67:
400 tisíc eur za kĺbový autobus nie je astronomická cena, dnes sa takto približne pohybujú ceny autobusov od tých lacnejších výrobcov. A navyše nie je prekvapujúca ani nízka účasť v tendri, ktorá tak nespôsobila tlak na znižovanie cien.
Reakcia na: Petto #62:
Išiel si BMCčkom niekedy v Prahe? AboutMe ich má v 10,5m verzii a za mňa to žiaden extra bus. V interiéri to vedelo byť hlučné, čiže oproti NSG žiadna výhra.

Pracovisko vodiča otrasné, na palubák sa ani nedá dočiahnúť bez načiahnutia: https://seznam-autobusu.cz/vuz/102901.

Subjektívne, Solaris by bol lepší, ale určite radšej SORku ako BMC.
Reakcia na: henko151 #69:
Zeby boli nejako extra tiche NS12 nase mi tiez nepride. 😕 Uvidime co NS18 resp NSG18.
Reakcia na: Petto #70:
Ale má to výhodu. Počuješ až za rohom, že už ti ide bus. 😅 Ja som zvedavý jaké budú keď budú mať 5 a viac rokov keď po tak krátkej dobe tie vozidlá hučia jak fras. O vibráciach celého autobusu od motora až po čelné sklo ani nehovorím. To je asi prídavný masážny komfort od výrobcu SOR. 🫢
Reakcia na: Petto #70:
Sú dosť hlučné. Zvonku, aj v interiéri.
Reakcia na: Drew5 #72:
Tak ma to silnejsi motor jak NS12 takže je to mozne.
Reakcia na: Petto #73:
Je to dunivý zvuk, nie nepodobný hluku plynového Citelisu. Subjektívne NB18 Euro 5 aj 6 je tichší.
Reakcia na: Dadino #71:
No napríklad taká 2522 má stálu 94/4. Niekedy s ňou idem do školy no vždy som vymasírovaný z tých vybrácii motora.
No ale náhodou je to dosť príjemné, 😀 a ešte na tom sedadle čo sú vzadu tri pri sebe to najbižšie k veži. To zo záhadného dôvodu aj trochu hreje 🙃
Každopádne pre všetkých dislikerov je to myslené zo srandy.
Áno, ja viem že sa cítite pohoršene keď poviem čo i len zo srandy niečo dobre o sorke, dáte dislike.
Ak tam zajtra nájdem nejaký ten palček dole tak toho dislikera osobne odhodím do Dunaja 😏
Reakcia na: Petto #73:
Tu nejde ani o to či je slabši motor v NSG 12 alebo silnejší motor v NSG 18 tie motory čo tam dali sú pri rozbehu dosť hlučné. To je názor asi väčsiny obyvateľov Trenčín. Mesto muselo vymýšlat odpovede na sťažnosti, že je to orientáciou stojatého motora. Ak to zoberieme v porovnaní z dieselovými autobusmi čo v TN boli Iveco Crosway, Irisbus Citelis, Karosa 952 a 961 je v hľučnosti veľký rozdiel. Subjektívne dieselové autobusy DPB Sor NB18, Otokar podľa mňa taký hluk pri rozjazde nevydávajú. Môj názor je to v motoroch a hádam to majú v Sor zmerané normou a už aj vyriešené 🙂
Reakcia na: vlado54 #76:
To bude potom parada.
Reakcia na: vlado54 #76:
NSG oproti NS viac dunia, je to skutocne poznat uz spoza rohu (spravny sotous to pocuje). A velky hluk robi skor ventilator chladenia, len pri plynovom motore ma viac prace ako pri naftaku.
Reakcia na: tbus #78:
Dunenie nie je spôsobené ventilátormi, ale tým, že CNG motor je stavbou inak riešený ako naftový, ale čo je kľúčové pre zdroj dunenia je mierne upravený systém výfukového potrubia a zvodov, keďže plynový motor pracuje s inými tlakmi a teplotami horenia, čomu je prispôsobené aj to potrubie a CNG motor vyžaduje aj iné riešenie tlmičov vo výfukovom potrubí, čo spôsobuje práve to dunenie. Rovnako dunia aj NS12 Diesel, kde je tiež veľa tlmičov a samozrejme ešte prídavné Euro 6 prvky, ako filtre, katalyzátor a podobne. Duneniu pri CNG sa dá ťažko zabrániť, obzvlášť pri prísnych emisných normách, kde sa tlačí na znižovanie teploty vo výfukovom potrubí. Pri Tedome to dunilo tiež dosť, hlavne tie EEV, tie mali tiež hutnejší tlmič výfuku.
Reakcia na: csepka_3 #79:
Nepisal som, ze dunenie sposobuje ventilator. Iba ze je vrtula je proste hlucna ci je to plynak, ci naftak.
Budeme verit, ze tie dopytove tlacidla na dverach vydrzia dlhsie ako par mesiacov (vid mnohe kratke SORky) a nasledna oprava bude trvat kratsie ako 2 roky.
Reakcia na: Petto #77:
Vypočul som si cez víkend naživo v TN
Reakcia na: Viliam22 #82:
A vysledky ? 😁