Úvod

Nízkopodlažný mestský kĺbový autobus SOR NS 18 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Konštrukčne vychádza z 12-metrovej verzie NS 12, na návrhu ktorej sa podieľal architekt Patrik Kotas. Prototyp kĺbového autobusu SOR NS 18 s naftovým pohonom bol výrobcom predstavený v roku 2018 a sériová výroba autobusov tohto typu začala v roku 2021. Verzia tohto modelu s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NSG 18 (resp. NS 18-CNG) sa vyrábala od roku 2022.

Dopravný podnik mesta Košice jeden plynový autobus SOR NSG 18 vďaka získaniu nenávratného finančného príspevku z eurofondov. Vysúťažená cena autobusu bola 409 500 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NSG 18 4801 2023 2023 1
Spolu 2023   1

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3290 mm
Výška podlahy 340 mm (320 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm a 6750 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 132
Celkový počet miest 176 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16750 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 CNG F2CGE602C, Euro 6E, plynový radový šesťvalec, kvapalinou chladený, s trojcestným katalyzátorom
Výkon motora 251 kW / 2000 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1620B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Eberspächer AC 520 IV
Eberspächer K403-E (kabína vodiča)
Chladiaci výkon klimatizácie 30 kW (AC 520 IV)
6 kW (K403-E)
Vykurovací výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet článkového autobusu polosamonosnej koncepcie je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Oba články sú spojené kĺbovým spojom firmy Hübner. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité ABS plasty a polyesterový laminát. Plynový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži, nádrže na stlačený zemný plyn sú na streche predného článku pod ochranným krytom. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným modrým poťahom v štandardnom vzore s mesiačikmi, prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s novou palubnou doskou VDO+ s virtuálnymi prístrojmi a pohodlným sedadlom ISRI 6860/875 NTS 2. Vodič má k dispozícii aj malú chladničku. Priestor pre dva detské kočíky alebo invalidné vozíky vybavený bezpečnostnými pásmi a operadlami sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych zatmavených okien a pomocou strešných klimatizačných jednotiek Eberspächer Sütrak AC 520 umožňujúcich aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatnou klimatizačnou jednotkou. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a dvojicou ručne výklopných strešných okien. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé plynové kúrenie Valeo Thermo G300 s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Autobus je vybavený interiérovým a exteriérovým bezpečnostným kamerovým systémom so záznamom. Optický informačný systém pre cestujúcich pozostáva z vonkajších LED displejov BS 310 a dvojice interiérových obojstranných širokouhlých TFT LCD displejov BS 370 od firmy BUSE. Súčasťou informačného systému je aj digitálny hlásič zastávok.

Tarifný systém pozostávajúci z odbavovacích terminálov Vega CVP (predné dvere) a CVT (ostatné dvere) dodala spoločnosť Mikroelektronika. Tarifný a informačný systém je ovládaný palubným počítačom Transdata Vesna TDA16 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek v bočniciach a na prídržných tyčiach. Autobus je vybavený aj systémom automatického počítania cestujúcich so snímačmi pri jednotlivých dverách.

Vozidlo bolo nalakované v štandardnej košickej bielo-žlto-modrej farebnej schéme.

Prevádzka

Autobus bol do premávky s cestujúcimi zaradený 18. decembra 2023. Vypravovaný je prevažne na linky 15, 17, 23, 71 a 72.

Katalóg vozidiel

4801

Legenda a štatistika

4801nevyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nevie niekto kedy opať začne premávať?
A ešte tu priložím, ako pôvodne mala mať farebné riešenie NSG 18 a ako sa to domrvilo nejak v SOR však sami si porovnajte s týmto obrázkom a obrázkom hore
Nový SOR NSG 18

Zdroj fotiek: z Facebooku