Zatiaľ nie je známe, kedy opäť začnú premávať vlaky do Marcheggu, ani kedy sa začne realizovať TIOP Bory. Modernizácia trate na Záhorí sa oneskorí o 4 roky.
V súčasnosti prebieha, alebo je v príprave viacero železničných projektov v hlavnom meste a jeho okolí. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sme požiadali o informácie k aktuálnemu stavu a priebehu niektorých projektov.
Rekonštrukcia a elektrifikácia trate do Marcheggu
V marci tohto roka začala kompletná rekonštrukcia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Rakúskom, v rámci ktorej príde aj k elektrifikácii tohto traťového úseku, čo umožní nasadenie elektrických vlakov na trati medzi Bratislavou a Marcheggom. Rekonštrukcia prebieha pri úplnej výluke vlakov medzi Bratislavou a Marcheggom, ktoré sú čiastočne nahradené autobusom. Výluka bola pôvodne oznámená do 14. decembra 2024, no predĺži sa až do budúceho roka.
„V tomto momente môžeme potvrdiť, že výluka na trati Devínska Nová ves – Marchegg bude pokračovať aj v roku 2025, predpoklad sprevádzkovania trate je v priebehu II. kvartálu 2025. Termín však závisí od mnohých faktorov, ako technických postupov prác, klimatických podmienok a pod.," informovala nás hovorkyňa ŽSR Mgr. Vladimíra Bahýlová.
Nová železničná zastávka (TIOP) Bory
Výstavba novej železničnej zastávky v lokalite Bory, ktorá mala povôdne začať v roku 2023, zrejme nezačne ani v priebehu tohto roka, hoci zhotoviteľ aj financie z Programu Slovensko sú zabezpečené. Odloženie začiatku výstavby spôsobilo neskoordinovanie projektovej dokumentácie so súvisiacim projektom predĺženia Saratovskej ulice pripravovaného magistrátom hlavného mesta (zmenené stavebné povolenie pre predĺženie Saratovskej vydané v lete 2024). Začiatok realizácie zastávky Bory teraz odďalujú aj prebiehajúce stavebné práce na ďalších úsekoch železničnej trate.
„TIOP Bory má k dnešnému dňu vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie v podrobnostiach realizácie stavby a právoplatné jedno z dvoch stavebných povolení. Pre druhé stavebné povolenie je potrebné doriešiť vlastnícke, majetko-právne a legislatívne vzťahy medzi Železnicami Slovenskej republiky a Magistrátom hlavného mesta SR Bratislava. Termín začiatku prác stanovený nie je, nakoľko do problematiky výstavby TIOP Bory, okrem vyššie spomenutých záležitostí vstupujú výluky, ktoré sa konajú na ramene Bratislava hlavná stanica až Kúty štátna hranica SR/ČR. Menovite sa začali stavebné práce v úseku Devínska Nová Ves - Zohor v rámci stavby ,,ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR", zároveň prebiehajú stavebné práce v úseku Devínska Nová Ves - Marchegg (Rakúska republika) v rámci stavby ,,Komplexná rekonštrukcia a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves- št. hranica (Marchegg)". Predmetné výluky majú negatívny dopad na priepustnosť v celom ramene a preto je potrebné naplánovať stavebné práce pre stavbu TIOP Bory, ktoré si vyžadujú výluky v úseku Bratislava-Lamač - Devínska Nová Ves tak, aby sme nespôsobili kolaps železničnej dopravy a súčasne sme v čo najväčšej možnej miere eliminovali negatívne dopady výluk na cestujúcu verejnosť a železničných dopravcov," vysvetlila hovorkyňa ŽSR.
Dokončenie TIOP Vrakuňa
Začiatkom júla tohto roka bola do prevádzky odovzdaná nová železničná zastávka Bratislava-Vrakuňa postavená ako súčasť Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Pre nedoriešené vlastnícke vzťahy však neboli vybudované všetky objekty TIOPu a tak cestujúci majú prístup k železničnej zastávke iba na jednom z jej koncov, chýba označovač cestovných lístkov na železničnej zastávke a jedno z nástupíšť priľahlej zastávky MHD zostalo so zničeným povrchom. Kedy sa TIOP podarí dobudovať, zatiaľ nie je známe.
„Problematika, ktorá v súčasnosti bráni Železniciam Slovenskej republiky dobudovať prístupový chodník na severnej strane TIOP Vrakuňa nie je aktuálne vyriešená. Železnice v danej veci úzko komunikujú s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislava s cieľom, čo najskoršieho dokončenia prác. V súčasnosti nevieme stanoviť termín dokončenia stavebných prác na prístupovom chodníku vzhľadom na vyššie uvedené," uvádza sa v stanovisku ŽSR.
Nová železničná zastávka Ružinov
Ďalšou novou železničnou zastávkou najbližšie k realizácii je nová zastávka Bratislava-Ružinov pri obratisku autobusov Súhvezdná. Jej realizáciu oddialilo v roku 2019 rozhodnutie vybudovať pri nej aj novú výhybňu pre zvýšenie priepustnosti na trati do Komárna, čo si vyžiadalo prepracovanie dokumentácie aj pre samotnú železničnú zastávku. Momentálne ešte projekt nemá vydané územné rozhodnutie.
„Pre projekt TIOP Ružinov (názov „ŽSR, Terminály integrovanej osobnej prepravy v Bratislave, úsek Devínska Nová Ves – Bratislava hlavná stanica – Podunajské Biskupice, TIOP č. 6 Bratislava – Ružinov“, časť „Terminál integrovanej osobnej prepravy Ružinov – zastávka“) je spracovaná projektová dokumentácia stavebného zámeru zlúčená s dokumentáciou pre územné rozhodnutie (DSZ/DÚR). V súčasnosti prebieha inžinierska činnosť prislúchajúca k DSZ/DÚR. Územné konanie pre aktualizovaný projekt ukončené nebolo," spresnila hovorkyňa ŽSR.
Rekonštrukcia trate Bratislava-Nové Mesto – ÚNS
V priebehu tohto roka Železnice Slovenskej republiky obstarávali zhotoviteľa pre komplexnú rekonštrukciu železničnej trate medzi stanicami Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Ústredná nákladná stanica. Podľa výsledku vyhodnotenia ponúk v súťaži uspelo Združenie ÚNS Bratislava pozostávajúce z firiem Swietelsky-Slovakia, Eurovia-CZ a GJW Praha s ponukovou cenou 30,78 mil. €. Zmluva o dielo zatiaľ podpísaná nebola. Rekonštrukcia tohto takmer štvorkilometrového úseku trate by mala prebehnúť počas budúceho roka, práce majú trvať najviac 9 mesiacov, premávka vlakov bude zachovaná vždy po jednej koľaji. V súčasnosti na tejto trati premávajú osobné vlaky liniek S8 a S55 a niekoľko diaľkových vlakov smerom do Rakúska. Nový grafikon už s linkou S55 v tomto úseku nepočíta.
„Začiatok realizácie stavby „Bratislava-Nové Mesto – Bratislava ÚNS, KRŽZ, koľ. č. 1 a 2“ je plánovaný na 1. kvartál r. 2025. Počas realizácie budú striedavo vylúčené koľaje na trati Bratislava-Nové Mesto – Bratislava ÚNS, bude zavedené prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti (POTR) v blízkosti pracovného miesta v prevádzkových koľajách," priblížila termín realizácie hovorkyňa ŽSR.
Modernizácia trate Devínska Nová Ves – štatna hranica ČR/SR
Nekonečným príbehom je aj projekt modernizácie železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou ČR/SR, ktorého cieľom je kompletná modernizácia 31 km trate so zvýšením rýchlosti na 200 km/h, nahradením úrovňových priecestí mimoúrovňovými, novým zabezpečovacím zariadením, rekonštrukciou staníc, zastávok a mostov. Zákazku získalo združenie „Združenie JV ICM – VÁHOSTAV-SK“ s termínom realizácie od 9/2020 do 11/2023. Stavba bola rozdelená do 7 samostatných úsekov, z čoho do začiatku roku 2024 práce prebiehali iba na dvoch úsekoch medzi Kútmi a štátnou hranicou. Na ďalších úsekoch sa pre rôzne problémy práce nezačali a po dlhých rokovaniach sa ŽSR so zhotoviteľom v júni 2024 dohodli na predĺžení termínu realizácie s ukončením všetkých úsekov do konca roka 2027. Medzi dôvodmi meškania sa uvádzajú pandémia Covid-19, vojna na Ukrajine, zdraženie cien materiálov, ale aj zdržania pri územných a stavebných konaniach. Veľkým problémom je aj obštrukcia zo strany obce Plavecký Štvrtok, ktorá zmenila názor na odsúhlasenú náhradu existujúceho priecestia a požaduje nové mimoúrovňové križovanie s dlhším cestným obchvatom mimo obce.
Úsek od Devínskej Novej Vsi po ŽST Zohor má byť dokončený do 12/2026, úsek od Zohoru po ŽST Malacky do 12/2027. V úseku od Kútov po štátnu hranicu majú byť všetky práce dokončené do 12/2026 (sprevádzkovanie oboch koľají do 12/2025). V 10/2023 bola sprevádzkovaná jedna koľaj na novom železničnom moste cez rieku Moravu. Druhá časť mosta má byť dokončená do konca roka 2024.
Hoci sa na viacerých úsekoch práce ešte nezačali, vlakový grafikon bol už dávnejšie upravený do výlukovej podoby s obmedzeným počtom vlakov.
upravovač fotiek