Aktuálny stav železničných projektov v Bratislave

Zatiaľ nie je známe, kedy opäť začnú premávať vlaky do Marcheggu, ani kedy sa začne realizovať TIOP Bory. Modernizácia trate na Záhorí sa oneskorí o 4 roky.

V súčasnosti prebieha, alebo je v príprave viacero železničných projektov v hlavnom meste a jeho okolí. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sme požiadali o informácie k aktuálnemu stavu a priebehu niektorých projektov.

Rekonštrukcia a elektrifikácia trate do Marcheggu

V marci tohto roka začala kompletná rekonštrukcia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Rakúskom, v rámci ktorej príde aj k elektrifikácii tohto traťového úseku, čo umožní nasadenie elektrických vlakov na trati medzi Bratislavou a Marcheggom. Rekonštrukcia prebieha pri úplnej výluke vlakov medzi Bratislavou a Marcheggom, ktoré sú čiastočne nahradené autobusom. Výluka bola pôvodne oznámená do 14. decembra 2024, no predĺži sa až do budúceho roka.

„V tomto momente môžeme potvrdiť, že výluka na trati Devínska Nová ves – Marchegg bude pokračovať aj v roku 2025, predpoklad sprevádzkovania trate je v priebehu II. kvartálu 2025. Termín však závisí od mnohých faktorov, ako technických postupov prác, klimatických podmienok a pod.," informovala nás hovorkyňa ŽSR Mgr. Vladimíra Bahýlová.

Nová železničná zastávka (TIOP) Bory

Výstavba novej železničnej zastávky v lokalite Bory, ktorá mala povôdne začať v roku 2023, zrejme nezačne ani v priebehu tohto roka, hoci zhotoviteľ aj financie z Programu Slovensko sú zabezpečené. Odloženie začiatku výstavby spôsobilo neskoordinovanie projektovej dokumentácie so súvisiacim projektom predĺženia Saratovskej ulice pripravovaného magistrátom hlavného mesta (zmenené stavebné povolenie pre predĺženie Saratovskej vydané v lete 2024). Začiatok realizácie zastávky Bory teraz odďalujú aj prebiehajúce stavebné práce na ďalších úsekoch železničnej trate.

„TIOP Bory má k dnešnému dňu vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie v podrobnostiach realizácie stavby a právoplatné jedno z dvoch stavebných povolení. Pre druhé stavebné povolenie je potrebné doriešiť vlastnícke, majetko-právne a legislatívne vzťahy medzi Železnicami Slovenskej republiky a Magistrátom hlavného mesta SR Bratislava. Termín začiatku prác stanovený nie je, nakoľko do problematiky výstavby TIOP Bory, okrem vyššie spomenutých záležitostí vstupujú výluky, ktoré sa konajú na ramene Bratislava hlavná stanica až Kúty štátna hranica SR/ČR. Menovite sa začali stavebné práce v úseku Devínska Nová Ves - Zohor v rámci stavby ,,ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR", zároveň prebiehajú stavebné práce v úseku Devínska Nová Ves - Marchegg (Rakúska republika) v rámci stavby ,,Komplexná rekonštrukcia a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves- št. hranica (Marchegg)". Predmetné výluky majú negatívny dopad na priepustnosť v celom ramene a preto je potrebné naplánovať stavebné práce pre stavbu TIOP Bory, ktoré si vyžadujú výluky v úseku Bratislava-Lamač - Devínska Nová Ves tak, aby sme nespôsobili kolaps železničnej dopravy a súčasne sme v čo najväčšej možnej miere eliminovali negatívne dopady výluk na cestujúcu verejnosť a železničných dopravcov," vysvetlila hovorkyňa ŽSR.

Dokončenie TIOP Vrakuňa

Začiatkom júla tohto roka bola do prevádzky odovzdaná nová železničná zastávka Bratislava-Vrakuňa postavená ako súčasť Terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Pre nedoriešené vlastnícke vzťahy však neboli vybudované všetky objekty TIOPu a tak cestujúci majú prístup k železničnej zastávke iba na jednom z jej koncov, chýba označovač cestovných lístkov na železničnej zastávke a jedno z nástupíšť priľahlej zastávky MHD zostalo so zničeným povrchom. Kedy sa TIOP podarí dobudovať, zatiaľ nie je známe.

„Problematika, ktorá v súčasnosti bráni Železniciam Slovenskej republiky dobudovať prístupový chodník na severnej strane TIOP Vrakuňa nie je aktuálne vyriešená. Železnice v danej veci úzko komunikujú s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislava s cieľom, čo najskoršieho dokončenia prác. V súčasnosti nevieme stanoviť termín dokončenia stavebných prác na prístupovom chodníku vzhľadom na vyššie uvedené," uvádza sa v stanovisku ŽSR.

Nová železničná zastávka Ružinov

Ďalšou novou železničnou zastávkou najbližšie k realizácii je nová zastávka Bratislava-Ružinov pri obratisku autobusov Súhvezdná. Jej realizáciu oddialilo v roku 2019 rozhodnutie vybudovať pri nej aj novú výhybňu pre zvýšenie priepustnosti na trati do Komárna, čo si vyžiadalo prepracovanie dokumentácie aj pre samotnú železničnú zastávku. Momentálne ešte projekt nemá vydané územné rozhodnutie.

„Pre projekt TIOP Ružinov (názov „ŽSR, Terminály integrovanej osobnej prepravy v Bratislave, úsek Devínska Nová Ves – Bratislava hlavná stanica – Podunajské Biskupice, TIOP č. 6 Bratislava – Ružinov“, časť „Terminál integrovanej osobnej prepravy Ružinov – zastávka“) je spracovaná projektová dokumentácia stavebného zámeru zlúčená s dokumentáciou pre územné rozhodnutie (DSZ/DÚR). V súčasnosti prebieha inžinierska činnosť prislúchajúca k DSZ/DÚR. Územné konanie pre aktualizovaný projekt ukončené nebolo," spresnila hovorkyňa ŽSR.

Rekonštrukcia trate Bratislava-Nové Mesto – ÚNS

V priebehu tohto roka Železnice Slovenskej republiky obstarávali zhotoviteľa pre komplexnú rekonštrukciu železničnej trate medzi stanicami Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Ústredná nákladná stanica. Podľa výsledku vyhodnotenia ponúk v súťaži uspelo Združenie ÚNS Bratislava pozostávajúce z firiem Swietelsky-Slovakia, Eurovia-CZ a GJW Praha s ponukovou cenou 30,78 mil. €. Zmluva o dielo zatiaľ podpísaná nebola. Rekonštrukcia tohto takmer štvorkilometrového úseku trate by mala prebehnúť počas budúceho roka, práce majú trvať najviac 9 mesiacov, premávka vlakov bude zachovaná vždy po jednej koľaji. V súčasnosti na tejto trati premávajú osobné vlaky liniek S8 a S55 a niekoľko diaľkových vlakov smerom do Rakúska. Nový grafikon už s linkou S55 v tomto úseku nepočíta.

„Začiatok realizácie stavby „Bratislava-Nové Mesto – Bratislava ÚNS, KRŽZ, koľ. č. 1 a 2“ je plánovaný na 1. kvartál r. 2025. Počas realizácie budú striedavo vylúčené koľaje na trati Bratislava-Nové Mesto – Bratislava ÚNS, bude zavedené prechodné obmedzenie traťovej rýchlosti (POTR) v blízkosti pracovného miesta v prevádzkových koľajách," priblížila termín realizácie hovorkyňa ŽSR.

Modernizácia trate Devínska Nová Ves – štatna hranica ČR/SR

Nekonečným príbehom je aj projekt modernizácie železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou ČR/SR, ktorého cieľom je kompletná modernizácia 31 km trate so zvýšením rýchlosti na 200 km/h, nahradením úrovňových priecestí mimoúrovňovými, novým zabezpečovacím zariadením, rekonštrukciou staníc, zastávok a mostov. Zákazku získalo združenie „Združenie JV ICM – VÁHOSTAV-SK“ s termínom realizácie od 9/2020 do 11/2023. Stavba bola rozdelená do 7 samostatných úsekov, z čoho do začiatku roku 2024 práce prebiehali iba na dvoch úsekoch medzi Kútmi a štátnou hranicou. Na ďalších úsekoch sa pre rôzne problémy práce nezačali a po dlhých rokovaniach sa ŽSR so zhotoviteľom v júni 2024 dohodli na predĺžení termínu realizácie s ukončením všetkých úsekov do konca roka 2027. Medzi dôvodmi meškania sa uvádzajú pandémia Covid-19, vojna na Ukrajine, zdraženie cien materiálov, ale aj zdržania pri územných a stavebných konaniach. Veľkým problémom je aj obštrukcia zo strany obce Plavecký Štvrtok, ktorá zmenila názor na odsúhlasenú náhradu existujúceho priecestia a požaduje nové mimoúrovňové križovanie s dlhším cestným obchvatom mimo obce.

Úsek od Devínskej Novej Vsi po ŽST Zohor má byť dokončený do 12/2026, úsek od Zohoru po ŽST Malacky do 12/2027. V úseku od Kútov po štátnu hranicu majú byť všetky práce dokončené do 12/2026 (sprevádzkovanie oboch koľají do 12/2025). V 10/2023 bola sprevádzkovaná jedna koľaj na novom železničnom moste cez rieku Moravu. Druhá časť mosta má byť dokončená do konca roka 2024.

Hoci sa na viacerých úsekoch práce ešte nezačali, vlakový grafikon bol už dávnejšie upravený do výlukovej podoby s obmedzeným počtom vlakov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Odpovede v skratke:
nevieme
nevieme
nevieme
a tiež nevieme

(Ale vždy intenzívne pracujeme samozrejme 😉)
Zhrnutie k 04.10.2024:
Čo projekt, to FAIL. 🤕
Neplánuje s rekonštrukciou Nové Mesto - ÚNS počkať do dokončenia Marcheggu? Predsa len mať len jednu koľaj pre výjazd smerom na západ predstavuje riziko najmä pre nákladnú dopravu, ktorá by pri nejakej mimoriadnosti musela jazdiť cez Komárno alebo Břeclav
Skvelá správa na nasratie do víkendu! "Ďakujem" za všetky tie meškania. Posraných 3,62 km trate a výluka vyše roka. Ha, že "čiastone nahradené". Ale z DNV vôbec! Najlepšie na tom je, že aj po ukončení prác budem v DNV naďalej môcť nastupovať zo sypaných "perónov", resp. v prípade pristavenia na 4p z úrovne päty koľajnice. Rozpadnuté výhybky s vmax 40 km/h do odbočky samozrejme určite ostanú. Traťová rýchlosť sa má zvýšiť z 80 km/h na 120 km/h. Za mostom je to 140 km/h (a to tiež iba kvôli oblúku, hneď za ním je 160 km/h). O absencii 2. koľaje na "našej" strane nehovoriac. Celé zle! FAKT SOM NASRATÝ. Lebo mi to komplikuje cestovanie.
Reakcia na: 3pa3ck3 #3:
Bodaj by sa im tam vykotil nákladný vlak s cisternami plnými nebezpečných chemikálií a začal horieť. Nech skolabuje všetko! To je fakt DEBILIZMUS, ako všetko mešká! Urobí sa v tomto skur....ilnom štáte vôbec niečo načas???
Reakcia na: 3pa3ck3 #3:
Zmysel by to dávalo ale trať UNS-BANM je v tak dezolátnom a žalostnom stave že po 1. koľaji sa jazdí 60kmh s tým že je tam úsek s 30kmh a na druhej kolaji v celej dĺžke 30 kmh. Reálne tu hrozí že tá jedna koľaj bude úplne vylúčená. Stanica UNS sa doslova rozpadá, veď teraz tam osobná doprava nezastavuje lebo je podchod v havarijnom stave.
Alternatívny nadpis "Všetky železničné projekty v Bratislave meškajú, existujúca infraštrukúra sa rozpadáva"
Reakcia na: Pista22 #6:
A videl si stav výhybiek v DNV alebo Lamači? Po najbližšom prejazde meracieho vlaku to môžu zatvoriť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #3:
Zase tam nie je až taká intenzita, aby sa to dočasne nedalo vydržať po jednej koľaji.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Ako obyvatel devinskej úplne súhlasím. Cele zle. Keď budú za pár rokov robiť aj druhu koľaj znova bude rocna výluka.
Toto je vtipné mesto/štát. Rozpadnutý bratislavský železničný uzol v štandarde 1970-tych rokov, žiadne terminály verejnej dopravy (tú vymakanú nedokončenú zastávku Vrakuňa na jednokoľanej polorozpadntej nezatrolejovanej lokálke vedúcej do hlavného mesta už 20 rokov členského štátu EU nepočítam), hlavná stanica absolútny psí grc, tri roky sa hrabkáme v zemi v petržalke a finálne dokončenie v nedohľadne, zabudneme prepojiť D1 a D4, električkové trate horko-ťažko udržujeme zjazdné, pričom o modernizácii na level roku 2024 nemôže byť ani reč. Obyvateľ DNV sa nemá ako dostať do centra mesta bezpečne na bicykli, SNP most havarijný stav a možem pokračovať do nemlátom ..... Dookola štúdie uskutočniteľnosti, furt nevieme, nedá sa, niesú financie, furt "intenzívne pracujeme", ja naozaj nerozumiem prečo nám na Slovensku infraštruktúrne projekty tak zúfalo nejdú, už je to fakt trapné. Stále hovorím, pozrime sa na Prahu a robme len jednu štvrtinu objemu budovania/modernizácie ako oni. A práve oslavujeme jubilejných 15 rokov jazdenia po najvyťaženejšej diaľnici v republike bez odstavných pruhov. Posledný nech nezhasína ale rovno vyšklbne istič zo steny.
Reakcia na: Oliver91 #11:
hovorite mi z duse kolega je to presne tak....aj toto co je v beuse to sa neda ani opisat ako u uplnich simpanzov...vsetko ss rozpredalo poprepustalo a potom ked volaju naspat tak samozrejme nikto nechce...tento primator si sem dotiahol kindermanzment,, ktori si tu najprv plnil decke sny,,, a teraz kasle na vsetko.,,robit v tejto spolocnosti zacina bit stale tazsie a tazsie,, mi co sme tu skoro 30 rokou sme taketo zachazdanie este nezazili,, bohuzial snad tyto mudrlanti odidu uz nam ich stacilo....ale skody co napachali sa uz tazko zahoja,,, peknx vecrr
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Zasa si testoval nejaký nový depresívny chlast?
Reakcia na: S499.1023 #13:
Nie, bol som nasratý, takto tesne pred fajrontom si pokaziť náladu. Ďakujem za takéto novinky v piatok poobede.
Reakcia na: Oliver91 #11:
Chcel by som vidieť ten rozdiel, ak by stanovisko bolo "kašleme na to" (miesto "intenzívne na tom pracujeme"). Podľa mňa by som si žiaden rozdiel nevšimol.
Reakcia na: Pista22 #6:
A pritom na ÚNS by sa zastavovať Os vlakmi dalo, zvlášť keď od nového GVD už na trati 132 budú vedené osobné vlaky iba linkou S8 (N.Mesto-Rusovce-Rajka) obsluhované zrejme len motorákom 812 alebo Bagetou a tá by sa bez problémov vošla na ÚNS na kratšie nástupište 1 hneď pred staničnou budovou bez nutnosti použiť podchod k ostrovnému nástupištu medzi hlavnými traťovými koľajami, kde je podchod v havarijnom stave, čo je hlavný argument, prečo v súčasnosti na ÚNS vlaky nezastavia.
Reakcia na: mrcheef #16:
Na S8 jazdia jednotky 840
Reakcia na: 3pa3ck3 #17:
Viem ale zachytil som, že 840 by mali ísť späť do Popradu. A často býva 840 nahradená práve 812. A aj 840 by sa bez problémov zmestila k 1. nástupišťu. Jedného času tam stávali pravidelne klasické súpravy o 3 Béčkach a nástupište bolo dĺžkou takmer presne.
Neviem či to má niečo spoločné s týmto, ale za stanicou DNV smer Bratislava sú robotníci a nejaké stroje. Vlaky jazdia po jednej koľaji.
Reakcia na: Fifoman24 #19:
Momentálne prebieha rekonštrukcia koľají medzi Devínskou a Lamačom a zároveň aj prípravné práce na modernizácii medzi Devínskou a Zohorom.
Reakcia na: Solider #9:
Tam je práveže dosť veľká intenzita.Slabá jedine v osobnej preprave.
Reakcia na: Oliver91 #11:
Stav Hlavnej stanice je daný tím, že sa tam už 20 či koľko rokov súdia kvôli tomu a nemôžeš tam robiť zmeny, max údržbu.

Ukazuješ na Prahu, ale Praha má o skoro 1000€ na obyvateľa vyšší rozpočet ako Bratislava. Štát tak isto, podporuje a prispieva na dôležité infraštruktúrne projekty svojich miest.

Ďalšia vec, chýba kontinuite projektov. Nový minister/vedenie, treba zahodiť to staré, lebo to je zlé a ideme od začiatku. Príklad zo života s pred pár rokov, musela sa preprojektovať trasa diaľnice, lebo istý poslanec chcel, aby išla bližšie k jeho dedinke a mala tak aj napojenie. Nie je to ojedinelý prípad.

Nedostatok peňazí, neschopné vedenie. Od vzniku SR vyhral voľby 2x Mečiar ak si dobre pamätám, inak odvtedy vyhráva Fico (predposledné vyhralo Oľano, ale to nemalo dlhého trvania). Takže aký občania, taká vláda. To platí aj pre samosprávy koľkokrát.
Reakcia na: bobitwo #22:
obcas vyhra aj niekto iny....

1994 - najviac hlasov hzds (Meciar)
1998 - najviac hlasov hzds (Meciar), vladu ale zostavila koalicia sdk, sdl, smk, sop (Dzurinda)
2002 - najviac hlasov hzds (Meciar), vladu zostavil (opat) Dzurinda
2006 - najviac hlasov smer (Fico)
2010 - najviac hlasov smer (Fico), vladu ale zostavila Radicova
2012 - najviac hlasov smer (Fico)
2016 - najviac hlasov smer (Fico)
2020 - najviac hlasov olano (Matovic)
2023 - najviac hlasov smer (Fico)

takze sice ano, najviac hlasov pravidelne dostavaju strany typu hzds a hzds II (smer), vladu vsak nie vzdy dokazu zostavit....
Reakcia na: si #23:
To nie, ale čo to vypovedá voličoch? Posledné voľby, po tom čo sa vyplavilo na Fica a spol, tak 37,64% hlasujúcich volilo Fica a jeho podržtašku. Niekomu sa to síce páčiť nebude, ale z výsledkov Dzurindovej vlády sa žilo do prakticky doteraz. A tá skončila v 2006. Za posledných 18 rokov tu bol 4 roky Fico, 2 roky Radičová (reálne nemala veľmi čo zmeniť za tak krátky čas), 4+4 roky Fico, 2 roky Matovič a spol, skoro rok úradnicka vláda Odora a znova zrejme na 4 roky Fico. A podľa prieskumov, ak by boli znova voľby, tak Fico vyhrá znova. Ak aj tesne prehrá, tak PS nebude schopné zostaviť vládu, lebo KDH sa k PS a Olanu nepridá a SMER + Hlas možno budú mať dostatok poslancov na vládu. Ak nie, je tu ešte Republika, ktorá by sa mala dostať do parlamentu a Fico ak bude treba, asi s nimi nebude mať problém spolupracovať.
Reakcia na: bobitwo #24:
tak ono demokracia nie je zrovna idealne zriadenie (bohuzial ale nic univerzalne lepsie nemame; monarchie a diktatury s osvietenou hlavou zabezpecujucou nejaku tu kontinuitu rozvoja su skor vynimkou)....
mozno upravit volebne pravo a dat ho len tym co to platia (maju kladny danovy vysledok za uplynule volebne obdobie) by to vedel trochu korigovat, to by ale bol zase krik za diskriminaciu.....
Reakcia na: si #25:
V parlamentných voľbách 2023 volilo len 68,5% (3 007 123) oprávnených voličov z 4 388 872 ľudí,, SMER volilo 681 107 voličov, hlas 436 415 voličov. To znamená za mňa, že 1 381 759 voličov nezaujíma čo bude a súhlasia s výsledkom volieb a 1 117 522 ľudí volilo SMER + Hlas. 56,95% oprávnených voličov sa vyjadrilo, že vláda SMERu je v poriadku. Keď nevolíš, volíš víťaza.
Reakcia na: si #25:
Chceš mi zobrať volebné právo?
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
s uplnym kludom a pre pokoj Tvojej duse vedz, ze by som v sucasnosti tymto prisiel o volebne pravo aj ja....
avsak "hladnych" krkov je vela, viac nez tych co do toho prispievaju a bez problemov ich prekricia/prehlasuju a v konecnom dosledku ako spravna infekcia svojho hostitela uplne vyzeru a zabiju.....
ako nazorny priklad, predstav si, ze mate so zenou viac malych deti a chcete o tom co sa kupi a co nie domov rozhodovat demokraticky, vies si predstavit ako by to dopadlo ? a uplne podobne to dopada ked volby vyhravaju populisti (nehovoriac este o tom, co vsetko sa "strati" kdesi po ceste....)
Reakcia na: david11 #21:
Ale nie taká, aby tam kvôli jednokoľajke kolabovala nákladná doprava. Teraz je jednokoľajka na 13 km trate od Devínskej do Zohora pri oveľa väčšej intenzite dopravy a zvláda sa to.
Reakcia na: Solider #29:
Zvládnuť sa to musí.. náklad jednoducho počká. Aj na trati 130 máš od začiatku leta jednokoľajný úsek medzi Šalou a Trnovcom pre opravu mosta cez Váh. Tam sa to, ale nezvláda. Meškania v osobnej doprave denne aj cez 30 min. Náklad čaká v oboch staniciach na voľnú trať ..
Reakcia na: mrcheef #18:
Chytas zle info...do Popradu chodia 840 len na velke periodicke opravy.