V prímestskej doprave sa testuje kĺbový autobus (18. – 25.9.2024)

V budúcnosti môžu komfort autobusovej dopravy v regióne opäť zvýšiť veľkokapacitné kĺbové autobusy.

Dopravca Arriva Mobility Solutions testuje od 18. septembra 2024 na vybraných regionálnych autobusových linkách v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) zapožičaný kĺbový autobus MAN Lion´s City 18C. Ide o nízkopodlažné trojdverové vozidlo v nátere Pražskej integrovanej dopravy s českou značkou 6SU 2577 od dopravcu Arriva City. Prepravná kapacita je 52 sediacich a 88 stojacich cestujúcich.

Autobus bude nasadený v pracovných dňoch od 18. do 25. septembra 2024 na vybraných spojoch liniek 725 727 737 a 740 v smeroch Rovinka, Dunajská Lužná, Miloslavov, Šamorín, Tomášov, Nový Život. Spoje, na ktorých by mal testovaný autobus premávať, sme vyznačili poznámkou v cestovných poriadkoch týchto liniek. Prezentačný autobus prepravuje cestujúcich bezplatne. Na autobusovej stanici na Mlynských nivách budú uvedené spoje začínať na nástupišti 10.

Aktualizácia: Pôvodne mal autobus premávať aj cez víkend, podľa najnovších informácií bude testovanie prebiehať iba v pracovných dňoch.

Ako uviedla spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ak sa testované vozidlo osvedčí, v budúcnosti bude uvažovať o zakúpení kĺbových vozidiel pre viaceré linky. „Na linkách premávajúcich medzi Bratislavou a Šamorínom sa dlhodobo pasujeme s veľkým dopytom zo strany cestujúcich, a v praxi sa stáva, že sú spoje naplnené viac, ako je komfortné. V čase dopravnej špičky jazdia autobusy v 5-minútových intervaloch, napriek tomu sú preplnené,“ uviedol generálny riaditeľ BID.

Kĺbové autobusy sa v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji využívali aj v minulosti. Prvým bol typ Karosa ŠM 16,5, ktorý v okolí Bratislavy premával u vtedajšieho podniku ČSAD Bratislava v rokoch 1969 - 1970. O niekoľko rokov neskôr nápor cestujúcich pomáhali zvládať maďarské Ikarusy 280, ktoré v roku 1989 doplnili aj československé kĺbové Karosy C 744. Posledné kĺbové autobusy Ikarus 280 a Karosa C 744 v regionálnej doprave v Bratislavskom kraji dojazdili v rokoch 2005 a 2006. V súčasnosti sú najkapacitnejšími autobusmi trojnápravové vozidlá Iveco Crossway LE 14,5M, ktoré premávajú na linke Bratislava - Rohožník.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dajú sa niekde na internete nájsť CP s označenými spojmi, kde premáva kĺbak?
Mozno hlupa otazka - ale taketo obehy mavaju bezne autobusy v primestskej doprave? 5 dni v tyzdni nasadeny od 3:59 do 0:29? Kedy to stihaju cistit / tankovat? Kolko vodicov si ho prestrieda za den?
Reakcia na: Adammsvk #3:
Čistí si to vodič kedy/kde chce (preto je regionálka tak neatraktívna), tankovanie je tak 10-15 minút na Nivách. Takýto obeh bude mať dvoch vodičov, ale v regionálke je bežné robiť 15 hodín a tváriť sa že robíš iba 9 lebo prestoje sú neplatené a 45 minút v Lozorne je tvoj voľný čas.
Reakcia na: Adammsvk #3:
Takéto ostré obehy sú asi len v IDS BK.
Vo väčšine regionov Slovenska robíš na dva spôsoby: buď krátky/dlhý týždeň alebo osmičkár.

Ak robíš krátky/dlhý týždeň, tak máš svoj autobus s kolegom, s ktorým sa striedaš po dni alebo dvoch (zaleží od turnusu). Raz za dva týždne robís víkend. Bežný turnus máš tak cca 5-23, s tým, že máš kopec prestojov, najmä v časoch dopoludnajšieho sedla, kedy je možné zabezpečovať spoje aj osmičkármi. Tvoj výkon v turnuse za deň je 12 hodín.

Ak robíš “osmičkára”, tak máš svoj autobus a jazdíš len v pracovné dni turnusy, ktoré jazdia od rána tak max do 18-19 (záleží od turnusu, niektoré vedia skončiť aj už o 15). Tvoj denný výkon je približne 8 hodín, v práci si skrz prestoje aj tak zväčsa aspoň 12. Týmito obehmi vlastne grafikonisti zabezpečia špičky a neplatené čakania dlhým turnusom, ktoré jazdia do konca dennej premávky, ktorá sa líši od okresného mesta naprieč celým SK (rozvinutejšie regióny končia rozjazdmi po 22, tie horšie už po 20).

Cez víkendy “osmičkáry” nejazdia a preto vo veľa regiónoch konči regiodoprava už okolo 20, lebo by to celodenné turnusy dlhšie už nevyjazdii skrz maximálny výkon.

Reakcia na: 810zssk #2:
Ďakujem, pozeral som CP len na stránke IDS BK a tam to nebolo. 😁
Reakcia na: Adammsvk #3:
Takýchto obehov kde sa striedajú dvaja vodiči ranná/poobedná je v celom regióne cca 15 (ak nerátam záložáky). Väčšinou sú to dvaja týždňovkári na 1 voz. Myslím, že sú len 2 služby, kde sú "trojkári" celý týždeň. Býva tam vyhradená 1 až 2 hodinová diera (väčšinou je to doobeda) na tankovanie, umývanie a iné. Zrovna v tomto obehu je na to určený čas medzi 7:55-9:10. Inak je zvyšok služieb podobných ako v ostatných SADkách.
Na jednej strane veľmi cením to, že BID má snahu efektívne riešiť napratané spoje.
Na druhej strane mi však nedá nepovedať, že je to ako keby sme na novo objavovali Ameriku..

Tie kĺbáky, ktoré jazdili ešte za čias SAD Bratislava na všetky 4 smery (MA, PK, SC aj Šamorín) mali opodstatnenie a boli patrične využívané. Potom ich SAD vyradila a namiesto nich nakúpila "predĺžené" axeri čo bol krok späť, ktorý ideme teraz opätovne prekonávať.

Kĺbové vozidlá v prímestskej doprave by sa uživili aj na iných linkách a okrem výhody pohodlia v podobe eliminovania tlačenice sa to dá využiť aj na eliminovanie potreby permanentne nedostatkových vodičov.
Reakcia na: Tom_BB #8:
Nie úplne rozumiem, kam mieri tvoja kritika. Čo si z tohto príspevku má BIDka akože zobrať?
Reakcia na: Tom_BB #8:
Klbáky na regionálke sa rušili v čase keď dopyt išiel masívne dole. Rozhodnutie radšej zmenšiť autobus ako (ešte viac) zredukovať interval bolo v tom čase správne.
Reakcia na: Tom_BB #8:
Moja otázka znie. Má zmysel v dnešnej dobe kupovať na prímestske linky kĺbové autobusy, keď 15-metrové LE autobusy majú viac miest na sedenie ako nízkopodlažné kĺbaky? Aj tento MAN by mal mať 52 miest na sedenie. Trojosáky, ktoré jazdia do Rohožníka majú až 57 miest na sedenie.
Na prímestských linkách cestujúci určite menej tolerujú státie ako na MHD a v súčasnosti v našom regione žiaden výrobca neponúka LE kĺbaky, ktoré by mohli mať viac miest na sedenie ako 15 metráky.
Oproti lepšej manévrovateľnosti nevidím v súčasných kĺbakoch žiaden plus oproti 15-metrovým autobusom.
Celkovo mať plne nízkopodlažný autobus na echt prímestskej linke mi príde ako zbytočnosť, ktorá na priemernej prímestskej linke na Slovensku je skôr napríťaž ako na úžitok (oveľa menej sedadiel ako LE, veľa sedadiel umiestnených v protismere jazdy, automaty sprevodované na mestskú premávku...).
Reakcia na: henko151 #5:
...a Tornaľa či Veľký Krtíš už o 18:00
Reakcia na: kvorka #12:
Tornaľa je samotný prípad, to je Gemer, a ja viem z vlastnej skúsenosti že tam je Mordor 🤣
Reakcia na: henko151 #11:
Za mňa to určite zmysel má. Rozdiel v počte miest na sedenie nie je veľký a v Crosswayoch sa nie všetky zaplnia (napríklad zadná päťka je priestorovo veľmi zle riešená a dostať sa odtiaľ pri vystupovaní (keď sú ostatné miesta obsadené) dá zabrať. S tým preferovaním miest na sedenie - regionálne linky sú častokrát plné len na niektorých úsekoch, napríklad linky na Záhorie najmä medzi Patrónkou a Stupavou, čo trvá nejakých 15 minút. Podobne aj linky smer Šamorín, kde som zažil najviac cestujúcich medzi Cintorínom Vrakuňa a Dunajskou Lužnou, ale tam cestujem regionálnymi linkami len občas, takže nemám o tom komplexný prehľad. Ale z môjho pohľadu rozdiel medzi 12M Crosswayom a 14,5M Crosswayom nie je veľký - smer Záhorie býva naplnenosť podobná (a to ešte nehovorím o cestujúcich, ktorí obsadia dvojku tak, že sedia v uličke a len s veľkou neochotou sa presunú k oknu, prípadne majú vedľa seba na sedadle batoh).
Reakcia na: 810zssk #10:
Neviem ako to bolo v iných častiach BSK, ale v tom čase som pravidelne jazdil na linke do Rohožníka (dnes 269) a veru prázdne to nebývalo. Po nahradení kĺbových Ikarusov krátkymi Karosami začala sardinkáreň. Bežne šofér kričal na ľudí, aby sa tlačili viac dozadu. Bežne ľudia po zakúpení lístka u vodiča vystúpili, aby následne nastúpili zadnými dverami, kde bol o čosi menší pretlak. Bežne ľudia zostávali na zastávkach (najmä ráno v Stupave v smere do BA) a museli niekoľko autobusov pustiť. V horúcom lete, keď autobus stál 10 minút na Patrónke (samozrejme s vypnutým motorom!) kým ľudia kupovali lístky, ešte väčšinou v hotovosti čiže zdĺhavo, sa stávalo aj také, že zrazu niekto omdlel a zviezol sa na podlahu...

Všetko toto, plus chronické problémy slovenskej prímestskej autobusovej dopravy (nezmyselné linkové vedenie, spoje premávajúce v náhodných časoch s veľkými dierami, trest v podobe vyššieho cestovného, ak tvoj autobus náhodou ide do Stupavy závlekom cez Marianku, a podobne...) viedli prudkému poklesu dopytu.

Ešte pridám jeden príklad toho, ako krásne to fungovalo: všetky autobusy na Záhorie vyrážali z ASMN vždy zhruba naraz. Najprv Malacky a Rohožník, poriadne naplnené. Potom Borinka a prípadne nejaká Záhorská Ves, o niečo menej naplnené. A pár minút za nimi posilový spoj, ktorý končil v Stupave, najprázdnejší. Takto sa kedysi cestovalo... 🤬
Reakcia na: henko151 #11:
Toto čo si povedal platí pre "typické" prímestské linky ako je napr. ten Rohožník, čiže dlhá trasa a relatívne málo zastávok, tam je 15-metrák ideálny. Ale 725, 727 alebo 737 nie sú v ničom iné ako taká 21-ka v Bratislave. Je tam zopár úsekov, kde sa ti podarí ísť 80 ale inak si drvivú väčšinu času v obci a jazdná doba v úseku Lužná-Bratislava (kde tie spoje bývajú najplnšie) je kratšia ako z DNV do centra, čiže od "echt" prímestskej linky to má ďaleko.
Reakcia na: AndyNO #16:
tu ako píšeš má ozaj kĺbak výhodu a hodil by sa tam ako riť na šerbel
Reakcia na: mirec240 #14:
Ja si osobne ale nenamýšľam, že v kĺbových autobusoch by bol menší problém s obsadzovaním dvojsedadla jednou osobou ako v Crosswayoch.
Chápem, že regiolinky sú najplnšie vždy do prvých obcí za spádovym mestom (to je asi všade, pokiaľ nespájajú dve podobne významne sídla). Ja stále, ale nevidím nejakú zásadnú výhodu v LF 18m oproti LE 15m. Ak by sa odbavovalo všetkými dverami, tak vidím výhodu v rýchlejšej obmene cestujúcich, ale takto nevidím moc výhod (aj tie 15-metrové Crosswaye sa dajú objednať trojdverové).


Reakcia na: henko151 #18:
Práve preto tu jazdí ten testovací voz, verím že testovanie prinesie reálne výsledky a nejazdí tu len preto, aby sa IDS BK "pochválil" na svojej stránke. Samozrejme, tým že je bezplatná preprava a nástup cestujúcich je rýchlejší, sa dá očakávať zrýchlenie prepravy (normálne linky na tejto trase meškajú v špičke aj cez 5-10 min.). Ja by som ho nasadil skúšobne aj na linky smer Stupava a smer Pezinok.

Pre mňa je nevýhodou v Crosswayoch najmä úzka ulička (Sorky sú na tom ešte horšie) a jediné pohodlné miesto na státie je oproti druhým dverám. Stojaci cestujúci tak zavádzajú ostatným pri vystupovaní alebo postupe ďalej do vozidla. Ale je pravda, že v časoch Slovak Lines tu boli maximálne 13-metrové autobusy, takže k zvýšeniu kapacity aspoň na linke 269 prišlo. Ak však chceme ľudí prilákať späť do regionálnej dopravy, potrebujeme okrem kapacity vozidiel zvýšiť aj spoľahlivosť a presnosť (mne osobne viac vadí meškanie regionálnych liniek a následné "zhlukovanie" spojov, ktoré nie je spôsobené len dopravnou situáciou, ale najmä odbavovaním cestujúcich, takže v zásade súhlasím s tým, čo si napísal).
Reakcia na: 810zssk #4:
Dakujem za odpoved (aj ostatnym co odpovedali neskor).

Na Nivach je benzinka (ako sa vlastne povie benzinke kde tecie iba nafta😃 ?) priamo v podzemi? Ked som na ASMN tak vacsinou dobieham na poslednu chvilu a nemal som cas sa tam poobzerat.

Inak chapem preco to nikto nechce robit - ono by mi ako hypotetickemu soferovi vadilo ovela menej raz za den prebehnut podlahu handrou a vyniest smeti, ako zit sposobom ze rano svoje deti neuvidim lebo este spia, vecer im tak maximalne zamavam v posteli, a ak mi vyjde dobry obeh tak im mozno poobede zavolam pocas volneho casu "v Lozorne".

Ale to je asi ina tema - ja som sa pytal vyslovene na obeh busu ako takeho.
Reakcia na: AndyNO #16:
Nemám všetky tieto linky celé prejdené, ale uznávam, že na takéto aglomeračné linky si viem, kĺbaky predstaviť. Aj v PIDe jazdia kĺbaky napr. na Starú Boleslav alebo smerom na Jesenice, ktoré sú takmer zrastené s Prahou. V IDS BK je podľa mňa aj zlé, že súčasné regiobusy, ktoré jazdia do BA majú manuálnu prevodovku (v zápchach to dosť kazí komfort z jazdy). Stojím si ale za tým, že pre bežné prímestské linky ako poznáme zo zvyšku Slovenska sú kĺbaky menej vhodné ako 15-metráky.
Reakcia na: mirec240 #19:
Verím aj ja, že budú z toho nejaké výsledky a neni to len taká hračka na týždeň. Mňa by ale zaujímalo, či by sa dalo teraz v 3. roku bežiaceho kontraktu dokúpiť nové kĺbové autobusy?

Súhlasím s tebou, že spoľahlivosť a presnosť je problém, ale bolo by treba urýchliť odbavenie a nastaviť jazdné doby, aby reflektovali dennú dobu.
Mozno hlupa otazka, ale je klbak lepsi ako poschodak? Neviem, ci sa vobec niekedy nejaky poschodovy autobus u nas testoval ale v Britanii su uplne bezne aj na regio linkach… A pride mi, ze by snad mohli byt aj lacnejsie, lebo je to cisto len karoseria, netreba riesit technologiu klbu. Blbost?
Reakcia na: hroch #23:
Ak by mal byť poschoďák do 4 metrov, tak to nie je komfortné. Ak 4,5 metra, tak OK, ale zasa by mohol jazdiť iba na vybraných trasách, kde to by výška umožňovala.
Reakcia na: hroch #23:
V Toronte sa používajú poschodové autobusy na regio linkách a obmena cestujúcich trvá večnosť.
Reakcia na: 810zssk #10:
To teda rozhodne nie je pravda! V skutočnosti to skôr bolo naopak, dopyt sa znížil po tom, čo článkové autobusy nahradili Axermi 12,8M (ktoré Slovenské čiary deklarovali za veľkokapacitné, pretože boli cca o meter dlhšie ako klasický 12-metrový autobus) a ľudí už nebavilo cestovať ako dobytok. Keď Slovak Lines rušil prevádzku článkových autobusov, tvrdil, že na vyťažených spojoch budú premávať dva autobusy (efektivita ako sviňa), čo ale v praxi bolo len v niekoľkých málo prípadoch, a tak sa stalo, že po čase naozaj stačili aj krátke autobusy, akurát pribudlo viac áut na cestách. Boli a stále sú spoje, ktoré chytajú začiatky a konce vyučovania a pod. a na nich ten článkový autobus je potrebný. Nie je problém zistiť vyťaženosť spojov a prispôsobiť tomu obehy.
Reakcia na: upravovač fotiek #24:
Vozidlo nad 4 m (chladiarenske nad 4,2 m) je nadrozmerné. Takže ak by to aj výška umožňovala, tak nemôže.

#20 - čerpačka.
Reakcia na: Ike #27:
Áno, nadrozmerné. Preto obmedzené trasy. 4 m je na poschoďák málo.
Reakcia na: upravovač fotiek #28:
134/2018 Z. z. § 6 ods. 1
"Ak vozidlo alebo jazdná súprava vrátane prepravovaného nákladu presahuje najväčšie povolené rozmery uvedené v § 4 (ďalej len „nadrozmerná doprava“) alebo prevyšuje najväčšie povolené hmotnosti podľa § 5 (ďalej len „nadmerná doprava“), ide o nadrozmernú dopravu alebo nadmernú dopravu, ktorá sa môže vykonávať len na základe povolenia na zvláštne užívanie."

134/2018 Z. z. § 6 ods. 1
"Ak pri nadrozmernej doprave v cestnej premávke celková šírka vozidla alebo jazdnej súpravy presahuje 3 m alebo celková výška presahuje 4,3 m, alebo celková dĺžka presahuje 23 m vrátane prepravovaného nákladu, vozidlo alebo jazdná súprava musia byť vpredu aj vzadu sprevádzané sprievodnými vozidlami vybavenými zvláštnymi výstražnými svietidlami oranžovej farby a označené špeciálnym informatívnym označením podľa § 7, ktoré upozorňujú ostatných účastníkov cestnej premávky na nadrozmernú prevádzku vozidla alebo jazdnej súpravy. Na diaľnici alebo rýchlostnej ceste sprievodné vozidlo postačuje len vzadu. Ak by pri nadrozmernej doprave mohlo dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky, vozidlo alebo jazdná súprava musia byť sprevádzané vozidlami Policajného zboru s označením príslušnosti k Policajnému zboru vybavenými zvláštnymi zvukovými výstražnými znameniami a zvláštnymi výstražnými svietidlami. "

A ak by si chcel ísť za hranice, tak odporúčam naštudovať Smernicu Rady 96/53/ES, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie povolené rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a najväčšia povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave

Veľa šťastia s prevádzkou doubledeckrov.
Reakcia na: Ike #29:
100% s tebou súhlasím. Ak by mali jazdiť poschodové autobusy, tak 4,5 metrové, 4 metrové sú dosť nepohodlné. Museli by jazdiť na vopred stanovených trasách a na výnimku. Všetko čo som napísal neznamená, že prevádzku doubledeckrov považujem za správne riešenie navýšenia kapacity.
Reakcia na: Ike #29:
Predpokladám, že by sa dala vybaviť výnimka. Aj dvojkĺbové trolejbusy na linke 71 presahujú dĺžku 23 m a nie sú sprevádzané sprievodnými vozidlami. Alebo keď je to trolejbus, a teda dráhové vozidlo, tak preň táto vyhláška neplatí?
Každopádne, doubledeckre mi neprídu do BA najvhodnejšie a lepšie sú podľa mňa kĺbové vozy.
Reakcia na: TomJ #31:
Trolejbus je dráhové vozidlo. Vyhláška vykonáva zákon, na ktorého účely sa trolejbus za vozidlo nepovažuje.
Reakcia na: Ike #9:
Že kĺbáky tu mali byť už dávno.
Reakcia na: 810zssk #10:
Ako už bolo spomenuté, dopyt začal klesať až potom čo sa na spoje kde chodili bežne napratané kĺbové vozidlá (a nebolo ich málo) nasadili predĺžené sóla v ktorých bola sardinkáreň. Napr. dnešná 269 bola s Axerom v tom čase sardinkáreň aj cez víkend nie to ešte cez týždeň.

Aj tie zdvojené spoje boli tak zbabrané, že až... Napr 14:00 išiel jeden spoj a 14:15 druhý na tú istú trasu. Samozrejme prvý naprataný do prasknutia a druhý už len zbieral omrvinky.

Čo sa týka argumentu, že kĺbáky sú nevhodné keďže majú mestské prevodovky...s týmto si dovolím zásadne nesúhlasiť. Všetko je o tom čo si objednáš a zaplatíš. Napríklad aj taký Urbanway v kĺbovom prevedení má na výber až 3 typy prevodoviek, ktoré sa rozlišujú práve tým aká je maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla (v najrýchlejšej 100km/h). A Mercedes Benz je už v tomto úplne niekde inde ale takých vozov sa pri Arrive nikdy nedožijeme.
Reakcia na: hroch #23:
Poschoďáky dávajú zmysel na linkách s pomerne stabilne vysokým dopytom pri málo zastávkach a relatívne dlhšou dobou jazdy po cestách s vyššou rýchlosťou, kde nie je úplne pohodlné počas jazdy stáť (napr. po diaľnici). Často to bývajú práve expresné linky medzi 2 a viac významnými sídlami alebo linky s dĺžkou trasy presahujúcou 100 - 200 km, kde obmena cestujúcich po trase je malá, keďže oproti všetkým "jednoposchodovým" autobusom presun cestujúceho od pokladne na sedadlo trvá pomerne dlho.

Nejaké príklady z imhd.sk:
Malmö - Kristianstad (cca 90 km):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3398/Van-Hool/217747/Van-Hool-TX-Astromega-2850

Innsbruck - Sillian - Lienz (cca 180 km): https://imhd.sk/transport/galeria-media/4010/Setra-S-431-DT/175520/Poschodov%C3%A1-Setra-pred-%C5%BEelezni%C4%8Dnou-stanicou-v-Innsbrucku
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3398/Van-Hool/175527/Van-Hool-TX25-Astromega-dopravcu-%C3%96tztaler

Graz - Klagenfurt am Wörthersee (cca 140 km):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/4010/Setra-S-431-DT/177253/Setra-S-431-DT-BD-13554-dopravcu-Postbus-ako-%C3%96BB-Intercitybus-medzi-Grazom-a-Klagenfurtom

Či sú lacnejšie, by som si dovolil pochybovať najmä v našich zemepisných šírkach, kde rozhodne je vyššia šanca stretnúť kĺbový autobus, než poschoďák.
Reakcia na: Dispecer #35:
No to sú linky podobné skôr linkám diaľkových dopravcov ako Turancar a Levitour (Bratislava - Nitra, Bratislava - Topoľčany, Bratislava - Zlaté Moravce), než klasické prímestá.

Poschodáky, ale možno stretnúť aj na takých viac prímestskejších linkách v Švajčiarsku.

Podotkol by som ešte, že na britských ostrovoch síce poschodové autobusy sú rozšírené, avšak množstvo z nich má na dĺžku len necelých 11 metrov. Napr. tento londýnsky elektráč má len 10,5m (https://www.alexander-dennis.com/site-content/uploads/2024/09/Enviro400EV-for-London-2024-08.pdf).
Reakcia na: Ike #29:
Dakujem vsetkym za komplexnu odpoved. Chapem to teda tak, ze poschodaky u nas prakticky nejazdia (az na nejaky ten Flixbus), lebo to vyhlaska extra komplikuje. Klbaky su proste jednoduchsie dostatelne na cestu + viaceri tu tvrdia, ze aj v reali kapacitnejsie. Zvedavost ukojena 😃

Inac, som prave v Pekingu a mozem potvrdit, ze 4m poschodak je extra nepohodlny. Najma teda na poschodi som sa v principe musel krcit cely cas cestou k sedadlu, a to nie som nejak extra vysoky…
Reakcia na: Tom_BB #34:
Ó áno, víkendové tlačenice v rohožníckych autobusoch boli legendárne. Čím prázdnejšie boli cestovné poriadky (cez víkendy boli často až trojhodinové diery a jedna trojhodinová diera bola dokonca aj v pracovných dňoch v sedle), tým plnšie boli autobusy.

A na iné smery to bolo podobné. Ranný sobotný autobus z BA na Zochovu chatu (jediný široko-ďaleko) už z ASMN odchádzal naprataný a na Bajkalskej nepobral ľudí.

Keď to porovnám s tým, ako sa cestuje dnes, cítim sa ako dôchodca, ktorý rozpráva vnúčatám ako sa trpelo za vojny. 😁 A pritom to nebolo tak dávno. Aj dnes je čo vyčítať, ale odkedy prišlo k reorganizácii liniek a nahradeniu jedného dopravcu druhým, je to (po zvládnutí zemetrasenia súvisiaceho so zmenou dopravcu) úplne iný vesmír.
Reakcia na: hroch #37:
Nie nie nie, vyhláška nič nekomplikuje (vyhláška len vykonáva zákon, ktorý je transpozíciou EÚ smernice). Výrobcovia samozrejme túto smernicu poznajú a poschodové autobusy u nás jazdia. Len proste sú nepraktické v prímeste.

Ich výhodou je hlavne to (ak sa bavíme o double deckroch), že majú krátky rázvor a vedia manévrovať v úzkych uličkách Londýna. U nás by túto výhodu nemali, pretože prakticky nemáme komunikácie, kde by bol problém.
Reakcia na: Tom_BB #34:
Tu len tak nenápadne pripomeniem že na SK jeden prímestský kĺbak máme - moju O405G. Má ZF4HP500 na rýchly prevod, a bezproblémovo to jazdí 100km/h. S aktívnym obmedzovačom 86. Kdekoľvek to okamžite naberie rýchlosť a už sa len kotúľa, nie je problém s tým prejsť Sorošku, Donovaly či iné kopečky (Otestované). A to je voz pomaly 30 rokov starý (automat). S dnešnými (automatmi) skutočne nie je problém prímestskú linku vedenú aj po diaľnici viesť s automatom. Do Brna, D1 a následne D2, 86km/h celý čas, žiadne prehrievanie či problémy. V DE to takto jazdí hromadne (a neskoršie novšie verzie ako O405GN(2), O530...) a tam stým lietajú snáď celú krajinu. Navyše tieto naše "SAD"kové linky mnohé ani nejak nepotrebujú nejaké prímestské nastavenie. Taká linka cez celú BA, z Nív cez Raču, Sv Jur do PK ma koľko % trasy možnosť prekročiť 50tku? tak na 3km dokopy? max 80? To zvládne aj NB18....
Reakcia na: BA2301 #42:
Rovnaký odkaz ako v #41
Reakcia na: Color #43:
Ospravedlňujem sa za chybu pri kopírovaní.

Arriva Střední Čechy - nové autobusy pre prímestské linky:
https://www.busportal.cz/clanek/arriva-s-novymi-autobusy-pro-stredocesky-kraj-20111
Reakcia na: hroch #23:
.
Reakcia na: hroch #23:
V Nitre premaval poschodak na sezonej linke 35 pocas leta 2012 ,cez víkendy dokonca zachadzal do arboreta Tesárske Mlyňany
https://www.teraz.sk/spravy/cerveny-double-decker-premava-pocas/18999-clanok.html
Par fotiek troliga busu v Nitre ktore som nasiel
https://imhd.sk/nr/galeria-media/2327/Troliga-Bus-Sirius/92846/P
Reakcia na: fanatikmhd #40:
Ako píšeš, minimálne čo sa týka Pezinského regiónu moc miest kde sa dá voz reálne bezpečne vyhnať na 90 km/h nie je. Napr. bratislavské NB18 majú obmedzovače na 80 ale tie vozy dajú bez problémov aj 100 km/h (otestované na 2 vozoch čo nemali istú dobu obmedzovač...na L21 na obchvate aj viac ako 100 len už bolo treba brzdiť na lamačský zjad) a MB Capacity by s tým predpokladám, tiež nemali mať problém. Pri otokaroch to už až tak reálne nevidím vzhľadom na ten zvukový prejav motora už pri 80 na obchvate.

Inak spomínam si, že istého času SAD TT mala na prímestských linkách B741 tiež so ZF4HP500 a vyskytovala sa aj na linke Trnava - Budmerice - Pezinok - Bratislava (áno čítate dobre). Bohužiaľ som nemal česť si tú trasu absolvovať v tom voze ale podľa toho čo som počul na trase medzi Ružindolom a Budmericami to prášilo 100 km/h len taký fukot. Škoda, že sa nezachoval trnavský prototyp C744 s poloautomatom a "dlhým" kardanom, ktorý nemal problém atakovať 120 km/h. Policajt na žiguli VB ho nedákazal dobehnúť a keď dorazil do podniku od nervov házdal čapicu o zem 😀
Reakcia na: Tom_BB #47:
Mohol by ma niekto dovzdelať ohľadom toho poloautomatu na C744? Celý čas som žil v tom, že všetky mali klasickú manuálnu prevodovku. Ako to prosím fungovalo?
PS: Ako dopadlo testovanie MANu?
Reakcia na: slovak2018 #48:
Prototyp mal Praga 4AB120. Ale bol v Bratislave, nie v Trnave a bol to klasický hydrodynamický automat. Toto mi pripadá ako JŠP. Neviem, čo si predpisateľ predstavuje pod slovom "poloautomat", ja napríklad prevodovku Praga-Wilson, Mylius alebo Trabant Hycomat 😁.
Reakcia na: slovak2018 #48:
Prototyp CK-1 bol v TT https://evidencia-dopravcov.eu/voz/3008 . Prevodovka 4AB120 bola kvôli poruchovosti vymenená za 8PS120. C744, ktorá bola v BA nebola z overovacej série.

Poloautomat som v tomto prípade použil ako obrazné (nie úplne presné) pomenovanie. Voz mal prevodovku PRAGA 8PS120 (8 + 1 stupňov). Pri tejto prevodovke má reálne páka len 4 + 1 polohy a každý stupeň ešte preraďuješ do vyššieho bez zmeny polohy páky len prešlapnutím spojky (zaradíš s pákou 1, rozbehneš, len prešlapneš spojku a máš zaradené 2, následne zaradíš s pákou 3 atď). Preto som použil pomenovanie poloautomat.

Ako súdruhovia vyhodnotili nasadenie MAN-u by zaujímalo aj mňa.