V budúcnosti môžu komfort autobusovej dopravy v regióne opäť zvýšiť veľkokapacitné kĺbové autobusy.
Dopravca Arriva Mobility Solutions testuje od 18. septembra 2024 na vybraných regionálnych autobusových linkách v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) zapožičaný kĺbový autobus MAN Lion´s City 18C. Ide o nízkopodlažné trojdverové vozidlo v nátere Pražskej integrovanej dopravy s českou značkou 6SU 2577 od dopravcu Arriva City. Prepravná kapacita je 52 sediacich a 88 stojacich cestujúcich.
Autobus bude nasadený v pracovných dňoch od 18. do 25. septembra 2024 na vybraných spojoch liniek 725 727 737 a 740 v smeroch Rovinka, Dunajská Lužná, Miloslavov, Šamorín, Tomášov, Nový Život. Spoje, na ktorých by mal testovaný autobus premávať, sme vyznačili poznámkou v cestovných poriadkoch týchto liniek. Prezentačný autobus prepravuje cestujúcich bezplatne. Na autobusovej stanici na Mlynských nivách budú uvedené spoje začínať na nástupišti 10.
Aktualizácia: Pôvodne mal autobus premávať aj cez víkend, podľa najnovších informácií bude testovanie prebiehať iba v pracovných dňoch.
Ako uviedla spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ak sa testované vozidlo osvedčí, v budúcnosti bude uvažovať o zakúpení kĺbových vozidiel pre viaceré linky. „Na linkách premávajúcich medzi Bratislavou a Šamorínom sa dlhodobo pasujeme s veľkým dopytom zo strany cestujúcich, a v praxi sa stáva, že sú spoje naplnené viac, ako je komfortné. V čase dopravnej špičky jazdia autobusy v 5-minútových intervaloch, napriek tomu sú preplnené,“ uviedol generálny riaditeľ BID.
Kĺbové autobusy sa v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji využívali aj v minulosti. Prvým bol typ Karosa ŠM 16,5, ktorý v okolí Bratislavy premával u vtedajšieho podniku ČSAD Bratislava v rokoch 1969 - 1970. O niekoľko rokov neskôr nápor cestujúcich pomáhali zvládať maďarské Ikarusy 280, ktoré v roku 1989 doplnili aj československé kĺbové Karosy C 744. Posledné kĺbové autobusy Ikarus 280 a Karosa C 744 v regionálnej doprave v Bratislavskom kraji dojazdili v rokoch 2005 a 2006. V súčasnosti sú najkapacitnejšími autobusmi trojnápravové vozidlá Iveco Crossway LE 14,5M, ktoré premávajú na linke Bratislava - Rohožník.
Dispecer
Nejaké príklady z imhd.sk:
Malmö - Kristianstad (cca 90 km):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3398/Van-Hool/217747/Van-Hool-TX-Astromega-2850
Innsbruck - Sillian - Lienz (cca 180 km): https://imhd.sk/transport/galeria-media/4010/Setra-S-431-DT/175520/Poschodov%C3%A1-Setra-pred-%C5%BEelezni%C4%8Dnou-stanicou-v-Innsbrucku
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3398/Van-Hool/175527/Van-Hool-TX25-Astromega-dopravcu-%C3%96tztaler
Graz - Klagenfurt am Wörthersee (cca 140 km):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/4010/Setra-S-431-DT/177253/Setra-S-431-DT-BD-13554-dopravcu-Postbus-ako-%C3%96BB-Intercitybus-medzi-Grazom-a-Klagenfurtom
Či sú lacnejšie, by som si dovolil pochybovať najmä v našich zemepisných šírkach, kde rozhodne je vyššia šanca stretnúť kĺbový autobus, než poschoďák.