V budúcnosti môžu komfort autobusovej dopravy v regióne opäť zvýšiť veľkokapacitné kĺbové autobusy.
Dopravca Arriva Mobility Solutions testuje od 18. septembra 2024 na vybraných regionálnych autobusových linkách v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) zapožičaný kĺbový autobus MAN Lion´s City 18C. Ide o nízkopodlažné trojdverové vozidlo v nátere Pražskej integrovanej dopravy s českou značkou 6SU 2577 od dopravcu Arriva City. Prepravná kapacita je 52 sediacich a 88 stojacich cestujúcich.
Autobus bude nasadený v pracovných dňoch od 18. do 25. septembra 2024 na vybraných spojoch liniek 725 727 737 a 740 v smeroch Rovinka, Dunajská Lužná, Miloslavov, Šamorín, Tomášov, Nový Život. Spoje, na ktorých by mal testovaný autobus premávať, sme vyznačili poznámkou v cestovných poriadkoch týchto liniek. Prezentačný autobus prepravuje cestujúcich bezplatne. Na autobusovej stanici na Mlynských nivách budú uvedené spoje začínať na nástupišti 10.
Aktualizácia: Pôvodne mal autobus premávať aj cez víkend, podľa najnovších informácií bude testovanie prebiehať iba v pracovných dňoch.
Ako uviedla spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID), ak sa testované vozidlo osvedčí, v budúcnosti bude uvažovať o zakúpení kĺbových vozidiel pre viaceré linky. „Na linkách premávajúcich medzi Bratislavou a Šamorínom sa dlhodobo pasujeme s veľkým dopytom zo strany cestujúcich, a v praxi sa stáva, že sú spoje naplnené viac, ako je komfortné. V čase dopravnej špičky jazdia autobusy v 5-minútových intervaloch, napriek tomu sú preplnené,“ uviedol generálny riaditeľ BID.
Kĺbové autobusy sa v regionálnej autobusovej doprave v Bratislavskom kraji využívali aj v minulosti. Prvým bol typ Karosa ŠM 16,5, ktorý v okolí Bratislavy premával u vtedajšieho podniku ČSAD Bratislava v rokoch 1969 - 1970. O niekoľko rokov neskôr nápor cestujúcich pomáhali zvládať maďarské Ikarusy 280, ktoré v roku 1989 doplnili aj československé kĺbové Karosy C 744. Posledné kĺbové autobusy Ikarus 280 a Karosa C 744 v regionálnej doprave v Bratislavskom kraji dojazdili v rokoch 2005 a 2006. V súčasnosti sú najkapacitnejšími autobusmi trojnápravové vozidlá Iveco Crossway LE 14,5M, ktoré premávajú na linke Bratislava - Rohožník.
johnnyjanko
Všetko toto, plus chronické problémy slovenskej prímestskej autobusovej dopravy (nezmyselné linkové vedenie, spoje premávajúce v náhodných časoch s veľkými dierami, trest v podobe vyššieho cestovného, ak tvoj autobus náhodou ide do Stupavy závlekom cez Marianku, a podobne...) viedli prudkému poklesu dopytu.
Ešte pridám jeden príklad toho, ako krásne to fungovalo: všetky autobusy na Záhorie vyrážali z ASMN vždy zhruba naraz. Najprv Malacky a Rohožník, poriadne naplnené. Potom Borinka a prípadne nejaká Záhorská Ves, o niečo menej naplnené. A pár minút za nimi posilový spoj, ktorý končil v Stupave, najprázdnejší. Takto sa kedysi cestovalo...