Nedávno sa cestujúci mohli potešiť retro vozidlami na tradičných dňoch mesta, dnes vám portál imhd.sk prináša retro sci-fi, ktoré vytvoril človek a nie umelá inteligencia. Tak si otvorte retro Kofolu, nasypte si retro Chrumky socialistické a pobavte sa čítaním.
Stav pracovných električiek OPB (Opravný podnik Bratislava) už dávno nezodpovedá požiadavkám 21. storočia. Vrchári aj traťováci už dlhšie upozorňujú na potrebu nových pracovných vozňov, ktorými by mohli zabezpečiť kontrolu a údržbu trolejového vedenia a koľajových tratí. Okrem toho prišla požiadavka mesta, aby OPB zabezpečil polievanie rozchodníkov v lete, lebo pri ich prílišnom vyschnutí nemožno garantovať správny rozchod, čo by mohlo spôsobiť výkoľaje. Polievanie zo súbežnej cesty v Karlovej Vsi je síce možné, je však neekologické. Navyše v Petržalke to už nebude možné, lebo súbežne s traťou bude viesť iba cyklopruh a obmedzenie cyklistov kropiacimi nákladiakmi je neprípustné.
S návrhom nových pracovných vozidiel, ktoré majú nahradiť súčasné dožívajúce pracovné vozne aj cestné cisterny na polievanie tratí, prišiel kolektív pracovníkov okolo vedúceho ťažkouveriteľnej údržby OPB, Ing. Vlnitého Plecha, ktorý sa blysol návrhom K2 Cabrio v roku 2018. Pandémia vírusu CoBID-19 však znamenala stopku pre jeho unikátny projekt, keďže mala iba predné dvere, a tie boli v rámci koronavírusu zakázané, tak bol projekt zrušený, lebo sa do vozidla nedalo nastúpiť. Následná pandémia vírusu CoBID sa zmenila na endémiu, ktorá zúri dodnes v celom systéme BID, pričom prevláda jej záhorácka mutácia, žartovne zvaná aj GdoBID. Domorodí Záhoráci si už voči vírusu vybudovali imunitu.
Ale späť k novým pracovným vozňom. OPB v rámci akcie "recykluj čo môžeš" preukázal mimoriadnu kreativitu a vo svojom vrakovom, pardon, vozovom parku vyhrabal rôzne kúsky, z ktorých mieni zbastliť nové pracovné vozne. Okrem električiek sa využijú aj trolejbusy Škoda 25 Tr Irisbus, konkrétne sa z nich použijú agregáty, ktoré umožnia hybridný pohon pracovných vozňov.
Ťažkouveriteľná údržba spočíva čiastočne aj v tom, že ťažko niekto uverí, že sa to naozaj dokončí, a ešte ťažšie určí, z akých električiek vozne vznikajú, lebo v dielňach sa nazbieralo a rozobralo všetko, čo bolo použiteľné a doplní sa to o električky, ktoré sa čoskoro vyradia (po dodávke posledných 10 ks jednosmerných električiek Škoda 29T). Kým dvojnápravový vlečný vozeň č. 8502 pre cievky bol už zbúchaný, pozváraný, zošróbovaný a inak pozliepaný z rôznych komponentov, ktoré sa našli zabudnuté vo vozovni Krasňany počas jej búrania, vozeň č. 8441 sa plánuje vyrobiť až v roku 2026, keď sa podarí vyzískať zvyšné komponenty na jeho stavbu z vyradených električiek.
Vozne T3M č. 8439 a 8440 budú môcť byť použiteľné nielen každý samostatne, ale aj na ťahanie vlečných pracovných vozňov. Ich spriahnutím "Prdelí Xobě" vznikne súprava T3M-PX, ktorá bude plnohodnotne obojsmerná a umožní pluhovanie tratí, ktoré nie sú ukončené obratiskom.
Nové pracovné vozne T3M č. 8439 a 8440 využijú nasledujúce komponenty:
- elektrická výzbroj TV1,
- klimatizácie z vyradených K2S,
- bočné okná, dvere a polpantografy z vyradených T3AS #7303 a T3Mod #7304,
- snežné pluhy pod predným čelom (jeden z #8434 + jedna novostavba),
- nezávislé pohony APU KIRSCH APU 100 DIPME z trolejbusov Škoda 25 Tr Irisbus #6704 a 6706 umožňujúce jazdu električiek aj bez napájania z trolejového vedenia.
Okrem toho bude mať vozeň #8439 hydraulickú ruku HR 3001 z vyradenej MUV 69 ŽSR a #8440 vrchársku vežu z vraku vozidla Hnissan L-80.09, ktorý OPB získal zo závodu ÁZLE.
Brúsiaci vozeň č. 8441
Obojsmerný brúsiaci vozeň má vzniknúť z vozňov č. 7733, 7734 a častí 7302. Klimatizácie a APU dostane z vyradených električiek a trolejbusov. Z vozňov č. 7733 a 7734 sa odreže časť za prvým podvozkom a zvyšky vozových skríň spojí stredná vyvýšená časť, aj keď bočnica nákresu to neprezrádza. Elektrická výzbroj TV1 bude umiestnená v interiéri, spolu s brzdovými odporníkmi umiestnenými vo vetranej skrini. V interiéri bude aj APU, hydraulický pohon koľajového brusu a nádrž na vodu o objeme 1000 litrov. Stredný brúsiaci podvozok špeciálnej konštrukcie nie je pevne uchytený do rámu vozidla, je vedený iba v pozdĺžnom smere tiahlom. Maximálna rýchlosť vozidla počas brúsenia bude obmedzená na 20 km/h interným predpisom v podobe nálepky „Maximálna rýchlosť počas brúsenia 20 km/h!“, ktorú však vodiči budú môcť ignorovať a valiť si čo to dá. Električka bude vybavená "kukaňou", z ktorej bude možné pozorovať zberač. Ďalej bude vybavená meracím zariadením na lište zberača z vozňa 8437. Prechod strednou časťou interiéru nebude vhodný pre ľudí trpiacich klaustrofóbiou.
Plošinový vlečný vozeň č. 8501
Nízkostenný (výška pevnej steny 12 cm) plošinový nákladný vlečný vozeň č. 8501 dostane vystužený rám T3 a stredné podvozky z K2S, vďaka ktorým bude vybavený elektromechanickou prevádzkovou a parkovacou brzdou. Vozeň je koncipovaný ako univerzálny: na prevoz koľajníc, podvalov, výhybiek, piesku, kadibudiek, kontajnerov, protielektričkovej steny, predvolebných bilboardov a pod. A hlavne bicyklov, aby vedenie Cykloslavy súhlasilo s jeho stavbou! Okrem toho bude možné umiestniť na neho dve nádrže po 10 kubíkov, ktorými bude môcť kropiť trate. Zoznam Kubíkov: Lojza Kubík, Béda Kubík, Čenda Kubík, Edo Kubík, Igor Kubík, Franta Kubík, Honza Kubíka, Péťa Kubík, Marek Kubík, Ferdinand Kubík, Jarda Kubík, Karel Kubík, Láďa Kubík, Venca Kubík, Ivan Kubík, doktor Olda Kubík, Rudla Kubík, Pišta Kubík, Ing. Majo Kubík a Vendelýn Kubík. Vozeň č. 8501 bude vybavený zatiaľ nenaprojektovaným zariadením na polievanie trate, ktoré má pasívne vylievať vodu rovnomerne po celej šírke až do vzdialenosti asi jedného metra po stranách električky, čím sa zavlaží aj zeleň okolo trate, resp. čiastočne sa opláchnu aj zastávky vrátane nôh čakajúcich nastúpeniachtivých cestujúcich a osprchovania ich štvornohých miláčikov. Rýchlosť pasívneho vyprázdňovania nádrží sa bude dať nastaviť od kvapkania až do 500 litrov za minútu (aspoň zo začiatku, keď bude vysoká hladina v nádrži), čím by sa 10 ton vody vyprázdnilo na koľajnice asi za 20 minút. Brzdy, vrátane núdzových "klátov", budú napájané z motorového vozňa, ktorý ho bude ťahať (na ťahanie a napájanie kotúčových bŕzd budú upravené vozne č. 8439 a 8440).
Vlečný vozeň č. 8502
Vlečný vozeň, alebo skôr iba podvozok č. 8502, nemá žiadne brzdy ani svetlá a jazda s ním bude obmedzená na max. rýchlosť 30 km/h predpisom. Podobne, ako pri vyššie spomenutom vozni č. 8441, však vodičovi nič nebude brániť v tom, rozbehnúť to s ním na max. rýchlosť v závislosti od sklonu trate. Ostáva tak riziko, že vozeň 8502 dopadne podobne, ako vlečný vozeň OLO, ktorý sa pred rokmi „úspešne“ vykoľajil na zastávke Botanická záhrada. Vozeň č. 8502 bol ako jediný už vyrobený, lebo jeho stavba bola zo všetkých najľahšia. Na vozni bude nutné doplniť ešte spriahadlá, technologický postup montáže spriahadiel vyžaduje počkať než vytvrdne papmašé. Vozeň vo finále dostane náter podľa aktualizovaného dizajnmanuálu Cyklopolitného inštitútu.
BA2301
Keď si pozriete Pražské tramvaje - pracovní a služební vozy, tak sa ukáže, že to ani nie je také Sci-fi. Taká 5572 už bolá nákladnou električkou mala hydraulickú ruku, mám dojem, že krátko bola aj mazačkou trolejí (to už v Prahe netreba od výmeny líšt pantografov), čo sa síce v článku nespomína a teraz je snehovým pluhom pre trať na Barandove.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006040805
Samostatný podvozok sa tiež uplatnil - postavili na ňom tlačený snehový pluh PSP 01, potom 8202 a nakoniec 4604. Mám dojem, že vznikli ešte dva takéto pluhy, ale je možné, že to boli len plány.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2014030201
"Dvojhlavú" T3 mali v Prahe tiež, používala sa na brúsenie koľajníc, kým nezhorela. Teraz sa asi koľajnice nebrúsia - majú jednu brúsku ako historickú, možno si (ako je v Prahe bežné) podľa potreby brúsiace vozidlá požičiavajú - prenajímajú.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041234
To ale nebola jediná obojsmerná T3. Existujú ešte dve, ale nie sú dvojhlavé, skôr dvojzadkové a používajú sa na posun električiek v dieľňach. Tá dvojzadkovosť miesto dvojhlavosti nie je ani tak rozmarom ako vecou výhľadu cez okno pri posunoch.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041232
V Prahe mali, ale už nemajú, aj pracovné T3, ktoré neboli T3. Používali sa na kropenie, zametanie alebo naopak posýpanie - karoséria bola ako skrátená P3, ale boli to staré dvojnápravové električky.
https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041216
Na výcvik vodičov tiež používajú staré T3 upravené - s rôznymi druhmi výzbroje, s prepínaním pedálu a ručného ovládania, so simuláciou porúch atď.
Takže nielen nostalgická linka 23 ale aj pracovné vozy ponúkajú verejnosti pohľady na staré šroty recyklované (niektoré aj niekoľkokrát).