Rekonštrukcia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom zastaví aj premávku linky R20.
Pre komplexnú rekonštrukciu a elektrifikáciu železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom bude od 4. marca 2024 dlhodobo (predpoklad do jari 2025) prerušená premávka medzištátnych vlakov REX medzi Bratislavou a Marcheggom, ktoré medzi Hlavnou stanicou a Devínskou Novou Vsou premávajú ako linka R20 v rámci IDS BK. Vlaky linky R20 počas výluky nebudú premávať.
Medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom nebude počas výluky zabezpečená žiadna náhradná doprava. Najrýchlejšie spojenie bude na bicykli cez Cyklomost slobody (cca 7 km).
Medzi bratislavskou Hlavnou stanicou a Marcheggom bude iba v minimálnom rozsahu zabezpečená náhradná autobusová doprava (5 párov spojov v pracovných dňoch, 4 páry vo voľných dňoch) s cestovným časom 40 minút. Kapacita náhradnej autobusovej dopravy bude obmedzená, preto sa odporúča využívať ju iba na cestovanie do/z Marcheggu a okolia.
Odchody náhradného autobusu:
- z Hlavnej stanice smer Marchegg: 6:15, 8:15, 14:15*, 16:15, 18:15
- z Marcheggu smer Bratislava hlavná stanica: 7:05, 9:05, 15:05*, 17:05, 19:05
*) premáva iba v pondelok - piatok, nejde 1.4., 1.5., 9.5., 20.5., 30.5., 15.8. a 1.11.2024
Na cestovanie medzi Bratislavou a Viedňou bude možné počas výluky využiť vlaky REX premávajúce zo stanice Bratislava-Petržalka cez Kittsee, ktoré sú kapacitne posilnené. Medzi Hlavnou stanicou a stanicou Petržalka bude možné obojsmerne cestovať MHD linkami 93 a N93, pričom cestujúcim v autobusoch týchto liniek postačí platný medzištátny vlakový lístok (do/z Rakúska).
Opis projektu rekonštrukcie trate
V rámci tohto projektu pôjde o komplexnú rekonštrukciu jednokoľajnej železničnej trate od štátnej hranice s Rakúskom po vjazdovú výhybku do stanice Devínska Nová Ves v dĺžke 2,381 km a jej elektrifikáciu. Ide o najstaršiu železničnú trať na Slovensku z polovice 19. storočia, po ktorej začali v roku 1848 premávať prvé vlaky medzi Viedňou a Bratislavou. Keďže tento úsek nie v súčasnosti elektrifikovaný, vlaky medzi Viedňou a Bratislavou cez Marchegg sú ťahané dieselovými lokomotívami. Po ukončení projektu bude možné na trať nasadiť elektrické vlaky a zároveň sa vďaka zvýšeniu rýchlosti sa skráti cestovný čas, v budúnosti by mohla byť jazdná doba vlakov medzi Viedňou a Bratislavou okolo 40 minút (v súčasnosti 69 minút). Zrekonštruovaný úsek nadviaže na zrekonštruovanú a elektrifikovanú dvojkoľajnú trať na rakúskej strane, ktorá má byť dokončená v budúcom roku. Rekonštrukcia je plánovaná na rýchlosť 120 km/h, na rakúskej strane je trať rekonštruovaná až na rýchlosť do 200 km/h. Do budúcnosti sa aj na slovenskej strane pripravuje zdvojkoľajnenie trate od štátnej hranice a súčasne rekonštrukcia ŽST Devínska Nová Ves, pre tento projekt je však v súčasnosti ešte len ukončené zisťovacie konanie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Počas komplexnej rekonštrukcie trate príde okrem vybudovania nového koľajového spodku a zvršku aj k rekonštrukcii piatich mostov medzi štátnou hranicou a ŽST Devínska Nová Ves tak, aby vyhovovali rýchlosti vlakov 120 km/h. Z toho jeden most ponad cestnú komunikáciu medzi Mlynskou ulicou a Devínskym Jazerom bude nahradený úplne novým mostom a najdlhší, približne 200-metrový, most ponad inundačné územie Moravy, poľnú cestu a cyklotrasu dostane novú desaťpolovú klenbovú nosnú konštrukciu, pričom architektonický vzhľad mosta zostane zachovaný. Trať bude elektrifikovaná striedavou napäťovou sústavou 25 kV, 50 Hz. Podrobné informácie k projektu je možné nájsť na stránke ŽSR.
Verejnú súťaž na rekonštrukciu a elektrifikáciu trate vyhralo združenie firiem PORR Bratislava a PORR Praha s cenou 10,9 mil. € bez DPH. Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané 1. marca 2024 a lehota na vykonanie diela je do 300 dní od tohto dátumu.
Andrej