Rekonštrukcia železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom zastaví aj premávku linky R20.
Pre komplexnú rekonštrukciu a elektrifikáciu železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom bude od 4. marca 2024 dlhodobo (predpoklad do jari 2025) prerušená premávka medzištátnych vlakov REX medzi Bratislavou a Marcheggom, ktoré medzi Hlavnou stanicou a Devínskou Novou Vsou premávajú ako linka R20 v rámci IDS BK. Vlaky linky R20 počas výluky nebudú premávať.
Medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom nebude počas výluky zabezpečená žiadna náhradná doprava. Najrýchlejšie spojenie bude na bicykli cez Cyklomost slobody (cca 7 km).
Medzi bratislavskou Hlavnou stanicou a Marcheggom bude iba v minimálnom rozsahu zabezpečená náhradná autobusová doprava (5 párov spojov v pracovných dňoch, 4 páry vo voľných dňoch) s cestovným časom 40 minút. Kapacita náhradnej autobusovej dopravy bude obmedzená, preto sa odporúča využívať ju iba na cestovanie do/z Marcheggu a okolia.
Odchody náhradného autobusu:
- z Hlavnej stanice smer Marchegg: 6:15, 8:15, 14:15*, 16:15, 18:15
- z Marcheggu smer Bratislava hlavná stanica: 7:05, 9:05, 15:05*, 17:05, 19:05
*) premáva iba v pondelok - piatok, nejde 1.4., 1.5., 9.5., 20.5., 30.5., 15.8. a 1.11.2024
Na cestovanie medzi Bratislavou a Viedňou bude možné počas výluky využiť vlaky REX premávajúce zo stanice Bratislava-Petržalka cez Kittsee, ktoré sú kapacitne posilnené. Medzi Hlavnou stanicou a stanicou Petržalka bude možné obojsmerne cestovať MHD linkami 93 a N93, pričom cestujúcim v autobusoch týchto liniek postačí platný medzištátny vlakový lístok (do/z Rakúska).
Opis projektu rekonštrukcie trate
V rámci tohto projektu pôjde o komplexnú rekonštrukciu jednokoľajnej železničnej trate od štátnej hranice s Rakúskom po vjazdovú výhybku do stanice Devínska Nová Ves v dĺžke 2,381 km a jej elektrifikáciu. Ide o najstaršiu železničnú trať na Slovensku z polovice 19. storočia, po ktorej začali v roku 1848 premávať prvé vlaky medzi Viedňou a Bratislavou. Keďže tento úsek nie v súčasnosti elektrifikovaný, vlaky medzi Viedňou a Bratislavou cez Marchegg sú ťahané dieselovými lokomotívami. Po ukončení projektu bude možné na trať nasadiť elektrické vlaky a zároveň sa vďaka zvýšeniu rýchlosti sa skráti cestovný čas, v budúnosti by mohla byť jazdná doba vlakov medzi Viedňou a Bratislavou okolo 40 minút (v súčasnosti 69 minút). Zrekonštruovaný úsek nadviaže na zrekonštruovanú a elektrifikovanú dvojkoľajnú trať na rakúskej strane, ktorá má byť dokončená v budúcom roku. Rekonštrukcia je plánovaná na rýchlosť 120 km/h, na rakúskej strane je trať rekonštruovaná až na rýchlosť do 200 km/h. Do budúcnosti sa aj na slovenskej strane pripravuje zdvojkoľajnenie trate od štátnej hranice a súčasne rekonštrukcia ŽST Devínska Nová Ves, pre tento projekt je však v súčasnosti ešte len ukončené zisťovacie konanie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Počas komplexnej rekonštrukcie trate príde okrem vybudovania nového koľajového spodku a zvršku aj k rekonštrukcii piatich mostov medzi štátnou hranicou a ŽST Devínska Nová Ves tak, aby vyhovovali rýchlosti vlakov 120 km/h. Z toho jeden most ponad cestnú komunikáciu medzi Mlynskou ulicou a Devínskym Jazerom bude nahradený úplne novým mostom a najdlhší, približne 200-metrový, most ponad inundačné územie Moravy, poľnú cestu a cyklotrasu dostane novú desaťpolovú klenbovú nosnú konštrukciu, pričom architektonický vzhľad mosta zostane zachovaný. Trať bude elektrifikovaná striedavou napäťovou sústavou 25 kV, 50 Hz. Podrobné informácie k projektu je možné nájsť na stránke ŽSR.
Verejnú súťaž na rekonštrukciu a elektrifikáciu trate vyhralo združenie firiem PORR Bratislava a PORR Praha s cenou 10,9 mil. € bez DPH. Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané 1. marca 2024 a lehota na vykonanie diela je do 300 dní od tohto dátumu.
henko151
Oveľa viac ma ale zaujímajú vlaky rjx zo Salzburgu do Bratislavy, že či začnú jazdiť už od nového GVD.