Ako boli využívané zaniknuté priame spojenia?

Či je za augustovými zmenami v MHD aj šetrenie mesta na výdavkoch na mestskú dopravu, je zahalené rúškom tajomstva.

Zmeny liniek MHD, ktoré boli zrealizované k 5. augustu 2023, vyvolali u cestujúcich rôzne reakcie. Medzičasom vznikli viaceré petície za zachovanie pôvodného stavu, jedna z nich dokonca pod záštitou mestskej časti Záhorská Bystrica. Dopravca augustové zmeny prezentoval ako zlepšenia na základe dát získaných z premávky a podnetov cestujúcich. Keďže objem výkonov, ktoré si mesto Bratislava v súčasnosti objednáva, je obmedzený, zavedenie obsluhy nových lokalít a žiadané posilnenie premávky na vyťažených úsekoch mohlo byť realizované len za súčasného obmedzenia premávky na málo vyťažených trasách. Viaceré priame spojenia tak boli nahradené alternatívnymi spojeniami s potrebou prestupovania, čo so sebou prinieslo pre časť cestujúcich aj predĺženie doby cestovania, prípadne dlhšiu dochádzkovú vzdialenosť do cieľa cesty od najbližšej zastávky MHD.

Ešte v máji pri príležitosti oznámenia zvýšených cien lístkov pritom vedenie mesta uisťovalo, že k rušeniu liniek, alebo častejšiemu prestupovaniu nepríde. „V prípade MHD sme preto stáli pred dvoma možnosťami. Možnosť prvá - jednoducho povedané zhoršiť MHD. Čiže výraznejšie rušiť spoje a linky, predlžovať intervaly, oslabiť údržbu. Druhá možnosť - navýšiť ceny lístkov, aby sme aspoň čiastočne vykryli vyššie náklady a výpadky v rozpočte kvôli vláde. Prvá možnosť by znamenala napríklad, že by sa úplne zrušili niektoré linky a iné by jazdili menej často, obyvatelia by museli dlhšie čakať na svoj spoj, oveľa častejšie by stávalo, že cestujúci by sa do vozidla nezmestil na prvý pokus, menej by sme vozidlá čistili. pri prestupoch by ste čakali dlhšie a prestupovať by ste museli častejšie. Sme presvedčení, že spoľahlivá, pohodlná a rýchla MHD, ktorú používajú desiatky tisíc cestujúcich denne, je absolútnym základom dobre fungujúceho mesta, a predpokladom kvality života. Takéto zhoršenie tejto základnej služby našim obyvateľom jednoducho nemôžeme urobiť," uviedol vtedy primátor hlavného mesta. K najnovším augustovým zmenám sa samotné mesto Bratislava, ako objednávateľ výkonov MHD, na svojich komunikačných kanáloch vôbec nevyjadrilo.

Dopravného podniku sme sa opýtali, ako boli využívané vybrané linky MHD, ktoré boli zrušené úplne, alebo iba v niektorých úsekoch. Údaje nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec:

21 úsek Pri Sandbergu – Hradištná (úsek po novom obsluhovaný iba v špičkách pracovného dňa)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 89 cestujúcich):
    • Hradištná -> Pri Sandbergu
      • pracovný deň školského roka: 2,1 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 1,4 %
      • voľný deň: 2,5%
    • Pri Sandbergu -> Hradištná
      • pracovný deň školského roka: 2,4 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 1,5 %
      • voľný deň: 2,1 %

23 úsek Lamač – Podvornice (úsek po novom obsluhovaný iba v špičkách školského roka)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45, resp. 57 - 61 cestujúcich):
    • Lamač -> Podvornice
      • pracovný deň školského roka (mimo časov, kedy bude zachovaná prevádzka v tomto úseku): 17,6 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 15,2 %
      • voľný deň: 11,0 %
    • Podvornice -> Lamač
      • pracovný deň školského roka (mimo časov, kedy bude zachovaná prevádzka v tomto úseku): 11,8 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 12,0 %
      • voľný deň: 9,1 %

36 Záhorská Bystrica – Strmé vŕšky – Dúbravka (zrušené priame spojenie Záh. Bystrice a Dúbravky)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45 cestujúcich):
    • OC Bory -> Bratislavská
      • pracovný deň školského roka: 19,4 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 19,1 %
      • voľný deň: 18,0 %
    • Bratislavská -> OC Bory
      • pracovný deň školského roka: 20,5 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 22,9 %
      • voľný deň: 21,6 %
  • pozn.: V úseku Dúbravka – OC Bory je plne nahradená linkou 30, v úseku Krče – Strmé vŕšky linka 36 naďalej premáva

74 Hlavná stanica – Bajkalská – Vlčie hrdlo (zrušené priame spojenie oblasti Šancovej a Vlčieho hrdla)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 57 - 61 cestujúcich):
    • Hlavná stanica -> Vlčie hrdlo
      • pracovný deň školského roka: 24,3 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 20,1 %
      • voľný deň: 21,8 %
    • Vlčie hrdlo -> Hlavná stanica
      • pracovný deň školského roka:  22,7 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 20,1 %
      • voľný deň: 16,4 %
  • pozn.: Na obsadenie linky mala vplyv aj náhodnosť, keďže linka je v plnom súbehu s linkami 61 9870, to znamená, že ak pred spojom linky 74 dlhší čas nešiel spoj uvedených liniek, bol spoj linky 74 viac využitý, a naopak, ak išla linka 74 po niektorej z uvedených liniek, bol spoj využitý len minimálne. Otázku využitia kapacity je tak nutné vnímať aj v kontexte so súbežnými linkami.

36 a 123 úsek Žatevná – Podvornice (zrušené priame spojenie zo Žatevnej a Repašského smerom na Bory)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45, resp. 57 - 61 cestujúcich):
    • Podvornice -> Žatevná
      • pracovný deň školského roka: 5,7 % resp. 4,2 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 4,9 % resp. 4,0 %
      • voľný deň: 4,8 % resp. 3,5 %
    • Žatevná -> Podvornice
      • pracovný deň školského roka: 5,6 % resp. 3,9 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 4,9 % resp. 3,9 %
      • voľný deň: 5,1 % resp. 3,7 %

196 úsek Stn. Nové Mesto – Tomášikova (súbeh s linkou 50, zvyšok trasy nahradený linkou 96)

  • Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 89 cestujúcich):
    • Stn. Nové Mesto -> Klientske centrum
      • pracovný deň školského roka: 7,9 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 7,8 %
      • voľný deň: nepremáva
    • Klientske centrum -> Stn. Nové Mesto
      • pracovný deň školského roka: 9,1 %
      • pracovný deň školských prázdnin: 7,2 %
      • voľný deň: nepremáva

Aktualizácia: Pôvodne uvedené kapacity vozidiel (udávané výrobcami) boli nahradené kapacitami, s ktorými DPB uvažuje pri výpočte vyťaženosti vozidiel. Ide o tzv. komfortnú kapacitu pri 3 stojacich os./m2.

Ako vidno, zrušené priame spojenia boli využívané pomerne rôzne. Od minimálnej vyťaženosti vozidiel po nie úplne zanedbateľné čísla. V našej ankete sa väčšina hlasujúcich vyjadrila, že radšej uprednostňujú častejšiu premávku spojov pred priamymi, ale menej často premávajúcimi linkami, aj keď to znamená potrebu prestupovať. Na niektorých trasách premávka spojov posilnená bola, na iných iba čiastočne, alebo vôbec.

Zaujímalo nás aj to, ako sa zmenil objem výkonov MHD po augustových zmenách a aké prípadné finančné úspory tieto zmeny prinesú. Presné čísla však dopravný podnik povedať nechce. „Všetky zmeny MHD, ktoré DPB v priebehu roka 2023 vykonal, predstavovali zníženie v povolenom rozsahu dopravných výkonov, čiže v súlade s Rámcovou zmluvou o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MHD v Hlavnom meste SR Bratislave," uvádza sa v stanovisku DPB.

Spomínaná zmluva z roku 2014 určuje aké minimálne objemy výkonov sa mesto zaväzuje si od DPB objednať. V zmluve sa tiež obe strany dohodli, že objem výkonov sa nesmie bez súhlasu DPB znížiť alebo zvýšiť o viac ako 2 % v porovnaní s objemom výkonov za prechádzajúci rok. Pripomeňme, že prvý balík úsporných zmien zrealizovaný vo februári tohto roka znamenal zníženie výkonov o 1,3 %. Celkové škrty za rok 2023 sa tak zrejme dozvieme, až keď bude známy počet odjazdených kilometrov za tento rok. Podobne aj dopad týchto zmien na využívanie MHD bude možné zhodnotiť, keď budú dostupné čísla prepravených cestujúcich za rok 2023.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Len pre kontext by bolo dobré, keby boli uvedené vyťaženosti ostatných liniek, ktoré neboli zmenené.
Ak sa totiž čísla nedajú porovnať, tak štatisticky nemajú žiaden význam.
Reakcia na: keks #1:
Yes! Každé číslo samo o sebe je "hausnumero" a nič neznamená. Zmysel má až porovnanie čísel!
SOR 18 NB 155 miest? To si stoja ľudia na topánkach?
Reakcia na: Ike #3:
155 je Otokar, SOR má 150
Reakcia na: 3pa3ck3 #4:
150 ľudí v Sorke znamená že sa ľudia vzájomne dotýkajú telami.
Zabudli tam dať úšek 21 Jána jonáša, VW1 - Volkswagen, VW2, že ako bola 21 v tom úseku vyťažená. Dali tam z 21 iba Pri sandbergu-Hradištná
Reakcia na: Ike #3:
Povedz tomu pod tebou, ze ten nadomnou chce vystupovat.
Tak 36 a 74 nemali až tak zlý vyťaženosť...
Ale pri 74 by sa to dalo riešiť ešte stále 2 spojmi na odvoz a navoz presne ako 92 do VW
Reakcia na: Ike #3:
Tak ak pri kapacite 155 miest je spoj v priemere naplnený na 2,1%, tak to číselne vychádza na 3,25 cestujúceho. To je dosť nízke číslo bez ohľadu na to s akou kapacitou (optimálna/maximálna) kĺbového vozidla počítaš.
Reakcia na: Valec #9:
To súhlasím, ale napr. v prípade 74 to už rozdiel mohol byť.

A taktiež, konkrétne v prípade 21 na Hriadky nebol účel linky obslúžiť Hriadky, ale zabezpečiť voľnú kapacitu a priaznivý interval pre sídlisko v DNV, preto pracovať s kapacitou medzi Hriadkami a Hradištnou nie je úplne korektné. Je to podobné ako brať do úvahy obsadenosť linky 4 medzi Pri kríži a Podvornice. Asi by to nebola obsadenosť na električku, ale na Podvorniciach sa linka neotočí.

Taktiež pri linkách monofunkčného charakteru nie je dobré operovať celodenným priemerom, pretože úloha protišpičkových spojov je v princípe pristaviť vozidlo na obsluhu špičky a potom to deformuje výsledky.

Zoberme si povedzme 21ku v úseku Hradištná - Štefana Králika (a v tomto smere). V rannej špičke spoje praskajú od naplnenosti ale poobede sú prakticky prázdne. Urobiť celodenný priemer a povedať, že linka je naplnená na 60 % a preto je priestor na redukciu nie je správny úsudok.
Celé je to spísané jednostranne obhajujúc zmeny po 5.8.

Pri L36 úsek je plne nahradený L30 . Zabudli ste napísať , že vznikli dva prestupy pre deti smer školy v Dúbravke. Na L37 a potom na L30 s presunom cez rušnú cestu. Mali ostať priame školské spoje.
L21 úsek pri Sandergu to vážne sa ide porovnávať úsek pred konečnou? Tak dajme využitie L83 medzi Homolovou a Pri kríži.. To by sa tiež muselo zrušiť..
Kde je porovnanie smer VW a úsek smer Devín pre L29 , ktorý sa naopak posilnil. /zbytočne/
L196 chýba porovnanie v úseku min. od Max.Hella - Stn, N.Mesto a nie od Klienstského centra, kde L96 ani nestojí smer Avion. Tiež v porovnaní iba úsek zastávku pred konečnou. Náhrada vraj nosná večne meškajúca linka L50 v rannej špičke s 15 min.int.
L74 v čase návozov na smeny musela byť naplnená určite veľmi dobre , keď priemerka je celkom slušná. Čiže min. návozy na smeny mali určite ostať.
L23 už som to tu písal , že si nedali námahu napasovať mizerný interval k vlakom.
Reakcia na: Ike #10:
"To súhlasím, ale napr. v prípade 74 to už rozdiel mohol byť."
Rozdiel v čom? Že nejaké ničnreovoriace percento vyjde inak? Veď počet cestujúcich sa nezmení.
Čiže podľa tejto logiky by bolo oprávnené zrušiť komplet všetky interregio linky Arrivy, keďže všetky linky dosahujú veľmi podobné čísla: od 2 do 25% celodenne.
Reakcia na: david11 #11:
By sa mohol autor článku, ktorý ho napísal a poslal otázky podniku aj podpísať (keď už nie svojim menom aspoň prezývkou pod ktorou tu prispieva) a neskrývať sa za podpis „MHD“ a „sme sa opýtali“.

Toto totiž vyzerá ako velmi tendenčne a skreslujúco napísaný článok – keby jeho publikovanie navrhol samotný podnik aby zavrel luďom ústa nebol by písaný inak.
Toto musí admin imhd opraviť v tomto článku
Príjmam stávky koľko potrvá kým nezávislý web o MHD zruší diskusiu k tomuto článku 😋
Reakcia na: Viko #12:
Už to bolo v článku upravené, ale ak máš povedzme 30 cestujúcich v 12 m Sorke, kde sa ako-tak slušne odvezie 55 cestujúcich, ale zmestí sa do nej 83 cestujúcich a podľa TP odvezie 100 cestujúcich (ale to je len na účel odhadu maximálneho zaťaženia nápravy), tak máš percentá: 54 %, 36 % a 30 %. A už to nemáš nič nehovoriace percentá.
Reakcia na: david11 #11:
L21 - Mohli nechať aspoň v hodinovom takte spoje medzi VW1 a VW2. Riešiť vyťaženosť v úseku Hradištná - Pri Sandbergu je naozaj smiešne.
L29 - Súhlasím s názorom, že mal byť interval 15 min v sedle aj večer až do Devína a radšej dať 30 min interval v úseku Devín - DNV.
L36 - Zaviesť školské spoje do Dúbravky, inak zrušiť. Strmé vŕšky sa mohli vyriešiť zachádzkou určených spojov 37 alebo 215/216. Smutné je aj to, že ak chce niekto ísť zo Strmých vŕškov na Bory, tak 36 a 216 na Krčoch vôbec nenadväzujú.
L74 - Ako už bolo viackrát spomenuté, mali ju nechať v štýle VW liniek ako návozy na zmeny.
L196 - Neviem posúdiť ráno, ale poobede jazdila biedne obsadená. Aj keď mali zrovna z Nového Mesta odchádzať tri vlaky, viezli sme sa v nej cca piati. Tu by podľa mňa stačilo posilniť ranný interval linky 50.
Reakcia na: TomJ #18:
tou 196 urcite klamu. a nesluzi na to aby si sa dostal na vlakovu stanicu. je tam sporitelna klientske centrum, fresh, lakeside. a este aj vivo. a ako nahrada L 50 v rannej spicke s 15 minutovym intervalom?!
Reakcia na: steve666 #19:
btw vie mi niekto povedat ze preco L96 jazdi tak po tomasikovej ze ide na semafor tomasikova/trnavska, pocka si na zelenu, zaboci dvakrat doprava a potom este raz dolava na trnavsku? nemoze zabocit hned za cerpackou na trnavsku?
Reakcia na: steve666 #20:
asi by si si mal lepsie pozriet trasu 96, lebo ta po trnavskej vobec nejde...
Reakcia na: toldo #21:
aha uz ma inu trasu, ale predtym tak jazdila. no musim si zvyknut na tie nove nezmyselne trasy.
Reakcia na: steve666 #22:
Môžem sa opýtať, kedy naposledy takto jazdila?
Reakcia na: david11 #11:
Bol by veľký problém zriadiť zastávku pre 96 niekde tu: https://goo.gl/maps/MnNNvSCoHxntGvzn7 ? Terajší prepletový pruh by sa premaľoval na pokračovanie buspruhu spred križovatky
Reakcia na: steve666 #22:
nikdy tak nejazdila, lebo ani nemohla. ked uz vies pouzivat mapu, urcite prides na to, preco. takze sa snazis zvyknut na zmenu, ktora neexistuje.
Reakcia na: steve666 #19:
Klientske centrum by sa dalo vyriešiť zriadením zastávky pre 96 za križovatkou, ako píše 3pa3ck3. Stanica posilnením rannej špičky na linke 50. Poradia 8, 9, 10 a cez školský rok 11, 12, 13, 14 by boli klasické delené služby.
Reakcia na: Ike #17:
Ale to bola moja pointa - tá istá vyťaženosť dáva úplne iné percentá, čiže je blbosť operovať percentom miesto čísla.
Navyše, 54% ani 30% obsadenosti nevyjadruje, či je linka dobre nadimenzovaná, lebo pocitovo sa nám to stále zdá málo. Pritom netreba mať diplom z dopravy na pochopenie, že keď nastavím kapacitu linky tak, aby zvládala svoj najdôležitejší úsek, potom priemery na iných úsekoch bežne môžu vychádzať niekde okolo 30% (ako aj Joyki spomínal) - a neznamená to, že sa tam páli nafta naprázdno.

Mňa by zaujímalo iné porovnanie. Príklad: na Húščavovej do linky nastupovalo po 6 ľudí na spoj, na Záluhách po 3 na spoj, na Žatevnej 0,5 a teda linke sa na Žatevnú neoplatí jazdiť v doterajšom režime. Tu už nevieš ohýbať dáta tým, že si stanovíš veľkú kapacitu alebo že výsledky izoluješ od kontextu, s ktorým by boli porovnateľné.
Reakcia na: Viko #27:
DPB má veľmi dobre vychytané vyhodnocovanie dát a robí to IMHO na vynikajúcej úrovni tak, aby sa eliminovali anomálie. Preto je tento článok prekvapujúci.
Reakcia na: TomJ #26:
To som písal už pri rušení L196. Aj doteraz by sa uživila zastávka pre L96. Klienstke centrum a okolie je dosť významný cieľ. Miesta je tam dosť aj za cenu keby bola vysunutá až za ten bus pruh. Je tam riadený prechod pre chodcov k Fresh marketu.
Reakcia na: david11 #29:
Ospravedlňujem sa, ak som si privlastnil Tvoj nápad 🙂
Reakcia na: Joyki #13:
V regiodoprave by som ale počítal ako maximálnu obsadenosť všetky miesta na sedenia (možno 5 stojacích). Stáť 40 minút v autobuse s úzkou uličkou a manuálnou prevodovkou nie je nič komfortné, čo by prilákalo cestujúcich do regiodopravy.

Ono už keď ľudia si musia prisadať, tak psychologicky príde väčšine ľuďom autobus plný. Napríklad preto aj ja z Bratislavy do Nitry chodím radšej vlakom, lebo v exponovaných časoch býva autobus skoro vypredaný, čo znamená viac ako hodinu sa s niekym tlačiť na jednej dvojsedačke. Naopak pri vlaku sa málokedy stáva, že by sme sedeli štyria vo štvorke (ak hej, tak zväčša len úsek BA - TT).
Vyuzitie kapacity na novej L61 cez trnavku je asi 116%🤣
Dpb proste MUSI nieco urobit s L61 ci L64, pokial este skolsky rok sa nezacal
1 Mimo času špičky v pracovných dňoch je zlý prestup medzi linkami 61 a 64 na Trnavskom mýte (majú spoločný interval 15 min) 61 smer Trnávka odíde skôr o 2 min.nez 64 z Kramárov dojde
A v opačnom smere 64 (na Kramáre)odíde skôr o cca 2-4minuty než príde 61 z Trnávky

2 spojenie Tesco Lamač Patrónka má zlý interval keďže tam už 63 nezachadza a tak to mohla obojsmerne zachádzať 37 (už aj tak stojí všade)

3 Zachàdzky do Technického skla mimo špičky raz za hodinu je tiež malo mohla tam zachádzať aj 30??
Prosím ako funguje to počítanie cestujúcich? To zariadenie počíta aj nastupujúcich aj vystupujúcich? Vie rozlíšiť akým smerom lúdia prechádzajú cez dvere❓
Reakcia na: Ari #35:
Funguje to na podobnom princípe ako termokamera, pričom osoba musí mať minimálnu "veľkosť", preto to nepočíta malé deti. Senzor zároveň vie, ktorým smerom osoba išla a či nastupovala, alebo vystupovala. Pri nastupovaní zvyčajne idú ľudia jednotlivo, zatiaľ čo pri vystupovaní sú niekedy v zákryte, preto sa občas stane, že na konečnej zostanú "nevystúpení" ľudia. Vzhľadom na objem dát sú však takéto anomálie zanedbateľné.
Reakcia na: Ike #36:
DPB kontinuálne hodnoti tie dáta či len občas, aby obhájiť škrtanie?
Reakcia na: Ari #37:
Ak sa nič nezmenilo, tak denne (za predchádzajúci deň). Ale závery sa robia z dlhodobejších trendov.
Absurdita, čo vymyslel niekto pri stole, bez toho aby cestoval MHD!!!! Linka 21 ... jediný spoj čo ide z DNV priamo do mesta (cca 20 tis. obyvatelov) má mimo špičky (už po 8,30 ráno!) a cez víkendy interval 15 minút (doteraz mal 10 minút).
Reakcia na: Milli #39:
Priamo do mesta ide z DNV aj L29.

To ukončenie rannej špičky na L21 je skutočne dosť skoré.
Reakcia na: birch #40:
Skúste ísť 29 na hlavnú stanicu, alebo na Patrónku. Pravdepodobne necestujte z DNV.
Reakcia na: Milli #41:
Ja som si dovolil len poukázať, že linka 21 nie je "...jediný spoj čo ide z DNV priamo do mesta", ako ste tvrdili. Mesto nie je len Patrónka a stanica, ale aj nábrežie a historické centrum.
Reakcia na: isnst #32:
L61 je pretazena od Trnavky a na Trnavskej a Sancovej, ale hlavne ze v spicke budu chodit prazdne vozidla z Letiska kazdych 7-8 minut - to nevadi... mozno ked raz za tyzden pristene nejake lietadlo, tak budu aj 3 vozidla za sebou naplnene:) hlavne ze budu mat kde pouzit hracku - trolejbusy s baterkami, prisposobime tomu linky, linky prisposobovat hrackam, aby to vobec malo kde chodit, za kazdu cenu
Reakcia na: mp1983 #43:
Tych spojov tam bude ovela viac. Rano dokonca kazdych 5 min. Uz druha vec, ze vyrastili tam obytne subory Moruse a Ovocne sady.