Akým spôsobom sa mesto a dopravca rozhodujú pri zavádzaní úsporných opatrení v MHD?
Hlavné mesto SR Bratislava financuje mestskú hromadnú dopravu zo svojho rozpočtu každoročne desiatkami miliónov eur. Výška úhrady za služby vo verejnom záujme, ktorú mesto poskytuje bratislavskému dopravnému podniku (DPB) závisí od nákladov na prevádzku i tržieb MHD. V predpandemickom roku 2019 mesto poskytlo transfer na bežné výdavky vo výške 65 mil. €. V roku 2021, kedy u nás naplno zúrila pandémia, výrazne klesli tržby MHD, čo spôsobilo, že výška úhrady pre DPB vzrástla na 87,4 mil. €. Pre rok 2022 mesto vo svojom rozpočte plánovalo poskytnúť DPB na bežné výdavky 77,1 mil. € (6,425 mil. € mesačne), čo zohľadňovalo predpokladaný opätovný rast tržieb. Skutočná výška úhrady za rok 2022 ešte nebola zverejnená.
Pre aktuálny rok mesto zatiaľ mesto nemá schválený rozpočet a funguje v rozpočtovom provizóriu. Keďže sa spomínaná úhrada za služby vo verejnom záujme vypláca dopravnému podniku v mesačných splátkach, mesto sa s DPB zatiaľ dohodlo na výške mesačných úhrad na prvé tri mesiace roka 2023. V januári to bolo 9 mil. €, pre február a marec po 9,5 mil. €. Ak by mesto chcelo udržať MHD po celý rok na doterajšej úrovni, výška ročnej úhrady by pravdepodobne prekročila 110 mil. €. Vedenie mesta už avizovalo výpadok príjmov do rozpočtu a tak sa dá očakávať výraznejšie šetrenie. Aký objem výkonov MHD si mesto pre rok 2023 objedná, zatiaľ ale nie je známe.
„Legislatívne zmeny presadené vládou koncom minulého roka obrali rozpočet Bratislavy o 55 mil. eur, v dôsledku čoho sa preto ani Bratislava nevyhne reštrikčným opatreniam. Napriek tomu, robí mesto všetko preto, aby sme aj v tejto náročnej situácii pre cestujúcich, udržali trend čoraz kvalitnejšej MHD. Presný rozsah výkonov a transfery budú finalizované pri schválení mestského rozpočtu. Ten sa (práve v dôsledku zmien presadených vládou) aktuálne pripravuje," informovala nás hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Dagmar Schmucková.
Škrtanie výkonov alebo zdražovanie lístkov?
Dopravný podnik v uplynulých mesiacoch hľadal spôsoby ako ušetriť na energiách a optimalizovať chod podniku tak, aby to nemalo výraznejší dopad na cestujúcich. Aj napriek vykonaným úsporným opatreniam DPB očakáva, že zabezpečenie chodu MHD si v tomto roku vyžiada ďalších 35 mil. €. Na základe doterajších vyjadrení mesta je málo pravdepodobné, že si to mesto bude môcť dovoliť.
Jednou z možností, ako pokryť zvýšené náklady, je zvýšenie cien cestovných lístkov. Zaujímali sme sa preto, či mesto zvažuje aj túto alternatívu.
„Posledné mesiace sme hľadali možnosti, ako dokážeme zabezpečiť určité úspory bez toho, aby sme zásadne ovplyvňovali fungovanie MHD v meste. Zmeny, ktoré zavádzame od 13. februára sú práve jedným zo spôsobov, ktorými dosiahneme značnú úsporu aj bez výrazného dopadu na cestujúcich," píše sa v stanovisku magistrátu. Z odpovede sa dá usudzovať, že mesto sa cestou nepopulárneho zvyšovania cien lístkov vydať nechce a skôr sa prikláňa k druhej možnosti, teda k objednaniu menšieho objemu výkonov MHD.
Spomínané zrealizované zmeny zahŕňali zavedenie všetkých zastávok autobusov a trolejbusov na znamenie (očakávaná úspora cca 0,5 mil. €/rok), zrušenie troch málo využívaných liniek, obmedzenie premávky na ďalších linkách počas víkendov, príp. mimo špičiek pracovných dní a tiež čiastočné úpravy intervalov na viacerých linkách. Pozitívom je, že v špičkách pracovných dní počas školského vyučovania sa komfort cestujúcich na nosných linkách nezhoršil. „Úpravy, ku ktorým sme pristúpili od 13. februára nemajú zásadný vplyv na fungovanie MHD. Výkony sa od 13.2.2023 znížia o 1,3 %," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec. Ak nepočítame pandemické roky, tak ide o najväčšie medziročné zníženie výkonov za posledných 20 rokov.
Už najbližšie jarné prázdniny naplno ukážu, aký vplyv na cestovanie budú mať uvedené zmeny, keďže zmeny intervalov sa týkajú najmä prázdninového obdobia. Predĺženie intervalov sa počas prázdnin dotklo aj nosnej električkovej dopravy. Aj zhoršenie komfortu cestovania môže spôsobiť nechcený úbytok cestujúcich v MHD.
Akým spôsobom obmedzovať výkony?
Pri nižšej objednávke výkonov MHD je možné výkony znížiť predĺžením intervalov medzi spojmi na linkách (spoje budú premávať menej často), obmedzením premávky v niektorých časoch/dňoch, rušením celých liniek, alebo častí ich trás, ale napríklad aj reorganizáciou a optimalizáciou linkového vedenia.
Magistrát aj dopravný podnik sme oslovili s otázkou, na základe akých kritérií sa rozhodovali pri aktuálnom obmedzovaní výkonov MHD medzi zhoršovaním intervalov na linkách a rušením liniek, resp. obmedzením obsluhy niektorých lokalít.
Za magistrát nám odpoveď poskytla jeho hovorkyňa Dagmar Schmucková: „Pristúpili sme k menším úpravám cestovného poriadku vybraných liniek a k zrušeniu troch najmenej využívaných liniek. Vďaka týmto opatreniam zabezpečíme finančné úspory, bez zásadného vplyvu na kvalitu MHD. Napr. len vďaka zavedeniu všetkých autobusových a trolejbusových zastávok na znamenie očakávame úsporu zhruba 500 tisíc eur ročne. Je to opatrenie, ktoré si síce vyžiadalo istú zmenu návykov, ale dostupnosť a kvalitu MHD neznížilo ani neobmedzilo."
Obšírnejšiu odpoveď nám za Dopravný podnik Bratislava poskytol hovorca Martin Chlebovec:
„O zmenách v MHD rozhoduje hlavné mesto SR Bratislava ako objednávateľ MHD. DPB objednávateľovi poskytuje štatistické a dopravné údaje. Medzi poskytované údaje a informácie patrí počet cestujúcich na linke, prípadne na úsekoch, kde neexistuje iná alternatívna linka, z čoho vyplýva zoznam najvyťaženejších a najmenej vyťažených liniek. Ďalej je to využitie kapacity vozidiel, charakter obsluhovaného územia (husto/riedko zaľudnené), dostupnosť súbežných liniek MHD a dostupnosť iných liniek MHD podľa platných štandardov dopravnej obsluhy (500 metrov ≈ 6 minút chôdze).
- Ako príklad môžeme uviesť linku 27. Za celý deň prevezie 83 cestujúcich v každom smere, paralelná linka 83 ich prevezie až 7985. Od každého miesta trasy linky 27 je linka 83 vzdialená 150 - 400 metrov (2 až 5 minút chôdze). Keďže MHD je hromadnou dopravou a nie individuálnou, opatrenia sa navrhujú tak, aby sa celkovo každá negatívna zmena dotkla čo najmenšieho počtu cestujúcich.
- Medzi iné príklady patrí linka 45, ktorú cez voľný deň v priemere využívajú štyria cestujúci na spoj. Súbežne s ňou však premávajú linky 42 a 49, v ktorých je dostatočná kapacita a jazdia aj častejšie. Úprava premávky linky 45 sa tak dotkne len minimálneho počtu cestujúcich a v oblasti Kramárov bude aj naďalej zabezpečený atraktívny interval, ktorý je dôležitý na pravidelnú a rýchlu dostupnosť zdravotníckych zariadení.
Intervaly liniek nie je možné upravovať akokoľvek. Keďže Bratislava je polmiliónová metropola, je potrebné dodržiavať štandardy pre nosné linky, ktoré musia premávať aspoň raz za 15 minút a v špičke väčšinou aspoň raz za 10 minút. Optimálny interval je 4- až 10-minútový a využíva sa pri linkách s najväčším dopytom cestujúcich. Električky, ktoré sú v Bratislave nosný systém, jazdia častejšie, keďže zabezpečujú prepojenia naprieč mestom a nadväznosti na iné linky. Práve kvôli nadväznostiam musia mať linky medzi sebou kompatibilné intervaly. Napríklad je možné previazať linky s intervalom 7,5 minúty a 15 minút, ale už nie s intervalmi 12 a 20 minút. Úpravy intervalov preto smerujú aj k ich vzájomnému zosúladeniu do systému 10 a 15-minútových intervalov a ich násobkov a deliteľov. Akékoľvek zmeny intervalov musia byť v súlade s týmito zásadami.
Po zmenách od 13.2. majú síce cestujúci v troch lokalitách najbližšiu zastávku MHD o niečo ďalej, ale stále majú garanciu, že sa z nej rýchlo a často dopravia mestskou hromadnou dopravou."
To ale neplatí o lokalitách Ketelec a Topoľové, kam sa už obyvatelia mesta hromadnou dopravou neodvezú. Ide však o lokality, kde bol počet cestujúcich minimálny. Obmedzené bolo aj spojenie do vzdialeného Lieskovca, kam autobus po novom premáva iba v ranných a popoludňajších hodinách. Riešením obsluhy odľahlejších lokalít s nízkym počtom cestujúcich by mohlo v budúcnosti byť napríklad zavedenie systému "autobusu na zavolanie", ktorý je nákladovo efektívnejší než klasický pravidelný autobus. Takéto systémy sa už objavili aj v niektorých regiónoch na Slovensku.
Skvalitňovanie MHD aj napriek šetreniu
Aj keď sa v súčasnosti realizujú nepopulárne úsporné opatrenia, cestujúcich čakajú aj viaceré zlepšenia MHD vďaka už získaným nenávratným finančným príspevkom z fondov EÚ.
„Hlavné mesto v spolupráci s DPB kontinuálne pracuje na zatraktívnení verejnej dopravy v Bratislave. Mnohé z vylepšení budú možné vďaka zdrojom z eurofondov. Budeme pokračovať v Programe obnovy a doplnenia prístreškov, napr. len počas januára osadilo DPB ďalších 12 nových prístreškov, a plánujeme obdržať a nasadiť aj nové električky aj trolejbusy. Pôjde o 10 nových obojsmerných električiek a 20 jednosmerných, ktoré sa podarilo obstarať s finančným príspevkom z európskych fondov. K tomu pribudne aj 50 hybridných trolejbusov a 4 vodíkové autobusy, tiež financované vďaka európskym fondom. Z eurofondov taktiež pripravujeme 16 km nových a 10 km zmodernizovaných trolejbusových tratí (jednostopovo) v rôznych lokalitách Bratislavy. Rozsah projektov na budovanie a modernizáciu bratislavských trolejbusových tratí je v súčasnosti najväčší na Slovensku," priblížila očakávané zlepšenia hovorkyňa magistrátu.