Či je za augustovými zmenami v MHD aj šetrenie mesta na výdavkoch na mestskú dopravu, je zahalené rúškom tajomstva.
Zmeny liniek MHD, ktoré boli zrealizované k 5. augustu 2023, vyvolali u cestujúcich rôzne reakcie. Medzičasom vznikli viaceré petície za zachovanie pôvodného stavu, jedna z nich dokonca pod záštitou mestskej časti Záhorská Bystrica. Dopravca augustové zmeny prezentoval ako zlepšenia na základe dát získaných z premávky a podnetov cestujúcich. Keďže objem výkonov, ktoré si mesto Bratislava v súčasnosti objednáva, je obmedzený, zavedenie obsluhy nových lokalít a žiadané posilnenie premávky na vyťažených úsekoch mohlo byť realizované len za súčasného obmedzenia premávky na málo vyťažených trasách. Viaceré priame spojenia tak boli nahradené alternatívnymi spojeniami s potrebou prestupovania, čo so sebou prinieslo pre časť cestujúcich aj predĺženie doby cestovania, prípadne dlhšiu dochádzkovú vzdialenosť do cieľa cesty od najbližšej zastávky MHD.
Ešte v máji pri príležitosti oznámenia zvýšených cien lístkov pritom vedenie mesta uisťovalo, že k rušeniu liniek, alebo častejšiemu prestupovaniu nepríde. „V prípade MHD sme preto stáli pred dvoma možnosťami. Možnosť prvá - jednoducho povedané zhoršiť MHD. Čiže výraznejšie rušiť spoje a linky, predlžovať intervaly, oslabiť údržbu. Druhá možnosť - navýšiť ceny lístkov, aby sme aspoň čiastočne vykryli vyššie náklady a výpadky v rozpočte kvôli vláde. Prvá možnosť by znamenala napríklad, že by sa úplne zrušili niektoré linky a iné by jazdili menej často, obyvatelia by museli dlhšie čakať na svoj spoj, oveľa častejšie by stávalo, že cestujúci by sa do vozidla nezmestil na prvý pokus, menej by sme vozidlá čistili. pri prestupoch by ste čakali dlhšie a prestupovať by ste museli častejšie. Sme presvedčení, že spoľahlivá, pohodlná a rýchla MHD, ktorú používajú desiatky tisíc cestujúcich denne, je absolútnym základom dobre fungujúceho mesta, a predpokladom kvality života. Takéto zhoršenie tejto základnej služby našim obyvateľom jednoducho nemôžeme urobiť," uviedol vtedy primátor hlavného mesta. K najnovším augustovým zmenám sa samotné mesto Bratislava, ako objednávateľ výkonov MHD, na svojich komunikačných kanáloch vôbec nevyjadrilo.
Dopravného podniku sme sa opýtali, ako boli využívané vybrané linky MHD, ktoré boli zrušené úplne, alebo iba v niektorých úsekoch. Údaje nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec:
21 úsek Pri Sandbergu – Hradištná (úsek po novom obsluhovaný iba v špičkách pracovného dňa)
- Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 89 cestujúcich):
- Hradištná -> Pri Sandbergu
- pracovný deň školského roka: 2,1 %
- pracovný deň školských prázdnin: 1,4 %
- voľný deň: 2,5%
- Pri Sandbergu -> Hradištná
- pracovný deň školského roka: 2,4 %
- pracovný deň školských prázdnin: 1,5 %
- voľný deň: 2,1 %
- Hradištná -> Pri Sandbergu
23 úsek Lamač – Podvornice (úsek po novom obsluhovaný iba v špičkách školského roka)
- Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45, resp. 57 - 61 cestujúcich):
- Lamač -> Podvornice
- pracovný deň školského roka (mimo časov, kedy bude zachovaná prevádzka v tomto úseku): 17,6 %
- pracovný deň školských prázdnin: 15,2 %
- voľný deň: 11,0 %
- Podvornice -> Lamač
- pracovný deň školského roka (mimo časov, kedy bude zachovaná prevádzka v tomto úseku): 11,8 %
- pracovný deň školských prázdnin: 12,0 %
- voľný deň: 9,1 %
- Lamač -> Podvornice
36 Záhorská Bystrica – Strmé vŕšky – Dúbravka (zrušené priame spojenie Záh. Bystrice a Dúbravky)
- Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45 cestujúcich):
- OC Bory -> Bratislavská
- pracovný deň školského roka: 19,4 %
- pracovný deň školských prázdnin: 19,1 %
- voľný deň: 18,0 %
- Bratislavská -> OC Bory
- pracovný deň školského roka: 20,5 %
- pracovný deň školských prázdnin: 22,9 %
- voľný deň: 21,6 %
- OC Bory -> Bratislavská
- pozn.: V úseku Dúbravka – OC Bory je plne nahradená linkou 30, v úseku Krče – Strmé vŕšky linka 36 naďalej premáva
74 Hlavná stanica – Bajkalská – Vlčie hrdlo (zrušené priame spojenie oblasti Šancovej a Vlčieho hrdla)
- Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 57 - 61 cestujúcich):
- Hlavná stanica -> Vlčie hrdlo
- pracovný deň školského roka: 24,3 %
- pracovný deň školských prázdnin: 20,1 %
- voľný deň: 21,8 %
- Vlčie hrdlo -> Hlavná stanica
- pracovný deň školského roka: 22,7 %
- pracovný deň školských prázdnin: 20,1 %
- voľný deň: 16,4 %
- Hlavná stanica -> Vlčie hrdlo
- pozn.: Na obsadenie linky mala vplyv aj náhodnosť, keďže linka je v plnom súbehu s linkami 61 98 a 70, to znamená, že ak pred spojom linky 74 dlhší čas nešiel spoj uvedených liniek, bol spoj linky 74 viac využitý, a naopak, ak išla linka 74 po niektorej z uvedených liniek, bol spoj využitý len minimálne. Otázku využitia kapacity je tak nutné vnímať aj v kontexte so súbežnými linkami.
36 a 123 úsek Žatevná – Podvornice (zrušené priame spojenie zo Žatevnej a Repašského smerom na Bory)
- Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 45, resp. 57 - 61 cestujúcich):
- Podvornice -> Žatevná
- pracovný deň školského roka: 5,7 % resp. 4,2 %
- pracovný deň školských prázdnin: 4,9 % resp. 4,0 %
- voľný deň: 4,8 % resp. 3,5 %
- Žatevná -> Podvornice
- pracovný deň školského roka: 5,6 % resp. 3,9 %
- pracovný deň školských prázdnin: 4,9 % resp. 3,9 %
- voľný deň: 5,1 % resp. 3,7 %
- Podvornice -> Žatevná
196 úsek Stn. Nové Mesto – Tomášikova (súbeh s linkou 50, zvyšok trasy nahradený linkou 96)
- Priemerné využitie kapacity (pri uvažovanej kapacite vozidla 89 cestujúcich):
- Stn. Nové Mesto -> Klientske centrum
- pracovný deň školského roka: 7,9 %
- pracovný deň školských prázdnin: 7,8 %
- voľný deň: nepremáva
- Klientske centrum -> Stn. Nové Mesto
- pracovný deň školského roka: 9,1 %
- pracovný deň školských prázdnin: 7,2 %
- voľný deň: nepremáva
- Stn. Nové Mesto -> Klientske centrum
Aktualizácia: Pôvodne uvedené kapacity vozidiel (udávané výrobcami) boli nahradené kapacitami, s ktorými DPB uvažuje pri výpočte vyťaženosti vozidiel. Ide o tzv. komfortnú kapacitu pri 3 stojacich os./m2.
Ako vidno, zrušené priame spojenia boli využívané pomerne rôzne. Od minimálnej vyťaženosti vozidiel po nie úplne zanedbateľné čísla. V našej ankete sa väčšina hlasujúcich vyjadrila, že radšej uprednostňujú častejšiu premávku spojov pred priamymi, ale menej často premávajúcimi linkami, aj keď to znamená potrebu prestupovať. Na niektorých trasách premávka spojov posilnená bola, na iných iba čiastočne, alebo vôbec.
Zaujímalo nás aj to, ako sa zmenil objem výkonov MHD po augustových zmenách a aké prípadné finančné úspory tieto zmeny prinesú. Presné čísla však dopravný podnik povedať nechce. „Všetky zmeny MHD, ktoré DPB v priebehu roka 2023 vykonal, predstavovali zníženie v povolenom rozsahu dopravných výkonov, čiže v súlade s Rámcovou zmluvou o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MHD v Hlavnom meste SR Bratislave," uvádza sa v stanovisku DPB.
Spomínaná zmluva z roku 2014 určuje aké minimálne objemy výkonov sa mesto zaväzuje si od DPB objednať. V zmluve sa tiež obe strany dohodli, že objem výkonov sa nesmie bez súhlasu DPB znížiť alebo zvýšiť o viac ako 2 % v porovnaní s objemom výkonov za prechádzajúci rok. Pripomeňme, že prvý balík úsporných zmien zrealizovaný vo februári tohto roka znamenal zníženie výkonov o 1,3 %. Celkové škrty za rok 2023 sa tak zrejme dozvieme, až keď bude známy počet odjazdených kilometrov za tento rok. Podobne aj dopad týchto zmien na využívanie MHD bude možné zhodnotiť, keď budú dostupné čísla prepravených cestujúcich za rok 2023.
Cancer
Toto totiž vyzerá ako velmi tendenčne a skreslujúco napísaný článok – keby jeho publikovanie navrhol samotný podnik aby zavrel luďom ústa nebol by písaný inak.