Za posledných 34 rokov sa sieť električkových tratí v hlavnom meste predĺžila len o málo viac ako 2 kilometre.
V hlavnom meste susednej Českej republiky prebieha v posledných rokoch výrazný rozvoj ekologickej električkovej dopravy. Budujú sa nové trate, mnohé ďalšie sa pripravujú. Aj v Bratislave počíta koncepcia rozvoja MHD s rozširovaním električkových tratí, rovnako aj územnoplánovacie dokumenty vytvárajú priestor pre nové trate. S ich realizáciou to ale nie je také ružové ako v Prahe. Za posledné vyše tri desaťročia sa podarilo postaviť iba prvú časť električkovej trate do Petržalky a rozostavať jej druhú etapu, ktorá medzičasom nabrala ročné meškanie. Dlhé roky sa hovorí o možných predĺženiach Vajnorskej, Ružinovskej i Dúbravskej radiály, o priečnom prepojení východných radiál, novej Vrakunsko-biskupickej radiále ako aj o vášne vyvolávajúcej trati okolo novej budovy SND. Podarí sa túto situáciu zmeniť v najbližších rokoch?
Magistrátu hlavného mesta sme sa opýtali na aktuálny stav prípravy nových tratí, doteraz vykonané kroky mesta pri jednotlivých tratiach a ich prípadnú realizáciu v aktuálnom eurofondovom programovom období 2021 - 2027. Odpovede nám poskytol hovorca magistrátu Bratislavy Peter Bubla:
- Predĺženie Ružinovskej radiály k TIOP Ružinov (pripravovanej žel. zastávke), resp. k Letisku
- Ružinovská radiála má právoplatné územné rozhodnutie. Ohľadne predĺženia ružinovskej radiály po TIOP Ružinov a bratislavské letisko sa pripravuje štúdia s následným zapracovaním do územného plánu.
- Predĺženie Vajnorskej radiály k Železničnej stanici Vajnory
- Vajnorská radiála je v štádiu príprav potrebných dokumentácií pre územné rozhodnutie a po jej skompletizovaní bude začaté územné konanie. Do projektu je zároveň zaangažovaná mestská časť rovnako ako odborné organizácie zamerané na dopravu, cyklodopravu, zeleň, KDI, Dopravný podnik Bratislava aj súkromný investor v okolí. Na časti Vajnorskej radiály sa v každom prípade plánuje v spolupráci s DPB realizovať aj tento rok oprava koľajísk.
- Električková trať do Vrakune a Podunajských Biskupíc
- Hlavné mesto participuje na príprave urbanistickej štúdie s následným zapracovaním do územného plánu.
- Električková trať Dúbravka - Bory
- Momentálne prebieha príprava podkladov pre povoľovací proces EIA, a následne príprava DUR pre územné konanie. So začatím výstavby plánujeme začať najskôr v roku 2026. Samotná výstavba by nemala presiahnuť 2 roky. Na výstavbu plánujeme použiť finančné prostriedky z eurofondov.
- Uvažuje sa s navrhovanou trasou od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka, kde električková trať vedená v strednom deliacom páse medzi komunikáciami následne prechádza križovaním Saratovskej ulice do východného zeleného pásu, križuje Agátovú ulicu, pokračuje pozdĺž areálu transformačnej stanice Západoslovenskej distribučnej, a.s. a podúrovňovým križovaním železničnej trate prechádza do úrovňového križovania s cestou II/505 riadenou cestnou dopravnou signalizáciou s preferenciou električkovej dopravy, vedená popri nemocnici BORY až k obytnému súboru Bory Home I., kde bude ukončená obratiskom. V podúrovňovom križovaní električkovej trate so železnicou sa plánuje vybudovanie zastávky MHD.
- Električková trať Pribinova - Košická
- Momentálne čakáme na stanovisko EIA od Okresného úradu Bratislava odbor životné prostredie. Po jeho získaní začneme s prípravou projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie. Verejná doprava bola nastavená na základe dopravnej štúdie v oblasti dopravného inžinierstva a dopravného plánovania „Električkové trate v Novom centre Bratislavy“ ohľadne návrhu obsluhy územia nového centra Bratislavy. Na jeseň v roku 2021 boli schválené zmeny a doplnky 07 ÚPN BA, ktorých súčasťou je aj nová trasa ET Pribinová – Košická, ktorá je trasovaná na okraji zóny Chalupkova.
- Mesto bude financovať výstavbu z kohézneho fondu 2021 - 2027, program Slovensko.
- Prepojenie Račianskej a Vajnorskej radiály
- Momentálne neprebiehajú žiadne aktivity na projekte, ktorý by prepojil Račiansku a Vajnorskú radiálu.
Odpovede mesta k Ružinovskej a Vajnorskej radiále pravdepodobne zahŕňajú aj vyjadrenia k pripravovaným modernizáciám týchto radiál.
V ideálnom prípade by sa teda do konca programového obdobia 2021 - 2027 mohli rozostavať dve nové električkové trate v rozvíjajúcich sa územiach (Bory, Eurovea). Počíta sa s dokončením Petržalskej radiály po Janíkov dvor a stihnúť by sa možno mohli aj modernizácie Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Spolu s výstavbou nových štvrtí Nové Lido a Southbank medzi Starým mostom a Prístavným mostom je do roku 2030 pravdepodobná aj výstavba odbočnej trate z Petržalskej radiály pre obsluhu tohto územia. Koľko kilometrov nových električkových tratí v rozrastajúcom sa meste v skutočnosti pribudne, ukážu až najbližšie roky. Hoci už včera bolo neskoro.
lostrail
Najviac ma na tom vytaca, ako maju pocit, ze nikto nevie, ako to tu chodi s eurofondami a projektmi. Napriklad:
- Spustit z programoveho obdobia 2021 - 2027 moze v pohode znamenat zaciatok vystavby aj v roku 2028, ak bude vela nevycerpanych penazi (bude) a vybavia sa vynimky (vybavia). A ak by sa nahodou aj nevybavili, tak vymurovat nejaky sokel pre buduci prvy stlp trakcneho vedenia v roku 2025 zmaknu, lebo ved papiere uz budu a teda stavba oficialne zacne v ramci programka. Snad za tri roky velmi nezvetra.
- "Pripravuje sa studia s naslednym zapracovanim do uzemneho planu" is the new "nikdy sa nepostavi". Aj keby, staci si uvedomit, coho su vyrazy studia a uzemny plan podmnozinou. Su podmnozinou vyrazu papier. Takze oni pripravuju papier s naslednym zapracovanim do ineho papiera. Keby sme mohli jazdit pomocou papiera (a nemyslim palit ho v peci), resp. ak by sa niekedy v buducnosti nejako zmenili fyzikalne zakony, len pripominam, ze tu uz dnes mame dokoncene dve linky metra.
- "Samotná výstavba by nemala presiahnuť 2 roky". Toto uz je "classic". Cize po prepocte 4-5 rokov.