Za posledných 34 rokov sa sieť električkových tratí v hlavnom meste predĺžila len o málo viac ako 2 kilometre.
V hlavnom meste susednej Českej republiky prebieha v posledných rokoch výrazný rozvoj ekologickej električkovej dopravy. Budujú sa nové trate, mnohé ďalšie sa pripravujú. Aj v Bratislave počíta koncepcia rozvoja MHD s rozširovaním električkových tratí, rovnako aj územnoplánovacie dokumenty vytvárajú priestor pre nové trate. S ich realizáciou to ale nie je také ružové ako v Prahe. Za posledné vyše tri desaťročia sa podarilo postaviť iba prvú časť električkovej trate do Petržalky a rozostavať jej druhú etapu, ktorá medzičasom nabrala ročné meškanie. Dlhé roky sa hovorí o možných predĺženiach Vajnorskej, Ružinovskej i Dúbravskej radiály, o priečnom prepojení východných radiál, novej Vrakunsko-biskupickej radiále ako aj o vášne vyvolávajúcej trati okolo novej budovy SND. Podarí sa túto situáciu zmeniť v najbližších rokoch?
Magistrátu hlavného mesta sme sa opýtali na aktuálny stav prípravy nových tratí, doteraz vykonané kroky mesta pri jednotlivých tratiach a ich prípadnú realizáciu v aktuálnom eurofondovom programovom období 2021 - 2027. Odpovede nám poskytol hovorca magistrátu Bratislavy Peter Bubla:
- Predĺženie Ružinovskej radiály k TIOP Ružinov (pripravovanej žel. zastávke), resp. k Letisku
- Ružinovská radiála má právoplatné územné rozhodnutie. Ohľadne predĺženia ružinovskej radiály po TIOP Ružinov a bratislavské letisko sa pripravuje štúdia s následným zapracovaním do územného plánu.
- Predĺženie Vajnorskej radiály k Železničnej stanici Vajnory
- Vajnorská radiála je v štádiu príprav potrebných dokumentácií pre územné rozhodnutie a po jej skompletizovaní bude začaté územné konanie. Do projektu je zároveň zaangažovaná mestská časť rovnako ako odborné organizácie zamerané na dopravu, cyklodopravu, zeleň, KDI, Dopravný podnik Bratislava aj súkromný investor v okolí. Na časti Vajnorskej radiály sa v každom prípade plánuje v spolupráci s DPB realizovať aj tento rok oprava koľajísk.
- Električková trať do Vrakune a Podunajských Biskupíc
- Hlavné mesto participuje na príprave urbanistickej štúdie s následným zapracovaním do územného plánu.
- Električková trať Dúbravka - Bory
- Momentálne prebieha príprava podkladov pre povoľovací proces EIA, a následne príprava DUR pre územné konanie. So začatím výstavby plánujeme začať najskôr v roku 2026. Samotná výstavba by nemala presiahnuť 2 roky. Na výstavbu plánujeme použiť finančné prostriedky z eurofondov.
- Uvažuje sa s navrhovanou trasou od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka, kde električková trať vedená v strednom deliacom páse medzi komunikáciami následne prechádza križovaním Saratovskej ulice do východného zeleného pásu, križuje Agátovú ulicu, pokračuje pozdĺž areálu transformačnej stanice Západoslovenskej distribučnej, a.s. a podúrovňovým križovaním železničnej trate prechádza do úrovňového križovania s cestou II/505 riadenou cestnou dopravnou signalizáciou s preferenciou električkovej dopravy, vedená popri nemocnici BORY až k obytnému súboru Bory Home I., kde bude ukončená obratiskom. V podúrovňovom križovaní električkovej trate so železnicou sa plánuje vybudovanie zastávky MHD.
- Električková trať Pribinova - Košická
- Momentálne čakáme na stanovisko EIA od Okresného úradu Bratislava odbor životné prostredie. Po jeho získaní začneme s prípravou projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie. Verejná doprava bola nastavená na základe dopravnej štúdie v oblasti dopravného inžinierstva a dopravného plánovania „Električkové trate v Novom centre Bratislavy“ ohľadne návrhu obsluhy územia nového centra Bratislavy. Na jeseň v roku 2021 boli schválené zmeny a doplnky 07 ÚPN BA, ktorých súčasťou je aj nová trasa ET Pribinová – Košická, ktorá je trasovaná na okraji zóny Chalupkova.
- Mesto bude financovať výstavbu z kohézneho fondu 2021 - 2027, program Slovensko.
- Prepojenie Račianskej a Vajnorskej radiály
- Momentálne neprebiehajú žiadne aktivity na projekte, ktorý by prepojil Račiansku a Vajnorskú radiálu.
Odpovede mesta k Ružinovskej a Vajnorskej radiále pravdepodobne zahŕňajú aj vyjadrenia k pripravovaným modernizáciám týchto radiál.
V ideálnom prípade by sa teda do konca programového obdobia 2021 - 2027 mohli rozostavať dve nové električkové trate v rozvíjajúcich sa územiach (Bory, Eurovea). Počíta sa s dokončením Petržalskej radiály po Janíkov dvor a stihnúť by sa možno mohli aj modernizácie Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Spolu s výstavbou nových štvrtí Nové Lido a Southbank medzi Starým mostom a Prístavným mostom je do roku 2030 pravdepodobná aj výstavba odbočnej trate z Petržalskej radiály pre obsluhu tohto územia. Koľko kilometrov nových električkových tratí v rozrastajúcom sa meste v skutočnosti pribudne, ukážu až najbližšie roky. Hoci už včera bolo neskoro.
Osky
2027 - 29 realizácia Pribinovej - Košickej (miliontyprvý variant k všeobecnej spokojnosti mesta i samozvaných pseudoaktivistov bojujúcich za kultúru národa a nerušené predstavenie v SND, v súlade so všetkým a ničím)
2034 - 37 realizácia prvej etapy PB po Slovnaft (Potom zase dlhšia pauza ako v Petržalke)
2043 - 45 realizácia druhej etapy (zakončená už na predlženej kazanskej na novom sídlisku Piaty Hon).
A to ešte nehovorím o ďalších plánovaných tratiach, v iných častiach mesta, ktoré tento proces môžu zdržať. Nespomínam si, že by sa v Bratislave naraz realizovali aspoň dve väčšie. Obmedzený multitasking v tomto ohľade, je taká bratislavská klasika. Veď len od toho 1956-ho roku, kedy sprevádzkovali kvázi predĺženú trať (obratisko) v Karlovke:
1960 - 66 realizácia ET Gašt. Hájik - Barónka (áno, popritom stihli tých pár metrov na Tomášikovej k Novej ŽST v roku 1965 - svetlá výnimka potvrdzujúca pravidlo)
1967 - 71 realizácia ET Ružinov (pôvodný termín odovzdania 1969)
1971 - 75 realizácia ET Nám. Ľ.Š. - Kútiky (pôvodný termín odovzdania jar 1973)
Neviem presne, čo sa dialo tie 4 roky v druhej polovici 70tiek, ale od 79ho zhruba začali riešiť priečnu os a údajne aj prvú etapu Dúbravky, pričom po úplnom otvorení všetkého do roku 1983, sa ešte zmohli na predĺženie troch radiál (každé predĺženie započaté až po dokončení toho predošlého). Praha simultánne stavia aj tri či štyri ET a zároveň plánuje a schvaľuje ďalších aspoň päť, no. Kým bude u nás schvaľovanie EIA trvať toľko, čo teraz trvá, tak sa ďalej nepohneme... Tu už nikoho nebude baviť ani plánovanie a výstavba tých pár úsekov nových TT, o ET ani nehovoriac....