Verejnosť môže pripomienkovať nový vlakový grafikon pre obdobie 2023/2024.
Železnice SR zverejnili rámcový návrh nového grafikonu vlakovej dopravy pre obdobie 2023/2024, ktorý by mal vstúpiť do platnosti od 10. decembra 2023. Tento návrh grafikonu môže teraz pripomienkovať aj verejnosť. Pre vlakové linky zaradené do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji zbiera pripomienky spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava do 9. júla elektronickou formou e-mailom na adrese odp@bid.sk. Pripomienky je možné poslať aj Bratislavskému samosprávnemu kraju do 21. júla e-mailom na adresu Matus.Bukovcak@region-bsk.sk.
V rámcovom návrhu sú najvýznamnejšími zmenami posilnenie obsluhy na trati Bratislava - Rajka (na bratislavskom úseku ako linka S8), zlepšenie dopravnej obsluhy na linke S70 medzi Bratislavou a Kvetoslavovom, naopak zhoršenie premávky na linke S20 Bratislava - Kúty z dôvodu pripravovanej modernizácie trate.
Jednotlivé cestovné poriadky vo formáte PDF je možné pozrieť si na nasledujúcich odkazoch:
- Linky S20 a R20 – trať 110
- Linky S50 S55 a R50 – trať 120
- Linky S60 S65 a R60 – trať 130
- Linky S70 a R70 – trať 131
- Linka S8 – trať 132
Stručný prehľad zmien na jednotlivých tratiach:
Do Rajky sa navrhuje premávka v celodennom dvojhodinovom intervale, pričom trasa časti vlakov linky S8 by bola predĺžená z Petržalky až po stanicu Bratislava-Nové Mesto. V Bratislave tak vznikne nové priame spojenie medzi Rusovcami, Petržalkou a Novým Mestom.
Na linke S70 Bratislava - Kvetoslavov sa uvažuje s rozšírenou premávkou vlakov v intervale 30-minút v pracovných dňoch z Bratislavy-Nového Mesta cca do 8:30 ráno, popoludní od 12:45 do 19:45, v smere z Kvetoslavova do Bratislavy do 9:50 ráno, popoludní od 13:50 do 20:20. Časť špičkových vlakov v návrhu je vedená predbežne po trase Bratislava-Nové Mesto - Kvetoslavov. Do Dunajskej Stredy by bol zachovaný celodenný hodinový interval osobných vlakov. Ďalej sa na trati navrhuje premávka vlakov REX v 2-hodinovom intervale, ktoré by zabezpečovali obsluhu úseku Dunajská Streda - Komárno a medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou by stáli iba v Orechovej Potôni. Počas špičiek by medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávali vložené vlaky REX, čím by sa ich interval znížil na 60 minút.
Grafikon na linke S20 Bratislava - Kúty by mal byť prispôsobený pripravovanej modernizácii železničnej trati. Obsluha v smere z Bratislavy do Kútov je tu plánovaná osobnými vlakmi v hodinovom intervale. Doterajšie špičkové vlaky v úseku Bratislava - Malacky by nemali premávať. V smere do Bratislavy je navrhovaný značne nepravidelný interval vlakov.
Na linkách S50 S55 S60 S65 sa počíta s obsluhou v súčasnom rozsahu, v prípade dodatočných financií by mohli byť na linkách S50 a S60 vlaky vedené v 30-minútovom intervale aj v čase dopravného sedla.
Michalziak
Ďalšia vec je tá, že niekedy využívam vlaky, ktoré idú na juh Maďarska. Tie mi nepôjdu z Budapeštianskej východnej (Nyugati), ale najlepšie zo stanice Kelenföld s dobrým prestupom. Ak cestujem pred 05:00, stíham prvý osobák do Budapešti. Celkovo by to bolo veľmi dobré urobiť tak, aby prvý osobák smer Hegyeshalom/Györ išiel okolo 05:00 s tým, že by sa stíhal prvý osobný vlak a nemuselo by sa chodiť obchádzkou cez Parndorf alebo čakať na EN Metropol z Hlavnej stanice. Práve včera sa mi stalo to, že vlak medzi Parndorfom a Hegyeshalomom bol odrieknutý a musel som hodinu čakať na druhý. Preto mi to dobre padlo ako prípad, čo možno zmeniť.
Ospravedlňujem, ak som debatu od regionálnej dopravy premiestnil na medzinárodnú, ale podľa mňa cestovanie práve cez Hegyeshalom má aspoň pre mňa lepší význam a celkovo by som aj tomuto venoval viac pozornosti.