Verejnosť môže pripomienkovať nový vlakový grafikon pre obdobie 2023/2024.
Železnice SR zverejnili rámcový návrh nového grafikonu vlakovej dopravy pre obdobie 2023/2024, ktorý by mal vstúpiť do platnosti od 10. decembra 2023. Tento návrh grafikonu môže teraz pripomienkovať aj verejnosť. Pre vlakové linky zaradené do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji zbiera pripomienky spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava do 9. júla elektronickou formou e-mailom na adrese odp@bid.sk. Pripomienky je možné poslať aj Bratislavskému samosprávnemu kraju do 21. júla e-mailom na adresu Matus.Bukovcak@region-bsk.sk.
V rámcovom návrhu sú najvýznamnejšími zmenami posilnenie obsluhy na trati Bratislava - Rajka (na bratislavskom úseku ako linka S8), zlepšenie dopravnej obsluhy na linke S70 medzi Bratislavou a Kvetoslavovom, naopak zhoršenie premávky na linke S20 Bratislava - Kúty z dôvodu pripravovanej modernizácie trate.
Jednotlivé cestovné poriadky vo formáte PDF je možné pozrieť si na nasledujúcich odkazoch:
- Linky S20 a R20 – trať 110
- Linky S50 S55 a R50 – trať 120
- Linky S60 S65 a R60 – trať 130
- Linky S70 a R70 – trať 131
- Linka S8 – trať 132
Stručný prehľad zmien na jednotlivých tratiach:
Do Rajky sa navrhuje premávka v celodennom dvojhodinovom intervale, pričom trasa časti vlakov linky S8 by bola predĺžená z Petržalky až po stanicu Bratislava-Nové Mesto. V Bratislave tak vznikne nové priame spojenie medzi Rusovcami, Petržalkou a Novým Mestom.
Na linke S70 Bratislava - Kvetoslavov sa uvažuje s rozšírenou premávkou vlakov v intervale 30-minút v pracovných dňoch z Bratislavy-Nového Mesta cca do 8:30 ráno, popoludní od 12:45 do 19:45, v smere z Kvetoslavova do Bratislavy do 9:50 ráno, popoludní od 13:50 do 20:20. Časť špičkových vlakov v návrhu je vedená predbežne po trase Bratislava-Nové Mesto - Kvetoslavov. Do Dunajskej Stredy by bol zachovaný celodenný hodinový interval osobných vlakov. Ďalej sa na trati navrhuje premávka vlakov REX v 2-hodinovom intervale, ktoré by zabezpečovali obsluhu úseku Dunajská Streda - Komárno a medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou by stáli iba v Orechovej Potôni. Počas špičiek by medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou premávali vložené vlaky REX, čím by sa ich interval znížil na 60 minút.
Grafikon na linke S20 Bratislava - Kúty by mal byť prispôsobený pripravovanej modernizácii železničnej trati. Obsluha v smere z Bratislavy do Kútov je tu plánovaná osobnými vlakmi v hodinovom intervale. Doterajšie špičkové vlaky v úseku Bratislava - Malacky by nemali premávať. V smere do Bratislavy je navrhovaný značne nepravidelný interval vlakov.
Na linkách S50 S55 S60 S65 sa počíta s obsluhou v súčasnom rozsahu, v prípade dodatočných financií by mohli byť na linkách S50 a S60 vlaky vedené v 30-minútovom intervale aj v čase dopravného sedla.
Michalziak
Ešte pred odchodom IC-čka, ktoré má pod palcom GYSEV tam chodí ešte jeden osobák od MÁV-START. S tým, že na Budapest-Kelenföld sú vytvorené pripoje na smery Pécs a Balaton. Podľa môjho názoru by veľmi pomohlo potiahnuť ten vlak do Petržalky a mohlo by sa cestovať skoro ráno pohodlnejšie a nemuselo by sa chodiť s prestupom na stanici Parndorf.
Cestovalo by sa tak oveľa pohodlnejšie ráno nielen do Budapešti, ale aj do Györu, Komáromu, Tatabányi a do iných častí v južnom Maďarsku. Pokladám to dokonca za omnoho lepšiu alternatívu EN Metropol, ktorý chodí ráno pre mňa osobne neskoro a naopak má veľmi skorý odchod večer. Tam by bolo potrebné vložiť ešte aspoň jeden pár vlakov. Ale nebudem už zachádzať do konkrétnych detailov. Predsalen sa tento príspevok venuje cezhraničnej regionálnej doprave, a nie tej diaľkovej. Ale to je môj taký skromný názor.