Pri nákupe ďalších kĺbových autobusov dopravný podnik staví na overené typy pohonov.
Ešte sa do premávky nezaradili všetky novonakúpené kĺbové autobusy a bratislavský dopravný podnik (DPB) už pomýšľa na ďalšiu obnovu vozidlového parku kĺbových autobusov. V súčasnosti DPB prevádzkuje tri stovky kĺbových autobusov, všetky s naftovým pohonom, z ktorých bude v najbližších rokoch potrebné nahradiť novými asi 140 vozidiel značiek SOR a Mercedes, ktoré dnes už majú 10 až 12 rokov prevádzky za sebou. Časť z nich by mali nahradiť aj nové hybridné kĺbové trolejbusy, ktorých dodanie sa očakáva v roku 2023.
Aby sa v prípade získania finančných zdrojov mohol nákup nových autobusov uskutočniť, DPB už teraz začína obstarávať dodávateľov nových vozidiel dĺžky do 18,8 m. Na financovanie nákupu autobusov by chcel dopravný podnik získať finančný príspevok z eurofondov, prípadne z iných podobných zdrojov. Keďže zatiaľ nie je známe, na aké vozidlá bude možné čerpať eurofondy, vyhlásené boli súťaže na dodávateľov autobusov s naftovým aj plynovým (CNG) pohonom. V prípade naftových autobusov sa bude súťažiť rámcová zmluva umožňujúca nakúpiť do 100 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 33 mil. €) a pri CNG autobusoch to bude rámcová zmluva na nákup najviac 150 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 52,5 mil. €). Či a koľko jednotlivých vozidiel sa nakúpi, bude závisieť od dostupných finančných prostriedkov, ktoré sa ďalšiemu vedeniu DPB podarí zabezpečiť.
V prípade štandardných 12-metrových autobusov má DPB v súčasnosti vysúťažené rámcové zmluvy umožňujúce nakúpiť 80 naftových vozidiel (v najbližších dňoch príde objednaných 63 vozidiel) a 40 vodíkových autobusov (objednané sú prvé štyri vozidlá). V minulom roku bola vyhlásená aj súťaž na 12-metrové CNG autobusy (neskôr zrušená) a 12-metrové elektrobusy (neskôr tiež zrušená).
Erasmus
Územný plán sa môže zmeniť, viď ET Pribinova - Košická. Áno, k realizácii je ešte kus cesty, ale príprava prebieha (a zmena na poste ministra kultúry po najbližších voľbách môže tejto trati len pomôcť).
Aj v BA sa veci menia k lepšiemu, aj keď pomalšie, ako by sme si priali. V 90-tych a 0-tých rokoch mesto blúznilo o metre, ale nepostavilo ani meter električkovej trate. Dnes sa stavia 2. etapa Petržalky (napriek všetkým problémom), a pripravuje sa aspoň Pribinova - Košická. A v najbližších rokoch pribudne niekoľko nových trolejbusových tratí.
Ak máš pocit, že sa nič nemení, prečítaj si tu na IMHD o histórii MHD v BA v 90-tych a 0-tých rokoch. Vyhľadaj si info o tom, koľko poradí bolo v r. 2008 alebo 2013 nevypravených.
https://imhd.sk/ba/vyhladavanie?tab=docs&q=nevypraven%C3%A9
Alebo si prečítaj úvodné kapitoly kníh Ako som vozil Nórov 1 a 2 či články od ich autora na webe a pripomeň si, ako sa v roku 2007 bežne vypravovali na nosné kĺbové linky sólo a-busy, najnovšie kĺbové a-busy boli Ik 435 z r. 1998, a 1 premávkový voz mal bežne niekoľko porúch za deň. O čo i len kúsku novej ET sme vtedy mohli akurát snívať.
Stále je veľa ET a TT, ktoré chýbajú, a aj iných vecí na zlepšenie. Ale stav MHD v BA v roku 2022 je oproti roku 2007 omnoho lepší vo všetkých ohľadoch. A keďže na rozdiel od roku 2007 dnes už našťastie neriešime akútny nedostatok vozidiel, a nemáme vedenie mesta, ktoré na MHD úplne kašle, môžeme sa konečne zamerať na rozvojové projekty.