Opis projektu
V rámci projektu pôjde o celkovú modernizáciu trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica. Uvažuje sa s realizáciou viacerých nových trolejových spojok na existujúcej trati s cieľom možnosti variabilnejšieho vedenia trolejbusov. Navrhované sú trolejové spojky:
- Vlárska – Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne),
- Stromová – Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu),
- Pražská – Šancová – Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne).
Navrhovaná je aj kompletná výmena trakčných stožiarov s výnimkou odbočnej trate k NOÚ a NÚSCH, kde by mali stožiare dostať po ošetrení len nový náter. Súčasťou projektu bude aj modernizácia trakčných meniarní Hroboňova a Leškova. V oboch meniarňach je plánovaná výmena transformátorov, usmerňovačov a napájačov. Vymenených bude tiež cca 16 km trakčných káblov z týchto meniarní.
Zastávky v modernizovanom úseku, ktoré ešte nie sú vybavené elektronickými informačnými tabuľami, nimi budú v rámci modernizácie dovybavené.
Financovanie projektových prác bolo zabezpečené z eurofondového príspevku v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), realizácia prác by mala byť financovaná z Plánu obnovy.
Aktuálny stav (k 10/2024)
Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica je súčasťou zámeru projektu výstavby novej trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra, ktorý bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
V roku 2021 DPB obstaral zhotoviteľa projektovej dokumentácie a po získaní nenávratného finančného príspevku z eurofondov boli v marci 2022 začaté projektové práce.
V júli 2022 bol zámer modernizácie trate Patrónka - Hlavná stanica predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo správoplatnené v júni 2023.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie. Následne bude požiadané o vydanie územného rozhodnutia. Realizácia prebehne v závislosti od získania územného rozhodnutia, následne stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa najskôr v roku 2025.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
- Dĺžka trolejbusovej trate: cca 9,7 km modernizovanej jednostopovej trate + 1 km novej jednostopovej trate
- Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 2/2025 (projekt), ~2025 – 2026 (realizácia)
- Predpokladané náklady: 11 mil. € bez DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt), Plán obnovy (realizácia)
- Projektant: Valbek & Prodex, s.r.o.
Petto