Opis projektu
V rámci projektu pôjde o celkovú modernizáciu trolejbusovej trate v úseku Patrónka – Kramáre – Pražská – Hlavná stanica. Uvažuje sa s realizáciou viacerých nových trolejových spojok na existujúcej trati s cieľom možnosti variabilnejšieho vedenia trolejbusov. Navrhované sú trolejové spojky:
- Vlárska – Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne),
- Stromová – Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu),
- Pražská – Šancová – Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne).
Navrhovaná je aj kompletná výmena trakčných stožiarov s výnimkou odbočnej trate k NOÚ a NÚSCH, kde by mali stožiare dostať po ošetrení len nový náter. Súčasťou projektu bude aj modernizácia trakčných meniarní Hroboňova a Leškova. V oboch meniarňach je plánovaná výmena transformátorov, usmerňovačov a napájačov. Vymenených bude tiež cca 16 km trakčných káblov z týchto meniarní.
Zastávky v modernizovanom úseku, ktoré ešte nie sú vybavené elektronickými informačnými tabuľami, nimi budú v rámci modernizácie dovybavené.
Financovanie projektových prác bolo zabezpečené z eurofondového príspevku v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), realizácia prác by mala byť financovaná z Plánu obnovy.
Aktuálny stav (k 10/2024)
Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica je súčasťou zámeru projektu výstavby novej trolejbusovej trate Patrónka – Riviéra, ktorý bol vo februári 2021 zaradený do zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
V roku 2021 DPB obstaral zhotoviteľa projektovej dokumentácie a po získaní nenávratného finančného príspevku z eurofondov boli v marci 2022 začaté projektové práce.
V júli 2022 bol zámer modernizácie trate Patrónka - Hlavná stanica predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Rozhodnutie zo zisťovacieho konania bolo správoplatnené v júni 2023.
Vypracovanie projektovej dokumentácie sa oproti plánu predĺžilo pre dlhotrvajúce posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ďalšie oneskorenie vzniklo pre zdĺhavé majetkovo-právne vysporiadavanie, takže realizácia projektu sa nestihla ani do predĺženého termínu 12/2023, kedy mohla byť projektová dokumentácia preplatená z NFP. Následne bol dodatkom termín na ukončenie aktivít tzv. nefungujúceho projektu predĺžený ešte do 7/2024. Aktivity sa nepodarilo dokončiť ani do 7/2024, preto bolo požiadané o predĺženie realizácie do 2/2025. NFP nebol do konca 12/2023 využitý ani spolovice, zvyšok dofinancoval DPB z vlastných zdrojov.
K začiatku roka 2024 bola dokončená dokumentácia pre územné rozhodnutie. Následne bude požiadané o vydanie územného rozhodnutia. Realizácia prebehne v závislosti od získania územného rozhodnutia, následne stavebného povolenia a výberu zhotoviteľa najskôr v roku 2025.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Modernizácia trolejbusovej trate Patrónka – Kramáre – Hlavná stanica
- Dĺžka trolejbusovej trate: cca 9,7 km modernizovanej jednostopovej trate + 1 km novej jednostopovej trate
- Predpokladaný termín realizácie: 2/2022 – 2/2025 (projekt), ~2025 – 2026 (realizácia)
- Predpokladané náklady: 11 mil. € bez DPH
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (projekt), Plán obnovy (realizácia)
- Projektant: Valbek & Prodex, s.r.o.
lostrail
1. Nejako je ticho okolo TT Riviera - Patronka.
2. Os Lovinskeho - Palisady ma dost blbe napojenia, takze presmerovanie liniek sem vobec nie je zly napad. L44 je vlastne lokalny "horsky" vymetak, ktory nikde nema rozumny prestup na elektricku a samotna L47 ma dost riedky interval.
Ak by raz boli hviezdy a financna situacia mesta naklonene, viem si predstavit aj take, ze L33 z Dlhych Dielov, cez Mlynsku dolinu, Lovinskeho, Palisady, Hodzovo namestie, 29. augusta na Nivy, kde by mala konecnu. Takto by sa Karlovka, nabrezie aj Mlynska dolina (internaty, kusok peso) prepojili aj s autobuskou, kam ma momentalne pomerne pofiderne napojenie (elektricka + L50 alebo L70, resp. L39+L42). Taka L32 je super aj preto, ze teraz sa da na Riviere prestupit luxusne, bez akehokolvek presunu, ci prechadzania cez cestu. Pri tych L33 by stalo za zvazenie rozdelit to pol na pol - parne by sa otacali na Riviere a neparne by napriklad pokracovali dalej, resp. pocas spiciek by sa do vypravy vkladali kratke spoje a v sedle, kde je 15-minutovy interval, by slo len o dlhu verziu..