Bude sa počas koronakrízy používať klimatizácia vo vozidlách?

Klimatizácia pri dodržaní pokynov nepredstavuje veľké riziko šírenia vírusu.

Postupne sa blíži leto a s ním spojené horúce dni, počas ktorých zvykne byť vzhľadom na vysokú teplotu cestovanie náročnejšie. Z toho dôvodu sa vo vozidlách používajú klimatizácie, ktoré zabezpečujú príjemnú teplotu v rámci vozidla i v horúcich letných dňoch. Dopravný podnik Bratislava začal v uplynulých mesiacoch montovať nové klimatizácie do svojich vozidiel, aby zvýšil pohodlie cestujúcich. 

S postupným príchodom teplejších dní s ohľadom na nedávnu i súčasnú epidemiologickú situáciu sme zisťovali, či má používanie klimatizácie v prostriedkoch hromadnej dopravy vplyv na šírenie nového koronavírusu COVID-19. O stanovisko sme požiadali Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorého sme sa pýtali, či jestvuje nariadenie, ktoré by upravovalo používanie klimatizačných zariadení vo vozidlách hromadnej dopravy. „Opatrenia ÚVZ SR pri ohrození verejného zdravia neupravovali a ani v súčasnosti neupravujú povinnosti prevádzkovateľov vozidiel hromadnej dopravy osôb v súvislosti s používaním klimatizačných zariadení. Vo vzťahu k vozidlám hromadnej dopravy (MHD, železničná doprava, autobusová doprava a pod.) odporúčame prednostne využívať možnosť prirodzeného vetrania prostredníctvom okien, v prípade používania klimatizácie odporúčame prepnutie recirkulačných jednotiek na 100% prívod vonkajšieho vzduchu, ak je to z technického hľadiska možné zabezpečiť.“ uviedol Marek Eliáš z komunikačného referátu ÚVZ SR. 

Nemenej dôležitou otázkou je, či predstavuje používanie klimatizácie zvýšené riziko nákazy koronavírusom, keďže dochádza k prúdeniu vzduchu, ktorý by mohol potenciálne spôsobiť prenos kvapôčkovej infekcie. „Pri správnej údržbe klimatizácie, dodržiavaní vyššie uvedených odporúčaní je toto riziko vo verejnej hromadnej doprave minimálne. Treba poznamenať, že vozidlá verejnej hromadnej dopravy aj bez klimatizácie predstavujú zvýšené riziko prenosu infekčných ochorení, keďže sa v nich vystrieda väčšie množstvo ľudí, medzi ktorými často nie je možné dodržať vhodný odstup. Rizikom sú aj dotykové plochy (madlá, držadlá, tlačidlá), preto epidemiológovia odporúčajú prevádzkovateľom hromadnej dopravy vozidlá vo zvýšenej miere čistiť a dezinfikovať. Cestujúcim sa odporúča nosiť rúška, čo je v súčasnosti aj ich povinnosťou vyplývajúcou z opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR, často si umývať ruky alebo si ich dezinfikovať.“ priblížil Eliáš. Treba však podotknúť, že v súčasnosti sú vozidlá hromadnej dopravy dezinfikované a čistené niekoľkokrát za deň, čo zabezpečuje hygienické a čisté prostredie. Na čistenie sa používajú rôzne dezinfekčné prostriedky, ako sú napríklad dezinfekčné chemické čističe alebo metóda zahmlievania. V bežnej premávke v čase pred pandémiou boli vozidlá čistené na dennej báze.

V bratislavskej mestskej hromadnej doprave premávajú aj vozidlá, ktoré nemajú možnosť prirodzeného vetrania salónu cestujúcich a sú odkázané na používanie klimatizačného zariadenia vozidla. Na takýto prípad sme sa preto spýtali a zisťovali sme, čo robiť v prípade absencie prirodzeného vetrania oknami. „V prípade absencie alternatívy v podobe prirodzeného vetrania je z hľadiska predchádzania nákazy spravidla vhodnejšie priestory vetrať prostredníctvom klimatizácie, než ich vetrať v nedostatočnom rozsahu, resp. vôbec.“ uzavrel Eliáš. 

O stanovisko, či sa bude klimatizácia používať v MHD, sme požiadali Dopravný podnik Bratislava. Podľa Mateja Michlíka z odboru marketingu a komunikácie DPB sa bude klimatizácia používať pri teplotách nad 25 °C. Čo sa týka autobusov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, tak hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines, Eva Vozárová, uviedla, že vodiči majú v prípade teplého počasia používať klimatizáciu, avšak nie v režime vnútornej cirkulácie, čiže salón cestujúcich je klimatizovaný čerstvým vzduchom z exteriéru. 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Však od 12.6 sa v poobedných hodinách povolila, tak prečo by sa nemala?
Ohľadom klimatizácie je vyjadrenie DPB jedno veľké sklamanie. Takto sa nerobí doprava pre cestujúcich na úrovni.
Vidim ze nezmysel o 25 stupnoch prezil aj nove vedenie. Ta firma je strateny pripad.
Reakcia na: 810zssk #3:
Ja mam fakt obcas pocit, ze iba marketing sa zlepsil... clovek si mysli, ze sa posunuli do 21 storocia a potom to vyjadrenie o 25°C alebo iny krok, ktory nas vrati spat o 10-20 rokov...
Máte všetci pravdu, to s tými 25 °C je úplný nezmysel. Klímu treba používať až keď bude na to dôvod, teda keď bude minimálne 30 °C. A klimatizáciu nastaviť inteligentne, teda tak, aby bol rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou max. 1 °C. Je to ekonomickejšie, ale hlavne pre všetkých menej poškodzujúce zdravie, ako keď je pri 23 °C vonku vnútri 18 °C a ešte ti fúka na krk vzduch o teplote 15 °C.
Reakcia na: SuchSoft #5:
Ty nie si ten, čo pred pár mesiacmi tvrdil, že klimatizácia je vlastne zdraviu škodlivá a má si človek v autobuse obliekať v lete sveter? 👽
Reakcia na: N/A #6:
Jasné, že som ten. 😛 A je to iba môj názor, ktorý aj tak nič nezmení.
A teším sa ako ma tu klimatizáciomili ukameňujú. 😁
Reakcia na: SuchSoft #7:
Dufam, ze ked je vonku -15°C tak kuris iba na -14°C 😃
Reakcia na: 810zssk #3:
Je to odporúčanie mdv SR.
Reakcia na: Ike #9:
Takže mdv SR je stratený prípad, ach jaj...
"salón cestujúcich je klimatizovaný čerstvým vzduchom z exteriéru. "
To znie tak moderne...ako za čias keď boli vlajkové lode dopravy ikarusy 280 atď...
Určite sa tomu modernému výdobytku potešia cestujúci ktorí si budú ten vonkajší vzduch užívať v kolóne v Rovinke alebo Ivanke 👏

Reakcia na: Ike #9:
Blbé odporúčania treba ignorovať. Inak vo vlakoch objednávaných MDV tiež zapínajú klímu pri 25°?
Reakcia na: NOKS #11:
Čerstvý vzduch je stále čerstvý proti tomu, aký by vyfukoval na vnútornom okruhu klimatizácie. (vôňa bezdomovcov, vydýchance, spotenci, vlhkosť sťa dažďového pralesa..) 👍
Reakcia na: 810zssk #12:
To sa hovorí ľahko, keď nemáš zodpovednosť. Môže byť MHD ohniskom druhej vlny covidu alebo môže niekto exitovať z dôvodu horúčav a vypnutej klímy. DPB nemá (mat prečo) odborníkov na epidemiologiu, na to sú kompetentné štátom zriadené organy, ktoré dali guidliny. Všetkým sa aj tak vyhovieť nedá.
Reakcia na: Ike #14:
Tak ale ked musis mat rusku v MHD a taha tam na 30°C+ ale klima nejde lebo vonku je "iba" 25°C, tak to je skvely recept na kolaps.
Reakcia na: MatejBA #15:
To a mrzí, ja mám na to tiež svoj názor, ktorý je veľmi podobný Tvojmu, ale zhodneme sa, že v tejto otázke objektívne riešenie neexistuje. Vybralo sa v rámci možností to najobjektívnejšie.
Reakcia na: Ike #16:
Tak ale nebolo by objektivnejsie, kebyze sa stanovi pouzitie klimatizacie podla teploty vo vozidle namiesto teploty vonku? Pretoze ako som pisal, 25°C vonku nie je 25°C vo vozidle.
Reakcia na: N/A #13:
Smrad houmlesákov,potu a podobne ti rozvíri aj ten vánok z okien...a v kolóne je to dosť rozdiel...
Reakcia na: NOKS #11:
Obávam sa, že nechápeš napísané. Ikarusy 280 nemali na výber, či budú chladiť vzduch zvonka alebo zvnútra, keďže nechladili vôbec.
Reakcia na: Ike #14:
Ja som ale písal o 25 stupňoch, nie o vypínaní počas pandémie. Ak sú epidemologické dôvody, tie snáď platia pri akejkoľvek teplote, nie?

Alebo ešte inak: Keby nebolo pandémie, vzdal by sa DPB konečne toho 25-stupňového limitu?
Reakcia na: 810zssk #20:
DPB požiadal o usmernenie kompetentný orgán, ktorý ho vydal a DPB ho aplikoval. Ktorý z týchto bodov ti prekáža?

V DPB nie sú zamestnaní ani epidemiologovia ani iní podobní lekári, teda nie je dôvod pochybovať o rozhodnutiach mdv SR.

Rozumiem Ti, ze ty máš odpovede vždy na všetko, no vzhľadom na to, že všetky krajiny, ktoré si pri korona kríze dával za vzor, svoje postupy oľutovali,dovol, aby som subjektívne vyjadril väčšiu dôveru k odborníkom na úkor tvojich nazorov🤔😉disclaimer: nie som žiadny fanúšik súčasnej vlády
Reakcia na: Viko #19:
Ikarusy ani nekúrili v zime 😁
Ja som mal tie busy vcelku rád,za čias presunu do školy z dnv do rače do skoly alebo iných si nepamätám že by dakedy nedorazil do ciela...trošku tam smrdela nafta ale stále menej ako v karosach alebo v 435kách...
Ten model bol použitý ako príklad z minulosti kedy bolo normálne že jediná klíma bola z otvoreného okna lebo iná možnosť proste nebola...
Ale použiť to ako argument (slovaklines) v roku 2020 je prinajmenšom výsmech...
Reakcia na: Ike #21:
A ja opakovane zdoraznujem ze nehovorim o ziadnych opatreniach suvisiacich s pandemiou, ale o zapinani klimy az ked je vo voze 48 stupnov a ludia dochnu. To DPB robil davno pred krizou, nie je to novinka.

Ze DPB nema ani stipku zaujmu o svojich zakaznikov ale schovava sa za konzilia odbornikov, podobne ako zbabelec z uradu vlady sice nie je novinka, ale tak nejak som predpokladal ze to bude pod novym vedenim vyzerat inak. Dopadlo to ako vzdy...

Poviem to co pri klime hovorim vzdy: Je nesmierne zaujimave ze komercne subjekty, ktorych prezitie bytostne zavisi od komfortu zakaznikov sa ku teme klimatizacie stavaju uplne opacne ako nemenovana firma ktorej magistrat posiela peniaze len za to ze existuje. To je velavravne.
Reakcia na: 810zssk #23:
Prepáč, ale už si načisto strollovateľ. Nepovedal si svoje riešenie a riešiš tu situáciu, ktorá nie je. Teda idem Ti práve obetovať posledný príspevok.

DPB sa neskrýva za vymyslené konzílium a pseuodkrízový štáb, ale žiada o usmernenie plne legitímne orgány a organizačné útvary s jasne definovanými pôsobnosťami a štatútmi, ktoré sú verejne dostupné. Tieto orgány boli zriadené presne na tento účel. Myslel som si, že Tvoja predstava o ideálnom štáte obsahuje presne tieto postupy, no zrejme Ti zavoňal anarchizmus.

A starostlivosť o zákazníkov je aj to, že sa hľadá kompromis medzi najväčšou možnou elimináciou šírenia Covidu a najväčším možným komfortom (a elimináciou infarktov). Ja viem, že ty apriori iný ako tvoj názor neakceptuješ a nerešpektuješ, ale cestujúci, na ktorých DPB akože ani trošku nezáleží, majú preferencie rôzne. A DPB, žiaľ, na rozdiel od Teba, nevie jednoznačne povedať, ktoré preferencie sú lepšie. Zjavne existuje celá množina názorov cestujúcich od takých, ktorí klimatizáciu apriori nemajú radi, cez tých, ktorí klimatizáciu potrebujú, ale teraz radšej nie, cez tých, ktorí klimatizáciu potrebujú aj za cenu rizika, po tých, ktorí potrebujú konštantných 12°C vo vozidle. Viem, že pre Teba by bolo prozákaznícke, keby to bolo podľa Teba, podložené jednoducho tým, že si to myslíš, čím mi veľmi pripomínaš práve toho, ktorému je vymyslené konzílium cennejšie ako právny štát, ale to už nie je môj problém.

Prečo si myslíš, že keď vedľa seba postavím Teba a Jožka Mrkvičku, ktorý sa bojí cestovať MHD s pustenou klimatizáciou (miera racionality je irelevantná, je to rovnocenný cestujúci ako ty), že pokiaľ nevyhovie DPB Tebe ale Mrkvičkovi, je to protizákaznícke? howgh
Reakcia na: Ike #24:
Ked si neviete sami zistit co zakaznici chcu, tak sa pozrite co robia ti co si to zistit vedia. Mozes po meste hladat obchod alebo restauraciu ktora ma klimu a zapina ju az pri vonkajsej teplote 25°. Ja taku poznam presne jednu a tu prevadzkuju Indovia, takze tam bude pes zakopany v inej miere teplomilnosti.

A 85. krat poviem ze nehovorim o vypnuti klimy pri epidemii, ale o dlhorocnom postupe zapinania klimy az ked je vo voze nehorazny hic.

(Tvoja neustala potreba riesit polovicu prispevku mna a nie temu je tiez velavravna, btw.)
Reakcia na: Ike #24:
Cize ked sa autobus vyhreje na kvalitnych 30+ stupnov, tak ani za boha sa klima nepusti ked je 24,9? Neviem ako v autobusoch DPB (asi su z lepsich materialov), ale v mojom aute odparkovanom na slnku moze napriklad o hodinu ci dve byt aj 50°C.

Apropo DPB potom neporusuje zakonnik prace, ktory definuje tusim limit 27-28 na pracovisku (a vynimky z hlavy si pamatam iba fabriky a pece/hute)?
Reakcia na: 810zssk #25:
Keď mi nájdeš jednu reštauráciu, ktorá:
- je jediná svojho druhu (zákazníci sú odkázaní na jej služby a nemôžu proste ísť o dům dál),
- je zriadená vo verejnom záujme (nie je cieľom generovať zisk, ale poskytovať za cenu straty službu všetkým zákazníkom bez diskriminácie, teda žiadne rýdzo halalveganspicy záležitosti a žiadne poslanie jednej skupiny zákazníkov ku dnu v prospech inej skupiny, čo je legitímna stratégia plne komerčnej firmy),
- má podlahovú plochu priemerného vozidla MHD,
- má rovnakú technológiu vetrania a cirkulácie vzduchu ako vozidlo MHD,
- má denný obrat zákazníkov rovnaký ako je denný obrat cestujúcich v linke 201,

akceptujem tvoje argumenty.
Reakcia na: Ike #24:
Ja mám taký pocit, že v tom metodickom pokyne je napísané niečo úplne iné, než tvrdíš Ty alebo Maťo. A tiež by ste si mali preštudovať, ako funguje klimatizácia, ak nie je stlačené to tlačidlo so zavináčovou šípkou a povedať, čo pri takomto fungovaní je rizikovejšie, než otvorené okná.
Reakcia na: Ike #27:
To, že firma funguje vo verejnom záujme, mení prírodné zákony?
Reakcia na: Ike #27:
Ja zas tento tvoj argument akceptujem ak uz od DPB nikdy nebudem pocut ako chce aby MHD bola alternativou k autu pre kohokolvek kto zaraba viac nez minimalnu mzdu. Lebo s tymto pristupom kedy vlastne na zakaznikovi nezalezi lebo #mysmeverejnyzaujem bude aj 15-rocna Fobia lepsia volba ako MHD.
Reakcia na: 810zssk #30:
Asi tak. Ono nie je divu, ze mne osobne sa najlepsie cestuje v Skode 29/30T, ked maju automaticku klimu nezavislu na vodicovi 😃
Reakcia na: S499.1023 #28:
Z mindopu išlo priamo vyjadrenie s konkrétnym číslom - 25°C. Či je to málo alebo veľa a či je väčšie riziko infarktu alebo šírenia "hnusoby" si nikto okrem ľudí, ktorí študovali epidemiológiu a Sama netrúfa povedať. Môžem mať svoj názor a preferencie. Ja osobne sa klimatizácie nebojím a som ochotný "riskovať". Každopádne 25°C povedali ľudia, ktorí na to majú papiere.

Čo sa týka verejného záujmu, tak prírodné zákony platia rovnaké pre všetkých. Ale subjekt verejnej správy nemôže poslať časť zákazníkov ku dnu. Majiteľ reštaurácie na Obchodnej si môže povedať "kašlem na vegánov, aj tak tu majú kopec reštaurácií aku mne by nechodili - budem radšej robiť dobré hovädzie burgre a zamerám sa na cieľovku mäsožravcov" - a nikto mu to nemôže zazlievať. On sám má úspory z toho, že má portfólio zamerané na mäso a zároveň zisky z toho, že svojím zameraním si znižuje počet konkurentov. Verejný podnik si toto dovoliť nemôže. Takže ak existuje skupina zákazníkov, ktorí deklarujú, že sa klimatizácie boja a že radšej pôjdu autom, je to rovnako oprávnená skupina ako tí, ktorí tvrdia, že pokiaľ sa nepustí klimatizácia, tak budú chodiť autom. Komu vyhovieť? DPB nie je autorita aby určovala hygienické štandardy. Na to je ÚVZ a hygienik MDV SR. A tí rozhodli. Tento postup je plne legitímny a správny, všetko ostatné by bola rebélia, ktorú by skôr či neskôr jedna alebo druhá skupina zákazníkov napadla.
Reakcia na: Ike #32:
Nuz tak ked je to takto, tak nadalej ostanem pri svojom aute az na zopar drobnych vynimiek, lebo #AlternativouKAutu pridem do svojho ciela bud spoteny, nasraty alebo neskor ako keby som siel autom 🙂

A otazne je co je horsie, resp. na co by sa mal verejny zaujem zamerat - na znizenie rizika infarktu alebo znizenie rizika odpadnutia z prehriatia (k tomu druhemu sa mi to osobne stalo asi 3 roky dozadu, ked v 29T nesla klima a bolo tak hnusne, ze po vystupeni z vozidla som musel 5 minut rozdychavat - skoro mi uz zachranku volali)
Ja len tak dopléna hodím otázku: Na základe akého kritéria by bolo dobré zapínať klímu?

Lebo áno, 25°C je veľa, ale koľko dať 22-23? A keď bude zatiahnuté, tak sa bude v MHD mrznúť?

Samozrejme, ideálna by bola automatika, ale tú nemáme. Ak sa nemýlim, teraz sa klíma nastavuje v dieľnach a vodič ju len zapne na základe pokynu dispečerov. V momente, keď klesne hranica jej zapnutia bude potrebné intenzitu/teplotu klimatizácie regulovať. A nechať nastavovanie na vodičoch..no neviem. Však sa chudáci len 2 mesiace učili otvárať dvere automaticky.

Momentálne mi asi príde lepšie garantovať, že nad 25°C bude klíma zapnutá, ako povedať, že funkčnosť klímy záleží od toho, čo vás odviezie 810zssk alebo Suchsoft. Samozrejme ale, ideálne to nie je.
Reakcia na: Ike #27:
"- je jediná svojho druhu (zákazníci sú odkázaní na jej služby a nemôžu proste ísť o dům dál),"
pokial si to zodpovedni myslia, tak nech sa potom nestazuju ze sa dopravna situacia v meste opat zopsula a viac ludi cestuje radsej autami...
a bolo by celkom fajn ze ked magistrat sa vzdal projektov na rozvoj verejnej dopravy (nakup novych vozidiel) s odvolanim sa na pokles prijmov do rozpoctu, tak by to rovnako tak mohol spravit aj s parkovacou danou....
Reakcia na: 810zssk #30:
Čo teda s množinou cestujúcich, ktorí sa v dnešnej situácii zapnutej klimatizácie boja?
Reakcia na: Jak44 #34:
Celu dobu to tu hovorim - staci zamenit limit 25°C mimo vozidla za 25°C vo vozidle a podla teploty upravovat chladenie klimy 🙂 Nikto tu netvrdi, ze klima ma ist na 16°C (dokonca ani ja ju tak nizko v aute nedavam).
Reakcia na: Ike #36:
A co s mnozinou cestujucich, ktorym teplo robi zle a/alebo sa rychlo zacnu potit a zneprijemnuju smradom ostatnym cestovanie?
Reakcia na: MatejBA #33:
Mne sa hlavne paci ze ked je vonku 24 stupnov tak vo vozidle moze kludne byt 40, ale ked je vonku 25 stupnov tak uz chladime na 20 😃 Lebo ocividne telo ma nejaky telepaticky senzor na detekovanie vonkajsej teploty a infarkt hrozi len ak je vonku nad 25. Ked je menej, v priestore kde sa clovek nachadza moze byt hocikolko a infarkt nebude. Fuck logic!
Reakcia na: Jak44 #34:
V uplne prvom rade, bez ohladu na to aku teplotu urcime, treba sa riadit teplotou VO VOZIDLE, nie mimo neho. Klimatizacia chladi INTERIER, nie EXTERIER. T.j. treba zacat tym ze si urcime aka je maximalna pripustna teplota vo vozidle kym tu klimu zapneme.

Do buducna potom uz obstaravat vozidla s automatickym regulovanim teploty ktore budu podla potreby zapinat kurenie alebo chladenie, tak aby sa dosiahla stanovena cielova teplota (tak ako to mame vsetci v autach).
Reakcia na: MatejBA #38:
Tým predsa prozákaznícky vyhovieme, aby nechodili na 15-ročných Fábiách. Ale čo s tými druhými?

Kompromisné riešenie osloviť a poslúchnúť štátom zriadený orgán zodpovedný za verejné zdravie je zjavne nesprávne. Tak sa pýtam na alternatívu.
Reakcia na: MatejBA #37:
No lenže 25°C dosiahneš v rôznych busoch v rôznu dobu. Teda pustenie klímy je závislé na vodičovi. Čo zase znamená, že si môžes hodiť mincou, či na voze je niekto dôsledný, alebo niekto, kto na predpisy kašle.

Momentálne je retazec nastavený tak, že sa dá efektívne riadiť (príkaz z dispečingu) a efektívne kontrolovať (príde stažnosť o 10:05, že nie je zapnutá klíma, pritom príkaz na zapnutie bol daný o 9:38. Bum, nie je o čom - porušenie pracovnej disciplíny). Akonáhle akúkoľvek rozhodovaciu činnosť prenesieš na vodiča, máš omnoho väčšiu šancu zlyhania, ktoré zároveň nemôže byť potrestané.
Reakcia na: 810zssk #40:
Áno, vravím, automatika je najlepšia - ak vo vozidle bude 25°C, zapne sa. Ale vodič to spraviť nemusí - aj keď je predpis. Ako toto eliminovať a efektívne kontrolovať?
Reakcia na: Ike #41:
Hovorim to tu CELU dobu, tu tvoju alternativu, ktoru aj DPB tak rad ignoruje lebo #nikdysatotaknerobilo - neriadit sa teplom VONKU ale VO VOZIDLE.

EDIT: a nech nezabudnem aj druhu cast o korone:
1) klimatizacia, ked taha vzduch z vonku tak ma viac menej taku istu funkciu ako stresny ventilator, len este prechadza filtrom a ochladi sa vzduch. Pokial DPB dezinfikuje klimu, tak kde je problem? Vsak to fuka este cistejsi vzduch ako ked otvoris okno.
2) skusal si byt v MHD s ruskou? Ak ano a nevadila ti na tvari, tak gratulujem, mne sa nedalo dobre dychat cez nu a musel som si "odhalit" nos
Reakcia na: Jak44 #42:
Vsak ale na to mozes mat viacere termosenzory tak ako ma napriklad automaticka klimatizacia v autach (ktora namiesto automatickej regulacie teploty moze napriklad vodicovi napisat, aka je priemerna teplota vo vozidle).

A urcite centralne riadenie klimy nie je efektivne. Niekde autobus parkuje v tieni a niekde parkuje aj hodinu na slnku, ked je prestavka. A to ti urobi sakra rozdiel v teplotach v oboch pri rovnakej teplote vonku.
Reakcia na: MatejBA #45:
Nepochopili sme sa. Mojím pôvodným príspevkom som mienil to, že je absolútne jedno aká tá teplotná hranica bude, ak bude niekde ako medzičlánok figurovať vodič - bude to asi tak spoľahlivé ako 75 a 59 počas rannej špičky smer centrum.

Zato som tvrdil, že ak máš 25°C vonku, vie to monitorovať dispečing + sa to ľahko overuje, ale ak budeš mať 25°C vnútri, tak to bude len a len na vodičovi, čo je nežiadúce. Na západe to fungovať môže, ale nezabúdajme - Bratislava nie je Viedeň. 😃
Reakcia na: Jak44 #46:
A ako velky problem je dat do vozidla 3 ci 4 senzory, ktore budu zaznamenavat priemernu teplotu napriklad vzdy ked autobus otvori dvere a tu zobrazovat vodicovi, pricom zaroven sa bude zaznamenavat spolu s milionom dalsich dat do palubaku a bude napriklad nariadene, aby sa pri 25 vo vozidle pustala klima (a trebas nejaky manual na A4 ako by mal kazdy vodic v kabine).
Reakcia na: Ike #41:
Aky kompromis prosim ta? Normalne ste jednu z dvoch stran hodili cez palubu, akurat ste si pre to nasli (nie az tak) dobru vyhovorku. To nie je kompromis kde kazda strana ziskala nieco (kompromis pri tejto teme ani mozny nie je), to je proste alibizmus a skryvanie sa za kabat ministerstva aby ste nemuseli spravit rozhodnutie ktore by ste si potom museli aj obhajovat. Vy nic, vy tu MHD len prevadzkujete.
Reakcia na: MatejBA #47:
Vo verejnom podniku kde všetko musí ísť cez VO? Povedal by som, že obrovský. 😉
Reakcia na: Jak44 #49:
Urcite nie tak velky ako si myslis (chvilu som s VO robil a da sa tam pekne carovat ked sa chce) 😉 Druha vec je, kde je problem dat to alebo rovno plne automaticku klimu do poziadaviek na nove vozidla? Ci aj zrusene Otokary mali mat len manualne klimy?
Reakcia na: 810zssk #48:
"Vy nic, vy tu MHD len prevadzkujete."
Nechcel by si ešte aby DPB rozhodol vo veci nedeľného predaja a krízy v USA? Akože ak akceptovanie vyjadrenia najkompetentnejšieho orgánu nazývaš zlou výhovorkou, tak potom už naozaj nie je o čom diskutovať 🙂
Reakcia na: MatejBA #50:
Súdim len na základe toho čo som videl na stránke UVO, čiže nemusí byť 100%.

Do nových vozidiel automatika. Ako som už písal, tam sa nie je o čom baviť, nech to funguje na senzoroch (ako Škodovky). No stále to máme cez 200 vozidiel, čo klímu majú a senzory nie.

//Edit: Teraz som v rýchlosti pozrel ceny na nete - súprava 3-4 snímače + displej + dráty + Arduino priemerujúce tie dáta výjde na 1 vozidlo okolo 60-80€ (kvalitnejšie). To by reálne ani nemuselo byť také strašné. Ale viem, je to šotonápad. 🙂
Reakcia na: Jak44 #46:
V prvom rade ovladanie klimatizacie nie je jedno ON/OFF tlacidlo. Vyzvy dispecingu mozu byt centralne smerujuce k nastaveniu cielovej teploty (dufam ze to vozidla DPB umoznuju), s tym ze potrebny vykon si uz vozidlo zreguluje samo podla toho kolko prave vo voze je.

Takze napr. ak vonkajsia teplota bude 20, dispecing moze kludne vyhlasit ze cielova teplota je 25, vodic to nastavi a necha vozidlo pracovat. Ak stalo na slnku a je v nom 45, bude chladit masivne. Ak bolo v tieni a je v nom 20, klimatizacia bude nanajvys cirkulovat vzduch bez jeho chladenia.

Nove vozidla by potom uz tento proces mali zvladat automaticky pomocou SW ktory bude mat definovane aku cielovu teplotu nastavit pri prislusnej vonkajsej teplote (vratane kurenia ak treba zohrievat).
Reakcia na: Ike #51:
Nie, chcem aby DPB rozhodol vo veci sluzby ktoru prevadzkuje. Lebo predstav si ze zivot ma viac stranok ako len tu epidemiologicku a k tym ostatnym sa ti epidemiolog nevyjadri. Preto epidemiolog nie je najkompetentnejsi organ pre pouzivanie klimatizacie, ale jeho vyjadrenie je len jednym kuskom mozaiky.
Reakcia na: Ike #51:
Tak mi odpovedz inak - ako vie DPB garantovat, ze vo vozidle nebude o 5-7°C viac ako vonku, co je predpisany limit pre pouzivanie klimatizacie, ked klima nepojde lebo epidemiolog povedal? 😉 Vsak predsa na ten rozdiel teplot ludia kolabuju a chytaju infarkt...
Reakcia na: MatejBA #55:
To nepovedal "nejaký" epidemiológ, ale útvar hlavného hygienika MDV SR, čo je inak orgán, ktorý je o. i. zodpovedný aj za spôsobilosť vozidiel z hygienického hľadiska - teda ten najkompetentnejší útvar pokiaľ ide o zdravie cestujúcich pri poskytovaní dopravných služieb.

Jedna premisa je, že s cieľom zabránenia kolapsu musí byť vo vozidle tzv. teplotný komfort - teda nie horúčava a zároveň nie taký rozdiel teplôt, aby spôsoboval šoky. Druhá premisa je súčasná pandémia a závažná epidemiologická situácia, pričom názory zdravotníkov sú v protiklade s požiadavkami na teplotný komfort. Čiže nastáva obrovský rozpor v oblasti verejného zdravotníctva. DPB nezamestnáva odborníkov na verejné zdravotníctvo a nemá to ani vo svojej pôsobnosti. Tak sa pochopiteľne obrátil na kompetentný orgán, ktorý vydal odporúčania akceptované DPB.

Ak by sa čokoľvek stalo, začalo by sa zisťovať podľa čoho sa postupovalo a či sa dodržali odporúčania. Rebéliu si môže dovoliť len niekto, kto nenesie zodpovednosť. Ak tento postup niekto ostro kritizuje, tak potom by ma zaujímala jeho predstava o ideálnom fungovaní štátu.
Reakcia na: Ike #32:
Chcem vidieť to vyjadrenie, ktporé hovorí o 25°C vonku. To bude niečo ako Matovičovo neexistujúce vládne nariadenie o uzatvorení hraníc, koronakaranténe etc.. Tými 25° C sa DPB nezmyselne oháňal už dávno pred koronakrízou a neverím tomu, že je to náhoda.
A Tvoja argumentácia má diery ako morské prepadlisko - však vy posielate ku dnu dnu časť zákazníkov - akurát, že tých , čo chcú civilizovanú teplotu a vzduch. To je proste pozitívna diskriminácia predposrancov.
Bohužiaľ som nútený konštatovať, že DPB je geopatogénna zóna.
Reakcia na: Ike #9:
Neexistuje jediný dôvod, prečo by sa rovnaká klimatizácia, ako je v električkách, nesmela používať v autobusoch alebo trolejbusoch. Podľa správnosti by potom mala byť aj v električkách vypnutá, nie? Alebo opäť dvojaký kilometer?
Reakcia na: Jak44 #43:
Klíma by mala fungovať vždy a to v automatickom režime, čiže podľa potreby by buď chladila alebo kúrila. Klímu vymysleli nato, aby v interiéri udržiavala prijateľnú a konštantnú teplotu a nie preto, aby si ju do 24 stupňov v tieni nosili vozy na streche a potom by sa nad 25 zapla a robila chladničku vo voze. Dnes už každé prašivé auto má klimatizáciu a je to už štandard.
Reakcia na: si #35:
Odlozenie parkovacej politiky uz myslim na stole je, aspon sa mi zda ze som nieco take cital.
Reakcia na: Ike #36:
A čo s inými množinami cestujúcich? Napríklad tí, ktorí sú chronickí sťažovatelia alebo tí, ktorým prekáža otvorené okno (zápal stredného ucha, prievan), ale zároveň aj zapnutá klimatizácia (problémy s tlakom)? 🤔
Za toto platim dvojnasobnu dan z nehnutelnosti. Zase politicke rozhodnutie jednotlivca ublizi vacsine.
Reakcia na: Jak44 #46:
Dispecing monitoruje vonkajsiu teplotu nameranu na meteostanici v idelane vetranej bielej budke dva metre nad zemou, teplomer je v tieni, na travnatom pozemku, dalej od budov, asfaltu, skla...

Vedla by mohol byt este sklenik s paradajkami, s plechovou strechou a piatimi dverami, v nom druhy teplomer, a tieto udaje nech sleduje dispecing.

Reakcia na: S499.1023 #59:
Ako si predstavujes fungovanie statu, ak nie nekritickym preberanim stanoviska ze dezinfekcia v nedelu je ucinnejsia ako dezinfekcia v stredu? 😂😂😂
Reakcia na: tbus #65:
Teším sa, že bola zodpovedaná moja pôvodná otázka z #34. 🙂 A nejaká tá plechová búdka tiež nie je zlý nápad - odpadáva problém, že ak znížim hranicu zapnutia klímy a nebude svietiť slnko, tak ľudia pomrznú.
Reakcia na: si #68:
Moze byt. Nesledujem to podrobne.
Reakcia na: Ike #32:
Rozumiem tomu dobre, že ak je vonku do 25°, tak je relevantné, či sa časť zákazníkov bojí klimatizácie, ale od momentu, kedy je vonku nad 25°, tak už je ich strach z klimatizácie irelevantný?

Limit 25° nejako súvisí s covidom? Čiže keď pandémia pominie, tak aj tento limit prestane platiť?
Reakcia na: Ike #32:
Chod sa previezť vlakmi - ZSSK tým pádom si dovoľuje ignorovať tých ministerských 25, lebo vedia, že na horných podlažiach pri vonkajšej teplote 23 st je nad 30, pretože nie sú okná a je to hore. Akonáhle stúpla teplota nad 20 až 22 a svietilo Slnko, klíma fičala vždy a všade už aj v apríli. Pri slnečných 25 sa ti prehrieva vozidlo na minimálne 35 až 40. To, že vo vozidlách DPB napokon nie je toľko je len výsledkom vetrania oknami, ale rozhodne to nikoho neláka tam z klimatizovaných áut.
Ináč fakt ma fascinuje takýto debilný prístup - viezol som sa SAD DS, bolo len 22 stupnov a lejak, ale predtým slnečno a dusno, a každý v tom buse skapínal, lebo okná zašróbované a vonku je len 22. Nikto nemal na sebe rúško.
Vo vlaku kebyže máme vonku 25, tak horné podlažia by boli také horúce, že by ľudia odtiaľ padali ako slivky zo schodov, a nejakým zázrakom ZSSK si to uvedomuje a klímuje občas fakt bezohľadu na vonkajšiu teplotu, a ohľad berie na ročné obdobie.

Ak sa ľudia boja klimatizácii, tak nech idú autami alebo peši, ale horúco a dusno v MHD odplaší rozhodne viac ľudí, ako klíma. A odrádzajú z VHD skôr rúška, nie obava z nákazy klímou preboha.
Reakcia na: Ike #56:
lenže z týchto vyjadrení čo tú píšeš nám chýba napríklad vedieť ako presne bola položená otázka, a ako reagovalo ministerstvo (kontext odpovede) a potom vytrhnúť lebo ministerstvo napísalo 25° je hlúposť.

Lebo 25° vonku sa v každom type vozidla v DPB prejaví inou vnútornou teplotou. Čiže z tohto pohľadu informácia o vonkajšej teplote je nepoužiteľná. Nehovoriac o tom, že klíma v štandardnom režime nafúkava schladený vzduch nasatý zvonku (ak nie je zapnutý vnútorný okruh) t.j. nejde o vzduch z interiéru vozidla kde tie "vírusy" sa predpokladajú. Btw. pri udržiavanej klimatizácii riziko tiež nehrozí. Ak DPB stále pristupuje k dezinfekciám vozidiel v meradle ako počas korona špičky, stačí počas toho zapnúť klímu na vnútorný okruh a zdezinfikujú sa nám aj filtre predsa.
Reakcia na: 810zssk #23:
tento trend badam uz nejaky cas este pred virusom, pride mi, ze sice sa vymenilo vedenie, ale mimo toho akoby firma isla v starych kolajach nadalej (neviem ci to je tym, ze nizsie ostavaju stale rovnaki ludia) a cestujuci su len otravnou velicinou, som zvedava dokedy budu moct ignorovat pokles cestujucich a trzby, lebo tymto ich do mhd nevratia, ostane velka mnozina tych, ktori zacali pouzivat auta pravidelne a nevratia sa, a vobec sa im nedivim, este aj ten prazdninovy grafikon, ked ludia cestuju ako sardinky a nikto nereflektuje skutocny dopyt, v tomto sa uz nehraju na epidemiologicke hladisko? zrazu nevadi, ze coraz viac ludi cestuje v malom priestore, ale klima je problem
Chcel by som sa spýtať všetkých, ktori obhajujete nepoužívanie klimatizácie ak je vonkajšia teplota pod 25°C - je podľa Vás v momentálnej situácii lepšie cestovať v poobedňajšej špičke napríklad MBCC s vypnutou klímou a otvorenými minivetračkami len preto, že vonku je 24°C alebo v rozumne vyklímovanom vozidle so stabilnou teplotou? V tom autobuse môže byť kľudne aj o 10 stupňov viac a vďaka tomu, že veľká časť autobusov má len malé vetračky je aj tá cirkulácia vzduchu bez klímy mizerná. ZSSK klímuje už minimálne dva mesiace a nikto sa nesťažuje. Ja rozumiem vašim obávam, ale naozaj sú otvorené okná a vypnutá klíma to správne riešenie? Ale toto nepoužívanie klímy si odserú najviac vodiči, ktorí sa tam budú piecť vo vlastnej šťave po celý deň.
Mne napadla taká blbá poznámka k názvu článku, že klimatizácia bude fungovať, len či sa bude používať. 🤪
Reakcia na: martinah #74:
Veď som písal, že DPB je geopatogénna zóna, kde obratom zblbnú aj dovtedy rozumní ľudia. A medzičasom som zistil, že to isté platí aj o MinDop.
Pred hodkou som si vystál kolónu v lejaku na Gagarine kým som sa vyškriabal na obchvat..vonkajšiu teplotu ukazovalo 24,5st tak som dumal že či ludia v tých uviaznutých trolejbusoch boli v pohodičke ak nešla klimoška 🤔
Reakcia na: N/A #76:
Získávate zlatého bludišťáka 😇 Ďakujem za pripomienku. 👍
Rád nadviažem na diskusiu a musím napísať svoje skúsenosti, keďže som dosť zaťažený na klimatizácie vo vozidlách VHD.

Apríl 2019, MBCC v rannej špičke, vonku 23 stupňov. Autobus úplne plný, dvere sa ledva zatvárali. Autobus uviazol v dopravnej zápche a vzduch začal byť ťažký. Okná zamknuté, stropné vetráky zatvorené a klimatizácia vypnutá. Ja som bol oproti 3. dverám, utlačený medzi ostatnými cestujúcimi. Po 15 minutách v kolóne polovica cestujúcich vystúpila a ja som vystupoval s dýchacími ťažkosťami a kebyže nevystúpim do ešte 2 min., prisahám, že to nedám. Volal som hneď na dispečing, či robia z MHD pojazdný koncentrák, na čo mi povedali, že nie je 25 stupňov a nevedia s tým nič urobiť. 🤕

Leto 2016, SOR NB 18 #2847 na 63, úsek SAV - Patrónka: Vonku 32 stupňov, autobus mal zapnutú klimatizáciu na maximum. Problém nastal už po chvíľke jazdy - klimatizácia vyfukovala žeravý vzduch. Mal som tenkú letnú košeľu a po jazde s touto horúcou klimatizáciou od SAV na Patrónku do kopca bola premočená do poslednej nitky a aj pán vedľa mňa dostával mrákoty. Tu vyzdvihnem skutočnosť, že staré NB 18 strácajú kone aj v bežnej prevádzke a so zapnutou klímou stratia aj ten zvyšok - do horúcej klímy začal ešte spod motorovej veže vyfukovať žeravý vzduch z motora, lebo ho vodič točil na tzv. kickdown, čiže na podlahu, čo prikúrilo do tej atmosféry ešte viac. Po tejto jazde vystúpili VŠETCI na Patrónke. 🤕

Týchto zážitkov mám viac, no tieto dva boli také, kedy som bol naozaj kúsok od kolapsu a to som mladý človek. 💀
Reakcia na: N/A #80:
Tak ale ty si nepotrebny cestujuci, treba sa zamerat na tych, co sa boja bubaka z klimy - mozno DPB nepriamo naznacuje, ze nemeni/necisti filtre ako ma a Korona dovod im vyhovuje, aby nemuseli pustat klimu a minat viac nafty 😂

Lebo ked uz ZSSK vie byt viac prozakaznicke, tak to je co povedat...
Reakcia na: MatejBA #81:
Tu už ale staviaš slameného panáka, pretože nič, čo opisuješ takto komunikované nebolo. Bolo by fajn, keby sme sa držali významu slova "diskusia".
Reakcia na: N/A #76:
Hehe, presne toto som chcel napísať aj ja ešte predvčerom, ale zabudol som. 👍
Reakcia na: MatejBA #81:
Však zanedbávanie údržby klimatizácie vo vozidlách DPB je pre podnik typické už od prvých klimatizovaných vozidiel a toto je pre nich spôsob ako na tom ešte viac ušetriť, lebo predsa nebude sa klímovať = netreba toľko investovať do údržby klímy. Akurát, že takto prozákaznícke firmy nefungujú.
Reakcia na: NOKS #78:
Úplná pohoda bez klímy v T201.
O 14-ej som mal malú nepohodu v klimatizovanej T64. Klíma tam šla úplne zbytočne, našťastie nechladila moc.
Reakcia na: N/A #80:
K prvému odstavcu: Ale vedia, stačí odomknúť okná. To im žiadna organizácia "nezakázala". 😗
Reakcia na: Ike #82:
Prepac, ale diskusia tu skoncila, ked sa DPB "rozhodol" trvat na fixnych 25°C a obmedzovanie klimy aj keby ludia kapali.

Ty tvrdis, ze MDV povedalo 25 a (ak som spravne pochopil) bez klimy, kedze rozhoduje o "hygienickych standardoch" pre vozidla.

UVZ povedalo/odporucalo (aj v clanku) otvorenie okien alebo klimatizacie bez recirkulacie vzduchu a ze klimatizacia nezvysuje riziko Covidu, ale zle vetrane vozidlo ano, co je vlastne kazde vozidlo bez klimy a so zamknutymi oknami, kde su ludia natlaceni.

Takze o com mame diskutovat Ike? Ze DPB radsej necha ludi "umierat" v ruskach a teplu v autobuse ako by zvysil riziko korony o nula cela nula cela nula nic a pustil klimu skor ako nez padne 25 vonku?
Reakcia na: SuchSoft #86:
Ale výklopné okno ti interiér nevychladí tak, ako klíma, ešte možno v T3/T6 tie obrovské trochu áno, ale cez tie malé v MBCC a pod. ani veľmi nefúka.
Reakcia na: Urbanway 2423 #88:
Ale vždy lepšie ako nič. Pred 30-imi rokmi nebola klíma, nikto si nesťažoval, nikto nekapal. Dnes je drvivá väčšina ľudí zhýčkaná ako malé deti.
Treba sa otužovať, viac hýbať a menej a zdravo jesť, a nikto kapať nebude.
Fakt ľudstvo vykape tak, že už budeme žiť v kupolách, kde bude konštantná teplota 25.37 °C. A keď nastane porucha a zmení sa teplota o 0.47 °C obyvateľstvo kupoly vykape. 🤮
Reakcia na: SuchSoft #89:
zbytočne zveličuješ a hrotíš. pravdou je staršie generácie vedia jednoznačne potvrdiť, že takéto teplotné spády (jeden deň +10 druhý deň + 28) tu kedysi neboli. A ak boli tak to boli skôr výnimočné prípady. Takisto zimy boli tuhšie bolo viac snehu, zrážky neboli tak často prívalové ale menšie a pravidelnejšie a ďalšie a ďalšie veci. Zmenila sa atmosféra to je holý fakt (a neberiem v úvahu hoaxerov čo tvrdia niečo iné). Nie je iná cesta ako prispôsobiť sa týmto skutočnostiam.
Reakcia na: SuchSoft #89:
zo svojich detskych liet si pamatam (moze to ale skreslovat spomienkovy optimizmus 🙂 ), ze ak mala byt v lete teplota cez 30 stupnov celziovych, tak to bolo vynimocne a velmi teply den, teploty zvycajne obvykle byvali do 28-29, a kazdy druhy-stvrty den sa obvykle vecer prehnala burka a vzduch sa stal dychatelnejsim....
(a ono prave voda v prostredi ti dokaze viazat vela tepla; a take polievacie vozy boli v uliciach mesta a aj na sidliskach k videniu vyrazne castejsie ako dnes)
Reakcia na: SuchSoft #89:
pred 30r boli aj ine teploty, viac zelene, kolony boli neznamy pojem
nemam klimatizaciu ani doma, sportujem kazdy den, napriek tomu mi je v tych rozpalenych busoch chvilami az zle a dlhsie presuny s nahubkom volim, ked sa ochladi
dost mozne, ze keby si posadil do busu ludi spred 30r, tak by to ani nepredychali, nemaju kazdorocne treningy v tychto podmienkach
Reakcia na: si #91:
Spomienkový optimizmus to určite nie je. Ja som v destských časoch (začiatok 90tych) chodieval ku babke na chatu a na drevenej verande bol zavesený teplomer. To drevo malo tmavú farbu (takže sa vždy dobre nahrialo) a teplomer bol na tienenej strane. A ako deti sme chodievali obdivovať, ak teplota dosiahla viac ako 35ºC. A to bolo tak 2-3x počas letných prázdnin. V dnešných letách býva 35ºC aj dva týždne v kuse.

BTW, v tom čase bolo teplo na skapanie aj v autobusoch a ľudia sa sťažovali. Keďže klimatizácia vtedy ešte v mysliach ani nebola, tak sme sa tešili aj z B732 s veľkými vetračkami.
A hlavne v časoch kedy jazdili ikarusy a podobne ktoré nemali klímu tak bola premávka ovela plynulejšia...boli zápchy aj v 90tych rokoch ale nie ako teraz a každej výpadovke lebo všetky satelity zastavané.Chodilo viac expresnych liniek ktoré nestáli na každej zástavke atď...takže aj keď človek sedel v autobuse kde bola turecká sauna tak to ten čas vydržal a aspoň sa troška víril vzduch z okien...
Dívam sa, že moja poznámka o fungovaní/používaní bola vzatá vážne. 🙂
Maličkosť, ale potešilo ma to. 👍
Reakcia na: Minko #90:
Je iná cesta, ale pre dnešných ľudí nepredstaviteľná. Menej konzumovať (všeobecne, nielen jedlo), viac sa hýbať, otužovať sa, menej jesť. Ale to som už spomínal. To s tým, že kedysi bolo 30 °C párkrát za leto, to je pravda. Niektoré letá bolo dokonca až 32 °C. Aj to iba raz.
Ja už chodím na bicykli, a to mám zadarmo MHDčku v BA. Ale nechcem si zničiť zdravie pobytom v preklimatizovanom priestore.

Inak ďakujem za veľa mínusiek, veľmi sa z nich teším. 😋

lumbert: Gratulujem. No škoda, vďaka zábudlivosti som prišiel o potešenie. 😁
Napríklad Košice to majú v internom príkaze z 12.5. takto: "Používanie klimatizácie vzhľadom na minimálne možnosti vetrania vozidiel je povinné pri teplotách od 25°C (vonkajšia teplota) a 28°C (vnútorná teplota v salóne vozidla)."

Nie som úplne stotožnený s tými hodnotami, ale aspoň je tam aj úprava ktorá prikazuje zapnúť klímu ak je príliš teplo vnútri vozidla, namiesto tvárenia sa že 40 stupňov v autobuse je v pohode, lebo veď vonku je prijemne.

Wiener Linien podľa ich webu tiež používajú klímu v štandardnom režime (rozumej nonstop), argumentujúc že tým dokážu zabezpečiť lepšiu výmenu vzduchu ako cez okná.
Reakcia na: SuchSoft #96:
Otuzovanie a pohyb (v zmysle "preco ist radsej peso/na bicykli ako MHD") nie su pre kazdeho. Co taki kardiaci, ktori si na namahu musia davat pozor a v dusnom vozidle trpia asi najviac? Ludia s obmedzenou pohyblivostou by sa ti tiez asi podakovali. V populacii nad 60 mame z hladiska pohyblivosti aku statistiku? K tomu mame napr. aj tehotne zeny, ktore aj pocas tehotenstva stale chodia do prace, najma ak v nej napr. sedia za pocitacom. Ale tak aj k doktorovi treba chodit, ked pre nic ine, aby videli, ako je na tom plod. Po porode sa pretransformuju na mamy s kocikom, ktore ak uz pouziju MHD, maju na to vacsinou dost padny dovod. Bud uz maju za sebou pomerne unavnu a dlhu prechadzku cez Bratislavske prekazky (porozpravaj sa s nejakou mamickou, ako uzasne sa v tomto meste kocikuje pomedzi/cez vsetky tie zaparkovane auta, rozmlatene, ci uplne chybajuce chodniky a obrubniky, pripadne neprisposobene hrany na prechodoch) alebo sa naozaj niekde potrebuju pomerne efektivne dostat (k spominanemu doktorovi napriklad).
Ak si taka mamicka moze vybrat vypeceny bus, lebo niekto kazal klimu nezapinat, alebo vlastne auto, kde si tu klimu zapne sama, hadaj co to bude?

Jasne, mozeme sa zameriavat na aktivnu cast populacie a na tych ostatnych kaslat alebo naopak, robit veci tak, aby kazdy cestujuci vedel, ze je v MHD vitany. Lebo v tomto meste to nebude o tom, ze ked sa v MHD citim zle, sadam na bicykel. Nie. Vtedy sadam do auta.
Reakcia na: SuchSoft #89:
Jasné, Amíci už dávno vykapali.
Reakcia na: 810zssk #97:
Hlasy znútra DPB a znútra ministerstva dopravy a iných vecí tvrdia, že klimatizácie v BA autobusoch majú len vnútorný obeh.
Našiel som si dokumentáciu od všetkých v BA používaných klimatizácií, všetky vedia pracovať a čerstvým vzduchom. Tak som sa spýtal v Libchavách, ako to montujú a tí mi neodpovedali. Ale hlas z ministerstva modrogumnosti hlásal podobné veci ako tuná ten Takýmäkký (kedysi klimatizácie neboli, ty nie si v Bratislave, tak sa nestaraj a podobne).
Reakcia na: S499.1023 #100:
Nemontovali Libchavy rovnaké typy klimatizácií aj do košických SORiek? 🤔
Reakcia na: S499.1023 #100:
Vazne pochybujem, ze v hociakom vozidle vyrobenom s klimou po roku 2000 je klimatizacia, ktora vie iba cirkulovat vzduch vo vozidle (resp. by ma to velmi prekvapilo).

Jedine, kde by som to mozno ocakaval/pochopil su tie klimy, co sa domontovavali na SORky, ktorym chybala klima za 1 cent.
Reakcia na: S499.1023 #100:
Minimálne ovládacie rozhranie Klimalogic 1 od Eberspächeru (AC 136, 515) dokáže do vozidla vháňať čerstvý vzduch zvonku bez vnútornej cirkulácie.
Reakcia na: Solider #103:
To sú tie dodatočne montované?
Reakcia na: S499.1023 #104:
Tam neviem, aký je namontovaný ovládací panel, ale nepochybujem o tom, že túto "vymoženosť" určite majú.
Reakcia na: Solider #105:
No a Ty teda o ktorých vozidlách hovoríš?
Reakcia na: Solider #105:
https://imhd.sk/ba/media/gn/00234679/SOR-NB-18-City-1856-s-novou-klimatiz%C3%A1ciou.jpg?4252308121

Taky isty ako v trolejbusoch, druhe tlacidlo z lava sluzi na zmenu rezimu z vonkajsieho nasavania na cirkulaciu.
Reakcia na: S499.1023 #106:
30Tr, 31Tr, Solaris 8.6, Solaris 10 (tie majú AC 515) a Urbanway 10.5, Urbanway 12 (tie majú AC 136).
Reakcia na: Solider #108:
Tak čo to potom na mňa ten minsiterský úradník a Ike skúšajú?
Reakcia na: Solider #108:
A autobusové ekvivalenty trolejbusov majú iné?
Reakcia na: S499.1023 #109:
Vymysleli si blbosť, tak si ju asi potrebujú obhájiť 😂
Touto cestou sa chcem podakovat vsetkym mozgovym atletom zodpovednym za tento stav, za prijemnu cestu preplnenym mercedesom s vypnutou v kolone na linke 61. Bolo to dufam naposledy, co som bol nieco taketo nuteny absolvovat.
Reakcia na: JamaVOku #112:
V mojom príspevku č. #80 vysvetľujem podobný zážitok z minulosti. Úprimnú sústrasť. 🤒
Ja práve zažívam nastavenú klímu vo voze, vonku je 26 a vnútri podobne resp troška chladnejšie, žiadna mraznička ale aspoň sa dá cez rúško dýchať
Reakcia na: Ma178rek #114:
hmm a mne sa zda byt uz aj vonku v chladku neskonale teplo (a to mi pritom cidlo vonku v chladku 2m nad zemou hlasi 24.7 - 24.8 stupnov celziovych, vnutorne cidlo v obyvacke mi hlasi 23.1 (som na kopci v zeleni), a tak som uz bol aj zapnut chladenie domu a akurat sa napchavam zmrzlinou 🙂
Reakcia na: JamaVOku #112:
Pripájam sa ku zdravici a slnečne pozdravujem všetkých koliesko točičov, ktorí nepootvárali na konečných všetky okná a strešné vetráky a nevetrajú na konečných aby bol zabezpečený maximálny možný tepelný komfort a maximálne možné prúdenie vzduchu vo vozidle.

Jedna vec je tváriť sa, že klimatizácia v niektorých vozidlách škodí a v iných nie, a druhá je nezabezpečiť maximálne možne prúdenie vzduchu a vychladenie vozidla s prostriedkami, ktoré je povolené používať vo vozidlách kde sa klimatizácia nepoužíva, alebo vo vozidlách kde ani nieje.

Ešte aj teraz okolo druhej s vonkajšou teplotou 26 stupňov [merané SHMÚ, na Kolibe, v tieni] množstvo vozov jazdilo (a najskôr stále jazdí) s niektorými oknami/strešnými vetrákmi pozatváranými.
Reakcia na: yellowcaptcha #116:
Pustená klíma v električkách a vypnutá v autobusoch je alibizmus najhrubšieho zrna.
Reakcia na: S499.1023 #109:
Znenie usmernenia ministerstva znelo, že klímy bez vonkajšieho nasávania sa nesmú používať do 25 stupňov. Ale problém je, že väčšina klím umožňuje nasávanie vzduchu, takže sa používať môžu. Takže ministerstvo tu nie je to, ktoré niečo doplietlo.
Ak niekto tvrdí opak, nech to preukáže v produktových listoch ku konkrétnym klimatizáciám.
Reakcia na: Solider #118:
Ministerstvo nedoplietlo, hoci podľa mňa usmernenie podľa vonkajšej teploty je lapsus.
Ale väčší problém je celý stredný manažment DPB, ktorý nevie, čo má vo vozidlách nainštalované.