Klimatizácia pri dodržaní pokynov nepredstavuje veľké riziko šírenia vírusu.
Postupne sa blíži leto a s ním spojené horúce dni, počas ktorých zvykne byť vzhľadom na vysokú teplotu cestovanie náročnejšie. Z toho dôvodu sa vo vozidlách používajú klimatizácie, ktoré zabezpečujú príjemnú teplotu v rámci vozidla i v horúcich letných dňoch. Dopravný podnik Bratislava začal v uplynulých mesiacoch montovať nové klimatizácie do svojich vozidiel, aby zvýšil pohodlie cestujúcich.
S postupným príchodom teplejších dní s ohľadom na nedávnu i súčasnú epidemiologickú situáciu sme zisťovali, či má používanie klimatizácie v prostriedkoch hromadnej dopravy vplyv na šírenie nového koronavírusu COVID-19. O stanovisko sme požiadali Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorého sme sa pýtali, či jestvuje nariadenie, ktoré by upravovalo používanie klimatizačných zariadení vo vozidlách hromadnej dopravy. „Opatrenia ÚVZ SR pri ohrození verejného zdravia neupravovali a ani v súčasnosti neupravujú povinnosti prevádzkovateľov vozidiel hromadnej dopravy osôb v súvislosti s používaním klimatizačných zariadení. Vo vzťahu k vozidlám hromadnej dopravy (MHD, železničná doprava, autobusová doprava a pod.) odporúčame prednostne využívať možnosť prirodzeného vetrania prostredníctvom okien, v prípade používania klimatizácie odporúčame prepnutie recirkulačných jednotiek na 100% prívod vonkajšieho vzduchu, ak je to z technického hľadiska možné zabezpečiť.“ uviedol Marek Eliáš z komunikačného referátu ÚVZ SR.
Nemenej dôležitou otázkou je, či predstavuje používanie klimatizácie zvýšené riziko nákazy koronavírusom, keďže dochádza k prúdeniu vzduchu, ktorý by mohol potenciálne spôsobiť prenos kvapôčkovej infekcie. „Pri správnej údržbe klimatizácie, dodržiavaní vyššie uvedených odporúčaní je toto riziko vo verejnej hromadnej doprave minimálne. Treba poznamenať, že vozidlá verejnej hromadnej dopravy aj bez klimatizácie predstavujú zvýšené riziko prenosu infekčných ochorení, keďže sa v nich vystrieda väčšie množstvo ľudí, medzi ktorými často nie je možné dodržať vhodný odstup. Rizikom sú aj dotykové plochy (madlá, držadlá, tlačidlá), preto epidemiológovia odporúčajú prevádzkovateľom hromadnej dopravy vozidlá vo zvýšenej miere čistiť a dezinfikovať. Cestujúcim sa odporúča nosiť rúška, čo je v súčasnosti aj ich povinnosťou vyplývajúcou z opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR, často si umývať ruky alebo si ich dezinfikovať.“ priblížil Eliáš. Treba však podotknúť, že v súčasnosti sú vozidlá hromadnej dopravy dezinfikované a čistené niekoľkokrát za deň, čo zabezpečuje hygienické a čisté prostredie. Na čistenie sa používajú rôzne dezinfekčné prostriedky, ako sú napríklad dezinfekčné chemické čističe alebo metóda zahmlievania. V bežnej premávke v čase pred pandémiou boli vozidlá čistené na dennej báze.
V bratislavskej mestskej hromadnej doprave premávajú aj vozidlá, ktoré nemajú možnosť prirodzeného vetrania salónu cestujúcich a sú odkázané na používanie klimatizačného zariadenia vozidla. Na takýto prípad sme sa preto spýtali a zisťovali sme, čo robiť v prípade absencie prirodzeného vetrania oknami. „V prípade absencie alternatívy v podobe prirodzeného vetrania je z hľadiska predchádzania nákazy spravidla vhodnejšie priestory vetrať prostredníctvom klimatizácie, než ich vetrať v nedostatočnom rozsahu, resp. vôbec.“ uzavrel Eliáš.
O stanovisko, či sa bude klimatizácia používať v MHD, sme požiadali Dopravný podnik Bratislava. Podľa Mateja Michlíka z odboru marketingu a komunikácie DPB sa bude klimatizácia používať pri teplotách nad 25 °C. Čo sa týka autobusov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, tak hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines, Eva Vozárová, uviedla, že vodiči majú v prípade teplého počasia používať klimatizáciu, avšak nie v režime vnútornej cirkulácie, čiže salón cestujúcich je klimatizovaný čerstvým vzduchom z exteriéru.
MatejBA
Apropo DPB potom neporusuje zakonnik prace, ktory definuje tusim limit 27-28 na pracovisku (a vynimky z hlavy si pamatam iba fabriky a pece/hute)?