Klimatizácia pri dodržaní pokynov nepredstavuje veľké riziko šírenia vírusu.
Postupne sa blíži leto a s ním spojené horúce dni, počas ktorých zvykne byť vzhľadom na vysokú teplotu cestovanie náročnejšie. Z toho dôvodu sa vo vozidlách používajú klimatizácie, ktoré zabezpečujú príjemnú teplotu v rámci vozidla i v horúcich letných dňoch. Dopravný podnik Bratislava začal v uplynulých mesiacoch montovať nové klimatizácie do svojich vozidiel, aby zvýšil pohodlie cestujúcich.
S postupným príchodom teplejších dní s ohľadom na nedávnu i súčasnú epidemiologickú situáciu sme zisťovali, či má používanie klimatizácie v prostriedkoch hromadnej dopravy vplyv na šírenie nového koronavírusu COVID-19. O stanovisko sme požiadali Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorého sme sa pýtali, či jestvuje nariadenie, ktoré by upravovalo používanie klimatizačných zariadení vo vozidlách hromadnej dopravy. „Opatrenia ÚVZ SR pri ohrození verejného zdravia neupravovali a ani v súčasnosti neupravujú povinnosti prevádzkovateľov vozidiel hromadnej dopravy osôb v súvislosti s používaním klimatizačných zariadení. Vo vzťahu k vozidlám hromadnej dopravy (MHD, železničná doprava, autobusová doprava a pod.) odporúčame prednostne využívať možnosť prirodzeného vetrania prostredníctvom okien, v prípade používania klimatizácie odporúčame prepnutie recirkulačných jednotiek na 100% prívod vonkajšieho vzduchu, ak je to z technického hľadiska možné zabezpečiť.“ uviedol Marek Eliáš z komunikačného referátu ÚVZ SR.
Nemenej dôležitou otázkou je, či predstavuje používanie klimatizácie zvýšené riziko nákazy koronavírusom, keďže dochádza k prúdeniu vzduchu, ktorý by mohol potenciálne spôsobiť prenos kvapôčkovej infekcie. „Pri správnej údržbe klimatizácie, dodržiavaní vyššie uvedených odporúčaní je toto riziko vo verejnej hromadnej doprave minimálne. Treba poznamenať, že vozidlá verejnej hromadnej dopravy aj bez klimatizácie predstavujú zvýšené riziko prenosu infekčných ochorení, keďže sa v nich vystrieda väčšie množstvo ľudí, medzi ktorými často nie je možné dodržať vhodný odstup. Rizikom sú aj dotykové plochy (madlá, držadlá, tlačidlá), preto epidemiológovia odporúčajú prevádzkovateľom hromadnej dopravy vozidlá vo zvýšenej miere čistiť a dezinfikovať. Cestujúcim sa odporúča nosiť rúška, čo je v súčasnosti aj ich povinnosťou vyplývajúcou z opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR, často si umývať ruky alebo si ich dezinfikovať.“ priblížil Eliáš. Treba však podotknúť, že v súčasnosti sú vozidlá hromadnej dopravy dezinfikované a čistené niekoľkokrát za deň, čo zabezpečuje hygienické a čisté prostredie. Na čistenie sa používajú rôzne dezinfekčné prostriedky, ako sú napríklad dezinfekčné chemické čističe alebo metóda zahmlievania. V bežnej premávke v čase pred pandémiou boli vozidlá čistené na dennej báze.
V bratislavskej mestskej hromadnej doprave premávajú aj vozidlá, ktoré nemajú možnosť prirodzeného vetrania salónu cestujúcich a sú odkázané na používanie klimatizačného zariadenia vozidla. Na takýto prípad sme sa preto spýtali a zisťovali sme, čo robiť v prípade absencie prirodzeného vetrania oknami. „V prípade absencie alternatívy v podobe prirodzeného vetrania je z hľadiska predchádzania nákazy spravidla vhodnejšie priestory vetrať prostredníctvom klimatizácie, než ich vetrať v nedostatočnom rozsahu, resp. vôbec.“ uzavrel Eliáš.
O stanovisko, či sa bude klimatizácia používať v MHD, sme požiadali Dopravný podnik Bratislava. Podľa Mateja Michlíka z odboru marketingu a komunikácie DPB sa bude klimatizácia používať pri teplotách nad 25 °C. Čo sa týka autobusov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, tak hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines, Eva Vozárová, uviedla, že vodiči majú v prípade teplého počasia používať klimatizáciu, avšak nie v režime vnútornej cirkulácie, čiže salón cestujúcich je klimatizovaný čerstvým vzduchom z exteriéru.
N/A
Apríl 2019, MBCC v rannej špičke, vonku 23 stupňov. Autobus úplne plný, dvere sa ledva zatvárali. Autobus uviazol v dopravnej zápche a vzduch začal byť ťažký. Okná zamknuté, stropné vetráky zatvorené a klimatizácia vypnutá. Ja som bol oproti 3. dverám, utlačený medzi ostatnými cestujúcimi. Po 15 minutách v kolóne polovica cestujúcich vystúpila a ja som vystupoval s dýchacími ťažkosťami a kebyže nevystúpim do ešte 2 min., prisahám, že to nedám. Volal som hneď na dispečing, či robia z MHD pojazdný koncentrák, na čo mi povedali, že nie je 25 stupňov a nevedia s tým nič urobiť.
Leto 2016, SOR NB 18 #2847 na 63, úsek SAV - Patrónka: Vonku 32 stupňov, autobus mal zapnutú klimatizáciu na maximum. Problém nastal už po chvíľke jazdy - klimatizácia vyfukovala žeravý vzduch. Mal som tenkú letnú košeľu a po jazde s touto horúcou klimatizáciou od SAV na Patrónku do kopca bola premočená do poslednej nitky a aj pán vedľa mňa dostával mrákoty. Tu vyzdvihnem skutočnosť, že staré NB 18 strácajú kone aj v bežnej prevádzke a so zapnutou klímou stratia aj ten zvyšok - do horúcej klímy začal ešte spod motorovej veže vyfukovať žeravý vzduch z motora, lebo ho vodič točil na tzv. kickdown, čiže na podlahu, čo prikúrilo do tej atmosféry ešte viac. Po tejto jazde vystúpili VŠETCI na Patrónke.
Týchto zážitkov mám viac, no tieto dva boli také, kedy som bol naozaj kúsok od kolapsu a to som mladý človek.