Mesto škrtlo dopravnému podniku financie nielen na nové autobusy, ale aj na klimatizácie.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) plánoval v tomto roku nakúpiť 80 nových kĺbových autobusov, ktoré mali nahradiť najstaršie, už takmer 30-ročné, kĺbové Karosy a tiež mali slúžiť na skvalitnenie bratislavskej MHD v súvislosti s pripravovaným zavedením novej parkovacej politiky v hlavnom meste. DPB v uplynulom roku zrealizoval verejné obstarávania na nákup týchto autobusov, z ktorých sa ešte v závere roka 2019 stihlo objednať 11 kĺbových autobusov Solaris Urbino 18 s rozšírenou možnosťou prepravy batožín. Tieto autobusy by podľa Mateja Michlíka z odboru komunikácie a marketingu DPB mohli byť dodané na sklonku leta, prípadne na jeseň tohto roka.
Ďalšie nové autobusy zatiaľ nebudú
Nákup ďalších 70 kĺbových autobusov skomplikovalo neplánované zhoršenie finančnej situácie hlavného mesta v dôsledku udalostí spôsobených pandémiou Covid-19. V súťaži na ich dodanie uspel turecký výrobca Otokar, no tender nestihol byť do vypuknutia krízy uzavretý. Dôvodom bola kontrola priebehu verejného obstarávania z podnetu samotného obstarávateľa a tiež námietky jedného z neúspešných uchádzačov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už vo veci námietok rozhodol, no stále prebieha kontrola, či súťaž prebehla v súlade so zákonom, preto nie je možné uzavrieť zmluvu s víťazom súťaže. "Prvostupňové rozhodnutie ÚVO dalo v jednej námietke za pravdu neúspešnému uchádzačovi, kde sa následne DPB odvolal na Radu ÚVO, ktorá druhostupňovým rozhodnutím dala DPB za pravdu a všetky námietky zamietla," priblížil výsledok konania o námietkach Matej Michlík z DPB. Rozhodnutie Rady ÚVO je k dispozícii na stránke ÚVO.
Mestské zastupiteľstvo Bratislavy na svojom aprílovom zasadnutí schválilo zmenu rozpočtu hlavného mesta, v rámci ktorej prišlo aj k zníženiu kapitálových výdavkov na nákup autobusov pre DPB o 6,38 mil. €. Ako uviedol Matej Michlík, nákup uvedených kĺbových autobusov bol preto odložený na neurčito. "Ďalší vývoj predpokladáme po nasledujúcej schôdzi Mestského zastupiteľstva," doplnil Michlík.
Dopravný podnik sa podľa Mateja Michlíka v tomto roku, kedy je zvýšená potreba autobusov na náhradnú dopravu za električky, zaobíde aj bez nových autobusov a náhradnú dopravu bude vedieť zabezpečiť so súčasným vozidlovým parkom aj v prípade, ak by prišlo k obnoveniu plnej štandardnej výpravy v režime školského vyučovania. V aktuálnom prázdninovom režime je na náhradné linky X5 a X33 potrebných 16 kĺbových autobusov, pričom ďalších okolo 10 autobusov DPB nasadzuje počas špičiek na neplánované zahustenie týchto liniek.
Zaujímali sme sa tiež, či vzhľadom na odloženie nákupu autobusov neuvažuje DPB s väčšími opravami starších autobusov, čo by mohlo predĺžiť ich životnosť. "V súčasnosti prebiehajú opravy vyšších stupňov viacerých vozidiel, avšak s ohľadom na zámery modernizácie vozidlového parku v súčasnosti DPB nad generálnymi opravami starších typov vozidiel neuvažuje," uviedol v odpovedi Matej Michlík.
Menej klimatizovaných autobusov
Hlavné mesto v minulom, resp. v tomto roku schválilo financie pre DPB aj na nákup a montáž klimatizácií do 68 starších kĺbových autobusov SOR NB 18 City. Dopravný podnik v roku 2019 vysúťažil dodávateľa klimatizácií a zároveň objednal ich montáž do prvých 36 vozidiel. V týchto dňoch je podľa Mateja Michlíka už 21 autobusov dovybavených klimatizáciami, zvyšné vozidlá z tejto objednávky dostanú klimatizácie v najbližších týždňoch. S ohľadom na súčasnú situáciu s chorobou Covid-19 je však otázne, či budeme môcť toto leto využiť výhody klimatizovaných autobusov.
Poslanci mesta na aprílovom zastupiteľstve škrtli aj financie na nákup klimatizácií pre zvyšných 32 autobusov vo výške 601 600 €. Dopravný podnik ich preto bude môcť objednať až po opätovnom schválení finančných prostriedkov mestským zastupiteľstvom.
Nové minibusy
Dopravný podnik sa v minulom roku niekoľkokrát neúspešne snažil obstarať aj nové minibusy, ktoré mali nahradiť dožívajúce vozidlá na linkách 44 a 147. DPB mal záujem obstarať 4 nové minibusy s dĺžkou do 8 metrov za celkovú cenu 915-tisíc €. V uplynulých dňoch dopravný podnik opätovne vyhlásil verejnú súťaž na dodanie nových minibusov. Tentokrát DPB obstaráva 8 minibusov, pričom predpokladá, že ich celková cena bude 1,43 mil. €. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 1. júna tohto roka. Nové minibusy bude môcť DPB objednať od víťaza súťaže v priebehu dvoch rokov s dodacou lehotou do jedného roka od objednávky.
si
myslis si ale ze mesto potrebuje (len) parkovaciu dan na to aby sa znizilo mnozstvo aut, ked este pred 2-3 mesiacmi chodili mnohe linky narvane daleko za uroven aspon trochu komfortneho cestovania a moznosti na nejake posilnenie kapacity v nedohladne ?
PS: a tusi niekto ako to vyzera s klimatizaciami pre supravy T6A5 ktore bolo prezentovane dakedy minuly rok ? horucavy za dverami a nezachytil som info o tom zeby sa co i len do jednej uz domontovala....