Obnova vozidlového parku autobusov sa oneskorí

Mesto škrtlo dopravnému podniku financie nielen na nové autobusy, ale aj na klimatizácie.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) plánoval v tomto roku nakúpiť 80 nových kĺbových autobusov, ktoré mali nahradiť najstaršie, už takmer 30-ročné, kĺbové Karosy a tiež mali slúžiť na skvalitnenie bratislavskej MHD v súvislosti s pripravovaným zavedením novej parkovacej politiky v hlavnom meste. DPB v uplynulom roku zrealizoval verejné obstarávania na nákup týchto autobusov, z ktorých sa ešte v závere roka 2019 stihlo objednať 11 kĺbových autobusov Solaris Urbino 18 s rozšírenou možnosťou prepravy batožín. Tieto autobusy by podľa Mateja Michlíka z odboru komunikácie a marketingu DPB mohli byť dodané na sklonku leta, prípadne na jeseň tohto roka.

Ďalšie nové autobusy zatiaľ nebudú

Nákup ďalších 70 kĺbových autobusov skomplikovalo neplánované zhoršenie finančnej situácie hlavného mesta v dôsledku udalostí spôsobených pandémiou Covid-19. V súťaži na ich dodanie uspel turecký výrobca Otokar, no tender nestihol byť do vypuknutia krízy uzavretý. Dôvodom bola kontrola priebehu verejného obstarávania z podnetu samotného obstarávateľa a tiež námietky jedného z neúspešných uchádzačov. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už vo veci námietok rozhodol, no stále prebieha kontrola, či súťaž prebehla v súlade so zákonom, preto nie je možné uzavrieť zmluvu s víťazom súťaže. "Prvostupňové rozhodnutie ÚVO dalo v jednej námietke za pravdu neúspešnému uchádzačovi, kde sa následne DPB odvolal na Radu ÚVO, ktorá druhostupňovým rozhodnutím dala DPB za pravdu a všetky námietky zamietla," priblížil výsledok konania o námietkach Matej Michlík z DPB. Rozhodnutie Rady ÚVO je k dispozícii na stránke ÚVO.

Mestské zastupiteľstvo Bratislavy na svojom aprílovom zasadnutí schválilo zmenu rozpočtu hlavného mesta, v rámci ktorej prišlo aj k zníženiu kapitálových výdavkov na nákup autobusov pre DPB o 6,38 mil. €. Ako uviedol Matej Michlík, nákup uvedených kĺbových autobusov bol preto odložený na neurčito. "Ďalší vývoj predpokladáme po nasledujúcej schôdzi Mestského zastupiteľstva," doplnil Michlík.

Dopravný podnik sa podľa Mateja Michlíka v tomto roku, kedy je zvýšená potreba autobusov na náhradnú dopravu za električky, zaobíde aj bez nových autobusov a náhradnú dopravu bude vedieť zabezpečiť so súčasným vozidlovým parkom aj v prípade, ak by prišlo k obnoveniu plnej štandardnej výpravy v režime školského vyučovania. V aktuálnom prázdninovom režime je na náhradné linky X5 a X33 potrebných 16 kĺbových autobusov, pričom ďalších okolo 10 autobusov DPB nasadzuje počas špičiek na neplánované zahustenie týchto liniek.

Zaujímali sme sa tiež, či vzhľadom na odloženie nákupu autobusov neuvažuje DPB s väčšími opravami starších autobusov, čo by mohlo predĺžiť ich životnosť. "V súčasnosti prebiehajú opravy vyšších stupňov viacerých vozidiel, avšak s ohľadom na zámery modernizácie vozidlového parku v súčasnosti DPB nad generálnymi opravami starších typov vozidiel neuvažuje," uviedol v odpovedi Matej Michlík.

Menej klimatizovaných autobusov

Hlavné mesto v minulom, resp. v tomto roku schválilo financie pre DPB aj na nákup a montáž klimatizácií do 68 starších kĺbových autobusov SOR NB 18 City. Dopravný podnik v roku 2019 vysúťažil dodávateľa klimatizácií a zároveň objednal ich montáž do prvých 36 vozidiel. V týchto dňoch je podľa Mateja Michlíka už 21 autobusov dovybavených klimatizáciami, zvyšné vozidlá z tejto objednávky dostanú klimatizácie v najbližších týždňoch. S ohľadom na súčasnú situáciu s chorobou Covid-19 je však otázne, či budeme môcť toto leto využiť výhody klimatizovaných autobusov.

Poslanci mesta na aprílovom zastupiteľstve škrtli aj financie na nákup klimatizácií pre zvyšných 32 autobusov vo výške 601 600 €. Dopravný podnik ich preto bude môcť objednať až po opätovnom schválení finančných prostriedkov mestským zastupiteľstvom.

Nové minibusy

Dopravný podnik sa v minulom roku niekoľkokrát neúspešne snažil obstarať aj nové minibusy, ktoré mali nahradiť dožívajúce vozidlá na linkách 44 a 147. DPB mal záujem obstarať 4 nové minibusy s dĺžkou do 8 metrov za celkovú cenu 915-tisíc €. V uplynulých dňoch dopravný podnik opätovne vyhlásil verejnú súťaž na dodanie nových minibusov. Tentokrát DPB obstaráva 8 minibusov, pričom predpokladá, že ich celková cena bude 1,43 mil. €. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 1. júna tohto roka. Nové minibusy bude môcť DPB objednať od víťaza súťaže v priebehu dvoch rokov s dodacou lehotou do jedného roka od objednávky.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Akoze, chapem, ze mesto teraz prislo o mrte penazi, ale aj tak 😭 😭 😭
Ja stále čakám, kedy medzi mestom a DPB začne fungovať normálny obchodný vzťah, ako pri každej inej normálnej obchodnej transakcii medzi objednávateľom a dodávateľom. Teda, že DPB bude poznať presné náklady (vrátane nákladov na primeranú obnovu majetku a výrobných prostriedkov) na km a mesto si od neho objedná výkony na rok dopredu v takej výške, na akú má peniaze. Traťová a koľajová infraštruktúra patrí mestu, tá môže byť kľudne osobitne.
Príde mi ako nonsens schvaľovať v MsZ osobitne financie na nákup vozidiel, lebo (ak to preženiem) ak ich 15 rokov poslanci neschvália, tak podnik zanikne z dôvodu chýbajúcich výrobných prostriedkov. Odhliadnuc od toho, že na reprodukciu slúžia odpisy, prostredníctvom ktorých sa má tvoriť finančná rezerva.

BTW, videl niekto niekedy v MsZ materiál, v ktorým by sa rozhodovalo o nákupe smetiarskych vozidiel, alebo snežných pluhov?
Myslím si, že škrtnutie klím je najmenšie zlo.
Naopak, zaviesť parkovaciu politiku a nezlepšiť vozopark DPB je nonsens... Čím sa bude cestovať? Zle funkčnými a nedostatkovými slovnaftbajkmi?
Reakcia na: Viko #3:
Karosy pôjdu na GO. 😂
Az tak tragicky by som to nebral. Na jesen/zimu skonci X5/X33 a dojdu zaroven SU18. Pred koronou bolo bezne tak do 15 CNG karos denne. Tie teraz nahradime SU18 a 133 sa asi aj tak zrusi. Takze ak budu zivotoschopne najstarsie NB18 a nezhoria cez leto dalsie SU15 tak CNG Vrakosy pojdu len vynimocne von.
Reakcia na: Petto #5:
Vidíš to moc ružovo. Pokiaľ viem, Solarisy iba dopĺňajú vozový park, nemajú nahradzovať staršie autobusy a keby aj mali, ťažko by sa vyberalo 10 vozov z celého vozového parku v najhoršom stave...
Reakcia na: Valec #2:
Hypoteticka otazka: preco sa vlastne vozidla neleasuju? Akoze, ono to nie je to iste, ale pamatam si, ze v Britanii napriklad zeleznicne spolocnosti vlaky nevlastnia, len si ich prenajimaju. A mam dojem, ze ani vacsina aeroliniek nevlastni lietadla... Ako vravim, nie je to to iste, ale urcite by sa ten model dal aplikovat?
Reakcia na: hroch #7:
netreba nikam chodit, aj Tedomy boli prenajate, rovnako DPB si prenajima osobne a dodavkove vozy.
Reakcia na: MartanSK #6:
Preco by doplnali ? Nasadia sa na L61, kde je dnes 7 CAPA/NB18 a tie sa uvolnia inam do mesta tym padom . Samozrejme toto vsetko plati len ak skonci korona, NAD a zaroven nevzniknu nove linky, ci posilnenie inych liniek.
Nemali naťahovať ten tender, vypísali ho ešte v septembri 2019 a vkuse ho predlžovali až do decembra, potom sa zase nejaké dva mesiace čakalo na úvo kým to vyhodnotí, ten potom čakal do nemoty a nakoniec prišla korona. Mňa na tom štve hlavne to že minulé leto povedali Vallo a DPB že toto leto už bude 80 klbakov jazdiť, jediné SU 18 prídu koncom leta a zmluva na zvyšných 70 nebola ani podpísaná....
Reakcia na: Petto #9:
Problém je, že poslať ľudí presadnúť do MHD a zároveň tú MHD neposilniť akosi nejde dokopy 😃
Reakcia na: Viko #11:
Kym nebudu nove Otokary ci danych inych 70 ks , tak s parkovackou sa asi pocka - jedine ze by nie. 😁
Reakcia na: Petto #12:
Na ten shitstorm, ked budu nadalej jazdit vrakosy, zachytne parkoviska nebudu a zavedie parkovaciu politiku, som zvedavy 😃
Reakcia na: MatejBA #13:
Ak by zaviedli parkovaciu politiku bez záchytných parkovís a posilnenia MHD, tak si myslím, že budúce volebné obdobie tu máme zase nejaké nové vedenie. 😅
Kto by mohol byť dodávateľom nových minibusov okrem Mercedesu?
Reakcia na: luky133 #14:
To uz je teraz skoro iste, ze Vallo nevyhra. Konspiratori ho nenavidia, ludia ako ja, co mu dali sancu napriek inej volbe ho volit uz asi nebudu a ak zase zbabre aj tuto etapu rekonstrukcie v KV tak minimalne vacsia cast zapadu BA ho volit nebude 🙂 A ak do toho zavedie nepopularnu parkovaciu politiku, tak rovno moze zacat spievat "S panom bohom..." 😂
Reakcia na: MatejBA #16:
Mňa nesmierne vytočila oprava nepoužívaného chodníka na Uzbeckej. Mám pocit, ako keby boli Dolné hony na inej planéte a opravy sa vyberali náhodne od stola. Havarijné úseky sa v tejto časti mesta neriešia vôbec, SORky si vymlátia tlmiče na rozbitých kanáloch a potom cestujeme ako na horskej dráhe. Nehovoriac o tom, že sa roky kašle na preferenciu MHD. Načo bude prestupný terminál pri cintoríne, keď zostanú trolejbusy uviaznuté na Vrakunskej? Nerozumiem. V tejto časti mesta budú obrovské problémy s prijatím parkovacej politiky. Parkuje sa totiž bez problémov, ale MHD je príšerná. Dvojkĺbaky bez APU a BUS pruhu Vrakunská situáciu dokonca zhoršia. V takom prípade ich budem považovať za šotovrtoch.
Reakcia na: Urbanway 2423 #15:
Rošero, Karsan, Dekstra, teoreticky aj Feniks. Na rozdiel od pôvodného tendra, tentokrát už DPB pripúšťa umiestnenie priestoru s nízkou podlahou aj v zadnej časti vozidla (predtým bola priamo požiadavka na nízkopodlažnosť pri prvých dverách).
Ak neplánujú zvýšiť úroveň MHD tak nech zatial ani nespúšťajú svoju nezmyselnú parkovaciu politiku...keď sa všetci tak ochotne v dnešnej dobe vyhovárajú na koronu tak nech sa od nej odvíja všetko a nie len to čo sa im hodí...a to že ten progresívny autista nebude pokračovať ďalšie obdobie je viac než isté...
Už len dúfať že nenapácha do odchodu velké škody lebo Bratislava AKA dojná krava toho už asi vela neznesie....
A prečo sa chce vlastne kúpiť až osem minibusov? Plánuje sa posilnenie 44 a 147 alebo nové minnibusové linky, príp. kde by boli potrebné?
Reakcia na: Urbanway 2423 #20:
Myslím si, že máme dosť nových štvrtí (pod Karpatmi aj inde) bez akejkoľvek obsluhy...
Reakcia na: Viko #21:
Preto sa pýtam, lebo mi okrem Slanca (tam sa ale zmestí aj normálny autobus) a príp. Ahoja nenapadajú žiadne iné štvrte, kde by bol vyslovene potrebný úzky minibus, ale verím že niekde určite také štvrte sú, len asi nie sú až také známe.
Reakcia na: luky133 #14:
nesúhlasím .... rozumná parkovacia politika predsa postihne v maximálnej možnej miere tých, ktorí majú volebné právo v iných obciach, než je Bratislava
Reakcia na: Viko #21:
ono problém bude najmä to, že tí, ktorí v tých "nových" štvrtiach iniciovali novú výstavbu, absolútne odignorovali svoju psiu povinnosť zabezpečiť dostatok infraštruktúry pre dopravnú obsluhu
Reakcia na: gejza #23:
Problem je, ze tu sa rozumna parkovacia politika nerodi. Tu sa rodi zakaz parkovania. Nevidim absolutny dovod napriklad v limite 2 hodin denne parkovat v inej mestskej casti.
Platim dane mestu, zijem v meste, auto mam registrovane v meste a predsa ho nemozem pouzit? Kebyze sa napriklad navrhne Petrzalsky (8-18 + vikendy zadarmo) alebo Karlovesky model (cez den zadarmo, v noci iba 10% miest pre nerezidentov), samozrejme s patricnymi upravami, tak prosim, ale nuteny 2 hodinovy celodenny limit kdekolvek si mozu strcit za klobuk 😉
Reakcia na: MatejBA #25:
Prečo by si ho nemohol použiť? Stačí zaplatiť.
Reakcia na: S499.1023 #26:
To je ale "logyka" - nie su zachytne parkoviska, nebudu vozidla, nezlepsi sa MHD aby nebola preplnena co je uz aj teraz obcas problem, ani cyklotrasy poriadne nemame, ale obcan plat za to, ze jazdis vo vlastnom meste?
Prepac, ale kym mesto neponukne patricnu protihodnotu za platene parkovanie (MHD, parkoviska, pripadne aj parkovacie miesta/domy) tak si myslim, ze je nevhodne, aby mesto zaviedlo parkovaciu politiku v systeme, aky navrhuju (resp. bol posledny navrh).
Ako som vravel, zaviest Petrzalsky ci Karlovesky model na zaciatok trebars aj pre vsetkych, casom iba pre BA a trebars potom obmedzit aj pre BA, prosim. Medzicasom sa stihne vsetko horeuvedene vyriesit. Ale nuklearna moznost od zaciatku dopadne tak, ze nejaky populista si na tom postavi kampan, zrusi to a budeme spat kde sme.
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Tiež by ma zaujímalo, prečo sa obstaráva 8 minibusov, ak dnes stačia 2. Dokonca ani na Ahoj netreba minibus, veď po Sliačskej sa pokojne hore dostane napr. EBN 8, iba tam treba vyčleniť nejakú plochu, kde by sa mohol otočiť.
Reakcia na: Melange #28:
Ja si viem predstaviť posilnenie 44 na interval 15 min v špičke - potrebuješ dva vozy. 147 dať na 30 min celodenne - potrebuješ 2 vozy. 35 zlepšiť interval na 30 min (v špičke možno 20) - potrebuješ 2 vozy. Upraviť trasu linky 27 tak, aby mala väčší zmysel - zrejme bude treba 2 vozy. A už som na čísle 8. Keby hneď len 6, je fajn mať niečo v zálohe. Na 27 a 35 dnes síce jazdia nové minibusy, no myslím si, že by sa pre ne našlo využitie aj na iných linkách, kde dnes jazdí 10 m voz, ale stačil by aj minibus.
Reakcia na: TomJ #29:
Minibusy jazdia iba na linkách 147 a 44. Linky 35 a 27 obslúžia midibusy, čiže Urbino 8,6 a EBR 8. Ak by sa posilnil interval 147 a 44, tak by vystačili 4 minibusy, so zálohou 5 alebo 6. Ale možno sa naozaj pridá nejaká linka, ono by to aj bolo na mieste. Pred časom som registroval nejakú petíciu za zavedenie linky na Bôriku.
Reakcia na: Melange #28:
Reagovať na výstavbu na Ahoji linkou po Lopeníckou je celkom alibizmus. S pribúdaním nových parciel úplne hore okolo chaty by sa patrilo riešiť aj primeranú obsluhu, lenže priestor pre obratisko tam veľmi nevidím a cesta šírkovo tiež nie je bohviečo.
Celkovo, obsluha karpatských svahov je mizerná. Dajme teraz bokom diskusiu, či sa mali tie plochy zastavať, keďže domy tam už sú, ľudia tam žijú a - priznajme si - potrebujú sa odtiaľ dostať. 52jka by mohla isť na polovičný interval a každým druhým spojom chodiť až hore na Zvončekovú. Nad Peknou cestou rastie celá nová štvrť, nad depom na Tupého detto... Zelené terasy Devín sa štverajú poriadne ďaleko od cesty, a ako bolo spomenuté, ani jedno z toho úplne nepočíta s prevádzkou plnohodnotných busov, keďže im to nikto nedal ako podmienku. A čo teraz? Je nejaké lepšie riešenie než miďáky? Lebo dvoch áut na domácnosť sa nezbavíme tým, že im ponúkneme šlapať stovky metrov terénom do "civilizácie"...
Reakcia na: Viko #31:
A akým spôsobom developkári angažovaní v týchto lokalitách uvažujú o zabezpečení dopravnej obslužnosti ? Pokiaľ developkár nechá úzku cestičku vhodnú ledva na fúrik, tak tam ťažko môžeš ťahať hoc aj minibusovú linku. Skôr si dokážem predstaviť potiahnuť nejaký minibus v rámci rekreačnej dopravy na Glavicu a v prípade linky 52 jednak dôkladne vyčistiť obratisko na Potočnej a taktiež zauvažovať o predĺžení vybraných spojov až hore na Biely kríž.
Reakcia na: Viko #31:
Neviem, či ten alibizmus si smeroval na mňa, ja som totiž písal, že po Sliačskej sa hore dostane EBN 8 (alebo aj Urbino 8,6), akurát sa tam nemá kde otočiť. A čo sa týka nejakej slučky po Laurotovej alebo Neronetovej, podľa mňa je to nereálne, stačí si tie ulice pozrieť na Streetview. Developer mal myslieť na to, aby v tej novej štvrti postavil zastávku a obratisko, inak sa to zrejme nepohne.

Čo sa týka spomínanej "rastúcej novej štvrte nad Peknou cestou", volá sa to Slanec a je to už dosť vyrastené. Taktiež sa tam zmestí štandardný autobus a jedným z riešení by mohlo byť predĺženie linky 51, ideálne priamo od vozovne a nie po Račianskej.

Zlaté terasy v Devíne - neviem, koľko domov tam už stojí, ale než sa tam zavedie samostatná linka, bolo by to fajn vedieť. Každopádne, cesty sú tam tiež dostatočné pre štandardný autobus.

Nová štvrť nad Tupého - keďže je to blízko trasy linky 151 treba zvážiť, či treba novú linku, alebo stačí, keď tam 151 bude robiť zachádzku.
Reakcia na: Viko #31:
Takto nejako by hypoteticky mohlo vyzerať predĺženie linky 51 na Slanec. Cesta pri Kivikku patrí Slovenskému pozemkovému fondu a bolo by ju treba prepojiť s cestou, ktorá lemuje Malé Krasňany zhora.
Reakcia na: Melange #34:
Pekná omaľovánka... a videl si niekedy aj naživo tú cestu?
Reakcia na: Melange #34:
To prepojenie čo spomínaš je podľa mňa zbytočná komplikácia, prejsť by sa dalo aj okolo PD Vinohrady alebo po dookola po Horskej, len problém je vyťaženosť pešími a cyklistami v kombinácii so šírkou, mohli by z toho byť dosť nepríjemné situácie. Osobne by som sa skôr priklonil k obsluhe z Peknej cesty. Keď sa raz spraví poriadna "horná" cesta a seriózna cyklotrasa do Rače, potom môže fungovať aj takáto trasa vrchom 🙂
Reakcia na: Melange #33:
Ospravedlňujem sa, pochopil som to tak, že argumentuješ prejazdnosťou k súčasnej konečnej. Tá slučka pomedzi pozemky by bola šialená, skôr som myslel na to prašné parkovisko, ale vidím, že aj to je rozparcelované. Benefit minibusu vidím v tom, že ho ľahšie otočíš aj v takýchto bezobratiskových podmienkach (byť vodičom, s "veľkým" Urbinom alebo nebodaj EBN by som nerád takto niekde cúval).

Terasy, cesta je dostatočná, ale opäť, to otáčanie... A druhá vec, nie som priaznivcom filozofie čakania na dopyt - kým sa tam nasťahuje frekvencia na plné spoje v špičke, ľudia si stihnú zvyknúť že žiadne spoje nemajú a aj sa podľa toho zariadia... Do Petržalky predsa tiež nezačali jazdiť autobusy, až keď bola dokončená 😃

Tupého by podľa mňa bola na širšie riešenie - jednak zachádzka 151 by poškodzovala obyvateľov Ahoja, jednak sa tá oblasť rozrastá nad mieru jednej zachádzky. Radšej by som videl linku cez Sv. Urbana, ponad lokomotívne depo, s prestupom na trolejbus dakde pri "tunelíku" a ďalej po jaskáči k poľnohospodárskemu, aby sa mohla zjednodušiť L44. Ale keďže nestíham sledovať ťahanice medzi tamojšími delevopermi neviem, či to už je takto reálne prejazdné 😃 (Alternatívou oproti poľnohospodárskemu by mohlo byť vedenie hore cez Stráže na konečnú trolejbusu a ďalej na "druhú stranu" Koliby.)
Reakcia na: gejza #32:
Prvotný problém je v samospráve, ktorá nedala podmienku vybudovať dostatočnú infra. Takto namiesto normálnej koncepcie uličnej siete môžeme akurát losovať, ktorá z ex-poľných cestičiek je o jedno pravítko širšia a ktorá má menší pohyb osôb, aby sa tam dal pretlačiť minibus.
Do DNV veľmi nechodím, takže minibus na Glavicu nechem apriori odmietať, len sa mi zdá, že celý ten kopec aj so Sandbergom je dobre dostupný aj pešo.
Mikrobus na Červený kríž - preboha prečo? Dva kilometre pozvoľného stúpania z toho nerobia nijakú strašne nedostupnú lokalitu. A keď je aj to veľa, vždy sa dá využiť Železnú.
Reakcia na: Viko #36:
Okolo PD Vinohrady - neviem, ako to myslíš. Skús nakresliť. Tam je uzavretý oplotený areál. Obsluha z Peknej cesty - tam je ten problém, že ak by to mala byť L51, tak sa tam dostane do zápchy a nebude dodržiavať CP na celej trase.

Bol som sa tam pozrieť v rámci prechádzky. Tá cesta je v dobrom stave a je dostatočne široká pre jeden autobus. Je tam aj priestor pre rozšírenie väčšinou po oboch stranách aj meter a viac, na úsekoch aj pre vybudovanie výhybní.

Ešte by samozrejme bol asi problém, že L51 by nemala sociálku, čiže by mohla byť predĺžená po Kandárovu (a L75 by zase mohla byť skrátená po Vozovňu Krasňany).
Reakcia na: Viko #37:
Ad Tupého - odkiaľ a kam by šla tá navrhovaná linka? Inak, neviem, či Svätého Urbana nie je slepá ulica.

Tá 151 by nemusela robiť iba zachádzku, ale ak by sa opravil mostík ponad železnicu pri depe (čo je len otázka času, lebo je v dosť zlom stave) a jemu prislúchajúca cestička, tak by proste mohla ísť z Ahoja doprava na Tupého, cez mostík na Pioniersku a ďalej po doterajšej trase. Zrušenie zastávky Sliačska by nebola žiadna strata, akurát by sa musela pridať zastávka na Pionierskej pri Križovatke Jozefa Čabelku kvôli prestupu na električku.
Reakcia na: Melange #30:
Skúsil som navrhnúť linku po Bôriku, čo najlepšie, ako viem a snažil som sa dávať pozor aj na jednosmerky, neprejazdné cesty, zákazy vjazdu a pod., ale nie som na to najväčší odborník, takže som sa niekde mohol zmýliť. Myslím si, že až z výnimkou Radvanskej (kde je na mape zákaz vjazdu autobusom) je trasa celkom reálna a obslúžila by celkom veľké územie, ktoré je teraz bez obsluhy a zároveň by prepojila Palisády s Lafranconi. Dĺžkovo je to asi ako 147 (cca 20-25 min.), čiže možno by sa tam hodil cez pracovné dni aj interval 30 min. = 2 miniubsy. Mohol byť problém s kapacitou Búdkovej, prípadne so zastávkami na Búdkovej (buď by sa musela otáčat 2x, alebo by sa nastupovalo v obratisku. Link navrhovanej trasy 47 (Búdková-Lafranconi-Búdková): https://www.google.com/maps/@48.1500552,17.0835727,16.13z/data=!4m2!6m1!1s1qvYTYYpwe4dQKwabcCO0wPjIjHvw0Tf-
Reakcia na: Urbanway 2423 #41:
Musíš tam zapnúť zdieľanie alebo dačo, lebo mi to nezobrazuje tú trasu.
Reakcia na: Melange #39:
Nebolo to kedysi popri PD otvorené? Kelu 😃 Tým padá moja červená trasa.
Priestor pre rozšírenie treba vypapierovať, zafinancovať, zároveň treba vyriešiť bezpečnosť pohybu nemotorových užívateľov (prekvapuje ma, že si to chytil takéto prázdne, pred pár týždňami som išiel hore na Židiny a všade bolo plno cyklistov a rodín na prechádzke)... Pomerne veľká sada opatrení na to, že napojenie treba už teraz.
75 by som po Vozovňu asi neskracoval, nevidím veľmi alternatívu, ktorá by ju nahradila v spojení krasňanského sídliska s juhovýchodnými oblasťami. 51 po Kadnárovu by mohla mať zmysel, aby sa ľudia zo Slanca dostali aj za službami a nielen k eline a Istrochemu.
Reakcia na: Melange #40:
Nezdieľam tvoj optimizmus, železnice majú veľkú nechuť investovať do mostíka, ktorý by svojou obsluhou depa nikdy nezničili tak, ako im ho zničila masívna výstavba na súkromných pozemkoch... A to sa podľa mňa tak skoro nevyrieši.
Preto hovorím, že by sa dopravné riešenie naň nemalo spoliehať - ale nezvažoval som pre a proti, či tá linka by bola lepšia od Mladej Gardy, Slimáku alebo Riazanskej; a či sa potiahne hore na Kramáre alebo stočí cez podjazd na stanicu.
Reakcia na: Melange #39:
A na Kadnárovej je sociálka?
Reakcia na: Viko #44:
Veď iste, že by sa to muselo vypapierovať a zafinancovať atď., to napokon platí aj pre tvoju červenú trasu. 🙂 Ale aj tá modrá je dobrá (čau, Miki). Linku by dokonca dostali aj opomínaní obyvatelia okolo Modranskej a Pezinskej.

Ak niekto úplne vylučuje pokračovanie L51 na Horskú, tak prosím, ale nech povie, ako teda obsluhovať Slanec.

#46 TomJ - automaticky som predpokladal, že áno, ale ak tam nie je, tak beriem späť svoju úvahu a ak by L51 šla až na Slanec, tak by sa to muselo vyriešiť.
Reakcia na: Melange #39:
vieš kde 75 schytáva najväčšie meškania skrz zápch? lebo za žst. Vinohrady to nie je 🙂 čo som si všimol, tak kolízne body v trase Herlianska-Kadnárova má 75 v križovaní Jarošova-Kukučínova, zúženie na jeden pruh pri Figare a následne hneď semafór pri výjazde z Riazanskej a zúženie na jeden pruh pri Palme. Problémom býva celkom dosť aj križovatka pri Novej dobe, našťastie sa tam vodiči celkom dosť naučili púšťať autobus pred seba. Situácia medzi žst. Vinohrady a Peknou cestou je riešiteľná a vôbec nemusí kumulovať zápchy len to chce správne nastaviť riadenie križovatiek, prípadne upraviť odbočenia doľava na "dopytové".
Reakcia na: Viko #38:
pod názvom Glavica som myslel lokalitu v Dúbravke po raketovou základňou, nie obchodné centrum v DNV - je to obľúbená lokalita na výlety, pri rampe na lúke tam každý víkend parkujú haldy gumokolov, možno by minibus znížil ich množstvo ... a pokiaľ ide o predĺženie linky 52, tak som mal na mysli Biely kríž a nie Červený - a dôvod ? Presne ten istý ako zachádzky na Kačín (to sú tiež cca 2 km pozvoľného stúpania)
Reakcia na: Melange #47:
k obsluhe Slanca len jedna drobná otázka - vie niekto, prečo zakapala linka 156 ? ... tá tam predsa kedysi jazdievala
Reakcia na: gejza #49:
Mea culpa. Tam to je tiež Glavica? Človek sa každý deň učí niečo nové... (Poznal som to ako Dúbravskú hlavicu resp. Sales podľa toho strediska.) Viem si predstaviť tam potiahnuť 27, buď zvrtnutím sa z Vendelínskej popri Britishi alebo nejako blokovo s obsluhou Švantnerky, nech je aj na tomto konci prestup na elinu.
A čo sa týka prímestskej rekreácie, kým Železná, Kačín, Sales sú naozaj také poruke lokality kde sa obsluha hodí, Biely kríž pokladám už za destináciu hlbšie v prírode a nemyslím si, že by tam mikrobus bol dobrý nápad (preto som aj automaticky čakal, že je reč o červenom, prepáč). Nemusí predsa po každej lesnej asfaltke jazdiť linka. Autá pred rampou nie sú preto, že by im chýbal spoj, prejsť to musia už teraz, len sú leniví využiť/nemajú adekvátnu ponuku spoja k tej rampe. Myslím si, že skupiny obyvateľstva, pre ktoré Biely kríž nie je bez minibusu dostupný, je už dnes dostatok alternatív, kam môžu ísť.
Reakcia na: gejza #50:
Nebol jednu dobu problém s obratiskom?
Reakcia na: gejza #50:
Lebo od obratiska na Peknej ceste k reálnej radovej zástavbe (najbližšiemu okraju) Slanca to bolo 300 m. (do mierneho kopca), k nejakému +- ťažisku je to cca 550 metrov. Pričom iba dvojnásobok vzdialenosti majú priamo na električku (Malé Krasňany). A kým 156 mala interval 30 min., električka 4 min. Takže 156 vozila tak 0-2 ľudí a aj to prevažne dôchodkyne zo "starých" Krasňan v sedle, keď nechodila 75.
Reakcia na: Mike #53:
156 bol len taky vytah pre lenivych alebo tazkochodiacich. Ta L51 by mohla byt zaujimavejsia, uz by bez prestupu mali spojenie s Trnkom
Reakcia na: gejza #49:
Ach, ty hovoríš o skrátka o Starej Dúbravke, áno? Ak nie, potom netuším. Ale oblasť s názvom Glavica neexistuje. Existuje akurát Ulica Pod Glavicou, avšak v DNV.
Reakcia na: MatejBA #27:
Čo to tu splietaš? Parkovacia politika je aj o regulácii vnútromestskej dopravy, nielen tých, čo dochádzajú do BA.
Navyše, štedrý 2h benefit voľného parkovania v spoplatnených zónach denne pre Bratislavčanov je niečo navyše, čo v štandardných systémoch regulácie parkovania neexistuje.
A aká nukleárna možnosť? Veď zóny sa budú rozširovať postupne.
Reakcia na: ivanbuto #56:
Splietam to, ze snad vsetky projekty tu pomaly ale isto padaju (obnova autobusov, predlzenie petrzalky, posilnenie MHD) ci uz z jedneho alebo druheho dovodu ale aj tak sa ide zaviest parkovacia politika, ktora mnohych donuti do MHD presadnut. To tu vazne chceme dosiahnut, ze sa ludia rano nenapchaju do MHD ako v regio vlakoch? Vsak este nedavno byvala rano L4 tak plna, ze od Chatama sa tam nedalo obcas ani dychat...
Preto som vravel, ze pokial sa nezlepsi MHD, treba ist na to postupne, tzv. salamovou metodou. Zaviest benevolentny system, potom ho priskrtit a ist postupne, kym sa nedostaneme trebars k tomu, co navrhuje Vallo (co stale povazujem za zle riesenie, kedze nam tu momentalne funguju ciastkove lepsie systemy, ale na iMHD sa to ani neoplati hovorit).
Alebo snad chces, aby sa zaviedlo parkovanie, prisli volby a vyhral clovek, co slubi zrusenie parkovacej politiky lebo ta ludi iba naserie? Lebo mnohych autickarov to urcite naserie bez ohladu na to, co sa vylepsi v MHD alebo v meste...
A este for je nazyvat 2 hodiny "stedrym benefitom", ktore si inak mimochodom musis zaplatit 😃
Keďže rád robím omaľovánky, tak som si spravil ešte jednu: predĺžená 51 po Kadnárovu aj so zastávkami.
Reakcia na: MatejBA #57:
suhlas
zavedenie parkovacej politiky v tomto stave mhd je na povazenie, bez posilnenia kapacity je to krok k zhorseniu cestovania pre obe skupiny, a to pisem ako clovek, ktory v meste nevyuziva auto a cestuje mhd, cize by uvital preferenciu mhd a znizenie objemu aut v meste, lenze v tomto pripade by sa zhorsilo cestovanie prave nam, co auta nevyuzivame
za tychto podmienok parkovacia politika urcite nie
Reakcia na: ivanbuto #56:
ak sa ti 2 hodiny zdaju byt nejak stedre, tak ja neviem, ale napriklad na navsteve u rodicov sa bovykle zdrzime aj dlhsie.... pritom autom tam cesta trva ~10-20 minut jednym smerom (v off-peak case, ale na navstevy obvykle nechodis pocas spicky, ze), autobus ma pisany cisty jazdny cas medzi zastavkami 49 minut (opat v jednom smere) + nie uplne mala dochadzkova vzdialenost na zastavky na oboch koncoch (~2km a ~ 500m), pre rodinu s malymi detmi prakticky nepouzitelne
takze po zavedeni parkovacej politiky to budeme musiet asi riesit tak ze otec pred nasim prichodom odparkuje auto z garaze na ulicu (lebo ako miestny to bude mat v zakladnom poplatku bez casoveho limitu) a my mozme zaparkovat v jeho sukromnej garazi (z ktorej este plati nie uplne malu DZN)... super riesenie...
a nasa rodina sa s nejakym pouzivanim MHD asi finalne rozluci, kedze okrem navstev rodicov a parkovania pri zastavke MHD (najblizsiu zastavku od domu mame vzdialenu `1.5 km) parkujeme vsade len na vlastnych pozemkoch alebo parkoviskach inych vlastnikov ako je mesto/mestska cast a tak aj tu zakladnu sadzbu dane za parkovanie v mieste bydliska mi bude cisto zbytocne platit....
Reakcia na: si #60:
"najblizsiu zastavku od domu mame vzdialenu `1.5 km"
To v akých krkahájoch bývaš?
Nepáči sa mi, akým smerom sa tu uberá diskusia. Napríklad ja som stotožnený s filozofiou zavedenia parkovacej politiky, neviem sa však dopátrať k plánovaným riešeniam preferencie MHD pre moju mestskú časť a kvôli tomu som v pomykove. Ak totiž budem vychádzať z toho, čo je zverejnené, tak nutne musím očakávať chaos. Z toho plynú len dva závery, buď sú rezervy v marketingu a komunikácii, alebo sa problémy neriešia koncepčne. Verím však ľuďom, ktorí na opatreniach pracujú, preto odporúčam popracovať na komunikácii. Viac trpezlivosti pri vysvetľovaní, menej vzťahovačnosti a škatuľkovania...
Reakcia na: gejza #50:
Lebo ňou nik nejazdil (a bolo treba za Ftáčnika šetriť), keďže z konečnej to bolo kus k obývanej oblasti a prestup na električku bol tiež o ničom. Rýchlejšie to pre miestnych je pešo cez vinohrad na zast. Malé Krasňany (vtedy Nový záhon), čo trvá asi 10 min a jazdí to "častejšie ako metro".
Takže ak na Slanec bude jazdiť linka s neatraktívnym 30 min. intervalom s blbým prestupom, vždy ju bude využívať len minimum ľudí.
Reakcia na: Petto #54:
Bez prestupu, ale s vyhliadkovou jazdou a kopou meškaní.
Reakcia na: si #60:
Z toho vyplýva, že viac takých ako ste vy a MHD posilňovať netreba. Len je otázke, koľko ľudí parkuje výhradne na vlastných a komerčných parkovacích miestach.
Reakcia na: si #60:
Síce s tebou mierne súhlasím, mám obdobnú trasu 8km, z čoho MHD to trvá v špičke 30 minút, mimo špičky sa to dá vhodne natiahnuť aj na 40 minút, a autom 10 minút...Ale 1,5km je fakt veľa. príde mi to že bývaš dakde kade ide autobus, ale na ten kašleš a hľadáš nejaký nosný systém, napr elinu a tá je 1,5km.... bez ohľadu na to že ti ide 200m od domu autobus..... To čo opisuješ je v BA len v dvoch lokalitách, jedno je oblasť bývalej zastávky Baníková, kde to už riešime s Žaržom, a druhá je oblasť ulíc ako jedenásta/dvanásta/trinásta, ale tam proste nikto nepotrebuje MHD, keďže pri narodení fasujú nové SUV ktoré parkujú ako spomínaš na vlastnom pozemku (viz ulica trinásta, kam sa vlastne ani nedostaneš). To je však dosť riadna výnimka a naozaj nie ej smerodajná pre systém MHD v meste.
A aj keď osobne nie som stotožnený s celkovým riešením, systém nie je vyriešený zle. Petržalka má momentálne aktívne rezidentné parkovanie, a docela ti poviem z vlastnej skúsenosti, že som zrušil nájom vyhradeného boxu nakoľko každý krát keď prídem si nájdem voľné miesto na parkovisku. Súčasne systém skutočne vytláča len cezpoľníkov bez registrácie aby tam v noci neparkovali a cez víkend je to jedno, čo je docela použiteľný systém. A zrazu návštevy v pohode, ale v noci tam parkujú len bývajúci, alebo CPčkari ktorí sa registrovali. Z parkoviska vypadli autá ktoré tam stávali aj niekoľko mesiacov bez pohnutia, a niektoré autá ktoré chodili pravidelne v nedelu sa odstavili a v piatok zmizli sa už neobjavujú, čo je fajn. Skutočne vidieť na parkovisku len autá ktoré sa stále hýbu. A to je to čo by malo byť. Aby sem CPčkari neťahali ďalšie autá ktoré nepoužívajú.

Mimochodom, mesto mohlo s kľudom dohodnúť s obchodmi a ich parkoviskami aby sa dali používať trebárs od 22-06, rampy hore, a potom rampy dole, a mesto im zaplatí mesačne nejakú "symbolickú" sumu za nájom. Tím by sa vyriešil aj problém CPčkarov ktorí potrebuju doniesť auto, bývajú tu v podnájme, ale TP si nebudú riešiť....
Reakcia na: Melange #61:
takych karpatskych, podobnych tym co tu niektori zvazuju tie minibusove linky, u nas ale take zazraky necakam, castokrat sa cez tu uzku cestu (podotykam ze sa jedna o staru ulicu ktorej sirka sa po "revolucii" za uplynulych 30 rokov nijak nemenila) je niekedy zabava prepchat aj s normalnym autom, takze nejake vozitko hromadnej dopravy tu necakam (a pre tych ~60 domov roztahanych na vyse 2 km ulice by sa predpokladam ani neoplatilo - ulica vo vacsine dlzky nema ziadne odbocky ktore by zvysili mnozstvo potencialnych cestujucich v spadovej oblasti)
ako pouzitelnu obsluhu verejnou dopravou takehoto uzemia by som si skor vedel predstavit trocha vacsie auto (7-8 miest) s vodicom, ktory by robil na telefonicke zavolanie vyjazd pre cestujuceho a dopratal ho k najblizsej zastavke elektricky s tym ze by po zavolani vedel byt do cca 3-10 minut na mieste (zaviselo by od toho ci by uz mal niekoho nalozeneho a v ktorej z takychto uliciek by sa prave nachadzal), normalne stanovisko ked by ho nikto nevolal by mal mat pri niektorej elektrickovej zatsavke (kde by si ho opat mohli ludia zobrat na cestu "hore"); z hladiska nakladov by to mohlo vyst lacnejsie ako nechat premavat v ulickach nejaky minibus a zaroven zaujimavejsie (a pouzitelnejsie) pre obyvatelov ako minibusova linka v mizernom intervale....
Reakcia na: fanatikmhd #66:
to ze take lokality nepoznas, neznamena ze nejstvuju... pozri si ulicky smerom do karpat z race, s vynimkou potocnej nemas v ziadnej nejaku obsluhu a niektore sa tahaju vcelku dost daleko
a ano, mozem si slapanie na elektricku skratit o nejakych 250m ak sa rozhodnem ist na 56tku na alstrovej, co vsak casovo neskrati cestu v sucasnom rezime (premavka len jednym smerom a okolo) ani mojej 75 rocnej svokre....
Reakcia na: Peter6607 #62:
vallovci mi prisli marketingovo a komunikacne schopnejsi nez nesrovnal, minimalne v case nastupu, zaciatku modernizacie KV, zavretych niv, parkovacej politiky (s prizmurenim oka)
otazne je, ci je vobec nieco odkomunikovatelne, ked nemaju nic v rukach, z vody vino tazko
v tejto podobe mhd nie je parkovacia politika prospesna ani jednej strane, ziadne vyrazne zlepsenia, ziadna obnova vozoveho parku, ziadne zvysenie kapacity
otazny je navrat ludi k mhd po skonceni pandemickych opatreni, su ludia, ktori maju vacsi respekt k virusu a ostanu opatrnejsi este dlhu dobu najma pre zly medialny obraz mhd pocas pandemie
a tlacenie ludi do mhd zavedenim parkovacej politiky nebude prijate dobre ani jednou skupinou, pretoze ti, co cestujeme mhd, prezivame jej kapacitne limity na vlastnej kozi (ja napriklad cestujem o hodinu skor do prace, ak som sa nechcela tlacit ako dobytok)
takze ak odsunieme bokom efektivitu prepravy autom vs mhd, je to hlavne otazka dovery k cestovaniu mhd ako takemu, tato situacia je aj o zmene navykov a zvysenej opatrnosti, kto vlastni auto, radsej si priplati za pocit bezpecneho cestovania, ked ma k tomu navyse aj vyssi komfort a efektivitu
Reakcia na: martinah #69:
Ak nemajú nič v rukách, tak je to smutné. Z odkomunikovaného to totiž naozaj plynie... Mňa zatiaľ neprešiel volebný optimizmus, možno som detinsky naivný. Za rok 2019 som bol spokojný. Teraz je kríza, ale mám veľmi veľa výhrad voči dvojkĺbovým trolejbusom a mizernej údržbe vozidiel. Stav niektorých je pre hlavné mesto v EÚ skutočne neakceptovateľný. Aj staré vozidlo sa dá udržiavať, len v Bratislave musí zákonite vyzerať horšie ako na Ukrajine. To špeciálne platí pre 14/15 Tr(M) a Karosy. Za jazdy odpadávajú dvere, plechy, tlmiče, sú rozbité diferáky, polámané rámy, atď... Sťažnosti DPB ignoruje, najviac ma pobavila oficiálna reakcia: "Stav vozidla zodpovedá jeho veku." Proste čistý Balkán... Stačí sa pozrieť napr. na Budapešť, Vilnius, ako má vyzerať údržba staršieho vozidla. V tomto kontexte je smiešne oháňať sa západom pri obhajovaní parkovacej politiky.
Toto by som už von nepúšťal.
Reakcia na: ufo #71:
Kneeling. 😂
Reakcia na: si #68:
Narážaš na tých 5 vinárskych domkov? Nie, tam nikto fakt zabezpečovať dopravu nebude. aj keby ste všetci chodili verejnou dopravou, odvezie vas dvojmiestne auto do 30 minút všetkých..... Netvrdím že má verejná doprava generovať zisk, ale toto je ťažko stratová blbosť. Ok, nechávam ti, fakt si našiel absolútnu prdel sveta kde ste si nastavali domky bez výstavby plnohodnotnej cestnej siete a teraz sa tam nedá poslať nič. Ale možno by to za určitých okolností vedel v kombinácii s premávkou hore do lesov nejaká minibusová linka, ked sa dokončí tender na nové midibusy. No hento je presne najhoršia nevýhoda úzkych dlhých cestičiek vetvovito z jedného bodu, tam sa to proste nedá njak rozumne porobiť, a keby bol taxik ako hovoríš, to by ste si mohli platiť aj sami, týpek, auto, a bude pendlovať na telefóne 😃 A zistíš cenu 🙂
Inak, len tak pre zaujímavosť, Zastávka Alstrova a 1,5km čiara...... Začínam rozmýšľať kde to vlastne bývaš 😃 Aj ke´d odrátam tých 250m čo si spomenul žeby si ušetril, tak furt vidím že aj keby si bol najposlednejší dom a za tebou už len holý les, tak je to furt menej ako 1,2km..... A to je fakt najposlednejší dom v najredšie obývanej oblasti kde nie je možné nejak rozumne zaviesť obsluhu, každý ďaľší je len bližšie....
Reakcia na: fanatikmhd #74:
a teraz to prosim skus prejst po tej ciare ako si ju nakreslil 🙂 odporucam dobre oblecenie, cernicie dost picha a uz je aj vcelku vzrastle a zrejme budes potrebovat aj nejake to naradie na prekonanie droteniek vinohradov a roznych plotov, nehovoriac o prirodnych terennych prekazkach.... tam nie su polia s repkou, cez ktore to svihnes krizom ako po pravitku
PS: #73 domov je v takychto ulickach a podobnych vzdialenostiach v trasach kadial sa da chodit (nie vzduchom) viacero a viaceri z nich aj pouzivaju kombinovanu dopravu (auto k NKD a odtial elektricka), nik necaka ze pojde volaka linka do takychto lokalit...
Reakcia na: fanatikmhd #74:
Tak toto je taka logika ako keby si zrusil vsetky autobusy Na Panty, lebo vsak elektricka aj vlak je necelych 650 metrov odtial, co na tom, ze cez kolajnice a rozne arealy 😂
Ja to tiez mam na elektricky "len" 450-500m vzdusnou ciarou, ale realne po chodnikoch to je asi 750m. A takych lokalit je viac, kde to mas "len" par sto metrov od MHD, ale realne musis prejst trebars aj 3x tolko, lebo su tam rodinne domy/ploty/ine bariery 🙂
Samozrejme nemozeme cakat MHD ku kazdej brane. Ale tvarit sa, ako je teraz vsetko OK a ako tych "hnusnych autickarov vyzenieme z aut aj kebyze ich mame za krk vytiahnut", ked tu mas fotku ake vraky zatial v DPB jazdia - no nemozes ocakavat ty, ani Zarzo, ani DPB/Vallo potlesk 🙂
Reakcia na: si #75:
Pointa je, že vás, ktorí bývate na takýchto lazoch, je v Bratislave málo. Samozrejme, že budete proti parkovacej politike. Ale nedá sa vyhovieť každému, vždy bude aspoň percento alebo pol percenta, komu sa situácia zhorší. Na opačnú misku váh treba dať podiel ľudí, ktorým sa situácia zlepší.

Bratislava potrebuje, aby áut bolo menej. Zo začiatku to možno bude kruté, ale treba myslieť na desaťročia dopredu.

A samozrejme Bratislava potrebuje aj to, aby ľudia nekupovali a nestavali bývanie v odľahlých, ťažko dostupných a často izolovaných lokalitách.
Reakcia na: Peter6607 #70:
Pravda, stačí sa kuknúť do Lvova alebo Chernivtsi, tam naše vozy vyzerajú lepšie ako týždeň po GO v Bratislave. Ukrajina dokonca ani nedostáva pokiaľ viem peniaze od štátu na údržbu atd. a dokonca ani nie sú v EÚ takže nemajú dotácie. 🙂
Reakcia na: Melange #77:
ano, podiel relativne prijemneho a prirodneho byvania v meste je malo a teda aj podiel obyvatelov majucich taketo byvanie je malo; na druhej strane ak by sa do lokality chcelo nastahovat vacsie mnozstvo ludi, nepotesilo by to ziadneho zo sucasnych obyvatelov + znamenalo by to dalsiu zastavbu a zataz pre zivotne prostredie

myslis si ale ze mesto potrebuje (len) parkovaciu dan na to aby sa znizilo mnozstvo aut, ked este pred 2-3 mesiacmi chodili mnohe linky narvane daleko za uroven aspon trochu komfortneho cestovania a moznosti na nejake posilnenie kapacity v nedohladne ?

PS: a tusi niekto ako to vyzera s klimatizaciami pre supravy T6A5 ktore bolo prezentovane dakedy minuly rok ? horucavy za dverami a nezachytil som info o tom zeby sa co i len do jednej uz domontovala....
Som skutočne zvedavý, ktorá lokalita ,,vyhrá" a získa minibus, pretože mám pocit, že v posledných rokoch sa skôr minibusy skracovali a obmedzovali, ako zavádzali, dúfam, že to tak nedopadne aj teraz.

Niečo na spôsob rakúskeho ASTAX-u by sa podľa mňa zišlo aj u nás, či už namiesto minibusov, alebo aj takej N56 a N91.
Reakcia na: Dispecer #81:
aj ja som mal nieco take na mysli, v lokalitach obsluhovanych minibusovymi linkami (alebo planovanych na obsluhu nimi) by to podla mna vedelo spravit viacej muziky za menej penazi....
akurat pri tom hrozi a treba s tym aj pocitat, ze by to ludia aj zacali viac vyuzivat na rozdiel od minibusovych liniek v intervale 30 alebo 60 minut...
Reakcia na: Dispecer #81:
Mal som na mysli niečo na spôsob Viedne, čiže to bude asi ten ,,rufbus", skrátka zavoláš 15-30 min. pred odchodom a autobus/minibus alebo niečo iné príde, ak nezavoláš nepríde. Výhoda je presne to, čo písal ,,si", že ide viac menej kedy chceš a nemusiš naň čakať.
Reakcia na: Melange #77:
Minule som išiel po dlhom čase z Kačína cez Plánky do Lamača a som zhrozený koľko ľudí sa "rekreuje" v tých novopostavených domoch na individuálnu rekreáciu podľa stavebného povolenia na Plánkach a samozrejme po ceste som stretol týpka s vrecom smetí šup do kontajnera pri panelákoch, holt stavebný zákon z roku 1975
Reakcia na: si #79:
Myslím, že strecha T6A5 už klimatizáciu neunesie. Kde to bolo prezentované? Neviem to nájsť (bolo vôbec? ako veľmi záväzne?)...
Reakcia na: color #85:
https://imhd.sk/ba/doc/sk/18609/Klimatizaciu-dostanu-aj-niektore-starsie-vozidla-MHD
https://www.facebook.com/Bratislava.sk/posts/2515973951798960

Ale či to bolo niekde aj záväznejšie prezentované, to neviem. Navyše, zrušili sa aj zvyšné klímy do tých busov, nie? Čiže električky by som už ani nečakal...
Reakcia na: si #79:
Linky narvané za úroveň komfortného cestovania nie sú moja skúsenosť. Možno ešte pred 10 a viac rokmi som to zažíval, ale od toho času dosť zriedka.

Zato čo sa výrazne zhoršilo a neustále zhoršuje, je počet áut na cestách. Obvykle s jedným človekom. To znižuje komfort aj desiatkam cestujúcich vo vozidle, ktoré musí trčať v zápche s autami.

Problém zvyšovania kapacity MHD a znižovania počtu áut je v niečom ako problém sliepky a vajca. Žiadne nemôže byť prvé, lebo buď nie sú na druhé peniaze, alebo nastane kolaps. Čiže to musí nastať viac-menej naraz. V tomto zmysle nemožno nesúhlasiť s tým, že kapacitu MHD treba zvyšovať a to ideálne v momente zavedenia parkovacej politiky. Tá by zase mala vygenerovať prostriedky, ktoré by malo mesto, ak má rozum, investovať do MHD.
Reakcia na: martinah #69:
Hmm, takže na jednej strane kto vlastní auto, radšej si priplatí, na druhej strane parkovaciu politiku NIE. Tak asi nech je ešte viac áut, ešte väčšie problémy zaparkovať (pretože spoplatniť sa nemôže), ešte horší vzduch.
Reakcia na: si #60:
Ešte raz, dve hodiny sú bonus a tu nikto nezakazuje parkovať a používať auto, ale v lokalitách s vysokým dopytom a nedostatkom parkovacích miest sa má/bude za parkovanie platiť.
K tvojim cestám za rodičmi, neviem, v akej lokalite sa nachádzajú, ťažko posúdiť, či tam bude parkovanie spoplatnené alebo nie.
Reakcia na: MatejBA #57:
Fór je myslieť si, že máš nárok na parkovanie zadarmo.
Reakcia na: ivanbuto #91:
Citaj Foreste, citaj.
Ja nehovorim, ze mam pravo parkovat zadarmo. Ja hovorim, ze platim mestu dane, budem platit za parkovanie tak nech laskavo sakra ked si uz mam priplacat navyse za parkovanie v Bratislave (kedze platis za parkovanie u seba doma PLUS za parkovanie inde zvlast) tak nech to daju aspon 9-10 hodin, aby pripadne ludia mohli ist aj do prace/na dlhsie navstevy.
Alebo trebars nech daju nejaky casovy limit mesacne, ktory zoberie do uvahy aj ludi pracujucich a behajucich po meste (ta chcem vidiet ako by si robil moju robotu a nosil 50-100kg veci v MHD, lebo instalacia tych veci netrva 5 minut). 2 hodiny su ale vysmech hlavne ak zoberieme do uvahy nasu MHD.
Reakcia na: ivanbuto #90:
2 hodiny NIE SU BONUS ak za to musis platit, co za to platis. Prestan klamat 🙂 Alebo chces tvrdit, ze elektricenka ti dava ako bonus cestovanie zadarmo? 😆
EDIT: A bolo by dobre si pripomenut, co defacto slubila Bratislava predtym, nez zavedie parkovaciu politiku 🙂 https://bratislava.blob.core.windows.net/media/Default/Obr%C3%A1zky/Str%C3%A1nky/PP%20web/novy_web_2.jpg
Reakcia na: ivanbuto #90:
vzhladom na to ze byvaju na sidlisku ktore je katastralne sucastou Bratislavy, tak dost pochybujem o tom zeby zrovna tato lokalita bola vynechana a nechceli ju podojit....
a 2 hodiny su dost zufalo malo asi pre vacsinu normalnych ludi
Reakcia na: Urbanway 2423 #80:
A má v dnešnej dobe ebicyklov, ekolobežiek a rôznych sharingových služieb takúto službu vôbec zavádzať? Chápem mesta, kde to vzniklo v minulosti, ale dnes?
Reakcia na: MatejBA #92:
Len zo zvedavosti:
- v ktorom inom meste dostaneš k rezidenstkej parkovacej kartičke 9-10 hodín parkovania mimo svojej zóny?
- v ktorom inom meste majú takú fasa MHD, že tam prepravujú ľudia 50 až 100 kg náklad?
Reakcia na: Valec #95:
"sharingove" sluzby kde platis za cas co je dany kusok mimo nejakeho stojana su ti dost na .... pokial to chces pouzit na prekonanie poslednej mile domov kde ostanes dalsiu viac nez polovicu dna....

PS: pravdupovediac som este u nas na ulici nejak nevidel ist niekoho s nejakou e-kolobezkou a pod. a celkom rad by som sa aj pozrel ako by to takyto prostriedok zvladal pri tych stupaniach co tu mame 😛 (ani hybridne auta ked som ich tu skusal tak nech som robil co som robil, ale nepoarilo sa mi so ziadnym zo skusanych exemplarov vyliezt hore bez toho aby si v tych najstrmsich castiach pomohli aj spalovacim motorom 🙂 )
Reakcia na: si #97:
Tak sú tu aj bezstojanove sharingy a ak by vzniklo zaužívané stanovisko pri zastávke a na vhodnom mieste v cieľovej lokalite, ako možnosť to je. Nehovorím, že úplne všade.

Parametre tvojej ulice nepoznám, ale treba vyskúšať. Už len zo zvedavosti.
Reakcia na: Valec #98:
problem je ze ak je cielova lokalita ulica s rodinnymi domami kde vacsina funguje +- v podobnom rezime (rano prec a popoludni nazad), tak to ma podobny problem ako obdobne zdielanie aut - v spicke nie su ziadne volne a ked ho potrebujes tak mas problem a mimo spicky ked to nepotrebujes ich je dostatok (+ ako komplikacia navyse ze kde sa nachadzas a ako sa mas dopravit k najblizsiemu volnemu exemplaru)

tiez by som bol zvedavy... cyklisti predpokladam ze taky asi budu, akurat ze hore im baterka len pomoze, ale musia tomu dat aj vlastnu silu a tak skor zapadnu medzi tych co sa pohanaju len vlastnou silou....
Reakcia na: Valec #96:
1.) Napriklad Bratislava, konkretne Petrzalka - od 8 do 18 a vikendy. A podla vsetkeho im to funguje bez problemov 🙂 A argumentovat "ale inde to nie je" je fakt super. Tak ja mozem argumentovat, ze su aj mesta, kde to nemaju a zvladaju to, tak naco to zavadzame? Budeme sa urcite opicit po nemeckych mestach a zavadzat aj nizkoemisne zony, ktore podla vsetkeho nakoniec aj tak maju skoro zanedbatelny vplyv na ovzdusie, ako sa teraz pocas pandemie zistuje...
2.) toto som nepochopil co si tym myslel, ale narazal som na to, ze mam caste vyjazdy a denne parkujem aj 6 hodin kade tade po meste. Jedine, co mam preplatene za to, je amortizacia a palivo. Akekolvek parkovne ide z mojej penazenky. Takze zaplatis mi ty ci Ivan tie 4 hodiny navyse denne? Alebo si mam dokupit vozik, ktory zahaknem za autobus aj s tovarom?
Apropo ani jeden z vas mi nepovedal, co je na tom problematicke, aby bratislavcania mali tych 8-9 hodin denne zadarmo. Ak sa obmedzi dochadzanie z regionov pre mimo-BA ludi, nemame uz to skoro 200 000 ludi, kde moze byt kolko, cca 30000 aut? Pridajte do toho obmedzenia pre firemne auta (vyssie ceny) a obmedzenie na pocet aut na domacnost a nemyslim si, ze zrazu tych 8-9 hodin je pritahnutych za vlasy.
A vies co, zbytocne sa tu hadat, ja mam svoju pravdu, ty mas svoju a ocividne sa nedohodneme. Mozem slubit ale, ze to budem pozorne sledovat a mozno sa nieco naucim od urciteho spevavca z Rovniakovej 🙂
Reakcia na: Melange #87:
Toto, čo hovoríš, ale nemá žiadnu logiku.
NAJPRV musí mesto zo svojho vrecka zatraktívniť MHD, postaviť základnú sieť záchytných parkovísk, potom môže obmedziť parkovanie a následne z poplatkov môže ďalej rozvíjať P+R, financovať konverzie nevyužitých parkovacích kapacít, rozšírenia nosného systému atď. Keď ľuďom ako mesto povieš, že sa najprv majú natlačiť do už dnes vyčerpaných kapacít a až potom pre nich niečo urobíš, nebudú oni ochotní urobiť pre teba nič. A to nie je z mojej hlavy, to sú výsledky skúmania behaviorálnych vied (nudging vs. represia, ale aj iné výskumy).

K naplnenosti - súhlasím, že tak 10-15 rokov dozadu to bolo horšie, ale stále tu máme chronické problémy ako 39, 68, 93 a mnohé iné, kde teda komfort cestovania je veľmi často len zlým vtipom.
Reakcia na: ivanbuto #89:
najprv nech mesto riesi mhd, kapacitu, udrzbu, funkcne klimy, a cokolvek, co zvysi efektivitu cestovania
potom sa bavme o parkovacej politike
Reakcia na: Valec #95:
Ale čo napríklad ľudia s nákupom, ten si na kolobežke neodvezieš, a také auto má aj väčšiu kapacitu, to znamená, že aj napr. ráno nebude obsadené tak rýchlo, ako jednotlivé kolobežky, ktorých by muselo byť potom veľmi veľa, aby zvládli ranný nápor a cez deň by stáli, auto by stačilo len jedno a zbieralo by viacej ľudí. Tiež si nemyslím, že by kolobežka vydržala celodenné jazdenie, narozdiel od auta. Ďalej, ako by sa ľudia na kopci dostali k tým kolobežkám pri ceste z domu, lebo keby napríklad stáli niekde dole pri električke, tak sú ráno ľudom na nič a išli by aj tak autom a poobede by nimi takisto nešli.
Reakcia na: martinah #102:
A tým údržba sa nemyslí Bern, stačí aspoň Budapešť.... Hoci mne by pri trolejbusoch stačil aj Ľvov, kde je mimochodom cestovné +- 0,2 € a zvládajú to. Najstarší náter na trolejbuse tam nemá ani rok, stav tlmičov sa kontroluje pravidelne, ihneď pri závade sa menia, diferáky všetky v poriadku. U nás jazdia staré autobusy a trolejbusy aj 15 rokov bez opravy karosérie, tlmiče sa menia len po najazdení kilometrov, diferáky hulákajú na celé sídlisko. Pri električkách to neplatí, tam sme na dobrej úrovni. Z toho plynie záver, že problémy sú v prevádzkach, nie vo vedení. To však nie je žiadna novinka a zatiaľ preto platí, že údržba by bola zlá, aj keby bol primátor z vesmíru.
Reakcia na: Peter6607 #104:
Plne súhlasím. Peknými príkladmi kde sa prejavila naša (ne)údržba sú vozy #6632 , #6310 , #6278 .
Síce ja by som tu prijal údržbu akú ma napríklad Litva ale o tom môžem asi len snívať 😞
Reakcia na: Viko #101:
Ako veľmi najprv to má nastať? Ja som napísal, že to má byť viac-menej naraz. Čo na tom nemá logiku? Napríklad by sa povedalo, že od 1. 9. 2020 platí parkovacia politika a zároveň sme vám občania od tohto istého dátumu zhustili intervaly na niektorých linkách, pridali buspruhy, nasadili väčšie vozidlá, taktiež vás vyzývame, aby ste po meste chodili aj Slovak Linesom a vlakmi, lebo sa to už môže... Potom po spustení systém vybalansovať podľa potreby.

Že sa má iba spustiť parkovacia politika a nemá sa zvýšiť kapacita MHD, som nikdy nenapísal.
Reakcia na: Melange #106:
Veď ale o tom hovorím, že nemôžeš k jednému termínu spustiť aj parkovaciu politiku aj zlepšenie MHD. Ľudia často cestujú autom kvôli nejakej zažitej predstave o MHD. Naštve ich, keď ich obmedzíš a ešte aj pošleš do niečoho "tak hrozného" s prísľubom, že veď na najhoršie spoje budme čosi z rezerv pridávať a časom to ešte poladíme. A ako bolo spomenuté, toho hnevu sa mile rád chytí každý populista a pri prvej príležitosti do piky zbúra celý koncept.
Naopak, keď im vopred ukážeš, že MHD vie byť príjemná alternatíva, nebudú vnímať ako takú ujmu, že ju musia viac využívať. Pqrejdú do nej postupne a mnohí i dobrovoľne.

Ako časovo? Najprv by som musel vyriešiť dlhodobé nedostatky, potom spropagovať stabilizovaný lepší stav a na záver nabral personálnu a technickú posilu, aby sa hneď odo dňa D stíhalo preberať prílev nových cestujúcich bez výrazne negatívnych dopadov na dovtedajších. Sedliackym rozumom odhadnuté, dobrý rok roboty...
Reakcia na: Urbanway 2423 #103:
Ehm, ak bývaš na lazoch ako tuna kolega Si, kde ulica o 20m súbežná s leteckou čiarou je navýšenie dochádzkovej vzdialenosti z 800m na 1,5km minimálne, a chceš tie sharingy, stačí použit taký, ktorý nemá stanovištia. Tam platíš len za použitie. Nič ti nebráni pri ceste z mesta jeden vziať, dojsť na tie lazy, a ver, že nikto sa tam v noci trepať nebude aby si ju vzal 😃 keď to je toľké desiatky kilometrov od zastávky.
Reakcia na: si #60:
A naozaj si na tom tak zle, že tých pár evri parkovného si nemôžeš dovoliť? Budeš tam radšej bez parkvoacej politiky krúžiť a parkovať o dva bloky ďalej?
A keď si zplatíš tých pár evri rezidentského poplatku, tak za to predsa budeš môcť pri električke parkovať, lebo je to v Tvojej štvrtie, nie?
No ale keď ide o princíp, tak sa s tou MHD rozlúčte, váš boj.
Reakcia na: Peter6607 #104:
A Ty by si v tej údržbe aj pracoval za ľvovskú mzdu?
Reakcia na: fanatikmhd #108:
skus si prist obzriet osobne, potom mozno prestanes trepat nieco o ulici vzdialenej 20m a mozno sa aj strafis s umiestnenim zastavky (a alstrova ako ulica by skor pytala obmedzenie parkovat na niektorej strane ulice (realizovatelne bez nutnosti nejakej parkovacej dane) a nasledne obnovenie normalnej obojsmernej premavky L56 (otazne vsak je kto ma za tuto ulicu zodpovednost, ak je to MC, predpokladam ze kvoli kriku obyvatelov lenivych otvorit branu a zatiahnut z ulice do dvora a ich volebnym hlasom to nik neurobi)
a ak sa budes velmi nudit a zastavis sa, mozem ti aj ukazat miesta kde tych 20 metrov vzdialenosti od tvojej ciary zaroven znamena aj o 20 metrov inu nadmorsku vysku 😛
Reakcia na: S499.1023 #109:
parkovacia dan nezvysi mnozstvo prakovacich miest (prave naopak, ubudnu tie "neoficialne"), tak neviem odkial beries ten optimizmus ze to po jej zavedeni nebude +- rovnake (ubytok vozidiel od nerezidentov vyvazi ubytok parkovacich miest)
Reakcia na: MatejBA #100:
To, čo píšeš ale v bode 1 nie je to, čo požaduješ. V Petržalke je regulované parkovanie len v pracovných dňoch medzi 18 a 8, v ostatných časoch je parkovanie voľné. V iných lokalitách, najmä v okolí biznis centier, to ale môže byť inak - možno celodenne. Podstatou ale je, že z 2 hod. limitu sa ti čas odratáva len v mieste a čase regulácie.

Ad 2.: Neviem čo a pre koho vykonávaš, ale okrem amortizácie a paliva je podľa opisu tvojej práce parkovné oprávneným nákladom. Takže ten, čo ti prepláca palivo ti bude (musieť) aj parkovné.

Problematických 8-9 hodín denne zadarmo je v tom, že tým úplne stráca zmysel celá parkovacia politika. Ak mám v okolí môjho bydliska problém zaparkovať a zavedie sa parkovacia politika pri ktorej budú môcť mimorezidenti pol dňa parkovať v mojej zóne, tak sa vlastne nič nezmenilo.
Cieľom parkovacej politiky, podľa toho čo mesto komunikovalo, je o.i. aj zníženie počtu vnútromestských ciest (ak nie som ochotný zaplatiť, pôjdem inak ako autom), keďže nejakých 85-90% tvoria autá bratislavčanov (nie ľudí z regiónu). Pri ponechaní tak dlhého časového pásma by sa tento cieľ vôbec nenaplnil.
Reakcia na: Valec #113:
a ked auta lokalnych obyvatelov "uzemnim", teda ostanu pri ich bydlisku, nebude zas moct na ich miestach zaparkovat zamestnanec susdenho obchodu alebo podniku.... (a problemy s parkovanim vzniknu aj v miestach a casoch kde doteraz neboli
Nechcemod teba osobné údaje, preto prosím vyber akýkoľvek DOM, ktorý je od NAJBLIŽŠEJ zastávky MHD vzdialený minimálne 1500 metrov a celá trasa vedie pod 100% stúpaním (45°).(20m na 20m). Vyber mi prosím taký dom, ja prechádzam aj po GSW tie ulice, a mimo asi pätice domov ako na lazoch ktoré sú v nejakom horšom stúpaní nie je o nič horšie oproti celej kolibe, horskému parku, dlhým dielom a podobne, a vzdialenostne nenachádzam dom cez 1000 metrov reálnej dĺžky (Ja viem že kľukatenie ulíc je iné než letecká čiara, ale keď trepneš 1,5km, tak som ti dal tú čiaru aby si si nejak trocha uvedomil o akej rozsiahlej oblasti hovoríme. Aj mne sa ráno zdá tých 300 metrov ako nekonečné šlapanie na električku, ale...... furt je to 300m. Letecky necelých 250, reálne so schodami, prechodmi a podobnými chujovinami okolo 320-330 (záleží od vchodu ktorý použijem). Ale nie je to zrazu 1,5km.....
Reakcia na: si #112:
Z praxe. Pretože tam prestanú parkovať pendleri a kolenovrti.
Reakcia na: Valec #113:
Matejba je buď živnostník, alebo má kolenovrtného zamestnávateľa. Inak, PHM a amortizácia podľa tabuliek vysoko presahuje skutočné náklady, tam by si nekolenovrt priestor na parkovné našiel.
Reakcia na: si #114:
Síce parkovacia politika v iných mestách funguje ale v Bratislave nebude. Jasné.
Reakcia na: fanatikmhd #115:
ono staci ze mas takeho stupania po "ceste" kusok aby ta cesta bola neschodna, najdi si par hodin casu a troska sa tu prid prejst, a aj prave preto ta trasa "vzduchom" schodna nie je...
a v trase ktoru si nakreslil mas prave vinohrady ktore su vysadene na terasach, t.j. mas tak cca 20 radov vinica v jednej rovine a potom mas zraz na dalsiu terasu
Reakcia na: S499.1023 #110:
Však práve o to ide, že to zvládajú aj napriek otrasným podmienkam. Chceš tým povedať, že treba dielňam prudko znížiť platy, aby vyrovnali tamojší výkon? Nemyslíš vážne.
Reakcia na: Peter6607 #104:
Od kedy sa v Lvove tak výrazne zlepšila údržba, keď 3 roky dozadu ju domáci charakterizovali za otrasnú až žiadnu? Jediné ako tak použiteľné vozidlá boli v tom čase len tie nové a second-handy.
Reakcia na: si #114:
Takže vraky a mimobratislavskí vypadnú a väčšina áut budú celý život pred domom. To bude paráda na cestách, normálne sa na to teším. 😉
Reakcia na: fanatikmhd #115:
Skúsil som to zmerať s ohľadom na reálne cesty a chodníky. Takže "si" zrejme býva v červenej elipse. 😃 Tam je to skoro naozaj tých 1500 metrov.
Reakcia na: Melange #123:
Alebo ešte môže bývať tu. Tam je to presne 1,5 km. 😃
Reakcia na: Valec #121:
Máš pravdu, zmeny začali minulý rok a pokračujú ďalej. To však neznamená, že majú dobrú údržbu, to dávam len do kontrastu. Jednoducho nemôže jazdiť vozidlo s nefunkčným teleskopickým tlmičom, ktorý vystreľuje do interiéru a ohrozuje cestujúcich. Samozrejme, v Bratislave môže. Problém s tlmičmi sa týka aj nových vozidiel (asi 90 % 30/31 Tr). V krajnom prípade to vedie až k poškodeniu nosných častí. Nedá sa ani vyhovárať na cesty, Ľvov rozhodne nemá lepšie cesty ako Bratislava.

Taktiež pustiť do premávky vozidlo s rozpadnutým diferenciálom a popierať závadu dokáže len trolejbusová prevádzka v Bratislave. Reklamačný proces voči Zlineru riešili asi len dvakrát, hoci problém bol na desiatkach vozidiel a trvá dodnes. 6278 a 6310 prišli s poruchou už po GO, akurát teraz sa to nedá vydržať. Pri 30/31 Tr túto závadu našťastie obvykle riešia.

Ja preto rozhodne nepotrebujem, aby vozidlá vyzerali ako po dodaní, nevadí mi ani vŕzganie, občas čmáranica. Nie som však v roku 2020 ochotný zamieňať si jazdu trolejbusom/autobusom s horskou dráhou v lunaparku a tváriť sa spokojne.
Reakcia na: si #112:
Poplatok za parkovanie nie je daň.
Áno, cieľom je parkovanie v uličnom priestore usporiadať (a teda zlepšiť napr. aj podmienky pre chodcov), zároveň parkovacie miesta efektívnejšie využívať.
Reakcia na: ivanbuto #126:
Jo len problém je v tom že v dnešnej dobe je už ten stav v meste tak poddimenzovaný že by to vedelo reálne fungovať len tak že by sa aspoň polka ludí reálne zbavilo svojich vozidiel..darmo prinútiš manželský pár aby nechodili obaja svojim autom ale spolu v jednom alebo jeden autom a druhý mhd...to druhé auto aj tak treba niekam dať a to "niekam" je vlastne nikde lebo všade bude zavadzať...
A popri tom sa vo velkom stavajú bytovky kde je parkovanie iba v garáži za 15 litrov ktoré neni povinné k bytu a business centrá kde v garáži neni ani polovica miest v pomere s luďmi robiaciminv budove ...
Reakcia na: NOKS #127:
Práveže je dôvodný predpoklad, že reguláciou parkovania sa zníži počet áut na domácnosť - načo bude niekto platiť dve autá, ak ich má celý týždeň odstavené pred domom? Nehovorím teraz o profesiách pracujúcich za pomoci auta, ale práve ľudí z bizniscentier apod. v širšom centre, kde je dostupnosť verejnou dopravou v pohode.

A k tomu druhému odseku, ak som domácnosť bez auta, ako k tomu prídem, že som mal v cene garáž, ktorú nemám ako využiť? Nie je to takto spravodlivejšie?
Reakcia na: Viko #128:
To by možno fungovalo pred pár rokmi kým tolko domácností nemala reálne tie 2 autá a nebola zvyknutá na tento štýl...teraz si bude ťažko odvykať ...a tie peniaze vybraté za tie poplatky sa nevyužijú na žiadne parkovacie domy ako sa dušoval pánko lebo keby ak chceli tak už ich ani neni poriadne kde postaviť keďže je všetko zasekané...

Kolko ludí U40 si kupuje byt v novostavbe za 150 a viac litrov a nevlastní aspoň jedno auto? Zúfalé minimum....keby bola cena fixná aj s parkovacím miestom v garáži tak buď chceš ten byt alebo nechceš (keď aj by ho kúpil ortodoxný antiautíčkar tak stále vie to miesto dakomu prenajať alebo predať) ..takto si kopa ludí povie že hm 15 litrov za dve čiary dlabem,za to si radšej vycukríkujem ten byt a však to auto sa niekde na ulici za rohom zaparkuje ...
Reakcia na: Melange #124:
+ #123
nie si daleko 🙂 ale opat odporucam skusit si to prejst realne v terene, cesticka v #123 bola napriklad pred 1.5 rokom schodna len s macetou (aktualny stav nepoznam)
a tiez odporucam ako zdroj potencialnych obydli pozriet aj katastralne mapy, niektore stavby su celkom dobre zamaskovane v poraste a na tychto leteckych/satelitnych snimkoch ich nie je vobec vidno 😛
Reakcia na: ivanbuto #126:
to ze sa to vola inac neznamena ze to vo svojej podstate nie je typ dane (rovnako ako napriklad zdravotne poistenie nie je vo svojej podstate poistenim ale danou)
a ak sa ma rozumne usporiadat a upratat ulicny priestor, tak omnoho lepsie by bolo podmienit registraciu auta moznostou mat ho kde parkovat v mieste jeho standardneho dlhodobeho vyskytu, akurat ze toto by vyzadovalo spolupracu so statom a zrejme aj upravu legislativy (mesto samotne na to nema moznosti); taketo proste zdanenie toho ze mas auto napriklad nijak nevyvija tlak na to aby si ludia viac zabezpecovali parkovanie mimo ulice
si má absolútnu pravdu v tom, že ide o prasprostú prakovaciu daň. Lebo o parkovacej politike alebo o dopravnej politike mesta môžeme hovoriť iba vtedy, ak poplatku bude vytvorená protislužba- t.j. lepšia MHD ako v stave bez parkovacej politiky pripravené P+R parkoviská.... a čo máme dnes? snáď jedno bývalé P+R parkovisko (aspoň o ktorom viem- Avion). Prebiehajú nejaké prípravy na parkovaciu politiku? Lebo je pomaličky za dvermi a v meste nevidno okrem rekonštrukcie jednej radiály a prezentácie jednej novej električkovej trate, ktorá bude bohvie kedy, absolútne žiadne prípravy. Namiesto príprav parkovacej politiky tu máme odložený nákup autobusov a donekonečna jazdiace 30 ročné vergle B741, ktorých používanie vzhľadom na ich technický stav už hraničí so všeobecným ohrozením cestujúcej verejnosti zo strany DPB. Nehovoriac o tom, koľko rokov je už verejnosti sľubované ich odstavenie z premávky.
Reakcia na: Minko #132:
Nezabúdaj na trolejbusy. Napríklad 25 Tr sú pre mňa nepochopiteľne vyňaté z dodávok kamerového systému a montáže klimatizácie. Keďže časť z nich má nové nápravy, nevidím dôvod, prečo by sa museli vyradiť. Poruchové APU sa predsa po výstavbe novej TT nemusí využívať v takej pravidelnosti ako dnes.... Stačí ich nasadiť na linku v rovinatej časti mesta.
Reakcia na: Peter6607 #133:
Nova naprava ti spolahlivost 25T nezachrani. Tam opravis 1 vec a 2 ine sa ti pos***. Kolko vydrzala L33 tento rok cisto s 25tr v kuse ? 2 tyzdne max. pri CP skol.dni - vyprava 5 vozov.
Reakcia na: Peter6607 #133:
Nepovedal by som, že sa musia nutne vyradiť, akurát je podľa môjho názoru do nich nehospodárne investovať ďalšie peniaze, pretože sú už po životnosti. To nie je len o APU, tie vozy majú mnoho iných problémov, v PO sú niektoré kúsky odstavené už niekoľko rokov.
Reakcia na: Solider #135:
Nie žeby som chcel tie šroty obhajovať, ale prítomný čas o niekoľkoročnom odstavení nezodpovedá realite - len 707-čka stojí rok a pol, takže nepreháňaj 🙄
Reakcia na: trolejbus6207 #136:
Z Citelisov stojí suverénne najdlhšie 702, už cez tri roky. 707 je tiež rekordman, ale aj ostatné vozy si čo-to odstáli pokazené, čakajúc na dodanie alebo nedodanie náhradných dielov.
Reakcia na: trolejbus6207 #136:
A inak len tak mimochodom, sú to možno nepodarky, ale jazdí sa na nich celkom parádne.
Reakcia na: Solider #135:
Vnímam tebou uvedené aspekty. Myslel som si, že vozidlá, ktoré nebudú vybavené kamerovým systémom, sú na odpis. Príde mi to ako plytvanie, keďže stále jazdia denne 14 Tr a 15 TrM. S tým je však spojená otázka, či poruchovosť 31 Tr v daždivom počasí suvisí s materiálovým problémom, alebo sa jedná o inú príčinu. Ja však vo vozidlách registrujem zatekanie. Nerozumiem, prečo sa to teda nerieši. Aká je to potom spoľahlivosť MHD, keď v daždi nejazdí, alebo chodí hrbáč namiesto 31 Tr? V daždi autom teda v Podunajských Biskupiciach nie je o luxuse, ale o potrebe sa vôbec dostať do cieľovej destinácie. Treba tieto problémy konečne začať riešiť.
Reakcia na: Solider #137:
Aha, Ty rátaš aj sóla, bol som v tom, že sa bavíme o 25Tr 🙂
Reakcia na: Peter6607 #133:
samozrejme, ono ten aspekt kvality verejnej dopravy má viacero množín. Včera som na YT videl nahranú zaujímavú reportáž o veku autobusov v PID. a riešili tam presne to, že treba sa pozerať aj ako sú tie autobusy/trolejbusy kvalitatívne na tom čo sa týka či už poruchovosti, komfortu pre vodiča či cestujúcich. Je smutné že v hlavnom meste členského štátu EÚ sa v roku 2020 ešte len začíname zobúdzať že by sa patrilo riešiť aj odklimatizovanie električiek. len tých pár 29T a 30T to nezachráni. A prevádzkovať 30 ročné električky s 60 ročným konštrukčným riešením, bez riešenia modernizácie salónu to je už na zaplakanie (variácie T3).
Reakcia na: Minko #141:
Čo máš na mysli slovným spojením "odklimatizovanie"?

Inak, keď si v lietadle, tak Ti 70 ročné konštrukčné riešenie nevadí? 🙂
Reakcia na: Ike #142:
okej- nebol to najšťastnejší termín možno som mal použiť termín vyklimatizovanie interiériu.
čo sa týka lietadiel- ja osobne som ešte neletel 😁 ale aj tak, neviem na ktoré lietadlo slúžiace vo verejnej doprave narážaš.
ja som narážal na to že električky T3 už pri príchode boli cestujúcou verejnosťou podrobené kritike, a viac menej bezo zmien (nie výmena výzbroje fakt nie je z pohľadu cestujúceho významná zmena) jazdia dodnes.
Reakcia na: Peter6607 #139:
31 Tr majú problematický snímač izolačného stavu, pretože to nerobí len pri silnom daždi alebo pri sychravom počasí s mrholením, ale hocikedy aj v lete pri 30 stupňoch. Ja mám z toho taký pocit, že je nevhodne umiestnený a preto to nesprávne vyhodnocuje. Ináč tomu vozu nič nie je a môže normálne jazdiť, ale oficiálne by sa tie vozy vtedy mali odstaviť a vysušiť. Otázka je, či je to softvérový problém alebo problém konkrétneho produktu, ktorý bol problematický aj v iných mestách, v ZA ho už myslím nahradili iným.
Reakcia na: trolejbus6207 #140:
Citelis ako Citelis, či má vlečku alebo nie, tie problémy sú rovnaké. Diferenciály, nápravy, elektrika. Plus v BA to APU 🙂 Ale to bude asi celkovo problém nových trolejbusov, keďže s určitými problémami sa boria aj žilinské 26/27 Tr, aj keď tie sú kvalitatívne určite niekde inde.
Reakcia na: Solider #144:
Vďaka za doplnenie. V Žiline robili viacero úprav. Tam absolútne nemám čo vytknúť. Napriek horšej výbave sa v tom cestuje parádne.
Reakcia na: Solider #145:
To máš pravdu, haraburda v krátkom aj dlhom prevedení.
Aké problémy majú 26/27Tr, elektrické alebo "mechanické"? Tipol by som prvú možnosť...
Reakcia na: TeBeCe #148:
no niektoré "konštatovania" navrhovateľa zneli ako plač ohrdnutej milenky 😂 (napríklad tie o spotrebe) asi aj tušíme kto môže byť za tým 😁
Reakcia na: TeBeCe #148:
Práca úradníkov podľa mňa musela stáť toľko, čo jeden autobus.
Reakcia na: trolejbus6207 #147:
Aj mechanické.
Reakcia na: TeBeCe #148:
Zabudnite že spotreba má čo dočinenia s váhou, spotreba sa jasne odvíja od milimetrovej dĺžky vozidla! 😃 😃 myslím že táto firma by mala veľmi dobre vedieť že plasty sú ľahšie než kov... 😃
Reakcia na: fanatikmhd #152:
pravda a keby len s váhou. Ale každý aerodynamický centimeter sa pri tak neaerodynamickom vozidle ako je autobus môže priaznivo podpísať pod spotrebu. proste je toľko faktorov čo ju ovplyvňujú a nie je to len druhom použitého motora. Akože ak toto môže napísať výrobca autobusov.... myslím si že zákon o verejnom obstarávaní potrebuje akútne zmenu aby sa predišlo takýmto zjavne nelogickým námietkam, napríklad aj pod hrozbou sankcie. Nemôže namietať predsa veci, o ktorých z jeho podnikateľskej činnosti musí mať vedomosti ako fungujú a tárať v námietkach nezmysly.
Áno, to ani nechcem komentovať koľko majú pri tých krabiciach vplyv aerodynamické prvky, váha vozidla (použité materiály, stačí zvoliť dvojité sklá a ako spievala P.Polnišová " Váha, váha ide hore ide brutal ide hore.
Ide ide ide hore nemôžu ju dostať dole." 😃 Navyše, to že mám rovnaký motor ešte neznamená že bude rovnako naprogramovaný vrátane prevodovky. Bratislavské Capy by o tom vedeli rozprávať z počiatku prevádzky...
Prečo sa ten nákup odkladá ? Nebol pôvodne ten tender na oveľa vyššiu sumu a Otokar predložil ponuku kde ušetrili +- 5 miliónov( "Vďaka nižšej cene za vozidlá ušetrí Dopravný podnik Bratislava všetkým občanom hlavného mesta vyše päť miliónov eur. ") čo pri znížení výdavkov o 6,38 milióna by stále pokrylo 90% objemu zákazky.
Reakcia na: Maremi #157:
Magoriat stopol financie DPB. ADD2 UVO stale nerozhodlo ze Otokar vyhral opravnene/neopravnene.
Boli Iveco Daily zlé autobusy aj na začiatku, alebo sú v katastrofálnom stave len kvôli ich veku?
A nevyhralo to Iveco len kvôli cene?
Reakcia na: Urbanway 2423 #159:
Nie, neboli. Boli to prvé mikrobusy v Bratislave a naozaj neboli v takomto stave ako teraz. Ja som nimi chodieval okolo roku 2010 na 35, keď jazdila ešte cez sídlisko, cez Veternicovú ul. na Dlhých Dieloch a boli naozaj v dobrom stave. Za to, o 8 rokov neskôr na 147 som videl, že zadné dvere keď sú zatvorené, tak je 15 cm medzera, takže ich stav sa skutočne o dosť zhoršil, o čom svedčí aj vylágrovaný pracovný panel vodiča. Čo som to raz skúšal na 27-ke, tak spojkový pedál sa rovná tomu v starej Karose, čiže po celej službe je noha celkom vyčerpaná. Myslím si, že svoje najlepšie majú za sebou, inak to boli dobré mikrobusy, s ktorými sa dá stretnúť v rôznych letoviskách, alebo menších prevádzkach MHD.
Reakcia na: N/A #160:
Teraz je uz podmienka automaticka prevodovka.
Reakcia na: N/A #160:
Nie je Iveco ako Iveco. "Čistokrvné" minibusy Daily skutočne jazdia po celej Európe a ide o veľmi úspešný model. V Bratislave však máme vozy od spišskonovoveskej karosárne Rošero, ktoré boli pofidérnej kvality už od výroby.

P.S. Prvé minibusy u DPB boli MB Sprinter.
Reakcia na: N/A #162:
Ďakujem za doplnenie, na sanitky som zabudol.
Reakcia na: N/A #162:
Pokiaľ viem, samotné Iveco nevyrába Daily vo verzii vhodnej na prevádzku v MHD, iba vo verzii diaľkový mini/midibus. Všetko ostatné sú výrobky karosárskych firiem na podvozku Iveco Daily - napr. slovenské Rošero, česká Dekstra, slovinský (?) Feniksbus, francúzsky Vehixel, španielske UNVI,...
Reakcia na: Dispecer #164:
Doplním, Feniksbus je srbský.
Menovať by sa inak dalo veľa, karosuje to niekto skoro v každej krajine (z poľského trhu sa tu prezentoval nedávno Mercus), ale Corex nič z toho asi zaujímať nebude 😃 Azda jediné "nečistokrvné", čo sem vo väčšom išlo cez týchto oficiálnych distribútorov Iveca, bol Irisbus/Indcar Wing...
Reakcia na: Viko #165:
Znamená to teda, že Corex predáva iba ,,čistokrvné" Ivecá?
Reakcia na: TeBeCe #167:
O Cityse počujem prvý krát.

Ale na webe o ňom nie je nič:
https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/produkty/pages/daily-minibus.aspx
Reakcia na: TeBeCe #167:
Mne sa k Citysu I-Class podarilo nájsť len toto: http://www.mussaegraziano.it/it/daily-urbano-citis/
Reakcia na: N/A #169:
Ak dobre rozumiem, aj toto im stavia nejaký (taliansky) karosár. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #166:
Corex je importér Iveca na Slovensku.
Reakcia na: marek1978 #172:
Znamená to teda, že sa Otokary nakoniec kúpia?
Reakcia na: Urbanway 2423 #173:
Ako sa uvádza už v príspevku #155, ÚVO zrušil svoje pôvodné rozhodnutie a námietky SORu zamietol, s výnimkou požiadavky na doplnenie kritérií prijatej ponuky, ktoré do výsledku vyhodnocovania následne DPB zapracoval. A keďže sa SOR voči takémuto postupu (rozhodnutiu) neodvolal, výhra Otokaru by mali byť platná.

Inak povedané, teraz sa iba čaká kým mestské zastupiteľstvo schváli financovanie (a keď sa tak aj stane, je otázka o aký počet autobusov pôjde).
Reakcia na: N/A #174:
Mestské zastupiteľstvo schválilo financovanie Kmotríka, takže autobusy budú musieť, žiaľ, počkať. Ale aspoň je vidno, kde sú priority.
Reakcia na: Urbanway 2423 #173:
Ano, ale tento rok to uz asi nebude. Prinajlepsom 2021 da cash.
Možno blbosť ale nemôže DPB skúsiť od mesta získať aspoň na nákup 20ks a potom neskôr zvyšok???
Reakcia na: Ma178rek #178:
Samozrejme sa to dá - DPB uzavrie s výrobcom rámcovú zmluvu a na jej základe môže následne v priebehu dvoch rokov zadávať samostatné objednávky na ľubovoľný počet vozidiel (do celkového množstva 70). Zo samotnej rámcovej zmluvy voči dopravcovi nevyplývajú žiadne záväzky (viď napr. Košice, kde vysúťažili 15 Solarisov a nekúpili ani jeden).
____________

Btw, okrem autobusov bude potrebné riešiť aj nové električky - ak majú byť dodané v 2023, je pomaly najvyšší čas vyhlásiť obstarávanie aj na tie.
Reakcia na: N/A #179:
Plánujú sa kúpiť 45-metrové električky, ak áno aké typy sú v hre?
Reakcia na: N/A #179:
Dá sa vôbec s víťazom uzavrieť rámcová zmluva, ak od začiatku súťaže nebolo oznámené, že pôjde o rámcovku a nie hromadné dodanie konkrétneho počtu? Nemenilo by to celé podmienky?
Reakcia na: Viko #181:
Zmluva by mala byť súčasťou súťažných podkladov, takže ak tam takáto možnosť nie je, tak sa to nedá (a ani nemôže).
Reakcia na: Viko #181:
"2. Plnenie Zhotoviteľa podľa tohto článku bodu 1 Zmluvy bude zabezpečené na základe jednej alebo viacerých Objednávok, ktoré je Objednávateľ oprávnený vystaviť v lehote do 24 (dvadsaťštyri) mesiacov odo dňa účinnosti Zmluvy, a to podľa potreby a možností Objednávateľa."

https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie-dokumentov/document/3053102/content/977326/download
Reakcia na: Viko #181:
Rámcová zmluva nie je náhradou kúpnej zmluvy, na základe rámcovej zmluvy sa potom uzavierajú čiastkové kúpne zmluvy v dohodnutom období, kedy je ponuka predávajúceho viazaná. To isté sa dá docieliť uzatvorením kúpnej zmluvy a zadávaním čiastočných objednávok, prípadne uzatvorením kúpnej zmluvy na pevný počet vozidiel plus opcia v prípade dodatočného schválenia financií. Z biznisového hľadiska však rámcová zmluva, resp. čiastočné zadávanie objednávok pre predávajúceho nemusí byť výhodné, keďže v súťaži bola ponúknutá cena za predpokladaný počet vozidiel (jeden autobus pri 70 kusoch je lacnejší, ako povedzme pri 10-kusovej sérii), takže pri nižšej objednávke to ide na úkor zisku predávajúceho.
Reakcia na: Solider #184:
A práve preto som tam mal vetičku, či to nemení podmienky - jedna vec sú legislatívne nuansy, druhá vec je práve nastavenie výhodnosti výroby, ktoré by sa pri rámcovke mohlo dosť zmeniť. Ale keďže podnik sa poistil možnosťou objednávať po častiach, bolo by vhodné práve toto ustanovenie teraz využiť.

V každom prípade, vďaka za všetky vyjadrenia.
Niekto chcel zase podat namietky proti vyhodnoteniu ponuk, ale akosi mu to nevyslo.

https://www.uvo.gov.sk/prehlad-rozhodnuti-o-namietkach/document/8001
Reakcia na: N/A #187:
Priznávam svoje prekvapenie - nevedel som, že Corex už spolupracuje aj s Rošerom. No nič, snáď nebudú kvalitatívne úplne mizerné 😃
Reakcia na: N/A #187:
V nákresoch som našiel ,,núdzové dvere" tie budú aj v našej verzii?
Reakcia na: Urbanway 2423 #189:
Áno.
Reakcia na: Viko #185:
V obchodnom práve majú subjekty väčšiu mieru zmluvnej voľnosti, nemusí sa ísť vždycky podľa zákonne pomenovaných zmlúv, ak obom subjektom vyhovuje upraviť si vzájomné práva a povinnosti odlišným spôsobom.