Túto funkcionalitu zatiaľ podporujú len niektoré výhybky na nových a rekonštruovaných tratiach.
Dopravný podnik Bratislava obstaráva zariadenia na automatické rádiové ovládanie koľajových výhybiek pre električky. Ide o komunikačný systém VETRA, ktorým bolo v posledných rokoch vybavených viacero výhybiek na nových či rekonštruovaných električkových tratiach. Najnovšie bolo automatické ovládanie výhybiek s riadiacimi jednotkami Elektroline TSC SIL3 inštalované v zmodernizovanom obratisku v Karlovej Vsi. Všetky výhybky s automatickým ovládaním je možné nájsť v aktuálnej schéme mestských dráh.
Dopravný podnik plánuje zakúpiť 85 palubných jednotiek a vysielačov/prijímačov VETRA pre staršie električky typu K2S, T3 a T6. Ďalších päť palubných jednotiek bude prenosných pre električky bez palubného počítača. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 200 tisíc € bez DPH. Súčasťou zákazky je vzorová montáž jednotky do jednotlivých typov električiek, zaškolenie personálu a pomoc pri uvedení systému do prevádzky. Nízkopodlažné električky Škoda ForCity Plus sú už systémom automatického prestavovania výhybiek vybavené od výroby.
Princíp automatického prestavovania výhybiek spočíva vo vysielaní kódového rádiového signálu z palubnej jednotky VETRA cez transceiver inštalovaný v električke. Električka vysiela informáciu o vozidle a linke, na ktorej premáva. Tento rádiový signál na frekvencii 2,4 GHz zachytí prijímacia anténa umiestnená v koľajisku pred výhybkou, odkiaľ sa prenesie do ovládacieho systému výhybky. Ten na základe prijatej informácie rozhodne o prestavení výhybky do druhého smeru, alebo jej ponechaní v aktuálnom smere. V prípade, ak vodič potrebuje ísť inou trasou, než linka štandardne premáva, môže výhybku prestaviť ručne príslušným tlačidlom palubného počítača.
Automatické prestavovanie výhybiek testoval bratislavský dopravný podnik po prvý raz v roku 2013, kedy boli automatickým prestavovaním na základe čísla linky skúšobne vybavené tri výhybky (Astronomická, Námestie SNP, Trnavské mýto) a niekoľko električiek K2S a T3.
lostrail
Otazkou pravdaze zostava, naco toto montovat do starych elektriciek. Dovolim si ciastocne odpovedat protiotazkou - bude mozne palubne jednotky premontovat do novych elektriciek, ked na to pride?
Dokoncenie odpovede je jednoduche - je to skratka vyvoj. Mozno o 50 rokov sa ludia budu pozerat na sucasnu Vetru ako na prveho dinosaura v oblasti plnoautomatickej prevadzky elektriciek (alebo cohokolvek, co bude zabezpecovat MHD). Mozno sa podari vyriesit problem s nedostatocne prehodenou vyhybkou, ci oblbuvzdornit to na taku uroven ako lietanie. K incidentu dojde mozno raz za 5 rokov, co bude prijatelne. Plnoautomaticka kolizna MHD bude mozna vdaka autonomnym autam a vseobecnemu povedomiu, ze tu vec nesoferuje nikto "z masa a kosti". Tieto hlasy minulosti typu "naco toto" rataju stale len so sucasnym mindsetom a sucasnymi moznostami, ale keby sme tak uvazovali pri vsetkom, nikdy by sme nemohli ani len diskutovat online.
Takze ked sa na to teraz pozriem, tak nie, ani Vetra nie je dokonala a urcite sa nieco vyvrbi, ale to je asi ako riesit otazku, naco si v roku 1985 kupovat pocitac, ked pisat mozem aj na pisacom stroji a opravit chyby viem napr. bielitkom...