Túto funkcionalitu zatiaľ podporujú len niektoré výhybky na nových a rekonštruovaných tratiach.
Dopravný podnik Bratislava obstaráva zariadenia na automatické rádiové ovládanie koľajových výhybiek pre električky. Ide o komunikačný systém VETRA, ktorým bolo v posledných rokoch vybavených viacero výhybiek na nových či rekonštruovaných električkových tratiach. Najnovšie bolo automatické ovládanie výhybiek s riadiacimi jednotkami Elektroline TSC SIL3 inštalované v zmodernizovanom obratisku v Karlovej Vsi. Všetky výhybky s automatickým ovládaním je možné nájsť v aktuálnej schéme mestských dráh.
Dopravný podnik plánuje zakúpiť 85 palubných jednotiek a vysielačov/prijímačov VETRA pre staršie električky typu K2S, T3 a T6. Ďalších päť palubných jednotiek bude prenosných pre električky bez palubného počítača. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 200 tisíc € bez DPH. Súčasťou zákazky je vzorová montáž jednotky do jednotlivých typov električiek, zaškolenie personálu a pomoc pri uvedení systému do prevádzky. Nízkopodlažné električky Škoda ForCity Plus sú už systémom automatického prestavovania výhybiek vybavené od výroby.
Princíp automatického prestavovania výhybiek spočíva vo vysielaní kódového rádiového signálu z palubnej jednotky VETRA cez transceiver inštalovaný v električke. Električka vysiela informáciu o vozidle a linke, na ktorej premáva. Tento rádiový signál na frekvencii 2,4 GHz zachytí prijímacia anténa umiestnená v koľajisku pred výhybkou, odkiaľ sa prenesie do ovládacieho systému výhybky. Ten na základe prijatej informácie rozhodne o prestavení výhybky do druhého smeru, alebo jej ponechaní v aktuálnom smere. V prípade, ak vodič potrebuje ísť inou trasou, než linka štandardne premáva, môže výhybku prestaviť ručne príslušným tlačidlom palubného počítača.
Automatické prestavovanie výhybiek testoval bratislavský dopravný podnik po prvý raz v roku 2013, kedy boli automatickým prestavovaním na základe čísla linky skúšobne vybavené tri výhybky (Astronomická, Námestie SNP, Trnavské mýto) a niekoľko električiek K2S a T3.
mi.v
Ale veľké bremeno, ktoré vodičovi odpadne, je sústredenie na to, ktorú robí linku a ktorým smerom má byť táto výhybka a či ju má prestaviť alebo nie a či ešte je v správnej vzdialenosti pre prestavenie alebo nie atď. O to viac sústredenia mu zostane na to, aby tú výhybku skontroloval a išiel opatrne.
Aj keď uznávam, že momentálne ten predpis ako ho citujete, zrejme káže skontrolovať aj smer ("...či je poloha jazykov výhybky správna"). Ale aj tam je predsa rozdiel: je iné už vopred vidieť, čo mi tam dala automatika a v duchu si to len odkontrolovať a v prípade neistoty pribrzdiť a získať pár sekúnd na opätovné myšlienkové overenie ...narozdiel od prípadu, kedy mi nie je ponúknuté výchdozie nastavenie a musím úplne celú vec riešiť zakaždým sám.
Takže aj keby vodič podľa D/1/1 bol povinný rozmýšľať aj nad smerom, ponúknuť mu správu možnosť je podľa mňa citeľný komfort.