Túto funkcionalitu zatiaľ podporujú len niektoré výhybky na nových a rekonštruovaných tratiach.
Dopravný podnik Bratislava obstaráva zariadenia na automatické rádiové ovládanie koľajových výhybiek pre električky. Ide o komunikačný systém VETRA, ktorým bolo v posledných rokoch vybavených viacero výhybiek na nových či rekonštruovaných električkových tratiach. Najnovšie bolo automatické ovládanie výhybiek s riadiacimi jednotkami Elektroline TSC SIL3 inštalované v zmodernizovanom obratisku v Karlovej Vsi. Všetky výhybky s automatickým ovládaním je možné nájsť v aktuálnej schéme mestských dráh.
Dopravný podnik plánuje zakúpiť 85 palubných jednotiek a vysielačov/prijímačov VETRA pre staršie električky typu K2S, T3 a T6. Ďalších päť palubných jednotiek bude prenosných pre električky bez palubného počítača. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 200 tisíc € bez DPH. Súčasťou zákazky je vzorová montáž jednotky do jednotlivých typov električiek, zaškolenie personálu a pomoc pri uvedení systému do prevádzky. Nízkopodlažné električky Škoda ForCity Plus sú už systémom automatického prestavovania výhybiek vybavené od výroby.
Princíp automatického prestavovania výhybiek spočíva vo vysielaní kódového rádiového signálu z palubnej jednotky VETRA cez transceiver inštalovaný v električke. Električka vysiela informáciu o vozidle a linke, na ktorej premáva. Tento rádiový signál na frekvencii 2,4 GHz zachytí prijímacia anténa umiestnená v koľajisku pred výhybkou, odkiaľ sa prenesie do ovládacieho systému výhybky. Ten na základe prijatej informácie rozhodne o prestavení výhybky do druhého smeru, alebo jej ponechaní v aktuálnom smere. V prípade, ak vodič potrebuje ísť inou trasou, než linka štandardne premáva, môže výhybku prestaviť ručne príslušným tlačidlom palubného počítača.
Automatické prestavovanie výhybiek testoval bratislavský dopravný podnik po prvý raz v roku 2013, kedy boli automatickým prestavovaním na základe čísla linky skúšobne vybavené tri výhybky (Astronomická, Námestie SNP, Trnavské mýto) a niekoľko električiek K2S a T3.
mi.v
Ďalej:
1. Nie o každom nesprávnom odbočení "počujete". Neviem, ako je to v interných predpisoch v BA, ale v Prahe do 2 metrov môže vodič odbočenie korigovať spätným chodom (zo správnej kabíny, rozumie sa pod tým v smere jazdy) bez veľkého haló. Chcete o každom zídení novinový článok? Pozrite si zaujímavé 2 minútky počínajúc od tohoto miesta: https://youtu.be/rIqMs1atppM?t=3670
2. Pred každou výhybkou v duchu riešiť ešte aj to, na akej som linke, je dlhodobo únavné. Pochopí len ten, kto rozumie tej práci. Aj keď máte rokmi vyvinutého "autopilota", v ňom zároveň spočíva aj vodičova slabosť. Tak ako si bežný človek nečakane popletie či je dnes streda alebo štvrtok, podvedomie vodiča ho dokáže raz za čas uistiť o zlej linke – napríklad o linke, ktorú jazdil včera. Najmä na ich spoločnom úseku. Človek nie je stroj a neomylnosť našich úsudkov sa nedá porovnávať s neomylnosťou počítača. Vodičovi by mali zostať najmä tie činnosti, kde je ľudská inteligencia ťažko nahraditeľná a nie prehadzovať nejaké blbé výhybky podľa linky, čo je úloha, ktorá sa dala automatizovať už pred 20 rokmi s procesorom ZX80 z prvého domáceho 8-bitového počítača Sinclair ZX Spectrum (áno, s ním sa robili radiče križovatiek) alebo s procesorom Intel 8086, predchodcom 286-tiek, 386-tiek, 486-tiek a Pentií. Keby sa niekomu chcelo. Škoda, že ma to v tých rokoch nenapadlo ako SOČ-ka na dopravnej priemyslovke, už som mohol mať na to firmu
Povedzte mi jeden aurgument, prečo by toto už dávno nemala zaisťovať automatika. Je to pomerne jednoduchá a lacná investícia na úrovni ostatných porovnateľných systémov, nie je to žiadna drahá technológia NASA.
3. Dobre urobené riešenie (ak nie teraz, tak po upgrade o pár rokov) pošle výlukovú trasu za pár sekúnd do celého mesta, či už o prestavovaní v danom meste rozhodujú vozidlá alebo výhybky. SIM karty sú lacné a malé dátové paušály tiež Za chvíľku tu máme 5G siete, ktoré komunikačné schopnosti (a nejde len o rýchlosť dátového prenosu, ale o možno 5 ďalších charakteristík spojenia) ešte znásobia. Predstavovať si chlapíkov v oranžových vestách ako na multikáre obiehajú všetky výhybky, všade odklopia kryt a niečo tam nahrávajú, je úsmevné.
4. Nejde len o zníženie rizika nesprávneho odbočenia na trase, ale aj o zníženie rizika železničnej nehody s vozidlom v protismere. Náraz do vozidla v protismere cez doľava postavenú výhybku je situácia, ktorej samočinné prestavenie výhybiek dokáže predísť.
5. Dalo by sa argumentovať, že aj automatická výhybka sa môže zaseknúť v zlej polohe a neprestaví sa. Teraz je prinajhoršom kontrola na vodičovi. Ale nikde nie je napísané, že systém sa nedá časom upgradovať tak (ak už to tam nie je teraz), že neprestavenie výhybky jej elektronika vyhodnotí (to je technologicky pomerne ľahká vec) a spustí sa jedna alebo viac nasledujúcich činností: (a) indikátor postavenia výhybky začne výraznou návesťou ukazovať poruchu (b) vozidlo upozorní vodiča (c) vozidlo začne signalizovať a brzdiť
∑: automatizácia prestavovania výhybiek teraz aj v budúcnosti prinesie viac plusov ako mínusov