Zmodernizovaná električková trať je tichšia, ale má aj problémy

Mesto hľadá spôsob odstránenia dunivého hluku.

Hlavné mesto SR Bratislava informovalo, že dalo urobiť meranie hlučnosti zmodernizovanej električkovej trate v Karlovej Vsi, na ktorú sa po obnovení premávky električiek zosypala vlna kritiky práve kvôli hlučnosti. Výsledky meraní podľa magistrátu preukázali, že električková trať je po modernizácii tichšia, no objavil sa problém s dunivým zvukom, ktorý sa šíri pri prechode niektorých električiek. Čiastočné zníženie hlučnosti by ešte malo nastať po úplnom dokončení zeleného krytu trate a ďalších vegetačných úpravách v okolí trate. Pomôcť by mohlo aj kvalitnejšie prebrúsenie nových koľajníc a ich zvarených stykov.

"Meranie sme robili v troch bodoch – na ešte nezrekonštruovanom úseku na Botanickej, na zrekonštruovanom úseku trate zatiaľ bez zeleného koberca a na úplne zrekonštruovanom úseku so zeleným kobercom. Pri porovnaní výsledkov vyšlo, že rozdiel medzi nezrekonštruovanou a zrekonštruovanou traťou je 7 – 9 decibelov.

Výsledky meraní preukázali, že nová trať je tichšia, ešte tichšia v celom úseku bude po kompletnom dokončení vegetačných úprav a nameraná hladina hluku by zároveň mala spĺňať aj hygienické normy, čo sme dali potvrdiť Úradu verejného zdravotníctva. Identifikovali sme však v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza. Tento je síce zarátaný v už spomínaných výsledkoch merania hlučnosti, napriek tomu ale jeho príčinu a možnosti riešenia zisťujeme," uvádza sa v tlačovej správe hlavného mesta.

Z našich skúseností môžeme konštatovať, že hlučnosť je veľmi závislá aj na technickom stave konkrétnej električky. Mnohé z prechádzajúcich električiek bez ohľadu na ich typ premávajú po zmodernizovanej trati úplne nehlučne. Jazdu iných sprevádza už spomínaný dunivý zvuk. Najviac hluku v podobe klepotania vydávajú električky s tzv. plochými kolesami, ktoré už nie sú dokonale okrúhle. Ploché kolesá je však možné opraviť sústruhom, na čo má dopravný podnik potrebné zariadenia v ústredných dielňach.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Mňa stále fascinuje, ako sa magistrát pokúša exkulpovať zo vzniku uvedených problémov, pričom za väčšinu z nich si môže sám. V prvom rade, v roku 2020 odovzdať a prevziať trať bez prebrúsených koľají, bez dokončeného vegetačného krytu (od čoho následne závisí zníženie vibrácií a s tým spojeného rezonujúceho akustického prejavu), či bez dokončených priechodov a zastávok, je podľa mňa nezodpovedné a znemožňuje tak prezentovanie pozitívnych výhod modernizácie električkovej trate, ktorú následne, možno oprávnene, začnú ľudia vnímať ako odfláknutú a mesto ako neschopné zabezpečiť deklarované výhody. Prvý dojem nie je možné urobiť na druhý raz.

V druhom rade, to, ako zhotovitelia cvičili s mestom a s podnikom ako so sopľavými chlapcami, to je ešte menej pochopiteľné. Škoda, že o tom sa teraz nehovorí, pretože asi je podstatnejší Kočner a iná politika pred voľbami.
Ono by to chcelo merať hluk v bytoch pred a po reko. Vonku sa to zdá byť tichšie, ale vnútri v byte je to vďaka tej predraženej betónovej platni hlučnejšie, lebo zvuk sa teraz ľahšie prenáša do bytu, ako keď tam bol klasický zvršok.
S tým hlukom podľa mňa už veľa nenarobia, je to spôsobené tým betónom na ktorom sú koľajnice kotvené. Navyše celé lôžko je vysypané štrkom a až potom je tenká vegetačná vrstva. Čiže materiálu, ktorý by vedel pohltiť čo najviac zvuku je tam žalostne málo.
Pokiaľ viem, medzi koľajnicou a podkladnicou by mala byť nejaká tenká guma, ktorá má funkciu silentbloku. Možno by pomohlo otvoriť upevňovadlá a dať tam hrubšiu gumu, pokiaľ by sa to dalo.
Reakcia na: Jojan #4:
Sa pozri ako robia pevnú dráhu. To sa už nepokladá na gumu ako kedysi na podkladové panely. Sa to celé zalieva betónom.
Aj na Špitálskej to duní no tam nie výrazne pre obmedzenú rýchlosť na max. 30km/h.

Električky skoro nepočuť v Ružinove na zatrávnenom úseku. Na otvorenom zvršku tiež ,keď je plný čerstvého snehu napr.
Reakcia na: Jojan #4:
Koľaj je obalená tlmiacou gumou, podobne je to aj na trati do Petržalky. Na Špitálskej sa použila hrubšia tlmiaca guma z granulátu ako bokovnice, pod pätou koľajníc je guma. Problém je, že trať na pevnej jazdnej dráhe bez zákrytu takto duní.
Reakcia na: Solider #1:
Myslim si, ze bolo dolezitejsie spustit elektricky co najskor, ako cakat pol roka na uplne dokoncenie kvoli hlucnosti (ked uz sa tolko meskalo/meska)
Reakcia na: ufo #2:
PJD nie sú BKV panely.
Reakcia na: david1 #5:
Samozrejme, že tam JE guma.
Reakcia na: S499.1023 #9:
Myslím novú trať v KV.
A nebude celý ten humbuk spôsobený hlavne tým, že polroka tam nič nejazdilo a teda neemitovalo rôzne hluky a randály? Uši si na náhle vzniknuté ticho zvyknú rýchlejšie ako na náhle obnovený hluk (aj keď v reálnych číslach nižší ako ten pôvodný). Navyše na celkové vnímanie hlučnosti vplývajú aj frekvencie (hlavne tie "prinízke" a "privysoké") nielen samotné dB.

Svojho času sa skúšali "Tichá kola od ŽDB" na sólo T3SU 7718, ktoré mali asi o 3 alebo 4 dB menej ako klasické, ale duneli dosť basovo a hlavne v inom frekvenčnom spektre, takže sme sa sťažovali na "vyššiu" hlučnosť. A keď to merali hlukomerom, tak to skutočne vykazovalo nižšie hodnoty ako klasika, na ktorú boli všetci zvyknutí.
Reakcia na: BigMac #12:
Suhlas. Navyse pred rekonstrukciou tam elektricky jazdili doslova plizivym krokom, lebo konkretne tie obluky boli v havarijnom stave. Teraz, ked tam jazdia plnou rychlostou, je to zrejme o nieco hlucnejsie, ako ked tadial prechadzali 15-20 km/h.
Ja by som siel k tomu co sa stazoval ze mu vibruje byt... a podla toho...
Lebo ak vibruje naozaj pri prejazde byt a hlavne pri 29 a 30T tak jedine bud im znizit rychlost alebo zatial nevypravovat do KV ale to si nemyslim ...
Reakcia na: Ma178rek #14:
...alebo evakuaovat dany dom pre zlu statiku.
Reakcia na: IBBI #15:
Aj to je možnosť .. iniciátor petície hovoril, že býva pri Nad Lúčkami... mne len nejde do hlavy ako ma rovnom úsrku to môže robiť a pri zastávke...
Reakcia na: IBBI #15:
Ak je zlá statika a jednotlivé nosné prvky budovy spolu nedržia, tak sa vibrácie neprenášajú plnohodnotne a naopak, ich energia sa stráca v absentujúcich spojoch.

Ak je statika pevná, vibrácie sa prenášajú takmer bez straty. Ibaže by bola budova navrhnutá tak, že vibrácie neprenáša. Každopádne, vibrácie nie sú dôvod na evakuáciu.
Reakcia na: IBBI #15:
Nepreháňaj. Svojho času som poznal jeden konkrétny Ik435 (číslo už neviem) podľa toho, že od jeho voľnobehu vždy vibrovala celá podlaha v obývačke, keď zastavil na zastávke. A nie, naozaj to nemalo žiadne následky na byte 😃
Treba citat s nadhladom chlapci. 😉 To bola skor ironia a narazka na precitlivelych majitelov bytov.
Byvam 30 rokov (s prestavkami) priamo nad tratou medzi zastavkami Nad luckami a Nam. sv. Frantiska. Peticiu som nepodpisoval, lebo viem presne ako to cele dopadne. Nameraju hodnoty hluku vonku a vyhodnotia, ze je to tichsie. Vsetci si podaju ruky a vysmeju sa z blbcov co si po pol roku odvykli od hluku.

V case ked na trat pustili prve elektricky som bol prave doma. Najskor som myslel, ze hrmi alebo nizko leti prudove lietadlo, lebo takyto hluk som tu nikdy nepocul. Potom mi napadlo, ze asi prisli s nejakym novym strojom na stavbu. Ked som sa vyklonil z okna tak som zistil, ze to je "len" elektricka. Uz vtedy mi bolo jasne, ze toto bude novy standard. Tak trochu som dufal, ze by mohli nejake upravy pomoct, ale samozrejme hluk je stale rovnaky. Mimochodom ten novy hluk sposobju iba tie najnovsie elektricky. Pri prejazde starych pocut iba ten klasicky zvuk, na ktory som uz zvyknuty.

Ten novy hluk ma nizsie frekvencie a siri sa materialom a nie vzduchom. Pocut to viac v kupelni a na zachode nez v izbach s oknami otocenymi na trat. Rezonuje samotny dom, takze nijaka izolacia ani lepsie okna nepomozu. Zacal som hladat nove byvanie, na toto nie je ine riesenie. Len by ma zaujimalo, ze ked povodny strkovy podklad bol o tolko lepsi v odhlucneni preco tam davali tie obrovske betonove panely.
Reakcia na: Jugger #20:
V normálnych končinách je zakrytá trať tichšia než otvorená, aj keď ju osadia napevno a nie do štrkového lôžka. V normálnych končinách ale udržiavajú koľajnice hladké a nedúfajú, že nerovnosti z výroby si eliny nejako ujazdia. Asi toľko k tomu...
okolo blumentálskeho kostola v meste chodia električky veľmi často. pri prechode nových súprav počuť dunenie. minule som stál na Borskej a išla električka z mesta a s ňou rovnaké dunenie.... to dunenie má nižšie tóny a aspoň u mňa mám pocit, že si ich viac uvedomujem ako pôvodné...

býval som väčšiu časť svojho života v starom meste a od malička som zvyknutý na mestské zvuky !! to patrí k mestu. na vysokej ulici každé ráno v čalúnnictve vyťahovali drevené žalúzie a my sme mali sme tento zvuk ako budíček. nikto sa nesťažoval, pretože to patrilo k zvukom mesta...
Reakcia na: Jugger #20:
ak je to take hrozne, podajte staznost na urad verejneho zdravotnictva, meranie hluku urobia priamo u vas doma
Reakcia na: mku81 #23:
Merania môžu kľudne dopadnúť tak, že norma je splnená, čo ale neznamená, že nedošlo k zhoršeniu stavu oproti minulosti. Je podľa mňa prirodzené a pochopiteľné čakať, že keď sa niečo za značné náklady rekonštruuje, nebude výsledok horší ako pred rekonštrukciou...
Reakcia na: ceres #24:
a je skutocne horsi? existuje nejake meranie, ktore sa robilo pred rekonstrukciou a po nej aby sa dalo porovnat? nechcem obhajovat kvalitu predetnej stavby, ale ak chce ktokolvek uspiet v spore s mestom, je zial dokazne bremeno na nom a pocit, ze to huci viac ako predtym, zial nie je pouzitelny dokaz
Reakcia na: mku81 #25:
Zjavne existuje, však sa o ňom píše rovno v tejto správe. A keby si tú zmenu charakteru zvuku obyvatelia vymysleli, tak nebude predsa mesto samé od seba písať o tom, že "identifikovali v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza", ale bude trvať na tom, že všetko je v absolútnom poriadku a došlo oproti minulosti k zlepšeniu. Ostáva len dúfať, že to je naozaj len o tom (ne)prebrúsení koľajníc...
Reakcia na: ceres #26:
myslím si že ten dunivý zvuk nemá nič spoločné s prebrúsením koľajníc ale najpravdepodobnejšie pôjde o charakteristický zvuk nových električiek ako takých (rovnako ako napríklad v prípade rady vlakov 861). A toto pôjde asi len ťažko odstrániť. 🤔
Reakcia na: Minko #27:
Opäť z článku: "Mnohé z prechádzajúcich električiek bez ohľadu na ich typ premávajú po zmodernizovanej trati úplne nehlučne. Jazdu iných sprevádza už spomínaný dunivý zvuk."
Reakcia na: Minko #27:
Niektoré nové nedunia, takže to nie je nimi.
Reakcia na: Minko #27:
Škodovky dunia všetky, pretože sú ťažšie ako staré vozy. Rozdiel medzi jednotlivými novými vozmi môže byť napríklad v tom, ako majú ojazdené kolesá. Ale rozdiel je rovnako aj v tom, po akej trati jazdia a to nie je niečo, čo sa vymyslelo v Bratislave.
Reakcia na: mku81 #25:
Tu vôbec nejde o to, či sa to ukáže meraním horšie alebo lepšie ako predtým. Zásadný problém je v tom, že dopredu sa vedelo, že súčasťou modernizácie nie je brúsenie koľajníc. Mesto to vyšperkovalo ešte tým, že stoj čo stoj potrebovalo pustiť ľudí na nedokončenú trať, ktorá je stále staveniskom. A úplným klincom do rakvy je následné prekvapenie, že vôbec netušili, že nezakrytá trať na pevnej jazdnej dráhe s nevybrúsenými koľajnicami bude hučať... to vážne?! 😕

A aby to nebolo všetko, zhotoviteľ sa sám od seba rozhodne zmeniť skladbu pod rozchodníkom zo štrkodrvy na riečny štrk, nezvládne dodržať žiadne dohodnuté termíny a ako odmenu dostane ďalšie dve rekonštrukcie tratí za akciovú cenu 🤮
Reakcia na: Solider #31:
Úplná pravda! Električky jazdia po nedokončenom stavenisku. Mesto by malo čo najskôr začať tlačiť na úplné dokončenie stavby (už sa nikde ani nespomína, že sa nijako nehýbe stavba schodov k nadchodu Nad Lúčkami, a nerieši sa cestná komunikácia na Segnerovej), a ak im záleží na odstránení problému s hlukom, tak by mali zabezpečiť prebrúsenie trate, a tiež začať riešiť ploché kolesá. No a tie nadchádzajúce rekonštrukcie, to je kapitola sama o sebe. Zostáva len dúfať, že to pôjde o poznanie lepšie, a na konci nezostanú ľudia naštvaní.