Mesto hľadá spôsob odstránenia dunivého hluku.
Hlavné mesto SR Bratislava informovalo, že dalo urobiť meranie hlučnosti zmodernizovanej električkovej trate v Karlovej Vsi, na ktorú sa po obnovení premávky električiek zosypala vlna kritiky práve kvôli hlučnosti. Výsledky meraní podľa magistrátu preukázali, že električková trať je po modernizácii tichšia, no objavil sa problém s dunivým zvukom, ktorý sa šíri pri prechode niektorých električiek. Čiastočné zníženie hlučnosti by ešte malo nastať po úplnom dokončení zeleného krytu trate a ďalších vegetačných úpravách v okolí trate. Pomôcť by mohlo aj kvalitnejšie prebrúsenie nových koľajníc a ich zvarených stykov.
"Meranie sme robili v troch bodoch – na ešte nezrekonštruovanom úseku na Botanickej, na zrekonštruovanom úseku trate zatiaľ bez zeleného koberca a na úplne zrekonštruovanom úseku so zeleným kobercom. Pri porovnaní výsledkov vyšlo, že rozdiel medzi nezrekonštruovanou a zrekonštruovanou traťou je 7 – 9 decibelov.
Výsledky meraní preukázali, že nová trať je tichšia, ešte tichšia v celom úseku bude po kompletnom dokončení vegetačných úprav a nameraná hladina hluku by zároveň mala spĺňať aj hygienické normy, čo sme dali potvrdiť Úradu verejného zdravotníctva. Identifikovali sme však v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza. Tento je síce zarátaný v už spomínaných výsledkoch merania hlučnosti, napriek tomu ale jeho príčinu a možnosti riešenia zisťujeme," uvádza sa v tlačovej správe hlavného mesta.
Z našich skúseností môžeme konštatovať, že hlučnosť je veľmi závislá aj na technickom stave konkrétnej električky. Mnohé z prechádzajúcich električiek bez ohľadu na ich typ premávajú po zmodernizovanej trati úplne nehlučne. Jazdu iných sprevádza už spomínaný dunivý zvuk. Najviac hluku v podobe klepotania vydávajú električky s tzv. plochými kolesami, ktoré už nie sú dokonale okrúhle. Ploché kolesá je však možné opraviť sústruhom, na čo má dopravný podnik potrebné zariadenia v ústredných dielňach.
Jugger
V case ked na trat pustili prve elektricky som bol prave doma. Najskor som myslel, ze hrmi alebo nizko leti prudove lietadlo, lebo takyto hluk som tu nikdy nepocul. Potom mi napadlo, ze asi prisli s nejakym novym strojom na stavbu. Ked som sa vyklonil z okna tak som zistil, ze to je "len" elektricka. Uz vtedy mi bolo jasne, ze toto bude novy standard. Tak trochu som dufal, ze by mohli nejake upravy pomoct, ale samozrejme hluk je stale rovnaky. Mimochodom ten novy hluk sposobju iba tie najnovsie elektricky. Pri prejazde starych pocut iba ten klasicky zvuk, na ktory som uz zvyknuty.
Ten novy hluk ma nizsie frekvencie a siri sa materialom a nie vzduchom. Pocut to viac v kupelni a na zachode nez v izbach s oknami otocenymi na trat. Rezonuje samotny dom, takze nijaka izolacia ani lepsie okna nepomozu. Zacal som hladat nove byvanie, na toto nie je ine riesenie. Len by ma zaujimalo, ze ked povodny strkovy podklad bol o tolko lepsi v odhlucneni preco tam davali tie obrovske betonove panely.