Mesto hľadá spôsob odstránenia dunivého hluku.
Hlavné mesto SR Bratislava informovalo, že dalo urobiť meranie hlučnosti zmodernizovanej električkovej trate v Karlovej Vsi, na ktorú sa po obnovení premávky električiek zosypala vlna kritiky práve kvôli hlučnosti. Výsledky meraní podľa magistrátu preukázali, že električková trať je po modernizácii tichšia, no objavil sa problém s dunivým zvukom, ktorý sa šíri pri prechode niektorých električiek. Čiastočné zníženie hlučnosti by ešte malo nastať po úplnom dokončení zeleného krytu trate a ďalších vegetačných úpravách v okolí trate. Pomôcť by mohlo aj kvalitnejšie prebrúsenie nových koľajníc a ich zvarených stykov.
"Meranie sme robili v troch bodoch – na ešte nezrekonštruovanom úseku na Botanickej, na zrekonštruovanom úseku trate zatiaľ bez zeleného koberca a na úplne zrekonštruovanom úseku so zeleným kobercom. Pri porovnaní výsledkov vyšlo, že rozdiel medzi nezrekonštruovanou a zrekonštruovanou traťou je 7 – 9 decibelov.
Výsledky meraní preukázali, že nová trať je tichšia, ešte tichšia v celom úseku bude po kompletnom dokončení vegetačných úprav a nameraná hladina hluku by zároveň mala spĺňať aj hygienické normy, čo sme dali potvrdiť Úradu verejného zdravotníctva. Identifikovali sme však v tejto súvislosti jeden problém a tým je dunivý zvuk, ktorý jazdu električky sprevádza. Tento je síce zarátaný v už spomínaných výsledkoch merania hlučnosti, napriek tomu ale jeho príčinu a možnosti riešenia zisťujeme," uvádza sa v tlačovej správe hlavného mesta.
Z našich skúseností môžeme konštatovať, že hlučnosť je veľmi závislá aj na technickom stave konkrétnej električky. Mnohé z prechádzajúcich električiek bez ohľadu na ich typ premávajú po zmodernizovanej trati úplne nehlučne. Jazdu iných sprevádza už spomínaný dunivý zvuk. Najviac hluku v podobe klepotania vydávajú električky s tzv. plochými kolesami, ktoré už nie sú dokonale okrúhle. Ploché kolesá je však možné opraviť sústruhom, na čo má dopravný podnik potrebné zariadenia v ústredných dielňach.
Viko