V komplexnej štúdii boli porovnávané viaceré možné alternatívne trasy.
Pred rokom spoločnosť J&T Real Estate predstavila v rámci projektu Spojená Bratislava zámer vybudovať novú električkovú trať cez Pribinovu a Košickú ulicu, ktorá by spolu s existujúcimi trasami v centre vytvorila mestský električkový okruh. Na základe verejného záväzku spoločnosť JTRE ďalej pokračuje v príprave tohto dopravného projektu.
Porovnávacia štúdia alternatívnych trás
V rámci pokračovania prípravy projektu výstavby tejto električkovej trate bola za uplynulý rok na základe požiadavky hlavného mesta spracovaná komplexná štúdia, v rámci ktorej boli porovnávané výhody a nevýhody navrhovanej trate s ďalšími možnými alternatívnymi trasami električky cez Mlynské nivy a Landererovu. Vyhodnocované boli tri varianty trás:
- Pribinova - Košická - Miletičova
- Pribinova - Olejkárska - Landererova - Košická - Miletičova
- Nám. SNP - Dunajská - Mlynské nivy
Alternatívou bola aj trasa Šafárikovo nám. - Dostojevského rad - Karadžičova - Krížna, ktorá sa ale pre súbeh s trolejbusovou dopravou, vedenie mimo záujmového územia a ďalšie dôvody neporovnávala.
Komplexná štúdia porovnávala trasy nielen z pohľadu prepravno-prevádzkovej efektívnosti ako jedného z hlavných kritérií, ale zohľadňoval sa tiež dopad na existujúcu električkovú sieť a celkovú MHD, pridanú hodnotu v systéme a tiež vzájomné vplyvy na cestné komunikácie. Keďže ide o husto zastavané územie, veľmi dôležitý je aj parameter priestorovej a technickej realizovateľnosti, a tiež to, či a ako je územie dopravne obslúžené dnes, či nie sú k dispozícii iné dopravné systémy (napr. trolejbus).
„Po posúdení všetkých spomenutých kritérií vyšla ako najvhodnejšia práve navrhovaná trasa Šafárikovo námestie – Pribinova – Košická s napojením na ružinovskú radiálu,“ uvádza Radoslav Grečmal zo štúdia GFI, ktoré pre JTRE spracúva projekt novej električky.
Hlavné výhody navrhovanej trate Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova prezentované spoločnosťou JTRE:
- Trasa disponuje vysokou prepravnou kapacitou.
- Ide o najviac segregovanú trasu zo všetkých alternatív, pričom pre jej umiestnenie sú v území cielene vytvárané podmienky.
- Zastávky pre nástup a výstup cestujúcich nie sú spoločné s autobusmi = menšie prevádzkové problémy a jednoduchšie stavebno-technické riešenie.
- Trasa nevedie ulicami s trolejbusovým trakčným vedením, netreba riešiť súvisiace technické problémy.
- Z hľadiska dopravného zaťaženia úsek navrhovanej trate disponuje mimoriadnou atraktivitou, čo je zrejmé najviac na Pribinovej ul., kde zaťaženie dosahuje maximálne hodnoty v rámci celého systému električkovej dopravy.
- Nadväzne na vyššie uvedené je trasa najvhodnejšou alternatívou pre diametrálne vzťahy v smeroch Karlova Ves – Ružinov a Petržalka – Ružinov, čo znižuje potrebu tranzitu cez Špitálsku, resp. Obchodnú ul. s radom odporových bodov (obmedzená rýchlosť, množstvo koľajových križovatiek a pod.).
- Z dopravno-inžinierskeho hľadiska táto alternatíva nemá žiaden negatívny prvok.
Navrhované električkové zastávky na Pribinovej a Košickej
Foto © J&T Real Estate
Vedenie električkovej trate cez Pribinovu a Košickú zároveň ponúka možnosť vytvorenia ďalšej novej električkovej radiály smerom na Dolné hony, ktorá by sa mohla napojiť na pripravovanú trať na križovatke Košická - Prístavná. Prezentované boli dva varianty Vrakunsko-biskupickej radiály líšiace sa v oblasti vyústenia rýchlostnej cesty R7. Oproti dopravnému generelu, ktorý navrhoval ukončenie tejto radiály pri ŽST Podunajské Biskupice, bolo navrhnuté riešenie ukončené pri plánovanom TIOP Vrakuňa a zároveň je navrhované jej vedenie cez Prístavnú ulicu. Výstavba tejto radiály si však bude vyžadovať zmenu územného plánu mesta.
Umelecká beseda zostane nedotknutá
Pôvodne predstavený projekt električkovej trasy cez Pribinovu a Košickú počítal s napojením v smere z Petržalky na Šafárikovom nám. popred budovu Umeleckej besedy. V rámci diskusií s projektantmi a výrobcom električiek sa napokon našlo riešenie, ktoré umožní vytvoriť odbočenie zo Starého mosta priamo po komunikácii poza Umelku. „Umelecká beseda je hodnotný prvok historickej zástavby, na ktorého zachovaní nám vždy záležalo a nikdy sme neuvažovali o jeho asanácii. Riešili sme preto s projektantmi, ako zrealizovať odbočenie električky zo Starého mosta na Pribinovu. Aj keď je to finančne a technicky náročné, našli sme riešenie trasy poza Umelku a majiteľom Umeleckej besedy sme dali prísľub, že projekt žiadnym spôsobom neobmedzí funkčnosť objektu,“ uviedol Pavel Pelikán z JTRE.
Informačná kampaň
V rámci prípravy projektu spoločnosť JTRE pripravuje ďalšie diskusie s odborníkmi, ale i s verejnosťou. Pre prezentáciu projektu električky Pribinova - Košická spoločnosť vytvorila internetovú stránku pod novou značkou Nová električka.
Realizácia trate do 7 rokov
V ďalšej fáze prípravy projektu bude spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie. Spoločnosť JTRE odhaduje, že výstavba električkovej trate Pribinova - Košická by mohla byť reálna v horizonte 4 až 7 rokov. Zároveň naďalej deklaruje ochotu významnou mierou prispieť na výstavbu tejto trate, pričom celkové náklady sú odhadované vo výške 30 mil. €.
„Naša spoločnosť sa významne podieľa na dynamickej premene Bratislavy v zóne Eurovea City, Nivy a priľahlých území. Vnímame našu spoločenskú zodpovednosť a preto riešime aj širšie súvislosti územia, akými určite je dopravná obslužnosť lokality. Už pred viac ako rokom sme sa verejne zaviazali, že chceme investovať nielen financie, ale aj naše odborné znalosti do rozvoja tohto územia, v ktorom sa o pár rokov bude denne pohybovať viac ako stotisíc ľudí. Bude preto potrebná kvalitná a bezkolízna dopravná infraštruktúra, a tá v Bratislave stojí na verejnej električkovej doprave. Budúce nové centrum mesta nemôže byť odkázané iba na autá,“ uviedol Pavel Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.
Melange
Vzhľadom na to, že trať vedená po Landererovej obslúži väčšie územie, je argument s SND iba doplnkový. Inými slovami, aj ak by trať po Pribinovej nerušila divadlo, stále platí, že trať by mala byť vedená po Landererovej.
Treba však tiež brať do úvahy, ako sa v Bratislave vykonáva údržba tratí. Áno, aj ak by zo začiatku bolo všetko super a električka by nerušila, dobre vieme, že trate v Bratislave sú v úbohom stave. Na Novej dobe smer centrum je už mesiace lom v koľajnici, kde električka vždy niekoľkokrát "tresne". Ak by sa takáto vec stala pri SND, každú chvíľu by to rušilo. A ak aj nie SND, tak ľudí na pešej zóne, ktorí oddychujú. A stále platí, že ak by aj nie, trať po Landererovej obslúži väčšie územie.
Porovnávať každú chvíľu premávajúci crngajúci kolos s umeleckým dielom - fontánou Kaskády, je len prejavom nedostatočného kultúrneho cítenia. Fontána navyše zaberá cca len tretinu šírky námestia, teda necháva dostatočný priestor na pohyb peších. Oproti tomu električka spôsobí, že celá oblasť koľajníc by sa stala pre ľudí nebezpečná. Rodičia by už museli dávať pozor na svoje deti, kráčajúci ľudia by sa museli obzerať pri prechádzaní, nemohli by počúvať hudbu alebo kukať do mobilu pri presúvaní sa týmto územím. Jednoducho preťať líniu od divadla k Dunaju električkovou traťou je nesmierne barbarstvo a úplná hlúposť.
Čo sa týka dopravnej obsluhy Eurovey, električka na Pribinovej vôbec nie je potrebná, keďže územie je obslúžené zo severozápadu zastávkou Nové SND (plán predĺženia trolejovej trate), z východu zastávkou Most Apollo a v prípade trate po Landererovej aj touto traťou, vzdialenou max. 250 m od Eurovei. Územie medzi Landererou a Euroveou by samozrejme bolo primárne obslúžené traťou po Landererovej, Sky Park taktiež. V prípade trate vedenej po Pribinovej by boli horšie obslúžené práve územia okolo Landererovej, najmä Sky Park, teda oblasti, kde bude vysoká hustota ľudí.