V rámci projektu Spojená Bratislava by mala vzniknúť električková trať na Pribinovej a Košickej

Navrhovaná trať prepojí Petržalskú a Ružinovskú radiálu a vytvorí nový mestský koľajový okruh.

Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE), ktorá nedávno predstavila projekt Spojená Bratislava, plánuje na vlastné náklady vybudovať v rámci tohto konceptu aj kvalitnú verejnú dopravu založenú na koľajovej doprave. Projekt Spojená Bratislava bude predstavovať nové moderné centrum rozkladajúce sa na oboch brehoch Dunaja. Do vybudovania tohto centra plánuje spoločnosť JTRE investovať 1,2 miliardy eur. Na projekte Spojenej Bratislavy by sa malo podieľať aj mesto Bratislava a ďalšie subjekty.

Rozvoj električkových tratí

„Prudko sa rozvíjajúce územie v zónach Čulenova, Pribinova aj Nové Lido na petržalskej strane prinesie prirodzene v blízkej budúcnosti zvýšené nároky na dopravnú obslužnosť. Pre lepšiu predstavu, hovoríme o území s viac ako 91 000 zamestnancami a cez 17 000 rezidentmi, a nemožno zabudnúť ani na rastúcu návštevnosť – naše prepočty hovoria až o takmer 100 000 návštevníkoch nového centra denne. Dopravnú obslužnosť takéhoto územia nemožno riešiť rozvojom automobilovej dopravy. Najlogickejším riešením je premyslený rozvoj električkovej siete, ako nosného systému Bratislavy, a efektívny systém P+R (zaparkuj a použi MHD). Ak chceme dosiahnuť, aby ľudia presadli z áut do verejnej dopravy, potrebujeme do Bratislavy priniesť skutočný systém P+R – to znamená, že električkové radiály smerujúce na okraj mesta musia pre návštevníkov mesta prichádzajúcich autami do mesta z rôznych smerov ponúknuť štandardné možnosti presadnúť z auta na kvalitnú a rýchlu električku,“ priblížil P. Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.


Navrhované električkové trate v rámci Spojenej Bratislavy
Foto © J&T Real Estate

Spoločnosť JTRE uvádza, že v rámci realizácie projektov Spojenej Bratislavy je pripravená na vlastné náklady vo výške 60 mil. eur vybudovať električkové trate v celkovej dĺžke 4,2 kilometra, čím pomôže vytvoriť nosný mestský električkový okruh.

To by predstavovalo náklady na kilometer viac ako 14 mil. eur, čo je výrazne viac ako pri porovnateľných projektoch výstavby nových tratí v iných krajinách V4. Napríklad poľský Olštýn budoval trate za 6 mil. eur na kilometer, v Českej republike sa náklady na výstavbu nových tratí pohybujú okolo 10 mil. eur na kilometer. Nad 10 miliónov eur vyskočia iba v prípade budovania náročných objektov ako sú mosty a tunely.

Petržalská radiála by mala prechádzať jadrom ľavobrežného centra medzi Euroveou a SND, ako aj cez pravobrežné centrum na Novom Lide a navzájom ich prepájať. Dobudovaním okružného systému električiek cez Pribinovu a Košickú ulicu smerom na Ružinovskú radiálu vznikne úplne nový okruh v širšom centre mesta, porovnateľný napríklad s tým v Londýne. Zámerom koncepcie je rozšíriť existujúcu sieť električkových tratí tak, aby mohlo byť raz Nové Lido, ako aj samotná Petržalka, pohodlne prepojená nielen s centrom mesta, Dúbravkou, Račou, Ružinovom a Zlatými pieskami, ale v budúcnosti aj s areálom Slovnaftu a Vrakuňou.

Električková trať Košická - Pribinova

Ako prvá z navrhovaných tratí by mala byť postavená trať na Pribinovej a Košickej ulici. Investičný zámer na výstavbu tejto trate už spoločnosť JTRE predložila na posúdenie poslancom mestského zastupiteľstva hlavného mesta i dopravnej komisii. Hlavným cieľom tohto zámeru je vytvorenie nového koľajového okruhu v centre mesta a prepojenie Petržalskej a Ružinovskej radiály, čo by malo vytvoriť predpoklady na rozvoj nielen mestskej, ale aj regionálnej dopravy.


Vizualizácia električkovej trate na Pribinovej ulici
Foto © J&T Real Estate

Podľa JTRE bude vybudovanie električkovej trate na Pribinovej a Košickej ul. plne pokrývať požiadavky na dopravnú obsluhu tohto rozvojového územia, čo dokladujú aj realizované dopravné analýzy. Navyše sa vytvorí aj alternatívna a atraktívnejšia trasa niektorých diametrálnych liniek MHD, ktoré sú dnes vedené centrom mesta. V budúcnosti by mala trať Košická - Pribinova predstavovať jednu z najvyužívanejších tepien verejnej hromadnej dopravy. Nedávno vypracovaný Dopravný generel Bratislavy taktiež pripúšťa vybudovanie tejto trate.

Projekt električkovej trate vypracovali spoločnosti GFI a Prokos. Električková trať by mala začínať na Šafárikovom námestí napojením na existujúcu trať smerom z centra i z Petržalky. Napojenie smerom z Petržalky je navrhované z rampy na Starý most a popred budovu Umelky, keďže z technických dôvodov (umiestnenie výhybky) nie je možná odbočka zo Starého mosta priamo poza Umelku. Ďalej by trať mala pokračovať bulvárom na Pribinovej ulici a popod Most Apollo na Košickú ulicu, kde má trať viesť po pravej strane ulice až za križovatku s Prievozskou ulicou. Následne trať prejde do stredu Košickej ulice a bude pokračovať k trhovisku na Miletičovej ulici. Na Miletičovej ulici je vedenie trate plánované medzi súčasnou cestou a budovou trhoviska a v križovatke so Záhradníckou ulicou sa trať napája na existujúcu trať smerom do centra i do Ružinova. Na tejto trati je plánovaných 6 zastávok - Eurovea I, Eurovea 2, Klingerka, Prievozská, Dulovo nám. a Trhovisko.


Navrhované električkové zastávky na Pribinovej a Košickej
Foto © J&T Real Estate
Na navrhovanú trať Košická - Pribinova by v budúcnosti mala nadväzovať električková vetva cez Prístavnú ulicu k Prístavnému mostu, kde je plánované záchytné parkovisko v súvislosti s vybudovaním rýchlostnej cesty R7. Projekt električkovej trate preto bude pripravený tak, aby v budúcnosti bolo možné vytvoriť odbočku z Košickej na Prístavnú ulicu.

Vizualizácia električkovej trate pri Trhovisku na Miletičovej ul.
Foto © J&T Real Estate

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ak by sa tento projekt naozaj zacal realizovat, mesto by sa malo zobudit a hned zacat s vystavbou trate po Tomasikovej aspon od Ruzinovskej radialy po ZST Nove Mesto a po novej trati predlzit L6 (samozrejme celodenne/celotyzdenne). Povazujem to za najtrivialnejsie riesenie co sa tyka liniek, netreba nic nove vymyslat, a viacmenej sa da nahradit L50 vo velkej casti (len skoda ze to nepojde popred AS).
V druhej faze by sa to cez predlzenu Tomasikovu potiahlo az na ZST Vinohrady. Nove spojenie Racianskej radialy na oblast Niv ma potencial byt natrieskane.
Osobne by som L6 potiahol obojsmerne cez Jesenskeho, co by umoznovalo v relacii KV - Petrzalka obojsmerne prestup na hrane, v relacii vychod - Petrzalka postaci prejst na nastupiste oproti. Riziko by boli plesy a podobne srandy v Redute ci SND...
Reakcia na: 810zssk #59:
Nocaku a NADke nestaci zastavka v pruhu?
Reakcia na: 810zssk #59:
Nestihol som sa spytat developera na to. Kazdopadne Dulovo podla mna mohlo byt ako integrovana zastavka (ako na Damborskeho) pre eliny a busy. Zastavka Kosicka smer Dulak je umiestnena na kraji tj pri gympli a az potom prechadza do zeleneho stredoveho pasu. A pytali sme kde je zastavka abusu jestvujuca. Ze vraj tam nebude.
Reakcia na: Petto #56:
Autobusove zastavky tam kazdopadne riesit treba, aj keby tam nebola vedena 50 ani 68, tak kvoli nocaku a NADke. Dulovo namestie by bolo najlepsie riesit ako spolocnu zastavku autobusu a elektricky. 50 by nasledne optimalne mohla byt ukoncena na AS (neviem ake tam budu moznosti obratu po jej rekonstrukcii).
Reakcia na: Solider #57:
To samozrejme. Hoc aj posunute Dulovo nam. s nastupistami im ukroji z parkovania. ?
Reakcia na: Petto #56:
Myslíš to nelegálne parkovanie na stredovom zelenom ostrovčeku? ?
Reakcia na: JerryBA #55:
Pruhy mu sice nezoberu,ale prepoklada sa, ze sa zrusi parkovanie na niektorych usekoch na Kosickej - voci comu nenamietam.
A co som videl technicku specku, tak zrejme ani sa nerata abusmi na Kosickej. Trhovisko smer Apollo pre 50,68 zakreslene sice mali, ale Dulovo nam. a Kosicka smer Trhovisko nie.
Reakcia na: bornsideways #49:
Tak aký máš návrh na riešenie dopravy v tejto oblasti? Veď tvojmu autu nezoberú na Košickej ani jeden pruh. Myslíš, že k pohodliu bývania by ti viac prispelo parkovisko alebo cesta s 3+3 pruhmi (a viac výfukových plynov) ako zatrávnená električková trať?
Reakcia na: bornsideways #49:
Ja ako obyvatel dotknutej oblasti vitam tento projekt s obrovskym nadsenim. Konecne nieco co zlepsi dopravu v nasej lokalite, cim ju este viac zhodnoti. Navyse tato trat v pripade realizacie ponukne atraktivnu verejnu dopravu do viacerych dolezitych smerov, cim sa pre mna pomerne vyrazne znizi odkazanost na auto.

Nie ze by sa ma tom projekte nedali niektore veci zlepsit, ale stale ide o najlepsiu vec co sa u nas planovala/realizovala za desatrocia. Uz len dufat ze ju mesto nebude sabotovat.
Reakcia na: bornsideways #49:
takto sa kedysi stavali k železničnej trati v Modre... teraz majú oči pre plač ?
Reakcia na: bornsideways #49:
Tak rob ako myslíš, tvoji spolubývajúci ti potom poďakujú.
Reakcia na: bornsideways #49:
Znehodnotený? Veď tam kde je električková trať, sú byty drahšie, ste v poriadku?
Reakcia na: bornsideways #49:
Ty vlastníš tú ulicu, po ktorej má ísť trať? Tak potom je jasné, že nedovolíš na nej stavať, keď je tvoja. Alebo patríš k tým socialistom, ktorí si privlastňujú aj majetok, ktorý im nepatrí?
Vieš o tom, že výstavbou domov v okolí Košickej sa znehodnotil majetok a pohodlie bývania pôvodných obyvateľov? Však tam boli krásne pasienky, bitúnok atď. Mysli na to, keď sa budeš sťažovať, aby ste nedopadli ešte horšie a ostatní obyvatelia vám neznepríjemnili život podobnými obštrukciami, súdruh 😉
Btw, nemusel si zaspamovať každú tému tým istým, nikto nie je zvedavý na tvoj vyplakávanie.
Elektrickova trat cez Kosicku nepojde, neni tu dost priestoru pre auta uz teraz a ako obyvatel tejto ulice nedovolim aby mi bol znehodnoteny majetok a pohodlie byvania elektrickami. Mame velmi silnu komunitu a verte tomu ze sa postavime proti tomuto navrhu.
Reakcia na: Solider #44:
Suhlasim a k tomu by som pripojil potrebu aspon jedneho kompletneho elektrickoveho okruhu v ramci mesta. Z noveho clanku o historii KV radialy je zrejme, ze taky okruh sa planoval prave ce Mlynsku dolinu este pocas 1. sv. vojny. Ak sa maju prepojit vychodne radialy, no najma v suvislosti s bodom c. 8, si to pyta taky okruh vybudovat kompletne a prepojit tak aj KV radialu s tratou z bodu 10. Samozrejme, trolejbusova trat sa tym nevylucuje.
Reakcia na: Solider #40:
Kolko vzkm robi rocne 184?
Reakcia na: Petto #45:
TT Mlynská dolina je živý projekt, na ktorom sa pracuje. Bola vypracovaná štúdia realizovateľnosti, preverí sa to v modeloch a bude sa žiadať o zaradenie na financovanie z eurofondov.
Reakcia na: Solider #44:
A co TT Mlynska dolina ? ?
Reakcia na: Melange #41:
1) Električková trať Štefánikova ul. + nové riešenie predstaničného priestoru (napojenie centra na stanicu v historicky pôvodnej trase, električka pred budovou stanice),
2) Koľajová spojka cez areál Univerzitnej nemocnice Staré Mesto (otáčanie električiek z východných radiál),
3) Modernizácia uzla Račianske mýto (zmena polohy trate, rozšírenie nástupíšť, zastrešenie, vyriešenie nadväzných zastávok MHD),
4) Trolejbusová trať Dunajská – Kamenné nám. (dotiahnutie trolejbusov priamo na Námestie SNP),
5) Predĺženie električiek k TIOP Ružinov na Súhvezdnú (terminál regio/MHD),
6) Vozovňa v západnej časti mesta – Dúbravka (autobusy/15 električiek),
7) Električková trať Prievozská radiála (v I. etape napojenie na novovznikajúcu mestskú štvrť),
😎 Električková trať na I. mestskom okruhu (prepojenie radiál, napojenie na novú štvrť okolo Nív),
9) Prepojenie východných radiál – električková trať Tomášikova ul. (nová tangenta, zabezpečenie lepšej dopravnej obsluhy územia a aj operatívne v prípade výluk),
10) Električková trať Pražská – Brnianska – Lamačská – Dúbravka (alternatívne napojenie Dúbravky cez uzol Patrónka).