Malokapacitné „kindervajcia“ počas svojej prevádzky dokázali nahradiť autobusy všetkých dĺžok, od minibusov až po kĺbové autobusy.
Po zaradení nových nízkopodlažných midibusov Iveco Urbanway 10,5M do premávky sa z nej naopak v marci tohto roka vytratili posledné premávkové midibusy SOR B 9.5.
Midibusy SOR B 9.5, pre svoj vzhľad, veľkosť a vyfarbenie v Bratislave prezývané „kindervajcia“, boli prvými novodobými malokapacitnými mestskými autobusmi v Bratislave. Vyrábala ich česká továreň SOR Libchavy od roku 1998. Zakúpeniu týchto 9,5-metrových midibusov predchádzala v januári 1999 prezentácia prvého vozidla tohto typu od dopravcu ZDAR Žďár nad Sázavou v bratislavskom dopravnom podniku. Prvé tri vozidlá boli zakúpené koncom toho istého roka a do premávky boli zaradené v januári 2000. Dodávané boli až do leta 2005, pričom spolu bolo zakúpených 33 vozidiel SOR B 9.5. S výnimkou dvoch Ikarusov 412 išlo o jediné nové autobusy, ktoré dopravný podnik v uvedenom období nakúpil.
Nástupcom typu B 9.5 bol čiastočne nízkopodlažný midibus SOR BN 9.5, z ktorého bratislavský dopravný podnik zakúpil v roku 2007 osemnásť vozidiel. Aj tieto midibusy po zaradení nových plne nízkopodlažných midibusov budú vypravované v menšej miere ako doteraz.
Konštrukcia vozidiel
Konštrukcia midibusov SOR B 9.5 bola prispôsobená nízkej obstarávacej cene a zároveň ekonomickej prevádzke. Oproti bežným autobusom „kindervajcia“ zaujali menšími, len 19 ½-palcovými kolesami oproti klasickým 22 ½-palcovým. Vozidlá síce neboli nízkopodlažné, ale mali zníženú podlahu medzi prvými a druhými dverami, čo zjednodušilo nástup a výstup cestujúcich. Od druhých dverí bola podlaha zvýšená o jeden schod. Sedadlá pre cestujúcich boli osadené na vyvýšených schodíkoch, okrem prvých štrnástich vozidiel, ktoré mali šesť sedadiel (z toho jedno sklápacie) na zníženej podlahe prístupné bez nutnosti prekonávania schodu. Tieto sedadlá však boli príliš nízko a cestujúci na nich mohli namiesto pozerania cez okno von pozerať len do bočného umakartu. Pri ďalších vozidlách už preto aj pod tieto sedadlá umiestnil výrobca schodík.
Jednotlivé dodávané série vozidiel sa od seba vzhľadovo odlišovali napríklad predným a zadným čelom a ich vyfarbením, typom otvárateľných bočných okien (posuvné/výklopné) a v interiéri typom použitých sedadiel a ďalšími detailami. Prvých 14 vozidiel bolo vybavených ešte manuálnou prevodovkou, ďalšie série už dostali prevodovku automatickú. V priebehu výroby sa menil aj typ motora a nápravy. Vozidlá od roku 2002 dostali aj akustické digitálne hlásiče zastávok, čím sa stali prvými bratislavskými autobusmi v novom tisícročí, ktoré boli touto funkciou vybavené. Zaujímavým konštrukčným „vylepšením“ v posledných rokoch prevádzky bola výmena čírych predných skiel za sklá so zeleným tónovaním v hornej časti, pričom toto tónovanie úplne prekrylo predný displej, čím sa zhoršila jeho čitateľnosť.
Prevádzka
Vozidlá boli pôvodne nakupované s myšlienkou ich nasadenia na menej vyťažené linky MHD miesto väčších autobusov Karosa B 732, resp. Ikarus 415. Autobusy boli zaraďované do vozovne Krasňany a dostali číselný rad od 3501 vyššie. Prvé vozidlá začali od januára 2000 jazdiť na lokálnych linkách 49 na Kramároch a 51 v Novom Meste. Ďalšie vozidlá boli zakrátko nasadené aj na linky 35 (Lamač – Dúbravka), 41 (Drotárska cesta) a 58 (Mierová kolónia). Neskôr k linkám obsluhovaným midibusmi SOR B 9.5 pribudli aj linky 28 29 a 30 do Devína, Devínskej Novej Vsi a Lamača, či dnes už zrušená linka 76 medzi ŽST Nové Mesto a Povodím Dunaja. Postupne sa tieto midibusy udomácnili aj na linkách 52 54 55 a 56 v oblasti Rače, Východného a Vajnôr.
V roku 2005 bola počas opravy Cesty mládeže na Železnej studničke v prevádzke aj zaujímavá linka X43 medzi Kolibou, Kamzíkom a Lesoparkom, ktorá premáva po úzkej lesnej ceste a bol na nej nasadený midibus SOR B 9.5.
SORky B 9.5 stáli aj pri zrode cyklobusových liniek v lete 2006. Vozidlá #3508 a #3514 boli upravené na ťahanie skriňového cykloprívesu a nasadené na cyklolinku 128 z Tyršovho nábrežia do Devínskej Novej Vsi. V ďalších rokoch boli na ťahanie cykloprívesov upravené aj ďalšie 4 vozidlá SOR B 9.5, ktoré sa striedali na cyklolinkách 128, 129 a krátky čas aj na linke 901 do Rakúska. Po niekoľkoročnej prestávke sa ešte skriňové cyklobusy s týmito midibusmi naposledy na krátko obdobie objavili v roku 2016 na linke 65 medzi Vrakuňou a Račou.
Midibusy SOR B 9.5 otvárali premávku aj na prvej cezhraničnej linke 901 do rakúskeho Wolfsthalu v roku 2008. Vozidlá #3508 a #3514 boli využívané aj na rôzne výlety, najmä pre školy a turistov v rámci mesta, keďže v tom čase dopravný podnik nedisponoval autobusmi pre zájazdovú dopravu.
Po zrušení autobusovej vozovne Krasňany v septembri 2011 boli midibusy SOR B 9.5 preradené do vozovní Jurajov dvor a Trnávka a v prípade nedostatku autobusov sa požičiavali aj do vozovne Petržalka. Tento krok v kombinácii s dlhodobým nedostatkom prevádzkyschopných autobusov spôsobil, že sa SORky B 9.5 postupne začali objavovať aj na vyťaženejších linkách, kde nahradzovali nielen 12-metrové autobusy, ale aj veľkokapacitné kĺbové autobusy.
Neskôr, keď začali chýbať do výpravy aj minibusy na tzv. minibusové linky, objavili sa SORky B 9.5 aj na niektorých minibusových linkách. Zaujímavosťou bolo vypravenie až troch vozidiel SOR B 9.5 na minibusovú linku 147 počas výluky trolejbusov pri Hrade dňa 1. septembra 2013 v rámci náhradnej dopravy medzi Búdkovou a Šulekovou.
Vyraďovanie
Vyraďovanie týchto vozidiel začalo v roku 2011, kedy sa vyradili prvé dva midibusy, z toho jeden dlhodobo odstavený a jeden po ťažkej nehode s trakčným stožiarom. Niekoľko vozidiel sa vyradilo v rokoch 2013 a 2015 pre nevyhovujúci technický stav. Súčasne sa v roku 2015 vyčlenilo 10 vozidiel pre zimnú údržbu zastávok. V závere roka 2017 sa na zimnú službu preradilo ďalších 5 vozidiel a v premávke zostalo posledných 6 midibusov SOR B 9.5 #3514, 3529 - 3533), z ktorých posledné dojazdili v marci 2018. Po vyradení z osobnej prevádzky ešte poslúžia na pracovné účely. Pre zbierku historických autobusov DPB sa uvažuje so zachovaním vozidla #3514, ktoré je zároveň najdlhšie jazdiacim midibusom tohto typu (slúžil od júna 2001 do januára 2018).
fanatikmhd
Takže viac menej sme sa vrátili k najpôvodnejšiemu náteru autobusov, trolejbusov i električiek v Bratislave - od počiatku... (Dobre, nie úplne, viem, prvé električky mali troška iný odtien v prvé roky premávky, avšak, aj to sa zjednotilo...)